Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Aikuisten kyselyn alustavia tuloksia

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Aikuisten kyselyn alustavia tuloksia"— Esityksen transkriptio:

1 Aikuisten kyselyn alustavia tuloksia
Työntekijöiden kehittämispäivä Kehittäjäsosiaalityöntekijä Nelli Lindroos Rovaniemen kaupunki/vammaissosiaalityön palvelut

2 Miten olet kokenut keskustelun työntekijän kanssa?

3 selkeät kysymykset selkokielisyys
Mitkä asiat työntekijän tulisi erityisesti huomioida, jotta sinä pystyisit kertomaan mielipiteistäsi ja toiveistasi mahdollisimman hyvin? Kuunteleminen ja aito kuuleminen, mielipiteen huomioiminen Työntekijöiden tulisi aidosti kuulla asiakasta ja hänen mielipiteitään, koettiin, että kuuleminen ei ole aitoa jos toimitaan eri tavoin kuin asiakas toivoo. Aitoon kuulemiseen liittyy myös aito ymmärrys luottamus asiakkaaseen, asiakkaiden mielipiteiden huomiointi, tarpeet/toiveet huomioonottava kokonaistilanteen huomioiminen (koko elämäntilanne huomioon) Hyvä käytös (työntekijä), asenne mainittiin mm. kunnioittava, hyvä, ystävällinen käytös kommunikaatiotaidot (tämä ei liittynyt kuitenkaan kommunikointimenetelmiin) Kohtaamistilanne vamman, sairauden ja diagnoosin huomioonottaminen asiakastilanteessa: esim. kuulovaikeudet tulkin tarve aac-menetelmät, etenkin kuvat vanhoihin tietoihin (päätökset, lausunnot) tutustuminen Kotikäynti selkeät kysymykset selkokielisyys

4 Rakenteisiin, palveluihin liittyvät sähköinen asiointi
Mitkä asiat työntekijän tulisi erityisesti huomioida, jotta sinä pystyisit kertomaan mielipiteistäsi ja toiveistasi mahdollisimman hyvin? Rakenteisiin, palveluihin liittyvät sähköinen asiointi kerrotaan kaikista palveluista ja perusteista, miten myönnetään nopeampaa päätöksentekoa pääsisi tapaamaan edes kerran työntekijää Omaisiin liittyvät tekijät Osa toivoo, että otetaan läheiset mukaan, kuullaan heitä päätöksenteossa, saisi ottaa tukihenkilön tapaamiseen Osa toivoo, että saa tavata yksin, ilman esim. puolisoa Asiakkaaseen liittyvät asiakkaan etukäteen valmistautuminen (muistilista, apukysymykset)

5 Mitä pitäisi tehdä toisin asiakasprosessissa, jotta tulisit enemmän osalliseksi palvelua suunniteltaessa tai siitä päätettäessä? Millaisia ideoita ja uusia ratkaisuja sinulla on? TIETO ON EDELLYTYS ASIAKKAAN PALVELUYMMÄRRYKSELLE Tiedottamisen, neuvonnan ja ohjauksen kehittäminen Palvelutarpeen arvioinnin ja päätöksenteon läpinäkyvyys ja avoimuus ASIAKASTYÖHÖN KÄYTETTÄVÄN AJAN JA RESURSSIEN LISÄÄMINEN LISÄÄ OSALLISUUTTA   Tapaamisia ja tilanteen päivittämistä useammin Työntekijän tavoitettavuus Vammaispalvelujen tulisi lisätä aktiivisuutta kontaktin ottamisessa asiakkaaseen Vammaispalveluihin enemmän aikaa tapaamisiin ja keskusteluihin Asiakkaan prosessin hitaus, toivotaan lisää työntekijöitä Kontaktin vähentäminen vammaispalvelujen kanssa TYÖNTEKIJÄN OSAAMINEN ASIAKKAAN OSALLISUUDEN MAHDOLLISTAJANA TAI ESTÄJÄNÄ Palveluverkoston tunteminen Lainopillinen osaaminen Ymmärryksen lisääminen eri vammoista/sairauksista Työntekijän henkilökohtainen osaaminen

