Taitava-hankkeen hyvät käytänteet

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ammattitaitoa työssäoppimalla ja verkossa
Advertisements

ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
K-P ammattiopiston kuulumisia!. Saimme 4 kultaa, yksi kaksoisvoitto ja 4 pistesijaa!
Omnian oppisopimustoimisto. Oppisopimuskoulutus osana Suomen koulutusjärjestelmää Yliopisto Ammattikorkeakoulu Esi- ja perusopetus Lukio Erikoisammattitutkinnot.
Ammatillisen koulutuksen kysymykset ja silta työelämään VAMPO toimenpiteet 64, 65, 66 Opiskelijoille suunnatut tukitoimet ja erityisopetus yleisissä ammatillisissa.
KEUDA 1 Keudan aikuisopisto Hyvinvointialat Sosiaali- ja terveysalan perustutkinto, lähihoitaja Työpaikalla tapahtuvan oppimisen info.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Osaamistodistus työllistämisen monitoimityökalu Taidolla tulosta -työllisyyden asiantuntijaseminaari
Arviointi osana oppimisprosessia
Reformi haltuun OKM.
Mikkeli Pasi Savonmäki Kohtaamo-hanke
Liiketalouden opiskelu
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
HelliTalent Moniammatillisesti toimien - yhdessä yrittäen
Henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOS)
Mikä ihmeen oppisopimus?
Työelämäosaajana OKM.
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
Ähtärin Ahertajissa Seinäjoen Septarissa
Perehdy, Opi ja Kehitä - Arvioi! (POKA)
Palvelu- ja hyvinvointitoimialojen osaava työvoima
Esa Karvinen Kuntayhtymän johtaja
SAVON OPPISOPIMUSKESKUS
Inspa yrittäjyyden uusi oppimisympäristö sataedussa
Hops Oma opintopolku Osaamisen tunnustaminen Valinnaisuus
Valma Oppisopimuskoulutukseen valmentautuminen
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Opetus- ja kulttuuriministeriö Lukiouudistuksen maakuntakiertue
Maahanmuuttajien korkeakoulutus
OPON TUNTI Seija Mäntynen
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Ammatinen koulutus uudistuu
SINUSSA ON POTENTIAALIA
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
TYÖLLISTYMISEN MAHDOLLISUUDET - seminaari
Kotiväki Sompion koulu Keuda Salme Larvala Veli Perkkiö
Ammatillinen tutkinto urheilijoille
AMMATILLISEN OPINTOPOLUN KRIITTISET KOHDAT
HIEKKIKSEN YRITTÄJYYSKASVATUSHANKE
Merkonomista tradenomiksi Hyria Koulutus – Laurea AMK Kaisa Tsupari, ammatillinen opettaja, Hyria Koulutus.
Hankeen tavoitteet ja toimenpiteet
Ammatillisen koulutuksen reformista
KEUDAN ORIENTAATIOPÄIVÄT LUKUVUOSI
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Kahden tutkinnon suorittaminen Joensuussa info-tilaisuus TI
OPPIA NIINKU TÖISSÄ Keski-Pohjanmaan ammattiopisto
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
OPA - Ohjaamista ja palautetta digitaalisesti
Mallit työllistymiseen ja osallisuuteen –projekti OTE 4
Markku Kokkonen Kuulemistilaisuus
Ammatillisen koulutuksen ops-työkalu ja toimintaympäristö / liittymät
Ammatillisen koulutuksen muutoksia
Väyläopintoihin ohjautuminen
Kaksoistutkinto.
Koulutuskeskus Salpauksen tavoitteet
Omnia.fi/yhteishaku.
Tutkintorakenteesta tutkinnon perusteeksi
Kainuun ammattiopisto Oppimisen iloa!
Tervetuloa työelämätoimikuntatyöhön
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
10 askelta onnistumiseen
– sujuvien siirtymien kansallinen koordinointi
Väyläopintoihin ohjautuminen
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Opetussuunnitelma -> oppisopimus
Esityksen transkriptio:

Taitava-hankkeen hyvät käytänteet Triangeli-malli ja avointen verkko-opintojen hyödyntäminen Riitta Tuokko ja Anne Vimpari Zoomin hyvien käytänteiden arviointipaja 27.3.2018

Avointen opintojen valtakunnallinen malli Tavoitteet: Avointen opintojen valtakunnallinen malli Erilaisten avointen oppimisympäristöjen hyödyntäminen Sujuva siirtyminen opintoihin Ohjaava opettajuus Yhteistyö Aava-hankkeen kanssa www.tulevaisuudenosaajat.wordpress.com  

