Lapsen osallisuus sosiaalityössä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Miten lapsen osallisuus toteutuu läheisneuvonpidossa? •Viranomaisten yhteenvedot: keskittyvätkö lapsen tilanteeseen, tulevatko niissä lapsen näkemykset,
Advertisements

PePPi- hanke Vapaaehtoiset voimavarana sijaisperheiden tukemisessa
Asiakkaana sosiaalipalveluissa
Turvaa ja hyvinvointia lapselle ja perheelle – palveluiden yhteiskehittämistä Koontia Arvokas elämä –hankkeen poluilta tulevaisuuden kehittämistä varten.
LASTEN KOKEMUKSET JA OSALLISUUS SAIRAALASSA
Jyväskylän LastenParlamentti osallisuutta vahvistamassa
KANSALAISTAPAHTUMAVIIKKO TAMPEREELLA PÄÄN AVAUKSIA LAPSEN OIKEUKSIIN.
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
Elämänkulku- lapsi ja nuori keskiössä
Sijaisperheiden ja sijoitettujen lasten kanssa tehtävä työ
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
Täysivaltainen osallisuus – vammaisalan tulevaisuusseminaari
MONIAMMATILLINEN YHTEISTYÖ KANTA-HÄMEEN POLIISILAITOKSEN ALUEELLA
Nuorten ryhmätoiminta sosiaalityön työmuotona osana pajatyötä
11. tammikuuta 2015Sini Korpinen 1 Lapsen oikeus tulla kuulluksi Sini Korpinen Puheenjohtaja Suomen Nuorisovaltuustojen Liitto –
tkemppainen TULINKO KUULLUKSI? Lapin sosiaalityön kehittämisyksikkö Kehittämisseminaari Pohtimolampi.
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
LASTEN OSALLISUUS MUKSUTEEKIN PÄIVÄKODISSA PYHÄJÄRVELLÄ
1 Lastensuojelun tieto lapsesta Mirva Makkonen Kehittäjä-sosiaalityöntekijä Oulun seudun lastensuojelun kehittämisyksikkö.
Aihe 1. -hanke Nelivuotinen ( ) Kolmivaiheinen - toteutetaan kolmessa vaiheessa, kolmella pilottipaikkakunnalla, mukana kolme kieli- ja kulttuurivähemmistöä.
Osmos-loppupuheenvuoro Riitta Vartio. mitä kuulin tänään?
Moision päivähoitoyksikkö Kiusaamisen ehkäisy suunnitelma.
AIKUISSOSIAALITYÖ OSALLISUUTTA TUKEMASSA Marja Paananen kehittäjäsosiaalityöntekijä.
Oppilaiden ja huoltajien osallisuus hyvinvoivassa koulussa Marja Kannisto Yhteisöpedagogi YAMK, AmO.
Lähiympäristön metsä - projekti Suunnittelu: Liisa Ansala, Kati Reinikka & Anette Valtanen.
Julkisten palveluiden suunnittelu osana yleiskaavatyötä – koontia keskustelusta
Pohjois-Suomen Lasten Kaste -hanke Oulun eteläisen alueen osakokonaisuus Sirkka Kiilakoski Toimiva arki, hyvinvoiva lapsi -seminaari.
Vammainen valitsee ja vaikuttaa; hän elää mielekästä elämää Käsitteiden määrittelyä Valtakunnallinen vammaispalvelujen kehittämishanke Pohjois-Karjalan.
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
Kysely koulukuljetusten järjestelystä lukuvuonna
Terveyssosiaalityön päivät Tampere
Lapsen osallisuus sosiaalityössä
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Jan Huopainen – Katriina Kunttu –
Asiakasosallisuusryhmä Rovaniemen osahankkeessa
KOTOUTTAMISPERHELUOKKA
Steps – Sharing the European Pathways
Kainuun toiminnallinen osakokonaisuus
Lapsi-ystävällinen kunta
Osallisuus vammaissosiaalityössä
Kotikäynti osallisuutta edistävänä työtapana vammaissosiaalityössä
Jokaisen kasvu osallisuuteen – millaiset yhteisöt sen mahdollistavat?
Terveiset Yö-ryhmästä
Aikuisten kyselyn alustavia tuloksia
Lasten osallisuus vammaispalveluissa
SATAKUNNAN VERKOSTOTYÖN TOIMINTAMALLI
Kehittämisprosessit VamO-hankkeessa
TAKKUINEN ARKI? KIUKKUA ILMASSA? Nopea perheohjaus Maksutonta ohjausta
HUS-HYTE verkoston kehittämispäivä työryhmien tuotokset
Mari Kivistö, Lay/projektipäällikkö-tutkija/VamO -hanke
Osallisuutta tukeva toiminta: Savon OTE
Lasten osallisuus vammaispalveluissa
Vammaissosiaalityö ja digitalisaatio: asiakasosallisuuden näkökulma
Kehittämisprosessit VamO-hankkeessa
Lasten osallisuus sosiaalipalveluissa
ERO LAPSIPERHEESSÄ –KOULUTUS tiistaina klo 9-15
Yhteiskehittäminen ja yhteistutkijuus VamO-hankkeessa
Rovaniemen omaisten työryhmä
Lapsi, nuori ja aikuinen sekä perheet muutoksessa Viides tapaaminen
VOIKUKKIA-vertaistukiryhmä:
VamO-hanke tuo asiakasosallisuuden palvelujen kehittämiseen
1. Tunnistetaan kehittämistarpeet ja toimintaympäristö.
LASTEN OSALLISUUS VAMMAISSOSIAALITYÖSSÄ
[‎15.‎5.‎ :27] Katariina Kontu:
Esittely Sosiaalialan asiantuntijapäivät, Tampere
Kykyrin käyttö palvelusuunnittelun etukäteismateriaalina
RAI Espoossa
Kehittäjätyöntekijä Ellinoora Mantere, Rovaniemen kaupunki
Lapsivaikutusten arviointi LAVA
Esityksen transkriptio:

