Ryhmäviestinnän perusasioita!

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
T Puhe- ja kirjoitusviestintä OAMK Tekniikan yksikkö / TH, KI
Advertisements

Kuuntelemisen taitoja Kirjoita seuraavasta listasta itsellesi 10 erityisen vaativaa kuuntelemisen taitoa.
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
TIPTOP – Lessons learnt Sisältö Tiptop-projektissa opittua, osallistujien terveiset seuraaville projekteille. Mitä tässä projektissa onnistui.
Turvallisuustekniikan neuvottelukunta (TENK), Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) ja Kemianteollisuus ry Kirsi Levä I Turvallisuusosaamisen kehittäminen.
Yleiset kompetenssit (Generic competences) Osaamisen kuvaus (description of the competence) Oppimisen taidot (Learning competence) Tradenomi  osaa arvioida.
Innostunut oppilaskunta Koulutus peruskoulun oppilaskuntatoiminnan ohjaajille.
Tervetuloa koulutukseen!. Ohjelma Kuulumiskierros Toimintaa Itsensä virittäminen ennen ryhmätilannetta Kotitehtävän läpikäynti Tulevaisuustyöskentely.
Saanko puheenvuoron verkostossa? Lääkkeitä verkoston vuorovaikutukseen FT Riitta Vanhatalo.
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa.
© COACH 1.jakso: MINÄ JA JOHTAMISTYÖ Tampere Vuorovaikutus oppisopimustarkastajan työssä ”Millä työkaluilla?”
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö.
Arviointi osana oppimisprosessia
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
RYHMÄ Ryhmäprosessin vaiheet Ohjaajan rooli prosessin eri vaiheissa
Mikä EduMAP? Rahoitus EU Horizon2020-ohjelmasta Tampereen yliopiston johtama hanke, yhteistyössä Foredata Oy & 7 kumppania Euroopasta.
Yhdessä mukana – projekti Setlementtiliitto Satu Lintunen
Erilaisia ryhmäviestintä- tilanteita
Miten ryhmä toimii? Miten osallistun ryhmän toimintaan?
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle? Miten ilmoittaudutte Yhteispeliin?
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Hyvinvointiraportti-hanke
Asiatekstin rakennemalleja
Essee – tekstien jalokivi
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Merja Fischer, Tkt, KTM Positiivinen vuorovaikutus synnyttää hyvinvointia ja tyytyväisiä asiakkaita Merja Fischer, Tkt, KTM
Nuorten tieto- ja neuvontatyön osaamiskartta Heta Malinen Lähde: Pirjo Kovalainen, Osaamiskartta testiversio.
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Yhteisöllisen median käytön periaatteet Metropoliassa
Oppiminen voidaan määritellä:
Vuorovaikutus työpaikalla I: roolit, työsuhteen kehittyminen
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
Mielipiteen, kannanoton, vastineen kirjoittamisesta
Monialainen yhteispalvelu
Henkilöstö kilpailutekijänä
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
ARJA VIROLAINEN Ruut Ruokonen 2013
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
näkökulmia toimistotyön organisointiin ja kehittämiseen
Vapaaehtoistoiminnan peruskurssi
Finanssialalle.fi – alan koulutus, urapolut ja oppimateriaalit
Think global act local Tavoitteet projektille yhteistyötaidot
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Terve Kunta –verkoston toiminnan kehittäminen
Jokaisen kasvu osallisuuteen – millaiset yhteisöt sen mahdollistavat?
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö
SPPL Arvotyöpaja Kuopio
HALLITUKSEN PÄÄASIALLISET TEHTÄVÄT
Terve mieli työssä Sirkku Kivistö Työterveyslaitos
Innopaja
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toiminnan suunta vuoteen 2020
Seminaarien käytänteitä
Menestyvä työyhteisö Yksilö – Ryhmä – Organisaatio Vaikutusmahdollisuudet LEA1LH002 Riitta Rautava.
Neuvottelun vuorovaikutustaidot
Ajanhallinta opiskelussa
Kehittämispäällikkö Eija Lappalainen
POTKA-verkoston arviointi - kyselyn tulokset
Opettajan pedagoginen ajattelu
KAUPPAHALLI PAIKKA: ”Kauppahalli”, jossa myyjät ja ostajat kohtaavat
”Projektin nimi” -projekti
Yhdistyksen liikuntatoiminnan arviointi ja kehittäminen
VINKIT VAIKUTTAVAAN VIESTINTÄÄN
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Innopaja
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Alaotsikko Ryhmäyttäminen.
OmaLahti –yhdistystapaaminen Monitoimitalo Onni Yhteisen työskentelyn tulokset.
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Esityksen transkriptio:

Ryhmäviestinnän perusasioita! Opiskelun ja työelämän taitoja 19.9.2018 Sari Toivakka, Kauhavan lukio

Osallistujana ryhmässä Jokainen jäsen vaikuttaa ryhmän toimintaan – tavalla tai toisella Ryhmässä toimiminen merkitsee eri henkilöille erilaisia toiminta- ja osallistumistapoja Ryhmässä vaikuttavat mm. osallistujien motiivit, persoonat, tunteet, suhteet, jännitteet, kokemukset, taidot, tiedot ja ristiriidat Ryhmään syntyy sen toiminnan aikana suhteita, toimintatapoja, rakenteita ja rooleja 19.9.2018 Sari Toivakka, Kauhavan lukio

Ryhmätyöskentelyn hyödyt Erilaiset näkökulmat rikastavat ajattelua, ideoita enemmän Ratkaisujen laatu paranee Sitoutuminen päätöksiin kasvaa Osallistuminen ja yhteenkuuluvuuden tunne lisää tyytyväisyyttä Uuden oppiminen ja tiedonkulku helpottuvat 19.9.2018 Sari Toivakka, Kauhavan lukio

Ryhmätyöskentelyn taitoja Liittyvät tavoitteeseen, päämäärään, ratkaisuun Määritellään ja analysoidaan ongelmia Tehdään ehdotuksia, tuetaan ja arvioidaan Kuunnellaan sisältöjä Huolehditaan raameista Mukaudutaan ryhmään Tullaan näkyväksi Ilmaistaan tunteita ja asennoitumista Sovitellaan, lievennetään ristiriitoja Osoitetaan empatiaa, tukea ja rohkaisua Huolehditaan ilmapiiristä tehtäväkeskeinen suhdekeskeinen 19.9.2018 Sari Toivakka, Kauhavan lukio

Ryhmän kehitysvaiheet jäsenet ovat epävarmoja omasta asemastaan ryhmässä ja hyväksytyksi tulemisesta Aloitus jäsenet muodostavat käsityksen toisistaan, kunkin asemasta ja arvovallasta sekä ryhmän johtajuudesta ja tarkoituksesta Muotoutumisvaihe ryhmälle muotoutuu selkeät tavoitteet ja se pystyy sopimaan yhteisistä toimintatavoista; mahdollisesti konflikteja Järjestäytymisvaihe ryhmä kykenee arviomaan ja kehittämään toimintatapojaan, tekemään niihin muutoksia ja tuottamaan ratkaisuja annettuun tehtävään Kypsän toiminnan vaihe työskentelyn päättyminen herättää erilaisia tunnereaktioita Hajoamisvaihe 19.9.2018 Sari Toivakka, Kauhavan lukio

Kuuntelemisen taitoja Ilmaista kehollaan kuuntelevansa Tulkita kuuntelijoiden sanallista ja sanatonta viestintää Eritellä, ymmärtää ja arvioida sanottua Pyytää täsmennyksiä ja perusteluja Ottaa toisen näkökulma huomioon Yhdistellä ja kehittää toisten ajatuksia Taitoa olla vaiti: antaa tilaa ja välttää keskeyttämistä 19.9.2018 Sari Toivakka, Kauhavan lukio

Osallistumisen taitoja Perustella ja konkretisoida Käyttää tiiviitä ja johdonmukaisia puheenvuoroja Huomioida ajankäyttö Pyytää muilta tietoa ja kommentteja Liittää oma puheenvuoro edellisiin Tehdä yhteenvetoja ja tiivistyksiä Arvioida rakentavasti Määritellä keskustelusta nousevia ongelmia ja ratkaisuja Ilmaista erimielisyyttä rakentavasti 19.9.2018 Sari Toivakka, Kauhavan lukio