Mallin tavoitteena työpaikalla tapahtuvan oppimisen paras mahdollinen Ammatillisessa koulutuksessa tutkinnon osien ammattitaitovaatimukset opitaan yhä enemmän työpaikoilla ja työelämälähtöisissä projekteissa. Kaikkia tutkinnon osan ammattitaitovaatimuksia ei aina voi oppia yhdessä työpaikassa tai useammassakaan työpaikassa. Triangeli-malli yhdistää joustavasti työpaikalla tapahtuvan oppimisen, työelämälähtöiset projektit ja verkko-opintojen tarjoamat mahdollisuudet. Se mahdollistaa laadukkaan työpaikalla tapahtuvan oppimisen myös niissä yrityksissä, joissa ei ole mahdollista oppia ja näyttää kaikkia tutkinnon osan ammattitaitovaatimuksia. Näitä ovat esimerkiksi monet mikroyritykset ja kapealle osaamisalalle erikoistuneet yritykset. Mallin tavoitteena työpaikalla tapahtuvan oppimisen paras mahdollinen Laatu Joustavuus Työelämälähtöisyys Triangeli-malli on kehitetty ja pilotoitu Sedussa Taitava-hankkeessa 2017-2018.

Triangeli-malli

• TRIANGELI 1: ammattitaitovaatimukset saavutetaan kahdessa työpaikassa sekä digitaalisissa oppimisympäristöissä ja digiohjauksen tuella. • TRIANGELI 2: kaikki tutkinnon osan ammattitaitovaatimukset voidaan oppia ja näyttää työpaikoilla, mutta oppiminen tapahtuu kolmella eri työpaikalla. •TRIANGELI 3: osa ammattitaitovaatimuksista saavutetaan työpaikalla, osa digitaalisissa oppimisympäristöissä ja digiohjauksen tuella sekä osa oppilaitosympäristössä toteutettavissa työelämälähtöisissä projekteissa. Jokaisessa mallissa ammattitaitovaatimukset ja vastuut niiden saavuttamisesta määritellään HOKS:ssa ja koulutussopimuksessa ennen työpaikalla tapahtuvan oppimisen aloittamista.

1: Ammattitaitovaatimukset saavutetaan kahdessa työpaikassa sekä digitaalisissa oppimisympäristöissä ja digiohjauksen tuella.

TRIANGELI 1 Case Sonja: Sonja on alle 25-vuotias nuori nainen, joka on Kaks Kättä-työpajan kautta työkokeilussa Seinäjoen kaupungin Apila-kirjaston kahvilassa. Taustalla on merkonomin tutkinto ja tavoitteena työllistymismahdollisuuksien parantutuminen suorittamalla tutkinnon osia Hotelli-, ravintola- ja catering-alan perustutkinnosta. http://www.oph.fi/download/162215_hotelli_ravintola_ja_ravintola_alan_pt_01082015. Työkokeilu ei mahdollista kokoaikaista opiskelua. Työkokeilun aikana 11/2017 – 5/2018 tekee työtä ja opiskelee tutkinnon osan Kahvilapalvelut 15 osp. Taitava-hankkeen ja Seinäjoen kaupungin AVANTI-työllisyyspalvelujen LINKE-väylä-hankkeen kanssa on etsitty toimivaa mallia tutkinnon osien suorittamisen mahdollistamiseen. Osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen aikaisemmasta työkokemuksesta / St1 Karvia, työsuhteen pituus 5kk, tehtävät kahvilan ja osin myös keittiön hoito -osa ammattitaitovaatimuksista Seinäjoen kaupungin Apila-kirjasto, työkokeilu -osa ammattitaitovaatimuksista -tutkinnon osa opinnollistettu -työpaikkaohjaaja tukena -osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen Yhteistyössä: Työkokeilun aikana opiskelee OSAOn tuottamaa Kahvilapalvelut- verkko-opintokokonaisuutta https://moodle.osao.fi/course/view.php?id=7944 Työkokeilun päätyttyä Sonja siirtyy palkkatuen piiriin ja samassa yhteydessä voidaan solmia oppisopimus. Oppisopimuksen aikana hän opiskelee muita työllistymistä tukevia tutkinnon osia Hotelli-, ravintola- ja catering-alan perustutkinnosta. Oppisopimuksen alkaessa näyttö ja näytön arviointi tutkinnon osasta Kahvilapalvelut 15 osp.

