Valmistavan opetuksen uusi todistus -koulutus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Heini-Marja Järvinen Turun yliopisto
Advertisements

Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla
Kielitestaus ammatillisen koulutuksen opiskelijavalinnassa
Oppivelvollisuus Perusopetus on maksutonta yleissivistävää opetusta, jota annetaan kaikille Suomessa vakinaisesti asuville lapsille. Kaikki lapset ovat.
Perusopetuksen jälkeinen lisäopetus
HOLLIHAAN KOULUN JOUSTO-OPETUS
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Yleistä koulunkäyntiin liittyen
Suomalaisen koulujärjestelmän kieliopinnot
Mäntykankaan koulu Kelpo-pilotointi Mitä on kehitetty / millä tavoin on kehitetty? Jousto-opetusta vuosiluokilla 1-6 (Ma & Ai) E-luokat osallistuvat.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
USKONTO/aineenopettajat REFLEKTIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Oppilaan päättöarviointi perusopetuksessa. 2 Nykyiset linjaukset…  Oppilaan oikeusturvan kannalta on tärkeää, että päättöarvosanat on annettu samoin.
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Myllypuron yläaste Tervetuloa!
Venäjän alkeiden opetus
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Ops seminaari Askola.
PERUSOPETUKSEEN VALMISTAVA OPETUS ESIKOULUSSA
Ulla Lappalainen1 Suomi toisena kielenä -opetuksesta Mistä kielitaito koostuu? Mitä suomi toisena kielenä -opetus tarkoittaa? Suomi äidinkielenä.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Liedon kunta : A2-kielen valinta A2-kielen valinnan vaikutukset perusopetuksen luokilla 4-9 Uuden 2016 voimaan tulevan opetussuunnitelman tuntijako on.
Haapajärven perusopetukseen valmistavan opetuksen opetussuunnitelma 2016 Markku Mäkelä OPS-koordinaattori.
Vanhempainilta Jakokosken koulu Jakokosken koulu syksyllä 2016 Oppilasmäärä luokka (14+8) 22 oppilasta, opettaja Karl Kakko 3-4 luokka.
Vieraat kielet Opetussuunnitelmassa Kieltenopetus Pöljän koululla Englantia opettaa Juhamatti Kalima, ruotsia Sari Korhonen. Saksan hoitavat etäopetuksena.
ARVIOINNISTA 3. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT luokan valinnaiset AINEET 8. ja 9. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT.
Vanhempien mielipiteitä
Yhteiseen vanhempainiltaan!
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Ops-iltapäivä
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Kotoutumiskoulutus verkossa
KOLMIPORTAINEN TUKI Yleinen tuki: Siirtyminen tuen portailla
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Kieli itseilmaisun välineenä
KIRKONKYLÄN KOULUN PIENLUOKAT
Kokemuksia inkluusio- opetuksesta Laajasalon peruskoulussa
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
TET =Työelämään tutustuminen
Sanallinen arviointi Wilmassa
TAVOITTEET JA SISÄLTÖ LV
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
Englanti 8. lk LV – 2017.
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
7lk:n arviointi.
Arviointi.
Maahanmuuttajaoppilaiden arviointi
Maahanmuuttaja opetusryhmässäni
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Kielitietoisuus.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Kielitietoisuus.
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Kielitietoisuus.
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Kieli ja lukeminen alkuopetuksessa
TET =Työelämään tutustuminen
Perusopetukseen valmistava opetus pähkinänkuoressa
Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen
Laaja-alainen arviointi
3. luokka Mervi Pietilä Perusopetuksen lehtori
Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
Valmistavan opetuksen arviointi
Kokemuksia valmistavan inklusiivisesta mallista meidän koulussa
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Inklusiivinen valmistava opetus Helsingissä
Etunimi Sukunimi Monikielisen ohjaajan nimi ja sähköposti
Esityksen transkriptio:

Valmistavan opetuksen uusi todistus -koulutus 9.5.2017

ARVIOINTI JA TODISTUS

Valmistavan opetuksen oppilaan arviointi Oppilasta arvioidaan opsin tavoitteiden mukaisesti. Pääpaino opetuksessa on S2-opinnoissa, joiden osalta tavoitteena on saavuttaa kehittyvä alkeiskielitaito. Muiden oppiaineiden osalta pääpainona on omaksua oppiaineen keskeinen käsitteistö, työtavat ja välineet.

Arvioinnin työkalut Valmistavan opetuksen päätyttyä oppilaalle annetaan osallistumistodistus. Opinto-ohjelma on tärkein arvioinnin työkalu. Lisäksi koulu voi käyttää erilaisia, koulun omia itsearvioinnin, vertaisarvioinnin ja väliarvioinnin työkaluja. Oppilaan on mahdollista suorittaa perusopetuksen opintoja valmistavan opetuksen aikana, joista annetaan erillinen todistus koulun oman mallin mukaan.

