A! PEDA INTRO (5 op) LP 4: Opetuskokeilut

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
1. kysymys  Ikäjakauma vuotta  Teemahaastatteluun vastanneista on:  Miehiä 60%, naisia 40%  Työssäkäyviä 55%, opiskelijoita 45%  Tampereella.
Advertisements

OPETTAJAN AIKAHARHA OPETTAJAN AJAN TAJU VÄÄRISTYY KUN HÄN ASTUU YLEISÖN ETEEN. OPETTAJAN AIKA OPISKELIJAN AIKA OPETTAJA LUULEE ETENEVÄNSÄ HITAASTI, MUTTA.
Oppiminen ja opettaminen harjoitustilanteessa
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Hyvän esityksen piirteitä – ja mitä kannattaa välttää
Liikunnanopetuksen suunnittelu ja arviointi
Ajatuksia oppimisesta
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Slideshare koonti Mervi Isola.
9.Lk Biologian laborointikurssi
Taabor 2013 NU12. Arviointi  Mikä oli tämän ryhmän vahvuus tässä tapahtumassa?  Missä ryhmällä olisi ollut eniten kehittämistä?  Miten yhteistyö Nurmijärven.
Stadia-Dehko. Taustaa Vuonna 2001 aloitettiin diabeetikoiden hoidonohjaukseen keskittyvä moniammatillinen valinnainen opintojakso Opintojakson tavoitteena.
Hollihaan koulu Kokkola Kelpo-pilotointi Koulun taustaa Hollihaan koulussa toimii: Suomenkielinen perusopetus, esikoulu-6. lk. Ruotsinkielinen kielikylpyopetus,
Harjoitukset ja niiden tarkoitus
ART sosiaalisia taitoja nuorille
Liikuntakasvatus / NU – 2010 JN. Harjoituksen rakenne lapsilla 1. Huomioi lapsi - keskustelutuokio - aloitusrutiinit - turvallisuuden tunne.
O PPILAITOKSEN ARVIOINTI 2014 Opiskelijakyselyn tulokset.
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Juho Niskanen  Turvallisen ryhmän muodostumiselle on tärkeää, että osataan kommunikoida tunnetasolla ja ylläpitää tätä kommunikaatiota.
SEKOPUSSI. SEKOITETAAN: Kaikki TAVI-talon 2 vsk:n opiskelijat Kaikki kynnelle kykenevät opettajat MILLOIN - Syksyn ensimmäisellä opetusviikolla.
Hyvä yliopisto-opetus – vastuullisen opettajan ja opiskelijan roolit Elin Fellman-Suominen Åbo Akademi Pedaforum
Kalevankankaan koulun mainosprojekti Mediavaikuttamisen parhaat eurooppalaiset käytännöt.
Välkkäkoulutuksen opiskelijapalaute Opiskelijoiden mietteet saadusta alkuinfosta. Yhteistyö kenttäkoulujen kanssa. Oppilaiden asenteet koulutusta kohtaan.
Palautteen antaminen ja saaminen
Kotiin – Behind the Scenes
Opetuksen laadunvarmistus Anna Parpala Tutkija, koordinaattori Korkeakoulutuksen laatua varmistamassa –seminaari Kuopiossa
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Yhtäsuuruus alakoulussa Pursiainen & Suontakanen.
Ops 2016 ja arviointi.
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
Pedagogisen toimikunnan 11. kokouksen muistio
CS30A Case Course in Strategy consulting Kurssin opettaja  Professori, Tuomo Kässi Vastaanottoaika to 15:00 – 16:00  Tutkijatohtori,
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
Jon Salminen Samuli Pentinniemi Keski-Palokan koulu.
Palaute Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos. Palaute oppimisessa Palaute on välttämätön osa opetustapahtumaa (opetus–opiskelu–oppimis –prosessia).
PurisProjekti TAVOITTEENA PAREMMAT OPPIMISTULOKSET JA VIIHTYISÄMPI KOULU.
Kurssin suunnittelu Timo Laukkanen, Ville Lilja, Otto Mustonen, Timo Räsänen, Kari Saari ja Kaisa Västilä A!Peda Intro (26)
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
MVLT-KOULUTUKSEN AIHEET 1. MAALIVAHTIPELIN PERUSTEET 2. PELI LUONNE LUISTELU 3. OPPIMINEN 4. PELIKÄSITYS 5. MAALIVAHDIN TEKNISET- JA LAJITAIDOT 6. PELIASENTO.
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
Yksilöllisten polkujen toteutuminen
Mitä tällä tunnilla tehdään?
STARTTIKOULUTUS MAALIVAHTIPELISTÄ
Tämä on mun juttu – yrittäjyyskasvatusta alakoululaisille
SMART Table (Kaijan kokeilu)
Suunnistuksen kuivaharjoitus
Käänteinen opetus ja oppiminen – Miten ja miksi?
Leikin avulla oppimista Projekteja kiinnostavista asioista
Liikkuva koulu –seminaari
Valmentajan osaamisen arviointi valmennustilanteessa
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Harjoituksia II.
Miten oppilaiden vertaisarviointitaitoja tullaan kehittämään Mäntsälässä luokilla 1-9?
Millainen kirjoittaja olet?
Yhteistoiminnallinen kokous
Opettajaopinnot kahdessa aineessa
Työpäivän kokeminen kuraa vai kivaa?
OSTA – ET ja filosofia: opetuksen suunnittelun harjoitustehtävä
KANSILEHTI LUONTAISET TAIPUMUKSET™ KIIHDYTYSPÄIVÄN VALMENNUSMATERIAALI 1. Viestintätyylit/vuorovaikutusharjoitus 2. Palautteenanto 3. Ongelmanratkaisu.
Tapahtuman järjestämisen työpaja Combo -hanke MORO!
SUUNNITELMA KIUSAAMISEN EHKÄISEMISEKSI Nilakan yhtenäiskoulussa
Rakennetun ympäristön paikkatiedot RYM-C2004
Arvioinnista arkipäivää
KASVOKKAIN VERKOSSA: CONNECT PRO OPETUKSESSA
[Projektin nimi]: Jälkianalyysi
”Avaruusseikkailu 2006” Verkko-opetuskokeilu
OHJEITA JA VIHJEITÄ HARJOITTELUN OHJAAJALLE
Ajatuksia itsesäätelystä koulun näkökulmasta
Pedagogisia näkökulmia opetukseen
Kaveritaidot.
Esityksen transkriptio:

A! PEDA INTRO (5 op) LP 4: Opetuskokeilut Yliopistopedagoginen koulutus Kari, Miia, Maija, Riikka ja Marja

Reflektio opetuskokeilusta

Miten koit opetuskokeilun kirjallisen suunnitelman tekemisen?

I Oppimistavoitteiden luominen. Sisältö aikataulun mukaiseksi ja opetusmenetelmien valinta. Hyödyllinen Kohdeyleisö vs. sisältö; ei tietoa oppilaiden taustatiedoista. Etukäteisperehtymien puuttui (keino valikoima rajoitettu). Helpotti opetustapahtuman vetämistä. Haastava; malliesimerkki olisi auttanut. Palautetta kirjallisesta suunnitelmasta olisi kiva saada. Ajankäytön suunnittelu hankalaa. Helpotti opettamaan ryhtymistä. Tarve jakaa kokeilun ja oikean tilanteen suunnitelmat. Käytännössä tilanne meni suuressa määrin improvisoinnin puolelle (ei välttämättä paha …) Hyvä harjoitus suhteessa kokeilun laajuuteen.

Mitä opit omasta opetuksestasi ja toisten opetuksesta? II

II Vähälläkin kuvamateriaalilla pärjää. Opiskelijoilla ei voinut teettää etukäteistyötä. Monet opetusmenetelmät vaativat ennakkoon valmistautumista opiskelijoilta. Opiskelijoiden esitietojen tietäminen tärkeää opetusta suunniteltaessa. Eri ala ”tuottavat” erilaista opetusta. Huomioi kohderyhmä. Ryhmä antoi kokeilun vapauden. 20 minuuttia tuntui itselle lyhyeltä, mutta muiden kanssa oppi paljon. Kokemus, ettei opettajan tarvitse koko ajan ”kannatella”. Opiskelijat voivat tehdä itse osan. Pienällä vaivalla aika uuden jutun. Valmistaudu huolella.

Miten koit palautteen antamisen ja saamisen? III

III Palautteen antaminen kun tilanne oli päällä, oli haastava. Ensin oli aikaa miettiä -> parempaa palautetta. Hyvän palautteen antaminen vaatii aikaa. Vaikka esitys olisi hyvin onnistunut, olisi hyvä saada myös kehittävää palautetta. Kirjoitettu rakentava palaute voidaan lukea negatiivisena. Ensin hyvää. Palautteen vastaanottamistakin pitää harjoitella. Palautetta oli vaikea pilkkoa osiin. Todella positiivista ja kannustavaa -> ideointia Kaavaketta voisi muokata hän tarkoitukseen. Ei vain hyvää palautetta. Myönteistä, rakentavan palautteen antaminen on joskus haastavaa.