Joensuun seudun varhaiskasvatussuunnitelma

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Katja Siltanen ja Anne Rytilahti
Advertisements

Lasten oikeudet. Lapsen oikeuksien sopimus Maailman laajin ihmisoikeussopimus Hyväksyttiin 1989, Suomessa voimaan maata hyväksynyt, vain Yhdysvallat.
Rovaniemen kaupungin ennaltaehkäisevä, ohjaava sekä ryhmämuotoinen perhetyö Toiminta-ajatus Auttaa, opastaa, ohjata perheitä arjessa ja vanhemmuudessa,
LTOL-JAOSTON TOIMINTASUUNNITELMA VUODELLE 2016 Vuosikokous
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
LAPSEN ESIOPETUSSUUNNITELMA Lapsen nimi Esiopetuspaikka ja toimintavuosi Esiopetuksesta vastaava opettaja Syntymäaika HuoltajuusYhteishuoltajuusYksinhuoltajuus.
Tuloksia THL:n ja harjoittelukoulujen yhteistyöstä eNorssi -seminaari, Hämeenlinna Anne-Marie Rigoff.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
TIEDOTUSTILAISUUS Rakokiven koulun rakennushanke Nastolan valtuustosali Susanna Kulonen, rehtori Sivistystoimiala.
Anne Luoma / VARHAISERITYISKASVATUS. Kunnan järjestämässä ja tukemassa päivähoidossa olevien tukea tarvitsevien lasten osuus päivähoitoikäisistä.
Arviointi osana oppimisprosessia
Kyläkoulusta palvelukeskukseksi
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Päivähoitoikäiset (10kk–6v) ikäryhmittäin
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Humppilan kunnanvirastolla
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI
Oulu Seija Saarinen, Liisa Luukkonen, SLK
Th, TtM, kehittämispäällikkö Ulla Korpilahti
Kodin ja koulun yhteistyö Lähde (diat 1-5): Laatua kodin ja koulun yhteistyöhön, Opetushallitus ja Suomen Vanhempainliitto Ensisijainen ja kokonaisvaltainen.
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
VARDA-tietovirrat: Varhaiskasvatuksen tietojen siirtyminen tiedon tuottajilta tiedon hyödyntäjille.
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
LSSAVI Valvontaprosessin vaiheet varhaiskasvatuksessa
Infoa tutoropettajille
Varhaiskasvatuksen lainsäädännön valmistelun eteneminen

Nopolan koulu Opettajien veso
Oppilashuolto ja kasvun ja oppimisen tuki esiopetuksessa 2015
Ops-iltapäivä Raumanmeri
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Opetustoimi osana Jyväskylää
Tehostetun tuen lapsen 1. luokalle ottaminen
Katsomuskasvatuksen suunnittelun ja koulutuksen vuosikello
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
Tampereen seutukuntien päiväkotihoidon kustannusvertailu 2016
Pääkaupunkiseutu Varhaiskasvatuksen asiakaskysely TULOSTEN YHTEENVETO
Joensuun seudun varhaiskasvatussuunnitelma
SUUNNITELMALLINEN VARHAISKASVATUS
Vardan tietomalli ja raportointi
PED0031, VARHAISPEDAGOGIIKKA
Joustavuutta oppimiseen, Merja Rui
Jyväskylän yksityiset varhaiskasvatuspalvelut Varhaiskasvatuksen asiakasraati
Asiakasraati Lapsen vasu
Vasun toteutuminen näkyväksi -huoltajat ja lapset arvioimassa Mervi Räty, varhaiskasvatuksen vastaava, KM.
Lukion opiskeluhuolto
Liiketalouden perustutkinto, merkonomi
Taloustorstai Kuntaliiton kysely hallitusohjelman ja kehyspäätöksen vaikutuksista kuntatalouteen SÄÄSTÖKYSELY Mikko Mehtonen.
OPH:n kansainvälistymispalvelut –osaston ohjelmia
Päätösten lapsivaikutusten arviointi
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Vanhempien ja lasten osallisuuden lisääminen
IKINÄ – kaatumisten ehkäisyn implementointi Vanhusten palveluiden ja kuntoutuksen vastuualueella Iiris Salomaa
Koulutus- ja opetusyhteistyö Opintohallintoon ja kirjauksiin liittyviä kysymyksiä Taustamateriaali kokoukseen (OKM, Ristiinopiskeluhankkeet,
Viestinnän työkalupakki
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
Siuntion kunta/ Varhaiskasvatuspalvelut
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Kehittämispäällikkö Eija Lappalainen
LAPE-PÄHKINÄT vol Keino osallistua Pirkanmaan vanhemmuuden ja parisuhteen tuen palveluiden kehittämistyöhön - Tekstidia Dian voi valita.
Liikkuva ja osallistuva amis – työkykyinen ja luova ammattilainen
PERHEPÄIVÄHOIDON TUTKINTOTOIMIKUNNALLE
Pohjois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus
Olemme osa hallituksen OTE-kärkihanketta
Osallisuutta ja yhteisöllisyyttä tukeva toimintakulttuuri 20. 3
Järjestö 2.0 hankkeiden jatkosuunnitelma
Esityksen transkriptio:

