Työkalut hankintojen erityispiirteiden arviointiin – case Mikkeli Ilkka Liljander
Sisältö Miksi hankintojen erityispiirteiden tunnistaminen on tärkeää Yritysvaikutukset Työllisyysvaikutukset Taloudelliset/aluetaloudelliset vaikutukset Ympäristövaikutukset Innovatiivinen potentiaali Paikallisuus hankinnoissa Pienhankinnat Hankintastrategia / hankinnoissa noudatettavat periaatteet
Miksi hankintojen erityispiirteiden tunnistaminen on tärkeää
Miksi hankintojen erityispiirteiden tunnistaminen on tärkeää Ei ole kahta samanlaista hankintaa Hankintoihin ja niiden vaikutuksiin kohdistuu monia erilaisia toiveita Hankintoihin ja niiden vaikutuksiin kohdistuu monia erilaisia niin operatiivisia kuin strategisiakin tavoitteita Hankinnat ovat kunnan/kaupungin merkittävin elinkeinopoliittinen väline Kunnat/kaupungit ovat yhä enenevässä määrin siirtyneet tilaaja/tuottajamallin mukaiseen toimintakulttuuriin Julkisten hankintojen merkitys sekä toimialakohtaisiin markkinoihin että yritysten liikevaihdoille on merkittävä Jotta voidaan arvioida ja seurata hankintojen vaikutuksia ja kehittää hankintatoimintaa yli toimialarajojen on tärkeää tunnistaa hankintojen erityispiirteet
Hankintojen erityispiirteiden tunnistaminen
Yritysvaikutusten arviointi YRVA Työllisyysvaikutusten arviointi TYVA Ympäristövaikutusten arviointi YMVA Taloudellisten/aluetaloudellisten vaikutusten arviointi TALVA Innovatiivisen potentiaalin arviointi IPA
Erityispiirteet Ensin käydään hankinta läpi yleisellä tasolla – ”tsekkauslistan” avulla Lomake Hankintalakiuudistus 2017
YRVA Kunnan elinkeinopoliittiset välineet: Tontit, tilat ja kaavoitus Yrittäjämyönteinen päätöksenteko Julkiset hankinnat Hankinnan yritysvaikutusten arviointi on suoritettava kaikissa kansallisen kynnysarvon ylittävissä hankinnoissa. Kun hankinnan kokonaisarvo ylittää 200 000 €, hankinnan yritysvaikutuksista pitää pyytää lausunto Miksei Oy:n hankinta-asiantuntijalta, joka tarvittaessa pyytää hankinnasta lausunnon vielä Mikkelin Yrittäjät ry:ltä tai toimialan paikallisilta yrittäjiltä/yrityksiltä. Yritysvaikutusten arviointia varten on laadittu työkalu Lomake Hankintalakiuudistus 2017
TYVA Milloin: Työvaltaisissa hankinnoissa missä työn osuus on suuri Työllistämisvaikutukset Markkinavuoropuhelun yrittäjien kanssa, nykyinen toimittaja Työllistämisvelvoite Tiedonlähteenä esim. kaupungin työllistämispalvelut/työllisyyspalvelut Hankinnan työllisyysvaikutusten arviointi tehdään aina kun hankinnan työn osuus ylittää 120 000 €. Lomake Hankintalakiuudistus 2017
YMVA Tunnistaminen on mahdollista substanssiosaajan (tilaaja tai sen konsultti) toimesta Tai Yritysten edustajien toimesta Voidaan käyttää myös pakollisena vaatimuksena tai arvioitavana kriteerinä Kummassakin voidaan käyttää ulkopuolista asiantuntijatahoa (esim. Mikkelin seudun ympäristöpalvelut) Hankinnan ympäristövaikutusten arviointi tehdään aina kun hankinnassa tunnistetaan olevan erityispiirteitä joilla on ympäristövaikutuksia. Lomake
