Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuJorma Niemi Muutettu yli 7 vuotta sitten
1
Petra Suonio 2011
2
Keskeistä!!! MITEN LUODA LAPSELLE HYVÄ PÄIVÄ, MITEN SITOUTTAA LAPSI!!! SAAKO LAPSI KASVURAUHAN RIITTÄÄ ETTÄ TEEMME JUURI TÄNÄÄN HYVÄN PÄIVÄN LAPSELLE
3
Päivähoidon kulttuurista.. Päivähoidon toimintakulttuuria on leimannut pitkään ihanne tarjota mahdollisimman paljon oppimisen virikkeitä Kuitenkin päivähoitoikäisen lapsen tärkein kehitysvaihe liittyy itsetunnon kehittymiseen ja minuuden vahvistamiseen -> tämä jätetään liian usein yksittäisen työntekijän henkilökohtaisten taitojen ja vaistojen varaan
4
Varhaiskasvatustyön keskiöön on noussut vuorovaikutus, leikki ja lapsen hyvinvointi Aitoon kohtaamiseen tarvitaan hyvin organisoitua, kiireetöntä arkea, jossa jokaista hetkeä osataan arvostaa
5
Kasvatustietoisuus Käsitykset kasvatuksen arvoista ja arvopäämääristä Käsitykset vuorovaikutuksen laadun merkityksestä, kuten ohjaustapa, tunnetapa, käsitykset virikkeiden merkityksestä kasvulle Käsitykset ihmisen olemuksesta ja kehityksestä Jatkuvasti kehittyvä ja etenevä prosessi Näkyy toiminnassa Ammattikasvattajan tunnusmerkki
6
Mitä on varhaiskasvatus? (vasu) Pienten lasten eri elämänpiireissä tapahtuvaa kasvatuksellista vuorovaikutusta, jonka tavoitteena on edistää tasapainoista kasvua, kehitystä ja oppimista Vanhempien ja kasvatuksen ammattilaisten kiinteää yhteistyötä eli kasvatuskumppanuutta kasvatustehtävän turvaamiseksi
7
Mitä on varhaiskasvatus? Yhteiskunnan järjestämää, valvomaa ja tukemaa Suunnitelmallista ja tavoitteellista Lapsen omaehtoisella leikillä/toiminnalla keskeinen merkitys Vahvaa kasvatustietoisuutta
8
varhaiskasvatus kasvatus opetus hoito
9
Hoito, kasvatus ja opetus Painottuvat eri tavoin eri-ikäisillä Hoitotilanteet myös kasvatuksen, opetuksen ja ohjauksen tilanteita Selkeä mutta joustava päivärytmi Lapsen päivään kuuluu hoito- ja muita vuorovaikutustilanteita Arjen pieniä työtehtäviä Leikkiä ja muuta lapselle ominaista toimintaa Lepoa
10
EDUCARE- MALLI EDUCARE EDUCATION -ESIOPETUS VARHAISPEDAGOGIIKKA CAREGIVING -PERHEEN SOSIAALI- PALVELU
11
Varhaiskasvatuksen arvopohja LAPSEN ETU OIKEUS MIELI- PITEESEEN TURVALLI- SET IHMIS- SUHTEET TURVALLINEN YMPÄRISTÖ OIKEUS OPPIA JA KEHITTYÄ OIKEUS LEIKKIÄ OIKEUS SAADA ERITYISTÄ TUKEA KULTTUURIN/ USKONNON HUOMIOINTI
12
Lapsen oikeudet päivähoidossa Aikuinen ottaa tunteet vastaan Toiminnalla on rakenteet ja rajat, aikuinen ennakoi Aikuinen suojaa liian suurelta vuorovaikutussuhteiden määrältä
13
Luottamus syntyy tunteista ”olen ja pysyn lähellä” ”sinulla on lupa olla oma itsesi” ”autan ja kannustan sinua”
14
Kasvatuspäämäärät Lapsuuden itseisarvo Henkilökohtaisen Hyvinvoinnin edistäminen Toisten Huomioon- ottamisen painottaminen Itsenäisyyden asteittainen lisääminen
15
Kuitenkin… Käytännössä varhaiskasvatuksen toteuttamiselle on jätetty varsin väljät raamit ja paljon valinnan vapautta. Vapaus tuo mukanaan vastuun, jota kaikki ei kanna
16
Varhaiskasvatuksen tehtäviä Edistää varhaiskasvatuksen yhdenvertaista toteuttamista Ohjata sisällöllistä kehittämistä Ohjata laadun kehittämistä Lisätä henkilöstön ammatillista tietoutta
17
Päiväkodin pedagogiikka Pedagogiikka on valintoja ja rajauksia- kaikkea hyvää ja kivaa ei ole mahdollista toteuttaa Toiminnan suunnittelun perusta Yhteinen näky ja sitoutuneisuus ” Tiedän mitä minulta odotetaan ja pystyn sitoutumaan yhteiseen toimintalinjaan.” Usein kuitenkin näin: ” Emme ole valinneet päiväkodissamme mitään painotusta vaan toteutamme monipuolisesti hyvää ja lapsilähtöistä päivähoitoa”
18
KUVA- TAITEET STEINER LUONTO ULKOILU KIELI- KYLPY MUSIIKKI LUONTO LIIKUNTA MATEMA- TIIKKA MON- TESSORI ASKARTELU LEIKKI LAPSI- LÄHTÖISYYS DRAA MA PIENRYHMÄ- TOIMINTA DOKU- MEN- TOINTI
19
Petra Suonio 2010 Taso 5- aikuinen täysin sitoutunut vuorovaikutukseen Taso 1- aikuinen täysin sitoutumaton vuorovaikutukseen
20
Aikuisen sitoutuneisuus HERKKYYS-TASO 5 Myönteinen äänensävy Myönteiset eleet Lämpö ja kiintymyksen osoittaminen Rohkaisu ja kehuminen Kuuntelee ja vastaa lapselle Tunnistaa lapsen tarpeet ja huolenaiheet HERKKYYS-TASO 1 Negatiivinen äänensävy Kylmä ja etäinen Ei kunnioita lasta Kritisoi ja torjuu Ei kuuntele Puhuu toisille lapsesta ikään kuin lapsi ei olisi paikalla Petra Suonio 2010
21
Aikuisen sitoutuneisuus AKTIVOINTI- TASO 5 Energinen ja elävä Virittävä Sovittaa yhteen lapsen kiinnostukset ja havainnot Motivoi lasta Stimuloi keskustelua Osaa olla non-verbaalinen AKTIVOINTI- TASO 1 Rutiininomainen Puuttuu energia ja into Puuttuu rikkaus ja selkeys On sekava Ei viritä tarkoituksenmukaisesti Vähentää vuoropuhelua Petra Suonio 2010
22
Aikuisen sitoutuneisuus AUTONOMIA- taso 5 Sallii lapsen valita Tuottaa tilaisuuksia kokeiluille Rohkaisee lapsen aloitteellisuutta Rohkaisee lasta neuvottelemaan konflikteista ja säännöistä AUTONOMIA- taso 4 Ei anna lapsen valita Ei rohkaise lapsen ideoita Ei anna lapselle vastuuta On autoritaarinen Pakottaa jäykästi sääntöihin ja rajoituksiin Petra Suonio 2010
23
Lähteet Stakes, 2005. Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet. Karling ym. 2009. Lapsen aika Mikkola & Nivalainen, 2010. Lapselle hyvä päivä tänään Nivalainen, 2008. Kehittyvä perhepäivähoito
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.