Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

[‎15.‎5.‎ :27] Katariina Kontu:

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "[‎15.‎5.‎ :27] Katariina Kontu:"— Esityksen transkriptio:

1 [‎15.‎5.‎2019 13:27] Katariina Kontu:
Vammaisten henkilöiden ja heidän elämänsä yksilöllisyys edellyttää sosiaalityöltä taitoa ja mahdollisuutta muuntaa toimintatapojaan asiakas- ja tilannekohtaisesti. Rohkaisevaa on kuitenkin huomioida, että vastaajien tuomat kehittämisehdotukset ovat toteutettavissa. Tärkeintä on, että asiakkaan osallisuuteen kiinnitetään huomiota, se otetaan vakavasti ja työntekijän ja asiakkaan välinen yhteistyö on aitoa.  Kyselyraportti: OSALLISUUS VAMMAISSOSIAALITYÖSSÄ ON YHTEISTYÖTÄ – ASIAKKAIDEN KOKEMUKSIA VamO-hankkeessa toteutettiin kaksi valtakunnallista asiakaskyselyä; yksi suunnattiin aikuisille vammaissosiaalityön asiakkaille ja toinen lapsille ja heidän vanhemmilleen. Kyselyjen tarkoituksena oli selvittää vammaissosiaalityön hyviä käytäntöjä ja saada uusia ideoita asiakasosallisuuden vahvistamiseksi vammaissosiaalityössä. Kyselyjen perusteella kirjoitettiin raportti ”Osallisuus vammaissosiaalityössä on yhteistyötä – asiakkaiden kokemuksia”. Kyselyt toteutettiin sähköisesti Webropol-kyselynä kesällä 2017. Aikuisten kyselyyn vastasi 449 henkilöä, lasten ja perheiden vastaukset koskivat 92 lasta. Aineiston analyysin toteutti viisi hanketyöntekijää. Vastaajien kehittämisehdotukset tiivistettiin osallisuutta lisääviksi vinkeiksi kunkin analyysiluvun loppuun. Julkaisu löytyy sähköisenä Laudasta osoitteesta: Julkaisun tiedot: Annina Heini & Liisa Hokkanen & Katariina Kontu & Katriina Kunttu & Nelli Lindroos & Heli Ronimus (2019): Osallisuus vammaissosiaalityössä on yhteistyötä – asiakkaiden kokemuksia. Lapin yliopiston yhteiskuntatieteellisiä julkaisuja. Tutkimusraportteja ja selvityksiä B 67. Lapin yliopisto. Rovaniemi. Asiakkaiden köydenvetoa vammaispalvelun palveluprosessin kehittämisen suunnista. Asiakkaiden kohdistamat odotukset vammaissosiaalityölle ja asiakastyön prosessille ovat eräänlaista köydenvetoa ristiriitaisiltakin vaikuttavien tavoitteiden ristiaallokossa. On tilanteita, joissa nopea kuulluksi tuleminen, arviointi, päätös ja toteutus tukee osallisuutta, kun toisessa tilanteessa vaihtoehtojen paneutunut punninta, ajan antaminen, kokeilut ja työntekijän valmius muuttaa sovittua luovat osallisuutta. Tiedon saannissa koettuja puutteita ei voida ratkaista vain tiedotuksen määrää lisäämällä, koska asiakkaat kaipaavat hyvin erilaista tietoa. Yksi haluaa organisoida oman palvelunsa mahdollisimman itsenäisesti, kun toinen toivoo työntekijän työstävän hänelle sopivat palvelut. Odotusten moninaisuus tekee näkyväksi vammaissosiaalityön vaativuuden. Vammaisten henkilöiden, heidän tilanteidensa, tarpeidensa ja tavoitteidensa moninaisuus vaatii palvelujen henkilökohtaistamista ja työntekijältä valmiutta harkintavallan käyttöön. Vammaissosiaalityöhön tarvitaan jatkossakin yksilö-, tilanne- ja palvelukohtaisesti joustavia toimintatapoja ja ratkaisuja. Kyselyssä esille nousseet asiat ovat toteutettavissa. Tärkeintä on, että asiakkaan osallisuuteen kiinnitetään huomiota, se otetaan vakavasti ja yhteistyö on aitoa. Poimintoja kyselyjen tuloksista Lasten kysely 57 % lapsista kertoi, että saa vaikuttaa asioihinsa huonosti tai melko huonosti. Kohtalaisena vaikutusmahdollisuuksiaan piti 30 % ja vain 13 % melko hyvänä tai hyvänä. Lapset haluavat tulla kuulluksi myös vammaissosiaalityössä. Lapset toivovat, että työntekijät käyttäisivät puhetta tukevaa ja korvaavaa kommunikaatiota. Lapset toivovat, että vammaissosiaalityön tapaamiset tapahtuisivat kotona tai muussa tutussa ympäristössä. Vuorovaikutuksen ja kohtaamisen tärkeys nousivat voimakkaasti esiin läpi kyselyn. Aikuisten kysely Yli 40% vastaajista koki osallisuuden omassa asiakasprosessissaan toteutuneen huonosti tai melko huonosti. Vammaissosiaalityön asiakasprosessilta toivottiin avoimuutta. Liiallinen byrokratia vaikutti kielteisesti osallisuuden kokemukseen. Työntekijöiltä odotettiin asiantuntemusta: laintuntemusta sekä ymmärrystä eri vammoista ja sairauksista ja niiden tuomista haasteista. Työntekijän ja asiakkaan välisessä vuorovaikutuksessa tärkeäksi nähtiin työntekijän ystävällisyys, asiakkaan kuunteleminen, riittävä aika ja yksilöllisten tarpeiden huomioiminen. @VamOhanke VamO-hanke Innokylä: VamO-hanke


Lataa ppt "[‎15.‎5.‎ :27] Katariina Kontu:"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google