Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Luova toiminta Petra Suonio Luovuus Mitä on luovuus? Onko jokainen ihminen luova? Onko jokaisella ihmisellä synnynnäiset valmiudet luovuuteen? Onko.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Luova toiminta Petra Suonio Luovuus Mitä on luovuus? Onko jokainen ihminen luova? Onko jokaisella ihmisellä synnynnäiset valmiudet luovuuteen? Onko."— Esityksen transkriptio:

1 Luova toiminta Petra Suonio 2012

2 Luovuus Mitä on luovuus? Onko jokainen ihminen luova? Onko jokaisella ihmisellä synnynnäiset valmiudet luovuuteen? Onko luovuus subjektiivinen vai objektiivinen tunne?

3 Ohjaustaidot Ohjaajan ei tarvitse olla kaikkivoipa ja täydellinen, hänen tulee olla oma itsensä Kuitenkin on osattava suunnitella, toteuttaa ja arvioida erilaisia toiminnallisia kokonaisuuksia Ohjaaja tarvitsee palautetta ohjaustoiminnastaan jatkuvasti!

4 Luovan toiminnan ohjaustaitoja mm. Persoonan käyttö Tunne omasta vaikuttavuudesta -> kykenen innostamaan Epävarmuuden sietokyky Itsensä nolaamisen taito

5 Taidekasvatus Olennainen osa varhaiskasvatusta Luovuus on lapselle –Kieli –Henkisen kasvun väline –Leikin muoto –Väylä tunneilmaisuun ja itsetuntemukseen

6 Taidekasvatus Taidekokemukset syntyvät ympäristössä, jossa tarjotaan mahdollisuuksia musiikkiin, kuvalliseen ja kädentaidolliseen ilmaisuun, draamalliseen toimintaan sekä liikkeeseen/tanssiin Prosessi tärkeämpi kuin lopputulos

7 Tavoitteellinen taidekasvatus Kasvattajan oma käsitys taiteesta ja sen merkityksestä kasvatuksessa ohjaa mahdollisuuksien luomisessa lapselle Taiteellinen toiminta on vasun määrittämää –Taiteen tulee olla luonteva osa päiväkodin arkea –Ympäristön tulee olla esteettinen ja lapsen emotionaalista, taidollista ja tiedollista kehitystä tukeva

8 Kasvattaja taiteen tekemisen tukijana Taide vuorovaikutuksena (katsominen, kuuleminen, koskeminen, hajut, maut, liike) Lapsen luontaisen innostuksen tulee ohjata toimintaa Kasvattajan kyky heittäytyä ja innostua Oman persoonan käyttö keskeistä Haasteena kaavamaisesta malliaskartelusta luopuminen

9 Taidekasvatuksen oppimiskäsitykset MALLIT BEHAVIORISMI SOSIAALISEN VUOROVAIKUTUKSEN MALLI YKSILÖKESKEINEN MALLI TIEDONKÄSITTELYN MALLI

10 Kuvataidekasvatus Tutustuminen yhdessä erilaisiin kuvallisen ilmaisun käsitteisiin, työtapoihin, materiaaleihin ja välineisiin Kuvien tarkastelu Museo- ja näyttelykäynnit Dokumentointi -> lasten työt esillä -> arvostus

11 Kuvailmaisun kehittyminen Lapset saavuttavat aiempaa nuorempina piirtämisen eri vaiheita Hyvin yksilöllistä Riimusteluvaihe (n. 1-4 v. ) Kaava- asteen esivaihe ( n. 4- 6 v.) –Ensimmäinen symboli on usein ihmiskuva, pääjalkainen

12 Vinkkejä kuvataidekasvatukseen Piirustus –Lyijykynä, liidut, hiili, puuvärit, tussit –satupiirrustus –Paperi on hyvä kiinnittää alustaan Grafiikka –Painaminen (leimasimet, vihannekset, lehdet) –Nestemäinen peiteväri, kangasväri Maalaus –Siveltimen käyttö, värien sekoittaminen/ nimeäminen –Peitevärit, sormivärit, ikkunavärit, vesivärit –Lumimaalaus, piimämaalaus ikkunoihin –Lankamaalaus, varvasmaalaus, sokerimaalaus

13 Vinkkejä.. Kollaasi –Kuvien rakentaminen/ sommittelu –Repiminen, leikkaus, liimaus, muotojen/ värien hahmottaminen Ympäristötaide Muovailu, rakentelu –Muovailuvaha, taikataikina, savi, taikina, lumi, kipsi, paperimassa –Luonnonmateriaalit, pahvi, kartonki, kierrätysmateriaalit Ekotaide Valokuvaus

14 Käsityöt Käsitöissä tutustutaan erilaisiin materiaaleihin ja työtapoihin Keskeistä: tekemällä oppiminen, prosessi itsessään, onnistumisen elämykset ja kulttuuriperinteen siirtäminen

15 Vinkkejä käsitöihin Paperiaskartelu Kierrätysmateriaalit Luonnonmateriaalit Kankaan painanta Lankatyöt Huovutus Paperimassa Nikkarointi

16 Lähteet Häkkä ym. (toim.) 2006. Lapsen parhaaksi. Lähihoitaja varhaiskasvattajana Laine ym. Opi ja ohjaa sosiaali- ja terveysalalla


Lataa ppt "Luova toiminta Petra Suonio Luovuus Mitä on luovuus? Onko jokainen ihminen luova? Onko jokaisella ihmisellä synnynnäiset valmiudet luovuuteen? Onko."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google