Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

TYÖLLISTYMISEN MAHDOLLISUUDET - seminaari

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "TYÖLLISTYMISEN MAHDOLLISUUDET - seminaari"— Esityksen transkriptio:

1 TYÖLLISTYMISEN MAHDOLLISUUDET - seminaari
Työllistyminen oppilaitoksen sisäisenä kehittämistrendinä: työvaltaistuminen muuttaa pedagogiikan ja työnkuvat TYÖLLISTYMISEN MAHDOLLISUUDET - seminaari Markku Aunola ja Rauno Konttila AOKK/HAMK Markku Aunola

2 Työelämän muutos Alojen nopeutunut kehitys, työtehtävien nopea muuttuminen Tuotannosta palvelualoille Tehokkuusvaatimukset kasvaneet Moniosaajat arvossaan Moniosaajuus syntyy ryhmissä ja voi olla myös tiimin yhteistä osaamista Verkosto-osaaminen on avain menestykseen ”Tulevaisuuden työ muistuttaa jazz-improvisaatiota”, mutta edelleenkin on töitä, jossa tavoitteet ja menetelmät ovat vakioituja Markku Aunola

3 Muuttuvat (erityis)opiskelijat
Opiskelijoiden muutos Keski-ikä pudonnut (ei aiempaa kokemusta työelämästä) Erityisen tuen tarpeet kasvaneet tai ainakin monimutkaistuneet Akateemiset valmiudet heikentyneet Kädentaidot puutteelliset Sosiaaliset valmiudet ja arjenhallinnan taidot (usein) puutteelliset Miten vahvuudet saadaan esiin Markku Aunola

4 Tutkintouskosta osaamisuskoon
Opetussuunnitelmien/tutkinnon perusteiden muutos Koulutuksen ja työelämän tarpeiden kohtaaminen paremmaksi Työssäoppiminen Ammattiosaamisen näytöt Oppiaineista kokonaisuuksiin, tiedosta taitoihin Markku Aunola

5 Ammatillisen koulutuksen ajattelutavan muutos
TYÖ OPISKELIJA KOULUTUS TYÖ OPISKELIJA KOULUTUS Markku Aunola

6 Erityistä tukea tarvitseva työelämässä
Erityisopiskelijan taidot ja tiedot eivät usein kohtaa (työ)elämän vaatimuksia -> Yksilölliset, realistiset polut Räätälöity koulutus ja työtehtävät , itsensä kokoiseen ammattiin Tuki työpaikoille ja siirtymiin Työssäoppiminen näyttäisi parhaiten tukevan työllistymistä Markku Aunola

7 Työnantajan näkökulma
Pirkanmaalla toteutettu kysely yrityksille, jotka työllistäneet yhden tai useamman erityistä tukea tarvitsevan, toisen asteen ammatillisen perustutkinnon suorittaneen työntekijän. Keskeisiä viestejä koulutuksenjärjestäjille: Oma-aloitteisuuden lisääminen Työelämän pelisääntöjen tunteminen ja noudattaminen Työelämätaitojen vahvistaminen Vastuunkanto ja sitoutuminen Entistä tiiviimpi yhteistyö työelämän kanssa Markku Aunola

8 Kehittämisen kohteita ja suuntia
Koulutustarjonnan kehittäminen Erityisopiskelijoille sopivat alat Tehtävät Työllistymismahdollisuudet Itsensä kokoiseen ammattiin Työammattikoulutus (rajatulla osaamisella töihin) Työelämän tarpeiden ja opiskelijan osaamisen yhteensovittaminen (työtehtävien löytäminen/räätälöiminen, vaikuttaminen/lobbaaminen) Markku Aunola

9 Kehittämisen kohteita ja suuntia
Pedagogiikka Opiskelijan tunteminen keskiössä Vahvuudet, kehittymisen tarpeet -> yksilöllinen suunnittelu, vahvuuksien varaan rakentaminen – itsensä kokoiseen ammattiin! Toinen siirtymä lähtökohtana Kaikki, mitä tehdään, tähtää opiskelun jälkeiseen aikaan (työllistymiseen) HOJKS/HOPS (hlökohtainen opetussuunnitelma) Markku Aunola

