Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely Sosiaalialan asiantuntijapäivät, Tampere

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Esittely Sosiaalialan asiantuntijapäivät, Tampere"— Esityksen transkriptio:

1 Esittely 5-6.3.2019 Sosiaalialan asiantuntijapäivät, Tampere
VamO-hanke: Osallisuuden varmistaminen ja syrjäytymisen ehkäiseminen vammaissosiaalityön asiakasprosessissa Esittely Sosiaalialan asiantuntijapäivät, Tampere

2 Kehittäjätyöntekijät Tutkijat Asiakasosallisuusryhmät
TIIMIT: Kehittäjätyöntekijät Tutkijat Asiakasosallisuusryhmät VK osallisuusryhmä Johtamisen opintopiiri Ohjausryhmä

3 Hankkeen tavoitteet Asiakasosallisuutta edistävien ja estävien tekijöiden tunnistaminen. Asiakasosallisuuden vahvistaminen Vammaissosiaalityön asiantuntijuuden vahvistaminen. Valtakunnallisesti hyödynnettävissä olevan asiakasosallisuutta vahvistavan vammaissosiaalityön asiakasprosessin mallintaminen.

4 Vammaissosiaalityössä on varmistettava osallisuus!
YK:n vammaisten oikeuksien yleissopimus (UNCRPD). Suomi on sitoutunut toimeenpanemaan sopimuksen. Tavoitteena poistaa osallistumisen ja osallisuuden esteitä. Vammaisten ihmisten osallisuuden toteuduttava yhteiskunnan kaikilla areenoilla. Kyse on ihmisoikeuksista. Sopimusta noudatettava myös sosiaalityössä (sosiaalityön etiikka).

5 ”Mulla on aina ollut sama sosiaalityöntekijä
”Mulla on aina ollut sama sosiaalityöntekijä. Se tulee mun luo aina syyskuussa ja maaliskuussa, yleensä puolivälissä [kuuta]. Se soittaa ja laittaa kutsun etukäteen ja sit tapaamisessa me jutellaan mitä mulle kuuluu. Mä pyydän aina äidin ja pari ohjaajaa mukaan. Jos mulla on huolia tai toiveita niin saan jutella niistä. Muutama vuosi sitten halusin vaihtaa asumispaikkaa niin se onnistu vasta kun mä ja sossu jankattiin mun vanhemmille tarpeeksi pitkään.” 33-vuotias vammaispalvelun asiakas

6 Hankkeen tuloksia

7 Tutkimustoiminnan tuloksia tähän mennessä
JO JULKAISTUT: - Tutkimusartikkeli: Vammaisten nuorten teknologisten toimijuuksien rakentuminen (Mari Kivistö 2017) - Tutkimusraportti: Experiences of inclusion and welfare services among Finnish Sámi with disabilities (Liisa Hokkanen 2017) - Katsausartikkeli: Asiakasosallisuuden toteutuminen ja digitalisaation mahdollisuudet vammaissosiaalityön asiakasprosessissa (Mari Kivistö ym. 2019) JULKAISUPROSESSISSA: Tutkimusraportti: Osallisuus vammaissosiaalityössä on yhteistyötä – asiakkaiden kokemuksia (Annina Heini ym., tulossa 2019) - Kirjan luku: Vammaissosiaalityön asiantuntijuus harkintavallan perustana (Marjo Romakkaniemi ym., tulossa 2019) - Kirjan luku: Sosiaalityön eettinen työ digitalisaatiossa – esimerkkinä vammaissosiaalityö (Mari Kivistö, tulossa 2019) -

