Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

LASTEN OSALLISUUS VAMMAISSOSIAALITYÖSSÄ

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "LASTEN OSALLISUUS VAMMAISSOSIAALITYÖSSÄ"— Esityksen transkriptio:

1 LASTEN OSALLISUUS VAMMAISSOSIAALITYÖSSÄ
LAPSILLA ON OIKEUS OSALLISTUA OMIEN ASIOIDENSA KÄSITTELYYN Suomessa on jo paljon lainsäädäntöä, joissa säädetään lasten oikeudesta osallistua omien asioidensa käsittelyyn ( esim. SHL 32§ ja LOS 12 artikla). Myös YK:n vammaissopimus takaa vammaisille lapsille oikeuden ilmaista näkemyksensä heihin vaikuttavissa asioissa, mutta myös oikeuden saada iän ja vamman mukaista apua tämän toteuttamiseen. Lasten näkemysten selvittäminen on siis velvollisuus, eikä vain jotakin mukavaa ja ylimääräistä. LAPSET EIVÄT OLE SAANEET ILMAISTA NÄKEMYKSIÄÄN Lasten näkemystä asiakasosallisuudesta on selvitetty melko vähän. THL:n kouluterveyskyselyssä 2017 toimintarajoitteiset nuoret kertoivat kokevansa muita nuoria enemmän syrjivää kiusaamista, fyysistä uhkaa ja seksuaalista väkivaltaa. Samaan aikaan he olivat suuremmassa vaarassa jäädä ilman tarvitsemiaan opiskelijahuollon palveluja. VamO:n 2017 toteuttaman vammaissosiaalityön asiakasosallisuuskyselyn mukana lapset kokivat osallisuutensa pääosin huonoksi. Neljännes lapsista kertoi, että sosiaalityöntekijä ei ole kysynyt heidän mielipidettään. Lapsista 57 % kertoi, että saa vaikuttaa asioihinsa huonosti tai melko huonosti. Monet lapset kertoivat, että keskustelua sosiaalityöntekijän kanssa oli ollut vain vähän. Kuva: Sclera, muokkaus Ritva Hämäläinen Savas, papunet.net MITÄ TOIVEITA LAPSET OVAT ESITTÄNEET HANKKEEN AIKANA VAMMAISSOSIAALITYÖLLE? HANKKEESSA TUOTETTUA TIETOA LASTEN OSALLISUUDESTA Kuuluva lapsi – kohti vammaisen lapsen osallisuutta palveluissa. Lape –hankkeen kanssa yhteistyössä tehty THL:n toimittama julkaisu. Löytyy julkarista. Osallisuus vammaissosiaalityössä on yhteistyötä. Asiakaskyselyraportti, jossa on erikseen lasten ja vanhempien näkemyksiä osallisuudesta vammaispalveluissa. Käytännön vinkkejä osallisuuden lisäämiseksi. Löytyy laudasta. Työkalupakki vammaisten lapsen näkemysten selvittämiseksi. Löytyy vammaispalvelujen käsikirjasta. Sosiaalityöntekijän tapaamiseen valmistavat kirjeet lapsille. Kuvitettuja kirjeitä, joita voi muokata kuhunkin tilanteeseen sopivaksi. Löytyy Vammaispalvelujen käsikirjasta. Vammaisen lapsen ääni kuulumaan! – osallistamisen menetelmiä. Webinaari vammaisten lasten osallisuudesta. Löytyy Invalidiliiton verkkosivuilta. Tulossa raportti lasten osallisuusryhmästä Pääasia on, että hän edes valmistautuu minun ongelmiini. Haluan itse päättää omista asioistani niin pitkälle kun se on mahdollista. Ensin juodaan kahvia, sitten näytän omasta vihkosta. Äiti puhuu. Minäkin puhun. Sitten katson kuvista. Lapsilla pitäisi olla whatsapp-numero, johon voisi laittaa sosiaalityöntekijälle palautetta mitä tarvitsee. Tutustuminen on tärkeää. Tapaaminen mieluiten kotona. Haluan kertoa itse omista asioistani. Minulla on oma mielipide. Työntekijä voisi leikkiä minun kanssa. Toivon, että puhuu niin kuin ihmiselle. LASTEN OSALLISUUSRYHMÄ Espoossa toimi hankkeen aikana vammaisten lasten osallisuusryhmä. Ryhmässä oli viisi lasta. Jokaiselle palkattiin oma avustaja. Ryhmään osallistumiselle ei asetettu diagnoosirajoja. Esteettömyys huomioitiin yksilöllisesti. Lapsille lähetettiin ennen jokaista tapaamista kunkin tapaamiskerran rakenne kuvitettuna. Lapset saivat päättää mahdollisimman paljon toiminnasta itse. Ryhmässä kuultiin lasten näkemyksiä osallisuudesta sekä kerättiin palautetta työkalupakin välineistä. Lasten näkemyksiä selvitettiin erityisesti Dino –hahmon avulla. Esimerkiksi kysyimme, millainen on hyvä sosiaalityön palaveri Dinon kannalta. RATKAISEVAA ON ASENNE Unohdettava liika virallisuus. Lasten kanssa voidaan istua lattialla, pelata, piirtää ja leikkiä! Lapsen on annettava kertoa mitä hänellä on sanottavana. Tämä ei välttämättä ole aina sitä mitä aikuiset odottavat. Se ei kuitenkaan tee siitä vähemmän tärkeää. Muistettava, että kommunikointia on muutakin kuin puheena tuotettu. Myös lapsille tarjottava tietoa heitä koskevassa asiassa. Muuten he eivät osaa ottaa kantaa. Lapset ovat anteeksiantavaisia aikuisten kömpelyydelle. Pahin virhe, on ettei edes yritä. Tärkeintä on, että työntekijällä on valmius kokeilla ja käyttää lasten omia kommunikaation apuvälineitä ja –menetelmiä, ei minkään tietyn menetelmän täydellinen hallitseminen. Kuva: Sergio Palao / CATEDU, muokkaus Papunet, papunet.net Kuva: Sclera, papunet.net TYÖKALUPAKKI LASTEN NÄKEMYSTEN SELVITTÄMISEEN Leikki -Mahti –kortit (Tukiliitto) - Nalle –kortit (Pesäpuu ry) Papunet - Kellot Lasten vahvuus –kortit (Pesäpuu ry) Keskustelumatto® - Palautetaulut Hyvän elämän palapeli (Jaatinen ja Kehitysvammaliitto) Kellot - Kuvalliset struktuurit - Minun Päiväni –lomake (Pesäpuu ry) Tukiviittomat - Ennakkomateriaalit - Palkinnot tapaamisesta lapselle Työkalupakki löytyy vammaispalvelujen käsikirjasta. Kuva: vammaispalvelujen käsikirja @VamOhanke VamO-hanke Innokylä: VamO-hanke


Lataa ppt "LASTEN OSALLISUUS VAMMAISSOSIAALITYÖSSÄ"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google