6 Mitä pitäisi tehdä toisin asiakasprosessissa, jotta tulisit enemmän osalliseksi palvelua suunniteltaessa tai siitä päätettäessä? Millaisia ideoita ja uusia ratkaisuja sinulla on? PANEUTUMINEN ASIAKKAAN TILANTEESEEN LISÄÄ OSALLISUUTTA Asiakasta kuullaan ja otetaan mukaan palvelujen suunnitteluun ja päätöksentekoon Yksilöllisten tarpeiden huomioiminen Asiakkaan tilanteeseen perehtyminen kokonaisvaltaisesti MUIDEN VERKOSTOJEN OSAAMISEN HYÖDYNTÄMINEN VAMMAISSOSIAALITYÖSSÄ LISÄÄ ASIAKKAAN OSALLISUUTTA Moniammatillisuus Omaisten asiantuntijuuden hyödyntäminen kokemusasiantuntijoiden ja järjestöjen hyödyntäminen asiakastyön tasolla

7 Mitä pitäisi tehdä toisin asiakasprosessissa, jotta tulisit enemmän osalliseksi palvelua suunniteltaessa tai siitä päätettäessä? Millaisia ideoita ja uusia ratkaisuja sinulla on? ORGANISAATION TOIMINTAKULTTUURI JA TOIMINTATAVAT OSALLISUUTTA MAHDOLLISTAMASSA TAI ESTÄMÄSSÄ Digitalisaation hyödyntäminen Byrokratian ja päällekkäisen työn vähentäminen Päätökset tulevat ylhäältä, ”sosiaalityöntekijän sidotut kädet” nimetty/tuttu/oma työntekijä, vaihtuvuuden vähentäminen etukäteen tietoa asiakkaalle palaveriin valmistautumiseksi työntekijän vaihtaminen henkilökohtainen tapaaminen Tiedon liikkumisen edistäminen Esteetön asiointi, tiedotus ja viestintä rahaorientaation näkyminen, pois kulueräorientaatiosta

8 Mitä pitäisi tehdä toisin asiakasprosessissa, jotta tulisit enemmän osalliseksi palvelua suunniteltaessa tai siitä päätettäessä? Millaisia ideoita ja uusia ratkaisuja sinulla on? OSALLISUUS PALVELUJEN KEHITTÄMISESSÄ, RAKENTEELLISET JA LAINSÄÄDÄNNÖLLISET MUUTOKSET JA ASIAKASTYÖN TEKEMINEN TUTUKSI PÄÄTTÄJILLE Osallisuus kehittämisessä/vaikuttamisessa lainsäädäntöön liittyvät parannusehdotukset Vammaispalvelujen tulisi kuulua terveydenhuollon alle Asiakastyön tekeminen tutuksi päättäjille ILMAN PALVELUA JÄÄMINEN TAI PALVELUJEN VIIVÄSTYMINEN VÄHENTÄÄ OSALLISUUTTA Palveluihin pääsy hidasta, palvelujen oikea-aikaisuus ja ennaltaehkäisy Ilman palvelua jääminen ASIAKKAAN TASAVERTAINEN KOHTELU JA VASTAKKAINASETTELUN PURKAMINEN Tasavertainen kohtelu ja vastakkainasettelun purkaminen

9 Mitä muuta haluaisit sanoa vammaisten ihmisten osallisuudesta?
Tasavertaisuus: Maantieteellinen eriarvoisuus, käsittely riippuu työntekijästä, vammaryhmien eriarvoisuus Ei mahdollisuuksia palkkatyöhön Kilpailutus poistettava Sisäilmasta vammautuneiden huomioiminen Palvelupäätöksen lopputulos on eri kun mitä on puhuttu Vertaistuki kehitysvammaisille lapsettomuudesta kärsiville henkilöille Esteettömyys rakennusten suunnittelussa Asiakaspalautteen kerääminen

10 Kehittäjätyöntekijät
TIIMIT: Kehittäjätyöntekijät Tutkijat VK osallisuusryhmä Johtaminen Ohjausryhmä


Lataa ppt "Aikuisten kyselyn alustavia tuloksia"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google