Uusi todistus Arvioidaan oppilaan edistymistä suomen kielen eri osa-alueilla: puheen ymmärtäminen puhuminen tekstin ymmärtäminen kirjoittaminen Skaala (tavoite = kehittyvä alkeiskielitaito): Olet saavuttanut tavoitteet hyvin Olet saavuttanut suurimman osan tavoitteista Olet saavuttanut tavoitteet osittain Tavoitteet ovat saavuttamatta Lisäksi todistuksessa mainitaan oppiaineet, joiden keskeisiin käsitteisiin oppilas on tutustunut

Puheen ymmärtäminen Puhuminen Tekstin ymmärtäminen Kirjoittaminen A1 Kehittyvä alkeiskielitaito Puheen ymmärtäminen Puhuminen Tekstin ymmärtäminen Kirjoittaminen Ymmärtää sanoja, fraaseja, lyhyitä ilmauksia, kysymyksiä ja kehotuksia ja ohjeita, jotka liittyvät henkilökohtaisiin asioihin, tuttuihin teemoihin tai välittömään tilanteeseen. Tunnistaa pidemmästä puhejaksosta ja keskustelusta tuttuja sanoja ja ilmauksia. Ymmärtää tunteiden kehollista ja visuaalista ilmaisua. Tarvitsee puhekumppanin apua ymmärtämiseen: monikielistä ja omakielistä tukea, toistoa, hidastamista osoittamista. Osaa käyttää päättelyn apuna kuvia, tilannevihjeitä, nonverbaalisia viestejä Tunnistaa koulun opetuspuheen virrasta yksittäisiä tuttuja sanoja, mutta sisältöjen oppiminen puheesta on mahdotonta Hallitsee arjen vuorovaikutustilanteisiin liittyviä lyhyitä ilmauksia ja fraaseja. Osaa kertoa lyhyesti itsestään ja lähipiiristään. Osaa vastata itselle merkityksellisiin, tuttuihin tilanteisiin liittyviin ja tilanteiden kannalta tarpeellisin kysymyksiin. Osaa tehdä näihin tilanteisiin liittyviä kysymyksiä. Osaa nimetä tuttuja asioita ja ilmiöitä. Osaa käyttää apunaan monikielisiä, kehollisia ja visuaalisia resursseja, esim. lainasanoja, eleitä, ilmeitä, osoittamista ja piirtämistä. Ilmaisee nonverbaalisesti tai toiminnallaan, ettei ymmärrä. Tarvitsee paljon puhekumppaneiden apua. Puheenvuoron saaminen ja pitäminen keskustelussa ei onnistu ilman keskustelukumppaneiden tukea. Puheessa voi olla paljon pitkiä taukoja, toistoja ja katkoksia. Ääntäminen ja kielen rakenteiden horjunta voivat aiheuttaa ymmärtämisongelmia Pystyy esittämään lyhyen ja etukäteen harjoitellun puheenvuoron tai mielipiteen. Pystyy lukemaan ja ymmärtää tuttuihin aihepiireihin ja tuttuun kontekstiin liittyviä sanoja, fraaseja, lyhyitä lauseita ja tekstejä, esim. otsikot, taulutekstit, kyltit, viestit. Tunnistaa pidemmästä tekstistä tuttuja sanoja ja fraaseja, lainasanoja, nimiä, lukuja, symboleja Osaa etsiä tietoa kuvista ja hyödyntää visuaalisia vihjeitä Pystyy maailmantiedon visuaalisten vihjeiden, sanakirjojen, kääntäjien ja vuorovaikutuskumppaneiden avulla selvittämään otsikoiden merkityksiä esim. oppikirjateksteistä Kyky ymmärtää entuudestaan tuntematon sana edes hyvin ennustettavassa yhteydessä on rajallinen. Lyhyenkin tekstikatkelman lukeminen ja ymmärtäminen on hyvin hidasta. Osaa kirjoittaa kielen kirjaimet ja numerot kirjaimin. Osaa kertoa itsestään ja lähipiiristään muutamin lyhyin lausein. Pystyy nimeämään kirjoittamalla asioita ja ilmiöitä esimerkiksi kuviin. Kirjoittaa enimmäkseen kokonaisina opituin, itselle tutuin fraasein ja ilmauksin. Tuotos on A1-tasollakin yleensä sanatasoa laajempaa. Voi yhdistellä lyhyitä ilmauksia jo esim. yleisimpiä sidoskeinoja käyttäen. Tuotos on usein niukkaa, mutta kiteytyneinä omaksutuissa ilmauksissa tarkkaa. Tuotoksessa voi esiintyä kuitenkin myös paljon monenlaista horjuntaa. Pystyy rakentamaan sisältöjä lyhyisiin arkeen ja kouluun liittyviin teksteihin, jos saa niihin sopivaa sanastoa ja paljon tukea sanottavan muotoiluun. Osaa tuottaa kuvallisia kertomuksia, esim. sarjakuvat, videot, animaatiot, yksinkertaiset kuvitetut ohjeet jne. 18.9.2018 Etunimi Sukunimi

