Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Onko Facebook monopoli?
Aarre Tuokko
2
Esityksen rakenne 1. Mikä on monopoli? 2. Mikä on Facebookin markkina?
Monopolin määritelmä 2. Mikä on Facebookin markkina? Markkinan määrittely 3. Onko Facebook monipoli? Perusteluja puolesta ja vastaan
3
Monopoli Taloustieteessä: Tilanne, jossa markkinoilla on vain yksi tietyn palvelun/tuotteen tarjoaja Määritellään markkinoiden kautta Markkina voidaan rajata maan osaan, maahan tai kylään Läheiset substituutit vähentävät monopolin markkinavoimaa Kyläkaupalla voi olla monopoli kylässään Lakisääteiset ja luonnolliset monopolit
4
Facebook Maailman suosituin yhteisöpalvelu
1,59 miljardia kuukausittain aktiivista käyttäjää (12/2015) N. 18 miljardin dollarin liikevaihto (2015) Markkinaosuus näyttölaitemainonnassa 25% (2015, U.S) Facebook on yhteisöpalvelu Mitkä ovat kilpailijoita? Googlella 13 %
5
Kilpailijoita Muut yhteisöpalvelut: Twitter, Google+, YouTube, Twitter, Snapchat, Instagram (FB:n omistama), Reddit, erilaiset foorumit, LinkedIn, Pinterest, Vkontakte, Tumblr… Laajassa mielessä kaikki sähköinen viestintä: Whatsapp (FB:n omistama), Telegram, Periscope, Snapchat…
8
Puolesta On saavuttanut kriittisen massan käyttäjissä ja sen asema on erittäin vahva Hallitsee laajaa ”sosiaalista infrastruktuuria”, jota on vaikea korvata Merkittävä asema käyttäjä määrien ja mainosmyynnin markkinaosuuden kautta Käyttäytyy kuin monopoli ostamalla potentiaalisia kilpailijoita Verrattavissa luonnolliseen monopoliin
9
Vastaan Facebookilla on monta suoraa kilpailijaa sekä monta läheistä substituuttia Kilpailevia yhteisöpalveluja on helppo perustaa, jos monopoli nostaa hintoja MySpace –sivuston romahdus Markkinatilanteet voivat muuttua yllättävän nopeasti nuorella alalla Facebook ei ole lakisääteinen eikä luonnollinen monopoli Telegram esimerkki
10
Lähteitä research/ players-part-2/#170cf12973ed
11
Kysymyksiä?
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.