10 Kehittämisen kohteita ja suuntia
Pedagogiikka Toiminnallisten oppimisympäristöjen suunnittelu ja käyttöönotto (aidot oppimisympäristöt) Oppilaitoksessa opiskelun ja työssäoppimisen yhteensovittaminen Ammattiosaamisen näyttöjen järjestäminen aidoissa ympäristöissä Markku Aunola

11 ”Kerro minulle ja unohdan, näytä minulle ja muistan, tee kanssani ja ymmärrän.” Kiinalainen sananlasku Markku Aunola

12 Seurauksena opettajuuden muutos
Työelämäosaaminen avaintaidoksi Osaamisen ja tietämyksen jatkuva päivittäminen (työelämäjaksot, yhteistyö…) Opetuksen kokonaisvaltainen suunnittelu Työssäoppimisen suunnittelu oppimispolkua tukemaan Erityisopiskelijalle sopivien työtehtävien etsiminen Nykypäivän yleisten työelämävalmiuksien opettaminen Markku Aunola

13 Seurauksena opettajuuden muutos
Yhteistyöosaaminen/verkosto-osaaminen Opetuksen suunnittelu yhteistyössä työelämän kanssa Opetus/toteutussuunnitelmien tekeminen (mitä on keskeinen osaaminen, korostuu erityisopetuksessa) Työssäoppimisjaksot aidosti täydentämään oppilaitoksessa opittua, osaaminen osoitetaan näytöillä aidoissa ympäristöissä/tilanteissa (kriteeriperusteisuus: suoritukset osaamisesta, ei ajasta) Markkinointi/myynti/lobbaus To-paikan hankinta, työllistymisen tukeminen Markku Aunola

14 Seurauksena opettajuuden muutos
Moniammatillinen yhteistyö oppilaitoksessa ja verkostoissa Opiskelun tukipalvelut tukemaan valmiuksien kehittymistä Opiskelijan kotipaikkakunnan verkostojen ylläpito tai luominen Toisen siirtymän tukeminen Markku Aunola

15 ”Monella (opettaja)opiskelijalla
on edelleen ns. keittokirjaorientaatio: he vaativat suoraan käytäntöön sovellettavaa pintapuolista faktatietoa. Tällaisia ihmisiä on vaikea saada eri alojen osaajista koostuvaan moniselitteiseen työhön”. Markku Aunola

16 Uusi haaste moniammatillisuudelle
Opiskelijoiden tarpeet ja verkostot monimuotoisia ja laajoja - > tarvitaan useita asiantuntijoita ja joustavaa työnjakoa (Työ)elämään siirtyminen vaatii tukea - > työhönvalmentajat osaksi moniammatillista tiimiä Verkostojen ja palvelurakenteen tuntemus Yksilöllinen tuki työpaikoille (työssäoppiminen, työllistyminen) Moniammatillisuudesta moninäkökulmaisuuteen Markku Aunola

17 Verkostot haltuun Työllistäminen on verkostotyötä, jossa mukana on muitakin kuin ”työelämä”: Työhallinto Kunnat (sosiaalitoimi) Kolmas sektori Työpajat, työtoiminta Verkostojen hallinta haaste oppilaitokselle Markku Aunola

18 Haaste oppilaitoksen kehittämiselle
Miten työelämäyhteistyötä käytännössä tehdään ja hallinnoidaan? Millaiseksi työnjako oppilaitosten ja yritysten välillä muodostuu? Mihin kehittämistoimet suunnataan? Mitä ja miten toimintaa arvioidaan? Mitä ja millaista osaamista tarvitaan jatkossa? Markku Aunola

19 ”Miksei luokista lähdetä enemmän ulos? Näkökulman
vaihtaminen on tärkeä kyky elämässä, johon voidaan yksinkertaisimmillaan harjaannuttaa happihyppelyllä.” Markku Aunola

20 Markku Aunola


Lataa ppt "TYÖLLISTYMISEN MAHDOLLISUUDET - seminaari"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google