Arvioinnin tekeminen Wilmassa Koulusihteeri avaa opettajille arviointikirjan Primuksessa, jotta opettaja voi arvioida oppilaita wilmassa. S2–oppiaine arvioidaan seuraavasti: Arv. –kenttään valitaan S. Kielen osa-alue -kentissä löytyy pudotusvalikkona 4-portainen skaala. Muut oppiaineet arvioidaan arv. –kenttään: ”Olet tutustunut oppiaineen keskeisiin käsitteisiin”. Vahvuutesi –aine arvioidaan seuraavasti: Arv. -kenttään valitaan S. Sanallinen arviointi –kenttään valitaan lausepankista valmiita lauseita ryhmästä: ULV Vahvuutesi. Lausepankista valittavien kuvailujen määrää ei ole rajattu.

Q&A Jos oppilas on aloittanut valmistavalla marraskuussa ja siirtyy kesän jälkeen lähikouluun inklusiiviseen opetukseen, enkö voi antaa hänelle nyt todistusta? Ei voi antaa osallistumistodistusta, koska valmistava opetus ei ole päättynyt. Koulu voi halutessaan antaa välitodistuksen, tms. omaa pohjaa käyttäen. Jos oppilas, joka on aloittanut valmistavan opetuksen lokakuussa, siirtyy toiseen kouluun kaksikielisen opetuksen takia, päättyykö valmistava opetus siirtymiseen? Kyllä päättyy. Tällöin oppilaalle annetaan todistus valmistavasta opetuksesta. Voiko koulu kevätlukukauden lopussa antaa epävirallisen osallistumistodistuksen oppilaalle, joka on aloittanut kesken vuoden? Koulu voi esimerkiksi antaa oppilaalle koulun oman välitodistuksen tai opettaja voi tehdä jonkinlaisen koosteen/otannan opinto-ohjelmaan kirjatusta suunnitelmasta ja siinä edistymisestä, mutta osallistumistodistusta ei voi antaa ennen kuin valmistava on päättynyt.

Valmistavan opetuksen aikana suoritetut perusopetuksen opinnot ja niiden arviointi Oppilasta arvioidaan perusopetuksen opsin tavoitteiden mukaisesti. Kyseistä oppiainetta opettanut luokanopettaja/ aineenopettaja arvioi. Valmistavan opetuksen osallistumistodistukseen tulee maininta: ”Oppilas on suorittanut erillisellä tutkinnolla xxx oppiaineen/oppiaineet x. vuosiluokan oppimäärän perusopetuksen opetussuunnitelman mukaisesti ja siitä on annettu erillinen todistus.” Arviointi tehdään koulun omalle todistuspohjalle, koulun oman arviointikäytänteen mukaisesti. Ks. erilliset ohjeet muutoksista, joita koulun todistuspohjaan tulee tehdä.

Valmistava opetus Helsingissä

Valmistava opetus Helsingissä Ryhmämuotoinen valmistava opetus Ryhmien sijaintikoulut päätetään lautakunnassa vuosittain 3-9 –vuosiluokkien ikäisille oppilaille Oppilas opiskelee sekä erillisessä ryhmässä että integroituna yleisopetuksen luokkaan Oppilas siirtyy omaan lähikouluun valmistavan opetuksen päätyttyä Inklusiivinen valmistava opetus Kaikissa esiopetusta tarjoavissa päiväkodeissa ja peruskouluissa Esiopetusikäisille ja 1-2 –vuosiluokkien ikäisille oppilaille Oppilas opiskelee omassa päiväkodissa/ lähikoulussa yleisopetuksen ryhmässä Oppilas jatkaa samassa luokassa perusopetuksen oppilaana valmistavan opetuksen päätyttyä