Joensuun seudun varhaiskasvatussuunnitelma VASU-terveisiä ja lapsen varhaiskasvatussuunnitelma

Joensuun seudun varhaiskasvatussuunnitelma Seutu-VASU on hyväksytty lautakunnissa touko-kesäkuun aikana Yhteistyötä jatketaan kuntien kesken: Suuntaviivat lapsen VASU:lle Yhteiset NLA-lomakkeet yhteistyössä SIUN SOTEN kanssa 18kk- ja 4v-lomakkeet ovat valmiit Lääkehoitosuunnitelma 3v- ja 5v- lomakkeet ovat tulossa Seutu-VASU:n perheversio valmistuu syyskuun aikana Pedanet-sivuja täydennetään syksyn kuluessa: https://peda.net/joensuu/jsv1

Joensuun seudun varhaiskasvatussuunnitelma Vertaisverkostot henkilöstölle Ajatustenvaihtoa yli kuntarajojen Varhaiskasvatusjohtajat PPH-esimiehet Eltot Kaikki muutkin!! Kolmiportainen tuki Ediva:n tuki- ja arviointimateriaali Positiivinen pedagogiikka

Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma Mikä muuttuu?

Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma Varhaiskasvatuksessa olevalla lapsella on varhaiskasvatuslain turvaama oikeus saada suunnitelmallista ja tavoitteellista kasvatusta, opetusta ja hoitoa. Näiden toteuttamiseksi laaditaan jokaiselle päiväkodissa ja perhepäivähoidossa olevalle lapselle varhaiskasvatussuunnitelma. Lapsen varhaiskasvatus- suunnitelman lähtökohtana tulee olla lapsen etu ja tarpeet. Suunnitelmaan kirjattavat tavoitteet asetetaan pedagogiselle toiminnalle. Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma laaditaan lapsen aloitettua päiväkodissa tai perhepäivähoidossa. Henkilöstö laatii suunnitelman yhteistyössä huoltajan kanssa. Lapsen mielipide ja toiveet tulee selvittää ja huomioida suunnitelmassa. Henkilöstön vastuulla on etsiä sopivat keinot lapsen näkökulmien selvittämiseksi. Lasten varhaiskasvatussuunnitelmista nousevat tavoitteet otetaan huomioon lapsiryhmän toiminnan suunnittelussa ja oppimisympäristöjen kehittämisessä. Varhaiskasvatuslaki 7 a § (580/2015)

Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma OPH:n tiedote: Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma laaditaan jokaiselle päiväkodissa ja perhepäivähoidossa olevalle lapselle (varhaiskasvatuslaki 7 A § 580/2015) yhdessä lapsen ja huoltajien kanssa. Lapsen varhaiskasvatussuunnitelman avulla asetetaan yhteisiä tavoitteita ja sovitaan yhdessä siitä, miten kunkin lapsen yksilöllistä kehitystä, oppimista ja hyvinvointia edistetään suunnitelmallisesti varhaiskasvatuksessa. Tarvittaessa se toimii myös kehityksen ja oppimisen tuen suunnittelun välineenä. Mikäli lapsi on esiopetuksen lisäksi muussa varhaiskasvatuksessa, voidaan siihen liittyvät tavoitteet ja huomioitavat asiat kirjata esiopetuksen oppimissuunnitelmaan. Mikäli lapselle ei laadita esiopetuksen oppimissuunnitelmaa, voidaan lapsen varhaiskasvatussuunnitelmassa ottaa huomioon esiopetuksen tavoitteet ja tarpeet.

Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma Joensuun seudun varhaiskasvatuksessa lapsen varhaiskasvatussuunnitelma laaditaan yhdessä lapsen, ikä- ja kehitystaso huomioiden, huoltajien, sekä tarvittaessa muiden asiantuntijoiden kanssa. Joensuun seudun varhaiskasvatuksessa lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaa laadittaessa huomioidaan positiivinen pedagogiikka. Toiminnalle asetetuista tavoitteista keskustellaan ja ne kirjataan lapsen vahvuuksien kautta.   Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma laaditaan ensimmäisen kerran kahden kuukauden kuluessa varhaiskasvatuksen aloituksesta. Laadittaessa lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaa, tavoitteet asetetaan aina varhaiskasvatuksen toiminnalle, kuinka aikuinen pystyy omalla toiminnallaan vastaamaan lapsen tarpeisiin. Jos lapsi tarvitsee vahvempaa tukea kehitykseen ja oppimiseen, tuki kirjataan lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan tai siihen liitettävään tukiosaan. Havainnointi ja siihen perustuva toiminnan suunnittelu ja toteutus alkaa välittömästi lapsen aloitettua varhaiskasvatuksessa. Lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaa päivitetään aina tarvittaessa, kun toiminnalle asetetut tavoitteet muuttuvat tai ne täyttyvät. Lasten varhaiskasvatussuunnitelmiin kirjatut toiminnan tavoitteet ohjaavat lapsiryhmän toiminnan suunnittelua ja toteuttamista. Toiminnan suunnittelussa ja sen arvioinnissa käytetään kunnallisessa varhaiskasvatuksessa ryhmän varhaiskasvatussuunnitelmaa. Lasten varhaiskasvatussuunnitelmien laadinnassa esiin nousevat toiminnan tavoitteet otetaan huomioon toiminnan suunnittelussa ja oppimisympäristöjen kehittämisessä. Joensuun seudun varhaiskasvatussuunnitelma s. 9

Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma Lapsen varhaiskasvatussuunnitelman laadinnasta ja toteutumisen arvioinnista päiväkodeissa vastaa henkilö, jolla on lastentarhanopettajan kelpoisuus. Perhepäivähoidossa olevan lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaa tehtäessä käytetään lastentarhanopettajan asiantuntijuutta. Lapsen varhaiskasvatussuunnitelman laatimiseen osallistuvat tarpeen mukaan lapsen kehitystä ja oppimista tukevat asiantuntijat tai muut tarvittavat tahot. Varhaiskasvatuslaki 7 a § ja Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi lasten päivähoidosta annetun lain muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi (341/2014) 7 a §, perustelut s. 18 Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi lasten päivähoidosta annetun lain muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi (341/2014) 7 a §, perustelut s. 18

Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma Lapsen varhaiskasvatussuunnitelman tulee sisältää seuraavat asiat: lapsen kehitykseen ja oppimiseen liittyvät vahvuudet sekä lapsen kiinnostuksen kohteet lapsen kehitystä, oppimista ja hyvinvointia tukevat tavoitteet sekä toimenpiteet tavoitteiden toteuttamiseksi sekä toteutumisen arviointi lapsen mahdollisesti tarvitsema tuki (luku 5) mahdollinen lääkehoitosuunnitelma lasten, henkilöstön ja huoltajien yhdessä sopimat asiat suunnitelman laatimiseen osallistuneet muut mahdolliset asiantuntijat tieto siitä, milloin suunnitelma on laadittu ja tarkistettu ja milloin suunnitelma tarkistetaan seuraavan kerran.

Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma Opetushallitus julkaisi lapsen vasun mallilomakkeen kesäkuussa 2017 Tukimateriaalia saatavilla OPH:n nettisivuilla Ohjeistus lapsen vasun laadintaan Noora Heiskasen erinomainen koulutusvideo lapsen vasusta. http://www.oph.fi/saadokset_ja_ohjeet/ohjeita_koulutuksen_jarjestamiseen/varhaiskasvatuk sen_jarjestaminen/lapsen_vasu

Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma Joensuun seudun lapsen vasun luonnos on OPH:n mallin pohjalta. Huomioitu ryhmä-vasu Lisätty ”laatikoita” arviointia varten

Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma Lapsen vasun toimintakulttuurin muutos: Toimintaa ohjaavat asiakirjat: Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet Joensuun seudun varhaiskasvatussuunnitelma Ryhmä-VASU Lapsen VASU Lapsen vasuun kirjataan ne lapsen kannalta tärkeät asiat, joita pitää tarkentaa muista asiakirjoista.

MITÄ PITÄÄ HUOMIOIDA LAPSEN VASUSSA? MITÄ VOIDAAN HUOMIOIDA RYHMÄVASUSSA?

Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma https://www.youtube.com/watch?v=j322w-YyBPk

VASU:n arviointia

Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma Toimintakulttuurin muutos Eroon lapsen kuvailusta Tavoitteet toiminnalle, EI LAPSELLE Ongelmakeskeisyys – ratkaisukeskeisyys Lapsen vasu on suunnitelma, sen täytyy sisältää ennen kaikkea suunnittelua kirjatut tavoitteet, menetelmät, tuki ja sopimukset ovat vasun keskeisin osa EI SIIS KUVAUS LAPSESTA Oleellista lapsen vasussa on kuvata toimintaa, ei lasta itseään

Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma Ediva OY:n materiaalia, jota kannattaa mm. hyödyntää: Aloituskeskustelulomake Lasten vasujen koontilomake Vasu-keskustelun havainnointilomake Lapsen oma arvio varhaiskasvatusympäristöstä Lasten osallisuuden arviointi Aikuisen sitoutuminen vuorovaikutukseen lapsen kanssa JNE!!

TAUON PAIKKA!!