Yhteisopettajuus arjessa

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
. Rauman freinetkoulu.
Advertisements

Yksilölliset opetussuunnitelmat
Ohjaus työtehtävänä.
Turun perusopetuksessa
Turun perusopetuksessa
Turun esi- ja perusopetuksessa
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
VESO – päivän teemana OPPIMISKÄSITYS - vaiheet ja menetelmät
OPPIVA OPS OPPIVA OPS –prosessin rakenne, keskeiset sisällöt ja valmennuksen tasot Ulla Rasimus PROkoulutus ja konsultointi ja Leena Nousiainen Rondo.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA
OPPILAS LUOKKAHUONEESSA. Mikä vaikuttaa oppimiseen? O Fyysinen oppimisympäristö ja opetusmateriaali O Motivaatio O Emootiot O Opettajan pedagogiset valinnat.
Kohdennetun tuen antaminen Torkinmäen koulu
OPPIVA OPS –prosessi Turun perusopetuksessa 2014 – 2015 OPPIVA OPS /VÄNNI Palvelun tuottajat: PRO koulutus ja konsultointi sekä Rondo Training.
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
Ops seminaari Askola.
OPS 2016 Tulevaisuuden koulu – Opettajuus muutoksessa
Kolmiportaisen tuen toimintatapaohjeet. Tuen järjestämistä ohjaavat periaatteet ”Opetukseen osallistuvalla on oikeus saada riittävää kasvun ja.
Verkko-oppiminen, ohjaus ja tuki Kata Hyvärinen, Tampereen Aikuiskoulutuskeskus.
KOLMIPORTAINEN TUKI Esi- ja peruskoulussa Hankasalmen kunta/Kuuhankaveden koulu.
Ensimmäinen KAIKKI IHAN KAIKKI vanhempainilta. Kaikki ihan kaikki toiminta.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
S2, MONILUKUTAITO JA YHTEISOPETTAJUUS. S2 OPPIAINEEKSI SUOMEN RINNALLE oppiaineen nimi muuttuu, jatkossa opiskellaan: suomen kieli ja kirjallisuus –oppimäärää.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
ESIOPS-info Sari Ågren.  Pyrkimys vastata nykymaailman haasteisiin  Tuoda esille lapsen/oppilaan muuta todellisuutta oppimisen ohella  Kannustaa aktiiviseksi.
VESO Anne Hakanen Pirjo Vuorio Jaana Karlamaa NOPS 7.5. Osa-aikainen erityisopetus.
Rovastinkankaan koulun Joustava Esi- ja alkuopetus
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Oppilaan hyvinvointi - yhteinen asiamme
RAUMAN KAUPUNGIN KOULUPSYKOLOGIEN TYÖNKUVA
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
MIKÄ ON OPETUSSUUNNITELMA?
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Ainetyöryhmien työn aloitus
KYRÖSKOSKEN KOULUN PIENLUOKKA
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
ERITYISLUOKKA 7 -9 H Tehtävä Yhteystiedot Miten Luokkaan siirtyminen
Kv-toiminta opsin palveluksessa – ohjausta ja vertaisohjausta kaikille kv-rahaa hakeneille Koulutus- ja verkostoitumispäivä kansainvälisyyden valtionavustuksen.
Vanhempainilta
Nopolan koulu Opettajien veso
Kokemuksia Hiidiksestä
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
Kelpo-hanke Amisto
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Erilaiset opiskelijat samassa opetusryhmässä Nitoja –projekti Omnia 11
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
VSOP= vuosiluokkiin sitomaton alkuopetus Länsi-Puijon malli
Uusi opetussuunnitelma 2016
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
NET – Nivelvaiheessa erityistä tukea - koulutus 6 op
Oppimisen polut oppimista eriyttämässä
Laaja-alainen arviointi
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
osa-aikainen erityisopetus oppimissuunnitelma avustajapalvelut
Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Työelämä muuttuu, opettajan työ muuttuu – johtamisen on muutut- tava
Ajatuksia itsesäätelystä koulun näkökulmasta
Esityksen transkriptio:

Yhteisopettajuus arjessa Sari Granroth-Nalkki, Ohjaava opettaja, Valteri Tampere 30.8.2018

Samanaikaisopetusta vai yhteisopettajuutta? Keskustele kaverin kanssa lyhyt porina näiden kahden käsitteen eroista? Miten miellätte asian?

