Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Yrityksen kohtaama kysyntä ja kilpailu

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Yrityksen kohtaama kysyntä ja kilpailu"— Esityksen transkriptio:

1 Yrityksen kohtaama kysyntä ja kilpailu
HAAGA-HELIA, Liiiketalous, Pasila Tarja Jokinen

2 Kysyntä/kulutus Kysyntä on teoreettinen käsite.
Kulutus taas on sitä, mitä todella tapahtuu. Sitä mitataan ja löytyy tilastotietoa menneisyydestä. Voiko tulevaa kysyntää ennakoida? Pohtikaa muutamia keinoja ennakoida jonkin valitsemanne tuotteen kysyntää! Tarja Jokinen

3 Kysynnän ennakointi Tilastokeskus kerää tietoja kuluttajien uskomuksista tulevaan talouden kehitykseen ns. Kuluttajien luottamusindikaattoriin. (Tutustu linkkiin!) Voidaan myös tehdä hankkia muuta tutkimustietoa (esim. toimialajärjestöistä) tai tehdä omia markkinointitutkimuksia. Niistä voit lukea markkinoinnin kirjoista. Elinkeinoelämän keskusliitto (EK) seuraa myös yritysten luottamusta tulevaan omalla luottamusindikaattoritutkimuksellaan. Tarja Jokinen

4 Kysyntä Minkä verran yrityksen toiminta-alueen asiakkaat haluavat ostaa hyödykkeitä tiettynä aikana? Vaikuttavia tekijöitä Ostajien määrä, tarpeet / elämäntyyli, käytettävissä olevat varat Huom: kulutuksen polarisaatio esim. alueellisesti tai väestöryhmittäin! Yritykset markkinoilla ja markkinoiden tila yritysten määrä, sijainti ja vaikutusalue, käytetyt kilpailukeinot, korvaavat hyödykkeet (eli tarvekilpailu) markkinoiden kylläisyysaste: kasvavat, vakaat vai kypsät (eli saturoituneet) markkinat Yhteiskunnalliset tekijät (esim. taloustilanne) Tarja Heikkilä, Tarja Jokinen

5 Kysynnän vaihtelut Mieti kaikista esimerkkejä?
1. Pitkäaikaiset vaihtelut (ks. seuraava dia) a) suhdannevaihtelut b) trendit (pitkän aikavälin suuntaa kuvaavat muutokset) (vrt. muotibisneksen tarkoittamat trendit: “hulluimmat” lehtiotsikot esim. “ Tänä syksynä kulmikas kukkaruukku on trendikäs”.) 2. Lyhytaikaiset vaihtelut a) muotivaihtelut b) kausivaihtelut c) epäsäännölliset vaihtelut Mieti kaikista esimerkkejä? Bergström & Leppänen. MUKAILLEN 2.10

6 Puuteollisuuden tuotannon trendi – pitkän ajan kehityssuunta
Suhdannevaihtelut Kysyntä Aika Lasku- kausi Nousu- kausi Korkea- suhdanne Lama Puuteollisuuden tuotannon trendi – pitkän ajan kehityssuunta 140 130 120 110 100 90 80 70 60 50 40 Volyymi-indeksi Trendi HUOM! keksityt luvut, vain esimerkki 1975 1980 1985 1990 1995 2000 Tilastokeskus Bergström & Leppänen. MUKAILLEN 2.12

7 Kilpailun vapaus pyritään turvaamaan lainsäädänöllä
Lainsäädännöllä pyritään turvaamaan kilpailun vapaus. Lait koskevat yrityskauppoja ja yritysten välistä toimintaa. Kielletty kilpailua rajoittava sopimus on nimeltään kartelli. Mitä esimerkkejä ollut julkisuudessa? Sopia voidaan esim. hinnoista, markkina-alueista, tuotteista tms. Pyrkimyksenä ”yhteinen monopoliin viittaava asema”. Vertikaalisena mm. ei tukkuporras saa määrätä vähittäiskaupan hinnoista. Horisontaalisena esim. urakkakilpailussa ei saa sopia hintatasosta keskenään. Tai yritykset eivät saa jakaa markkina-alueita keskenään.

8 Kilpailijoita on monella tasolla
Ydinkilpailijoiden kanssa käydään jatkuvaa kamppailua – reilulla pelillä tai ei. Marginaalikilpailijoita ei ehkä huomata ottaa vakavasti. Potentiaalisia kilpailijoita saatetaan pelätä. Tarvekilpailijoita ei ehkä edes tunnisteta.

9 Mitä kilpailijoista yrityksissä tutkitaan?
ESIMERKIKSI SEURAAVIA ASIOITA: todelliset ydin- ym. kilpailijamme markkinaosuudet kilpailijoiden kohdemarkkinat ja asiakaskohderyhmät kilpailijoiden käyttämät kilpailukeinot kohdemarkkinoilla: tuotteiden ominaisuudet, tuotekehittely, hinnat, jakeluverkosto, myyntityö, mainonta kilpailuedut, kilpailuroolit kilpailijoiden imagot markkinoilla kilpailijoiden taloudellinen asema (yritysten myynti, kehitys ja kannattavuus sekä tuotannon kapasiteetti ja tuotantokustannukset) Bergström & Leppänen. MUKAILLEN Ryhmätehtävässä ei näin paljon asioita! 2.21

10 PORTERIN KILPAILUVOIMAMALLI
Potentiaalisten kilpailijoiden uhka Huom. kilpailu- roolit – seuraava dia! Tavaran- ja palvelujen toimittajat – neuvotteluasema Yritysten kilpailu TOIMIALALLA/ Ydin- ja marginaalikilpalijat Asiakkaat (b-to-b ja b-to-c) - neuvotteluasema Korvaavien tuotteiden uhka Tarvekilpailijat? Tunnilla lisäluettavaksi teksti! Yrityksen asiakasmarkkinointi 2. Luku: Yrityksen ympäristö, MUKAILLEN

11 Roolit kilpailutilanteessa
Markkinajohtaja pyrkii säilyttämään asemansa tai kasvattamaan sitä. Kuin norsu (suuri, vahva, hidasliikkeinen, kömpelö) Haastaja taas pyrkii markkinajohtajaksi. Kuin terrieri (ärhäkkä, nopea, aggressiivinen, vikkelä) Jäljittelijä tyytyy osaansa ja seurailee muita. Kuin lammas (sopeutuva, vaaraton, mukava kumppani). Erikoistuja kulkee omia polkujaan, mutta voi myös haluta kasvua… Ehkä joku päivä haastajana… Kuin käärme (vikkelä, huomaamaton, mutta ahdistettuna vaarallinen).

12 Nämä asiat ryhmätyössä
Määritelkää ydin- ym. kilpailijat ja hahmotelkaa toimialan kilpailuvoimat (Porterin mukaan.) sekä kilpailun tyyppi toimialalla. Jos roolit ovat tunnistettavissa, mainitkaa nekin vaikka em. määrittelyn yhteydessä. Kertokaa jonkin verran ydinkilpailijoista. Markkinaosuustiedot, jos ovat saatavilla. Tarja Jokinen

13 Entä jatkossa? Tulee esille kansantaloudessa. Muissa opinnoissa
esim. markkinoinnissa kilpailutilanne ja sen huomioiminen on yksi kilpailukeinojen käytön valintaan vaikuttava tekijä johtamisen opinnoissa otettava huomioo juridiikassa esiin varmaan tulee kilpailulainsäädäntö Tarja Jokinen


Lataa ppt "Yrityksen kohtaama kysyntä ja kilpailu"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google