Ylpeästi amis, tavoitteena varma työpaikka –

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Psoriasiskysely 2011 tulokset Helsingissä
Advertisements

Anne Virtanen & Päivi Tynjälä Jyväskylän yliopisto Ammatillisen ja AMK -koulutuksen tutkimuspäivät
Aiotko lukiolaiseksi ?. Lukio-opinnot kaikissa lukioissa perustarjonta ja opetussuunnitelma suunnilleen sama opiskelu kurssimuotoista: suoritetaan vähintään.
Apurahakysely kuvataiteilijoille. Kyselyn tarkoitus: Suomen Taiteilijaseura selvitti lokakuussa, millaisia toiveita ja näkemyksiä ammattikuvataiteilijoilla.
1 Työhyvinvointikartoitus tuntiopettajille ja luennoitsijoille Wahren-opisto.
Nuorisotakuu nuorisotoimen näkökulmasta Nuorisotoimen ylitarkastaja Kirsi-Marja Stewart, Opetus- ja kulttuuritoimi.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Ydinsisältö.
Valtaosa maailman miljardista köyhästä ihmisestä asuu maaseudulla. He yrittävät saada elantonsa maataloudesta, mutta yli puolella ei ole käytössä lainkaan.
Osaamisen tunnistaminen ja dokumentointi OVA –verkoston tapaaminen ) Kirjoitetaan osaamistodistus/annetaan osaamismerkkejä.
Prisma 27 S-marketia 8 Salea 4 S-Rautaa 8 Agrimarketia 10 Multasormea 10 ABC-liikennemyymälää 19 ABC-automaattiasemaa 3 ABC Car Wash –pesuyksikköä.
Tiivistetäänkö peruskoulun ”perälautaa ” - Sivistystoimensuunnittelija Lea Goyal Keski-Suomen ELY-keskus
Opetusteknologia. Kysymykset Voisitko kertoa työstäsi? Kytöharju työskentelee Tampereen yliopiston tietohallinnossa. Onko työsi mielestäsi mielenkiintoista?
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
Arviointi osana oppimisprosessia
Opettaja opettaa persoonallisuudellaan- vai opettaako?
Mikä EduMAP? Rahoitus EU Horizon2020-ohjelmasta Tampereen yliopiston johtama hanke, yhteistyössä Foredata Oy & 7 kumppania Euroopasta.
Aineistonhallinnasta Väestöliitossa
Mikä ihmeen oppisopimus?
Opetuksen suunnittelu ja toteutus
Työpaikalla järjestettävän koulutuksen, ammattiosaa-misen näyttöjen ja tutkintotilaisuuksien suunnittelu Tavoitteena on, että työpaikkaohjaaja Tuntee tutkintorakenteen.
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Maahanmuuttajille suunnattu kieli- ja kotoutumiskoulutus Koulutuksella tuetaan aloittavia yrittäjiä ja uutta yrittäjyyttä. Yhteishankintakoulutukset.
Valma-koulutuksen mahdollisuudet
Fyysisen aktiivisuuden lisääminen oppilaitosten arjessa
1. Monimuotoinen terveys
6.4 Liikunnan merkitykset
Luvut 16 ja 17 Motivoitunut ja sitoutunut opiskelija
TUTORINA TOIMIMINEN TUTOR!
TUTORINA TOIMIMINEN TUTOR!
Instagram.
Opiskelijayhdistys toiminta
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Pardian jäsentutkimus 2011: Väki vähenee ja työt kasaantuu
AISTIT JA VUOROVAIKUTUS ASIAKKAAN KOHTAAMISESSA
Lukio.
Eläinkokeet sekä eläinten hoito ja käyttö ravintona
Työhön paluu ja työkyvyn haasteet sekä ratkaisukeinot
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
X-breikki: SAKU ry SAKU ry.
Kuntoutuksen kuumat perunat
Länsi-Uudenmaan kauppakamarin Attitude selvitys
Hyödynnä SAKU-toiminta opiskelijoiden liikuttamisessa
Tuomo Lähdeniemi työelämä ja nuoret - - KAKSI ERI MAAILMAA? Tööelu ja noored – - kaks eri maailma?
Loimu ry Jäsenkysely Huhtikuu 2018 SFS ISO20252 Sertifioitu.
Kotiväki Sompion koulu Keuda Salme Larvala Veli Perkkiö
Kysely opintojen ohjauksesta
Lukutaito ja syrjäytyminen
Vanhusneuvostojen yhteistyöseminaari
X-breikki: LIIKKUVA AMIS SAKU ry.
Vapaaehtoistyön tekeminen Suomessa
SPPL Arvotyöpaja Kuopio
KYSELY LAPIN NUORILLE 2014 Lapin aluehallintovirasto kartoitti nuorten mielipiteitä kuntien heille tarjoamista palveluista Lapin aluehallintovirasto: Sirpa.
Loimun toiminnan suuntamerkit
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Ystävänpäivän kampanja 2019 Info vapaaehtoisille
Tule mukaan muuttamaan Suomea!
Taikapuhe Oy Riitta-Liisa Kanniainen
Yrittäjyyskasvatus opettajankoulutuksessa
Uuden teknologian vaikutukset työpaikoille
” Tarinoita kaveruudesta TUNTI 1
YHTEISHAKUILTA TERVETULOA! Huhtasuon yhtenäiskoulu ti
Väyläopintoihin ohjautuminen
Ajanhallinta opiskelussa
Työkykyä edistävä toiminta
” Tarinoita kaveruudesta TUNTI 1
OSAAMISKANSIO Nimi.
TYÖHYVINVOINTI Työhyvinvointi  .
Inarin nuorisovaltuuston kärkihankelista
Väyläopintoihin ohjautuminen
Alaotsikko Ryhmäyttäminen.
Esityksen transkriptio:

Ylpeästi amis, tavoitteena varma työpaikka – mitä amisbarometri kertoo ammattiin opiskelevista?

Kyselyn laajuus ja vastaajat Amisbarometrin toteuttivat Suomen ammattiin opiskelevien liitto Sakki ry sekä Opiskelun ja koulutuksen tutkimussäätiö Otus tutkimuksen tekemisessä avusti opetus- ja kulttuuriministeriö Amisbarometri-kysely oli avoinna tammi–maaliskuussa 2015 vastaajina lähes 21 000 opiskelijaa noin 17 prosenttia ammatillisen perusasteen opiskelijoista 87 ammatillista oppilaitosta

Ajatukset opiskelusta ja oppilaitoksesta 80 % tykkää opiskelusta omassa oppilaitoksessa, 13 % ei osaa vastata 82 %:n mielestä oma oppilaitos on turvallinen, 13 % ei osaa vastata 72 % on sitä mieltä, että opiskeluryhmässä on hyvä yhteishenki, 18 % ei osaa vastata, 10 % eri mieltä 38 % kokee voivansa vaikuttaa oppilaitoksen asioihin, 37 % ei osaa vastata, 24 % on eri mieltä (eli melkein joka neljäs!) 39 % mielestä oppilaitoksessa on järjestetty tarpeeksi yhteisiä tapahtumia, 33 % ei osaa vastata, 28 % eri mieltä (eli melkein joka kolmas)

Ajatukset työelämästä ja työllistymisestä 64 % vastaajista on omasta mielestään saanut oppilaitoksestaan riittävästi tietoa työelämästä ja työpaikoista, 21 % ei osaa vastata ja 13 % on eri mieltä vastaajat näkevät työllistymismahdollisuu- tensa hyvinä: he uskovat löytävänsä mielekästä työtä ja työllistyvänsä opiskelemalleen alalle noin 15 % on epävarmempia siitä, että löytääkö pysyvän työpaikan. työttömyyttä ja alan vaihtoa pidetään aika epätodennäköisenä

Ajatukset työelämästä ja työllistymisestä oma asenne ja motivaatio vaikuttavat eniten työelämässä menestymiseen, vasta niiden jälkeen tulee koulutus ja työkokemus koulutuksen kuitenkin koetaan parantavan työelämämahdollisuuksia, vaikkakin siinä auttaa myös oma asenne nuoret näkevät tulosten mukaan myös elinikäisen oppimisen merkityksen: työelämässä pysyminen edellyttää yli puolen mielestä jatkuvaa kouluttautumista

Ajatukset työelämästä ja työllistymisestä työpaikan pysyvyys ja turvallisuus ovat kaikkein tärkeimmät työhön liittyvät asiat ne ovat tärkeämpiä kuin työn mielekkyys, palkka, mukavat työkaverit tai etenemismahdollisuudet. tätä voi selittää nuorten sosiaalinen tausta tai esimerkiksi nykyisen taloustilanteen ympärillä käytävän keskustelun heijastuminen nuorten asenteisiin 42 prosenttia ammattiin opiskelevista pitää kaikkein tärkeimpänä asiana työssä sitä, että siinä ei ole vaaraa työttömyydestä

Harrastukset ja vapaa-aika nuoret viettävät eniten vapaa-aikaansa barometrin mukaan hengaillen kaupungilla ja ostoskeskuksissa. yhtenevä vuoden 2013 Nuorten vapaa-aikatutkimuksen kanssa liikuntaa harrastaa itsenäisesti yli puolet, ohjattuna tai kavereiden kanssa noin kolmasosa myös kolmasosa kokee netissä viettämänsä vapaa-ajan aiheuttavan ongelmia vuorokausirytmiin, harvempi kokee sen kuitenkaan vaikuttavan opiskeluun

Sosiaaliset suhteet ja yhteisöllisyys vastausten mukaan suurin osa nuorista kokee omaavansa tarpeeksi läheisiä ihmisiä ja ystäviä, kuitenkin 50 % vastanneista haluaisi viettää enemmän aikaa muiden ihmisten kanssa noin viidesosa vastanneista kertoo kokeneensa kiusaamista, 12 % ilmoittaa kiusanneensa itse 14 % vastanneista kokee olevansa pettynyt itseensä

Amisbarometrin tulokset kokosi: Kiitos! Amisbarometrin tulokset kokosi: Susanna Ågren / SAKU ry www.sakury.net www.arjenarkki.fi