…entäs opettajien ja ohjaajien yhteistyö? määrittelyä… Vähintään kaksi opettajaa jakaa vastuun oppimisen suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista sekä yhteistyöstä huoltajien kanssa. Saarenketo 2016 …entäs opettajien ja ohjaajien yhteistyö?

Samanaikaisopetuksen päämuodot Avustava opetus Toinen opettaa, toinen kiertää luokassa tarjoten yksilöllistä tukea oppilaille. Kaikki oppilaat ovat yhdessä. Rinnakkaisopetus Opettajilla omat oppilasryhmät luokassa. Opetus rinnakkaista ja käytössä on "työasemat" tai "pysäkit" Täydentävä opetus Tuntisuunnitelma on jaettu osiin opettajien kesken. Opetus on peräkkäistä. Toinen opettaja vahvistaa toisen antamaa ohjausta ja opetusta (esim. mallintaa muistiinpanojen tekemistä) Kaikki oppilaat ovat yhdessä. Tiimiopetus Opettajat puhuvat ja opettavat vapaasti vuorotellen. Opetus on peräkkäistä, nopeasti limittyvää. Opettajilla on sama rooli. Kehittymissuunta, kuitenkin kaikkia tarvitaan. Olennaista on, että eri muotoja käytetään tilanteiden vaatimilla tavoilla joustavasti vaihdellen. Saloviita 2016, Saarenketo 2016 Huomaatko eriyttämisen mahdollisuudet?

Samanaikaisopetuksen hyödyt Kuuluminen luokkaan, sosiaaliset suhteet Enemmän aikuisten aikaa ja kohtaamista Kaikenlaiset oppilaat hyötyvät: tuentarvitsijat, huomaamattomat, lahjakkaat… Oppimaan oppiminen, toiminnanohjaus Oppilaat saavat jatkuvaa esimerkkiä yhteistyöstä, neuvottelemisesta ja kompromissien tekemisestä Osalla oppilaista tehostetun tai erityisen tuen tarve viivästyy tai poistuu kokonaan Oppimista häiritsevä käytös vähenee Oppimismenetelmät monipuolistuvat oppilaat

Samanaikaisopetuksen hyödyt opettajat Kaiken jakaminen: vastuu, työ, onnistumiset, epäonnistumiset, kontaktit huoltajiin jne. Ammatillinen täydennyskoulutus: ainesisällöt, pedagogiikka, ryhmänhallinta, vuorovaikutus… Asiat eivät henkilöidy vain yhteen ihmiseen: roolien vaihtaminen, tilan antaminen Kaverin tuki jaksamiseen!

Samanaikaisopetuksen mahdollisuuksia OPS:ssa Yhteisöllinen toimintakulttuuri: yhteiset oppilaat, yleinen, tehostettu ja erityinen tuki oman opetusryhmän mukana vertaisoppimisen mahdollisuudet, avun pyytämisen/saamisen vaivattomuus, erilaiset oppimisen polut, oppilaiden osallisuuden rakentaminen Arvioinnin objektiivisuus Koulukulttuurin avoimuus, yksin tekemisen kulttuurin loppu!

Ennalta sovitut rutiinit ja rakenteet, keskustelut arvoista Oppilaan oikeus vertaisryhmään Tahto Luottamus Ennalta sovitut rutiinit ja rakenteet, keskustelut arvoista Jakaminen "Ei koulua vaan elämää varten." Johtotähdet

Lukemista ja katseltavaa: https://youtu.be/Vgaaikjh0Y0 (tiimiopettajuus alkuopetuksessa) Pulkkinen & Rytivaara: Yhteisopetuksen käsikirja (löytyy netistä) Saarenketo 2016: Oppilaiden kanssa vastuuta jakamassa (löytyy netistä) Saloviita (toim.) 2016: Samanaikaisopetus NMI: Kummi 16 (2017)