Lapsen osallisuus sosiaalityössä Heli Ronimus 31.5.2017

VamO: Osallisuuden varmistaminen ja syrjäytymisen ehkäiseminen vammaissosiaalityön asiakasprosessissa ESR-rahoitteinen tutkimus- ja kehittämishanke 1.9.2016-31.8.2019 Espoossa keskitytään vammaisten lasten ja nuorten sekä heidän perheidensä osallisuuteen Alueelliset osallisuusryhmät YÖ-ryhmä lapsille Aikuisten ja nuorten ryhmä Heli Ronimus 31.5.2017

Lasten osallisuus sosiaalityössä Lapsella on oikeus tulla kuulluksi häntä koskevissa asioissa Vammaisten lasten kohdalla on erityisen tärkeää, että lapsi oppii siihen, että hänen mielipiteellään on väliä Vammaissosiaalityö on henkilön elämässä läsnä harvoin, mutta tärkeissä asioissa ja pitkäaikaisesti Perhe on tärkeä osa lapsen kuulemista ja osallisuutta Heli Ronimus 31.5.2017

Lapsen osallisuus organisaatiotasolla Asiakasosallisuus sosiaalityössä on myös johtamiskysymys Osallisuuden portaat Asiakaskeskeisyys ja asiakaslähtöisyys Lapsen kuulemiselle pitää varata aikaa ja resurssia! Avoimuus, tiedonsaanti, vuorovaikutus, asiakkaiden mukaan ottaminen Heli Ronimus 31.5.2017

Tiedotta-minen asiak-kaille Mukana olo Konsul-taatio Kysytään mielipidettä – käyttäjät tiedon-antajina Yhteistyö Työntekijän ja organisaa-tion sekä sen kulttuurin määrittämät rajat ja vastuut Kumppa-nuus Neuvot-televa Palveluiden kehittäminen yhdessä Tasavertai-suus Uudenlaisen ymmärrys, dialogisuus Voimaan-tuminen Toiminta-käytäntöjen kehittäminen, vaikuttaja-asiakkuus Arviointi ja tutkimus Marjo Romakkaniemi; Lähteet: Laitila 2010, Raitakari ym. 2015) 31.5.2017

Lasten osallisuuden lähtökohdat sosiaalityössä Perheelle on varattu yksi 1,5 tuntia kestävä tapaaminen, jonka aikana tehdään palvelusuunnitelma Lapsi on tämän tapaamisen aikana paikalla (jos on) Aina ei ole hyväksi, että lapsi on paikalla > mukana työpari, joka voi olla lapsen kanssa toisessa huoneessa > jatketaan keskustelua vanhempien kanssa toimistolla / puhelimitse > lapsi tulee koulusta palaverin loppupuolella paikalle > käydään tapaamassa lasta koululla/päiväkodilla Heli Ronimus 31.5.2017

YÖ-ryhmä (1) Tähän mennessä ollut 2 tapaamista Paikalla 4 lasta, kullekin oma aikuinen + kaksi vetäjää Kokoontumiset harvakseltaan (noin 5-6 vuodessa) Tarkoituksena saada tietoa ja toiveita lapsilta liittyen osallisuuteen vammaissosiaalityössä sekä kokeilla erilaisia menetelmiä liittyen lapsen kuulemiseen Olemme alkaneet koostaa osallisuutta hyvin pienistä paloista: lapset ovat keksineet itse ryhmän nimen, saavat päättää välipalasta, saavat valita tekemisiä Heli Ronimus 31.5.2017

YÖ-ryhmä (2) Lapset ovat saaneet kertoa, mistä asioista pitävät, missä asioissa ovat hyviä, mistä eivät tykkää Pesäpuun Minun päiväni –lomake Mahti-kortit Heli Ronimus 31.5.2017

Aikuisten ryhmä Mukana 7 jäsentä: vammaisten lasten vanhempia sekä entisiä lapsiasiakkaita Tarkoituksena on käydä vammaissosiaalityön prosessia läpi osallisuuden näkökulmasta Eniten puhututtaneita asioita: Lapsen suojaaminen vahingoittavalta tiedolta Tiedonsaanti ja tavoitettavuus Heli Ronimus 31.5.2017

Jatkossa…? Kuvien avulla: mihin saan vaikuttaa, mihin haluaisin vaikuttaa? Väestöliiton Oma päivä –applikaatio Materiaalit lapsille Mitä on vammaissosiaalityö? Lapselle valmistautumiseen materiaalit sosiaalityöntekijän tapaamista varten (kuvallinen palta, kuvastruktuuri?) Ideaali vammaissosiaalityön prosessi, jossa on otettu myös lapsen osallisuus huomioon Valtakunnallinen kysely vammaispalveluiden asiakkaille Heli Ronimus 31.5.2017