Suhdekeskeisiä taitoja Ryhmän toimivuus Luoda ja ylläpitää hyvää ilmapiiriä Rohkaista ja aktivoida toisia osallistumaan Sietää ja ratkaista ristiriitoja ja väärinkäsityksiä Arvioida ryhmän toimintaa ja ehdottaa kehittämiskeinoja  aloitteentekijä, täsmentäjä, tietojenetsijä, KRIITIKKO Henkilösuhteet Osoittaa empatiaa ja tukea Osoittaa toisten arvostamista Ilmaista omaa aktiivisuutta ja yhteistyöhalukkuutta Ottaa vastaan palautetta Antaa rakentavaa palautetta  rohkaisija, tarkkailija, tunteiden ilmaisija, sovittelija, rentouttaja 19.9.2018 Sari Toivakka, Kauhavan lukio

Sari Toivakka, Kauhavan lukio Ryhmässä on rooleja Rooli = omaksuttu toimintamuoto tietyssä tilanteessa Osa sovittuja, virallisia rooleja, osa tiedostamattomia, luonnollisesti syntyviä 1. Tehtäväkeskeisiä rooleja: ideoija, aloitteiden tekijä, tiedon välittäjä, asiantuntija, tietojen etsijä, päätöksentekijä, ajan tarkkailija, kriitikko jne. 3. Häiritseviä rooleja: päällepäsmäri, hoputtaja, hyökkääjä, inttäjä, vetäytyjä, pelle 2. Suhdekeskeisiä rooleja: kannustaja, sovittelija, viihdyttäjä, humoristi, kuuntelija, tarkkailija jne. 19.9.2018 Sari Toivakka, Kauhavan lukio

Sari Toivakka, Kauhavan lukio Tunteet ryhmässä Kiinnittyminen ryhmään on välttämätöntä työskentelyn kannalta Hyväksytyksi tulemisen tarve Arvostuksen tarve Nähdyksi, kuulluksi ja noteeratuksi tulemisen tarve Positiivinen vuorovaikutus muiden kanssa Ryhmässä työskenteleminen vaatii tunneälyä: ajattelun ja tunteiden yhdistämistä 19.9.2018 Sari Toivakka, Kauhavan lukio

Sari Toivakka, Kauhavan lukio Ryhmätyön uhat sosiaalinen paine ja ryhmänormit  paljastuvat kun normeja rikotaan ryhmäajattelu: hätiköinti, ennakkoluulot, torjutaan monimutkaiset, vaihtoehtoiset ja ulkopuoliset ideat, vastuunjako negatiiviset roolit: hyökkääjät, pakit, keskipisteet, vetäytyjät, väheksyjät ja klikkiytyjät vääristely, nöyryytys, uhkailu, puhetulva, henkilökohtaisuudet, imartelu, mielistely 19.9.2018 Sari Toivakka, Kauhavan lukio

Sari Toivakka, Kauhavan lukio Menestyvä ryhmä? Jäsenillä on selkeä, kaikkien hyväksymä käsitys tavoitteista Avoimuus ja luottamus: kaikkia kuunnellaan ja rohkaistaan Koheesio ja pelisäännöt: yhteenkuuluvuus ja vastuu Toimintaa muutetaan ja kehitetään Ryhmän johtaminen jakautuu tasaisesti ja vaihtelee tilanteen mukaan Ryhmässä on jäsenten kiinnostukseen ja erityistaitoihin perustuva työnjako Tärkeät päätökset tehdään yhteisymmärryksessä Ryhmä rohkaisee kritiikkiin, sietää erimielisyyttä ja osaa käsitellä konflikteja 19.9.2018 Sari Toivakka, Kauhavan lukio

Sari Toivakka, Kauhavan lukio Konfliktin hyödyt Innovaation mahdollisuus rajapinnoilla Konfliktissa avattava taustoja  ymmärrys kasvaa Sitouttaa Asiakonflikti Riskinä hallitsemattomuus Vaarana tunnekonflikti Konfliktin havaitseminen ja ilmaiseminen  Miksi, mistä johtuu, mitä taustalla? 19.9.2018 Sari Toivakka, Kauhavan lukio

Sari Toivakka, Kauhavan lukio Ryhmätyömenetelmiä Porinaryhmät Asiantuntijaryhmät Vertoryhmät Ideariihi Ongelmanratkaisumenetelmät 635 -menetelmä Tuplatiimi Kuusi ajatteluhattua Draamamenetelmät Yhteistoiminnallisen oppimisen menetelmät 19.9.2018 Sari Toivakka, Kauhavan lukio