Valmistavan opetuksen ryhmät lv. 2017-2018 Jakomäen peruskoulu Porolahden peruskoulu (2) Kallion ala-aste Puistopolun peruskoulu Kannelmäen peruskoulu Pukinmäenkaaren peruskoulu Katajanokan ala-aste Ressun peruskoulu Kontulan ala-aste Sakarinmäen peruskoulu Käpylän peruskoulu Stadin ammattiopisto (2)* Maatullin ala-aste Vesalan peruskoulu (2) Malminkartanon ala-aste Vuoniityn peruskoulu Meilahden yläaste Mellunmäen ala-aste Yht. 29 ryhmää Merilahden peruskoulu Myllypuron peruskoulu (3) *oppivelvollisuusiän viimeisenä vuonna maahan muuttaneet (v. 2001 syntyneet) Pihlajiston ala-aste (2) Pikku Huopalahden ala-aste (2)

Tulossa olevia koulutuksia ja www-sivut 30.8. Pedagoginen kirjoittaminen (opinto-ohjelma, oppimissuunnitelma) 12.9. Inklusiivisen valmistavan opetuksen peruskoulutus 29.9. Yhteisopettajuus (S2-lo-valmistavan opettaja työpareille/-tiimeille) 26.10. Traumatisoituneiden oppilaiden opetus 14.11. Kielitietoisuus 12.10. & 7.12. Vertaisryhmätapaaminen inklu- ja ryhmämuotoiselle valmistavan opettajille Tiedot ovat alustavia. Valmistavan opetuksen verkkosivusto: http://valmistavaopetus.edu.hel.fi/ Nyt: Hallinnolliset ohjeet, opetussuunnitelma, tukimateriaalia Tulossa: inklusiivista valmistavaa opetusta pilotoineiden koulujen hyvät käytänteet

Toimialamuutos lyhyesti 1.6. alkaen Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala (KASKO) Eri linjat lakkaavat olemasta ja palvelut tuotetaan jatkossa Palvelukokonaisuudet Hallinnon ja tukipalveluiden palvelut Organisaatiokaaviot Pedagogisista asiantuntijapalveluista (esim. opetuksen kehittäminen, hankkeet) vastaa Kehittämispalvelut (Kepa), jonka alaisuudessa on seuraavat yksiköt: Pedagogiset asiantuntijapalvelut Kasvatuksen ja koulutuksen kehittämisen tuki Kepaa johtaa kehittämispalvelupäällikkö Marjo Kyllönen

Pedagogiset asiantuntijapalvelut Yksikköä johtaa pedagogisten palvelujen päällikkö Pertti Joona. Yksikkö vastaa toimialan pedagogiikan ja sen kehittämisen tuesta. Yksikön tehtäväalueeseen kuuluu mm. varhaiskasvatus- ja opetussuunnitelmien kehittämistyö hyvinvoinnin ja oppimisen tukeen liittyvät tehtävät kieli- ja kulttuuriryhmien palvelut

Kasvatuksen ja koulutuksen kehittämisen tuki Yksikköä johtaa kehittämisentuenpäällikkö Mikko Mäkelä. Yksikön tehtäväalueeseen kuuluu mm. digitalisaation ja toimintakulttuurin muutoksen tuki kansainvälinen toiminta ennakointi, arviointi ja tutkimus, laatutyö tutkimustoiminta yritysyhteistyö hankepalvelut opinto-ohjauksen ja siirtymäpalvelujen tuki hakeutuminen ja yhteishaku, etsivä nuorisotyö osallisuuden ja yhteisöllisen toimintakulttuurin tuki

Hankekatsaus

Käynnissä olevat hankkeet Monikielinen ohjaaja –malli 5 monikielistä ohjaajaa 19 koulussa (rekry juuri käynnissä syksyn osalta) Voi hyödyntää mm. nivelvaiheessa valmistavan päätyttyä ja ohjaamisessa eri palveluihin VAVA – valmistava opetus ja vahvistava vapaa-aika Yhteistyömallin kehittäminen valmistavan opetuksen ja nuorisotalojen välille 2015-2017, kehitetty myös Hyvä vapaa-aika –hankkeessa sekä Lähde-verkostossa (NK) Tavoite: Toiminnallisuuden kautta tarjotaan nuorille lisää suomen kielen käyttömahdollisuuksia erilaisissa ympäristöissä ja vertaisten kanssa Mukana 4 nuorisotaloa, 4 valmistavaa luokkaa toivetta esitetty mallin laajentamiseksi Kaverikahvila –hanke Maahanmuuttajanuorten Helsinki –hanke (Nuorisoasiainkeskus & Me-säätiö Ideana: maahanmuuttajataustaiset vanhemmat oppilaat pitävät nuoremmille opetustuokioita, joko opetuksen sisällä tai oppituntien ulkopuolella Oppimisen lisäksi tarjolla syötävää ja juotavaa, koulu saa 200 € hankkeelta Mukaan toimintaan? -> kirsti.kallansalo@hel.fi