TALVA Tunnistettavissa ainakin: Taloudelliset vaikutukset tilaajalle Taloudelliset vaikutukset toimittajille Taloudelliset vaikutukset alueelle Hankinnan aluetaloudellisten ja kokonaistaloudellisten vaikutusten arviointi suoritetaan aina kun hankinnan kokonaisarvo ylittää 200 000 €. Lomake
IPA Hankinnan innovatiivisen potentiaalin arviointi tehdään aina kun hankinnan valmisteluvaiheessa tunnistetaan hankinnan pitävän sisällään innovatiivista potentiaalia joko tilaajan ja/tai toimittajan toiminnan suhteen. Hankintalain mukaista innovaatiokumppanuutta voidaan käyttää, jos hankintayksikön tarvetta ei voida täyttää hankkimalla markkinoilla jo olevia tavanomaisia tavaroita, palveluja tai rakennusurakoita. Innovatiivisuus voi ilmetä: Luo kokonaan uutta toimintaa tilaajalle Uudistaa tai kehittää tilaajan toimintaa Luo kokonaan uutta liiketoimintaa tarjoajalle Uudistaa tai kehittää toimittajan toimintaa Hankintamenettely itsessään on innovatiivinen Tilaajan lomake Toimittajan lomake
Paikallisuus hankinnoissa Hankintalakiuudistus 2017
Paikallisuus hankinnoissa Paikallisuus on kielletty arviointikriteeri tai vaatimus Paikallisuus on kuitenkin kaikkien puheissa ja toiveissa suosituimpia aiheita Mikä sitten on paras tapa edistää paikallisuutta? Markkinavuoropuhelu! Vuoropuhelu on järjestettävä, kun jokin seuraavista kriteereistä täyttyy: monivuotiseen sopimukseen tähtäävä palveluhankinta hankinnan arvo ylittää 100 000 € tai rakennusurakka yli 200 000 € Paikallisuuden huomiointi strategia/periaatetasolla Hankintalakiuudistus 2017
Pienhankinnat
Pienhankinnat Pienhankinnat eivät todellakaan ole pienmerkityksisiä! Valtaosa yrityksistämme on pieniä ja kynnysarvon alittavat hankinnat kiinnostavat valtaosaa yrityksistä Pienhankintaraja on 5000 euroa Sen alittavissa hankinnoissa käytetään ensisijaisesti kaupungin sopimustoimittajia Tavoitteena on jatkossa lisätä puitesopimusten hyödyntämistä Pienhankinnat on kilpailutettava sähköisesti (kilpailutusjärjestelmä) Hankintalakiuudistus 2017
Hankintastrategia / hankinnoissa noudatettavat periaatteet
Hankintastrategia / hankinnoissa noudatettavat periaatteet Kaikki hankinnat kilpailutetaan Mikkelin kaupungin hankintasäännön mukaisesti Mikkelin kaupungissa käytetään vuorovaikutteista, avointa hankintojen valmistelutapaa Paikallisten yritysten kilpailumahdollisuudet maksimoidaan Hankintojen yksikkökokoa ei kasvateta tarpeettomasti Hankintojen erityispiirteet tunnistetaan järjestelmällisesti ja tunnistamisen tueksi Kaikissa hankinnoissa huolehditaan Suomalaisen yleisen työehtosopimuksen tai vastaavanpalkkatason noudattamisesta / noudattamisen valvonnasta Kaikissa hankinnoissa huolehditaan työnantajavelvoitteiden noudattamisesta ja noudattamisen valvonnasta Kaikissa hankintasopimuksissa kuvataan sopimuskauden aikainen valvonta, seuranta ja sanktiot
Kiitos! Ilkka Liljander 044-7945695 ilkka.liljander@mikseimikkeli.fi Hankinta-asiantuntija Hankinta-asiamies Mikkelin Kehitysyhtiö Miksei Oy Suomen Yrittäjät / Etelä-Savon Yrittäjät