8 Hankkeen muut julkaisut, esimerkkejä:
Heli Ronimus, artikkeli Aspan Suuntaaja -lehdessä (2017): Osallisuus vammaissosiaalityössä Marjo Romakkaniemi, Kalle Könkkölä, Marjatta Martin & Tiina Lappalainen: puheenvuoro YP -lehdessä (3/2018): Vammaispalvelujen sosiaalityön asiantuntijuus on turvattava Mari Kivistö, Martina Nygård & kehittäjätyöntekijät mielipidekirjoitus Talentia -lehdessä 7/2018 Vammaissosiaalityölle kunnolliset rakenteet ja työolot Annina Heini, Mari Kivistö & Nelli Lindroos: Artikkeli Kynnys -lehdessä 1/2019 Huippuosaajia ja kehittämistarpeita tekeillä myös loppujulkaisu

9 Kehittämistoiminnan tuloksia tähän mennessä
Asiakasosallisuusryhmät vammaispalveluissa –toimintamalli Innokylässä Asiakasosallisuutta vahvistava palvelutarpeen arviointi vammaispalveluissa –toimintamalli Innokylässä Neuvonta ja ohjaus –sivu Vammaispalvelujen käsikirjassa muut hyvät käytännöt Innokylässä VamO-hankkeen työskentelytilassa

10 Hyviä käytäntöjä Lapsen näkemyksen selvittämisen työkalupakki
Osallistavan palvelutarpeen arvioinnin menetelmät Asiakkaille lähetettävä etukäteismateriaali Osallisuusryhmätoiminta Asiakasystävälliset päätöstekstit

11 “Lasten välineet ovat tuoneet lapsen ääntä kuuluville ja ne ovat
olleet keino itselle saada lapsi mukaan keskusteluun. Aiemmin keskustelu tapaamisilla on ollut enemmän työntekijän ja vanhemman välillä. Nyt lapsi pääsee osallistumaan enemmän ja tuomaan omaa näkemystään esiin. Samalla opetetaan lasta osallistumaan omien asioiden hoitoon ja vanhempia siihen että lapsi osallistuu. Itselle tämä on tuonut selkeästi mielekkyyttä lisää työhön.” Sosiaalityöntekijä

12 Asiakaskyselyn tuloksia

13 Lasten toiveita osallisuudesta
Minulta pitää kysyä mielipide Lapset eivät ole tulleet osallisiksi, mutta he haluavat olla mukana asioidensa käsittelyssä. He toivovat tapaamisten tapahtuvan kotona tai muussa tutussa ympäristössä. Lapset haluavat, että työntekijät osaavat käyttää puhetta tukevaa ja korvaavaa kommunikaatiota: kuvia, tabletteja ja tukiviittomia. Ei tapaamisia kouluaikaan, tapaamispaikat voisivat vaihdella Haluan kertoa kuvilla mitä teen koulun jälkeen

14 Lasten toiveita osallisuudesta
Haluan kertoa itse omista asioista Lapset toivovat työntekijältä vuorovaikutuksellisia asioita; ystävällisyyttä, huomioimista, työntekijän perehtymistä heidän asiaansa. Muutama lapsi toivoi myös jonkinlaista palkintoa tapaamisesta. Toivottiin etukäteismateriaaleja, joiden avulla voidaan valmistautua sosiaalityöntekijän tapaamiseen. Ensin juodaan kahvia ja teetä, sitten näytän omasta vihkosta Kiireettömyys, aikaa vastata omaan tahtiin ja itse

15 Aikuisten näkemyksiä osallisuudesta
Jatkuva työntekijöiden vaihtuminen ja liika asiakasmäärä on suurin este hyvälle työlle Noin kolmannes vastaajista koki osallisuutensa toteutuvan hyvin tai melko hyvin. Toivottiin aktiivisempaa otetta asiakkuuteen, avoimuutta ja prosessin läpinäkyvyyttä. Työntekijältä odotettiin hyviä vuorovaikutustaitoja ja kasvokkainen tapaaminen koettiin tärkeäksi. Esteettömyys ja saavutettavuus Useampi tapaaminen elämän eri vaiheissa.

16 Osallisuus vammaissosiaalityössä on yhteistyötä!
Löydä meidät: VamO-hanke @VamOhanke


Lataa ppt "Esittely Sosiaalialan asiantuntijapäivät, Tampere"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google