3: Osa ammattitaitovaatimuksista saavutetaan työpaikalla, osa digitaalisissa oppimisympäristöissä ja digiohjauksen tuella sekä osa oppilaitosympäristössä toteutettavissa työelämälähtöisissä projekteissa.

TRIANGELI 3 OSAO Kahvilapalvelut 15 osp: Hotelli-, ravintola- ja catering-alan perustutkinto / ruokapalvelun osaamisala / Kahvilapalvelut tutkinnonosa 15 osp Oulun seudun ammattiopistossa tuotetun mallin avulla opiskelijan on mahdollista suorittaa tutkinnon osa toisen asteen ammatillisten tutkintojen, lukio-opintojen sekä nuorten ja aikuisten ammatillisen koulutuksen raja-aitojen yli. Opintojen alussa opiskelijalle laaditaan henkilökohtainen osaamisen kehittämissuunnitelma (HOKS). Mahdollinen aiemman osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen tehdään osaan.fi -työkalua hyödyntäen. Kahvilapalvelut 15 osp kokonaisuus tehdään pääosin työelämässä (koulutussopimus / työpaikka/ työkokeilupaikka/ kuntouttava työtoiminta / oppisopimus). Osaamista täydennetään verkko-opinnoilla ja oppilaitoksessa. - Osaamisen alkukartoitus osaan.fi-työkalun avulla ja HOKS. - Opiskelija suorittaa hygieniapassin oppilaitoksessa. Verkko-opintomateriaali oppimisen tukena. - Opiskelija suorittaa verkko-opintoja Moodlessa aikaan ja paikkaan sitomatta. Opiskelijan osaamisen kehittymistä seurataan verkkoympäristössä. Opiskelija saa verkko-opintoihin ohjausta mm. opettajalta, opolta ja työpaikkaohjaajalta. - Opiskelija etsii koulutussopimuspaikan/ työpaikan/ työkokeilupaikan tutkinnon osaa ohjaavan opettajan tukemana. Ohjaava opettaja laatii tarvittavat sopimukset. - Työpaikalla tapahtuvan oppimisen kautta kerrytetään tutkinnon osassa vaadittavaa ammattitaitoa. Opiskelija saa ohjausta opinnoista vastaavan oppilaitoksen opettajalta. - Osaamisen kehittymisen seuraaminen ja loppukartoitus osaan.fi -sivuston avulla. - Opiskelija voi suorittaa tarvittaessa tutkinnonosaan kuuluvan kieliosion näytön oppilaitoksessa. - Opiskelija suorittaa ammattiosaamisen näytön työpaikalla. Case Byström: Kuntouttavan työtoiminnan asiakas suoritti tutkinnon osan ODL:n kahvilassa. Oppija sai tiedon opinnoista Ohjaamon kautta. Oppija oli kirjoilla oppilaitoksessa vain näyttöpäivän. Oppija haluaa jatkaa alan opintoja. Tutkinnon osan on suorittanut jo 5 oululaista opiskelijaa. Tutkinnon osan opiskelu on innostanut oppijoita alalle. Verkko-opintoja ristiinpilotoidaan Sedussa.

Triangeli-malli kokoaa ammatillisen koulutuksen reformin mukaiset monimuotoiset osaamisen hankkimisen tavat ja oppimisympäristöt sekä yksilölliset opintopolut. Triangeli-malli selkiyttää osaamisen hankkimisen tapoja myös oppijalle ja työelämälle. Lisäksi malli tukee työpaikalla tapahtuvan oppimisen suunnittelua ja ohjausta sekä helpottaa osaltaan sujuvaa siirtymistä työpajoilta ja kuntouttavasta työtoiminnasta opiskeluun. Avoimet verkko-opinnot mahdollistavat puuttuvan osaamisen täydentämisen joustavasti sekä sujuvoittavat oppijan etenemistä yksilöllisellä polullaan. Triangeli-malli on sovellettavissa eri tutkinnoissa esim. kansainvälisessä työpaikalla tapahtuvassa oppimisessa osuuskunnassa, NY-yrityksessä tai sopimusyrittäjämallissa työelämälähtöisissä projekteissa työpajoilla ja kuntouttavassa työtoiminnassa työkokeiluissa ja työllistämistukijaksoilla

Kiitos! Ota yhteyttä: riitta.tuokko@sedu.fi anne.vimpari@osao.fi