VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN PETRA SUONIO
Mitä on oppimisympäristöajattelu? Oppimisympäristössä on keskeistä hoitajan ja lapsen välinen sekä lasten keskinäinen vuorovaikutus Edellytyksenä ohjaava kasvatus Hyvä oppimisympäristö ohjaa lapsen uteliaisuutta, mielenkiintoa ja oppimismotivaatiota sekä tukee hänen aktiivisuuttaan ja itseohjautuvuuttaan Tarjoaa lapselle tilaisuuksia leikkiin, toimintaan ja omaan rauhaan Ympäristö tukee myös lapsen kielellistä kehitystä
Lapselle ominainen tapa toimia huomioituna Ohjaa koko toimintaa Leikkiminen Liikkuminen Tutkiminen Luovuus
Fyysinen oppimisympäristö Miten fyysinen ympäristö luo puitteet lapsen omaehtoiselle toiminnalle? Päiväkoti, lähiympäristö Sisustus Välineet lasten ulottuvilla Varustuksen tulee tukea myös lapsen kehittymistä nykyaikaisen tietoyhteiskunnan jäseneksi Materiaalit Melutaso, viriketaso
Estetiikka Miten kaunis ympäristö voisi olla toimiva? Miten siistiä pitää olla? Lasten pitkäkestoinen leikki vaatii suunnittelua ja rakentamista Voivatko lapset jättää leikin korjaamatta ja jatkaa myöhemmin? Mikä on lasten mielestä esteettistä ja kaunista? Entä aikuisten? Kodinomaisuutta voidaan hyödyntää suunnittelussa, mutta siihen ei pidä jämähtää
Turvallisuus Fyysinen ja psyykkinen turvallisuus Hyvin suunniteltu ympäristö vapauttaa henkilöstöä toimimaan yhdessä lasten kanssa Turvallisessa ympäristössä lapsilla on enemmän liikkumisen vapautta ja siten lasten oma osallisuus lisääntyy Sosiaali- ja terveysministeriössä valmistui laajassa yhteistyössä eri tahojen kanssa julkaisu Päivähoidon turvallisuussuunnittelu Julkaisu on valtakunnallinen kehys, jonka avulla kunnat voivat laatia omat päivähoidon turvallisuussuunnitelmansa
Psyykkinen oppimisympäristö Ilmapiiri esim. kiireettömyys/ rauhattomuus Kasvattajien asenteet ja toimintatavat Lapsen elämänpiiri Yksilölliset tarpeet Oma-aloitteisuus Valinnan mahdollisuus
Sosiaalinen oppimisympäristö Kaikki päiväkodissa tapahtuva vuorovaikutus Ryhmädynamiikka Vertaisryhmät Yhdessä tutkiminen Kasvattajat ja muut aikuiset Palaute ja arviointi
Pedagoginen toimintaympäristö Oppimisympäristö –Luo sellainen ympäristö, että se mahdollistaa lapsen oppimisen Kasvattajien tapa kasvattaa Miten näemme lapsen? Miten näemme oppimisen? Miten näemme kasvattajan roolin? Miten näemme toiminnan suunnittelun? Miten näemme erityistä tukea tarvitsevat lapset? Miten näemme varhaiskuntoutuksen?
Kulttuurinen toimintaympäristö Myös kulttuurisen toimintaympäristön huomioiminen on äärimmäisen tärkeää!!!
Sisällölliset orientaatiot Työntekijän työvälineitä, joilla pyritään vastaamaan lapselle ominaisiin toimintatapoihin!!! Tarkoituksena ei ole oppiaineiden sisältöjen opiskelu vaan ympäröivän maailman ilmiöihin tutustuminen monipuolisesti Näihin ilmiöihin tutustumisen tulee olla ympäristö- ja tilannesidonnaista Esim. lasten mielenkiinto lähtökohtana Lapsen iän huomiointi
Sisällölliset orientaatiot
Lähteet Laine ym. 2009. Opi ja ohjaa sosiaali- ja terveysalalla Karling ym. 2009. Lapsen aika Helenius ym. 2001. Pienet päivähoidossa Stakses, 2005. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet Virolainen, 2005. Tavoitteellinen kasvatuksen suunnittelu Koivunen, 2009. Hyvä päivähoito. Työkaluja sujuvaan arkeen