Sari Toivakka, Kauhavan lukio Tehtävä Tarkkailijat: Tarkkailutehtävä kohdistuu koko ryhmään Nosta ryhmän toiminnasta esiin kolme havaintoa. 1) Mistä havaittavissa? 2) Millä vaikutuksella? Kuunteleminen Toisten aktivointi Järjestymispuheenvuorot (johtaminen) Erimielisyyden ilmaisu Yhteenvedot, arviointi Tunteiden ilmaisu, sovittelu Mukulakivet Esiintyjät: Hoitokodin palaveri: erään asiakkaan omaisten pitkään jatkunut hankala käyttäytyminen. Nyt julkaistu kriittinen teksti yleisönosastolla. Tavoitteena on miettiä erilaisia toimintatapoja. ryhmässä 5 – 7 eri alan ammattilaisia samalta osastolta / työpaikalta aikaa 15 minuuttia tavoitteena hyvä ratkaisu ja lopuksi myönteinen ilmapiiri yksi on koollekutsuja, yksi valitaan sihteeriksi 19.9.2018 Sari Toivakka, Kauhavan lukio

Yhteiskeskustelua aiheesta Miten laadukasta ratkaisua ryhmä on saavuttamassa / saavutti? Miten suotuisa ilmapiiri on / oli lopuksi? Mitä ryhmä voisi toiminnassaan parantaa? 19.9.2018 Sari Toivakka, Kauhavan lukio

Tehtävä: Itsearviointi koetun perusteella Kehittämiskohteesi taitoalueissa? Asteikolla 1-5: 1) Mitkä ovat vahvuusalueesi? 2) Miten hyvin vahvuutesi näkyi toiminnassasi? Kuuntelemisen taitoja Ilmaisee kuuntelua Huomata ja tulkita kuuntelijoiden sanallista ja sanatonta viestintää Eritellä, ymmärtää ja arvioida sanottua Pyytää täsmennyksiä ja perusteluja Ottaa toisen näkökulma huomioon Yhdistellä ja kehittää edelleen toisten esittämiä ajatuksia Välttää keskeyttämistä ja osaa olla vaiti Osallistumisen taitoja Edistää keskustelun kulkua, esim. ehdotukset ja työnohjauspuheenvuorot  johtajuus Perustella ja konkretisoida mielipiteitä Käyttää tiiviitä ja johdonmukaisia puheenvuoroja Huomioida ajankäyttö Pyytää muilta tietoa ja kommentteja Liittää oma puheenvuoro edellisiin puheenvuoroihin Tehdä yhteenvetoja ja tiivistyksiä Arvioida rakentavasti ehdotuksia Määritellä tehtävistä nousevia ongelmia Erimielisyyden ilmaiseminen Ryhmän toimivuus Luoda ja ylläpitää ryhmän toimintaa tukevaa ilmapiiriä Rohkaista ja aktivoida toisia osallistumaan ryhmän toimintaan Sietää ja ratkaista ristiriitoja ja väärinkäsityksiä Arvioida ryhmän toimintaa ja ehdottaa kehittämiskeinoja Henkilösuhteet Osoittaa empatiaa ja tukea Osoittaa toisen arvostamista Ilmaista omaa aktiivisuutta ja yhteistyöhalukkuutta viemättä tilaa muilta Ottaa vastaan palautetta omasta toiminnasta Antaa rakentavaa palautetta toisen toiminnasta 19.9.2018 Sari Toivakka, Kauhavan lukio

Sari Toivakka, Kauhavan lukio Lähteet Dunderfelt, Toni 1998. Henkilökemia. Yhteistyö erilaisten ihmisten välillä. Söderkulla: Dialogia Oy. Lehtonen, Jaakko – Kortetjärvi-Nurmi, Sirkka 2001. Neuvotellen tulokseen. Ryhmätyö-, neuvottelu- ja kokoustaito. Helsinki: WSOY. https://kielikeskus.jyu.fi/opetus/puheviestinta/kurssit/arvioi- osaamistasi 19.9.2018 Sari Toivakka, Kauhavan lukio