Varastomies jäi puolipukkinosturin ja nostetun levyn väliin puristuksiin TOT-raportti 7 / 02 www.tvl.fi 1.6.2004.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ketjujen kiinnitys Muotti nostetaan ja asennetaan pakettina
Advertisements

Nopeudesta ja kiihtyvyydestä
TURVALLINEN KONE JA LAITE
Työsuojelu Henkilökohtaisen avun miniseminaari
Turvallisesti harrastuksiin Vinkkejä nuorten ryhmien ohjaajille ja vanhemmille.
Esim. työstä Auto lähtee levosta liikkeelle nousemaan mäkeä ylöspäin. Keskimääräinen liikettä vastustava voima on vakio. Mäen päällä autolla on tietty.
Turvallisuussuunnitelma 2010 RA-SK Oy Marko Lahtinen.
Vaarojen tunnistaminen ja arviointi
Pidä pelivaraa moottorikelkkailija
TYÖTURVALLISUUDEN AVAINASIOITA
Työturvallisuus on työpaikan oma- aloitteista turvallisuuden hallintaa. Työturvallisuus on osa yritysturvallisuutta. Turvallinen työskentely on suunnitelmallista.
1 Autonkuljettaja puristui puukuorman ja puutavaranosturin väliin painettuaan tahattomasti nosturia siirtävään vipua TOT-raportti 17/94.
Lautanippujen varastointi Kokenut trukinkuljettaja varastoi lautanippuja päällekkäin. 32-vuotias avustaja asetti aluspuita trukin.
Tiedoston nimi Rakennusmies löytyi hukkuneena rakennustyömaan montusta, jossa uppopumppu TOT 29/1997.
1 Korjaustyötä tehnyt kuorma-autonkuljettaja jäi kuorma-auton lokasuojan ja pyörän väliin TOT-raportti 28/90.
1 Autoon pyöriä asentanut kuorma-autonkuljettaja jäi alas pudonneen auton etuosan alle TOT-raportti 27/96.
Putkinippujen purkaminen perävaunusta Niput oli lastattu perävaunun lavalle vinoon. 27-vuotias kokematon varastomies avusti merkinnäyttäjänä.
1 Betoniauton kuljettaja sai sähköiskun 20 kV:n ilmajohdosta TOT-raportti 22/00.
1 Rengas räjähti ja paineisku heitti asentajan betonilattialle TOT-raportti 3/97.
Kurottajan etupyörän irrotus Kaksi huoltomiestä irrotti kurottajan etupyöriä renkaiden ollessa paineellisia teollisuuslaitoksen korjaamohallin.
1 Kuorma-autonkuljettaja jäi liikkeelle lähteneen kuorma-autonsa alle TOT-raportti 8/00.
Taakan lastaus ajoneuvoon Trukin haarukoilla oli kiinnittämätön säiliön vaippa (paino 3,2 tn). 31-vuotias kuljettaja poistui trukista.
1 Kuljettaja putosi sellutehtaan ostohakkeen autopurkauspaikalla ritilän läpi hakkeen purkaustaskuun ja ruhjoutui ruuvipurkaimeen TOT-raportti.
1 Rakennusmies jäi kaivannon sortuneen reunan alle TOT-raportti 15 / 2006.
1 Kaukolämpöputken hitsaaja jäi sortuneen maamassan alle TOT-raportti 17 / 06.
Tiedoston nimi Kuorma-auton kääntyväkattoinen kapelli osui 20 kV:n sähkölinjaan TOT 17/2000.
Tiedoston nimi Vintturin köysi sinkosi puukepin työntekijän päähän junanvaunuja siirrettäessä sellutehtaan ratapihalla.
Tiedoston nimi Muurarin apulainen putosi 5 metrin matkan rakennuksen läpivientiaukosta TOT-raportti 24 / 98.
1 Kuorma-auton kuljettaja jäi levynipun ja lavan väliin ollessaan lavalla ottamassa vastaan ja sijoittamassa trukin tuomia kipsilevynippuja.
Tiedoston nimi Vanerityöntekijä kaatui kuljetinhihnalla linjaa käynnistettäessä. TOT-raportti 5 / 00.
Yrittäjä putosi reaktorin välitasolle köysitikkaisiin tehdyn solmun purkauduttua YTOT-raportti 1 / 07.
Pyöräkuormaajan kuljettaja putosi työtasolta pestessään koneen jäähdyttäjää TOT-raportti 8 / 08.
Levyseppä puristui lisäpainon ja teräspalkin väliin
Paperirullien lastaus rekka-autoon
Sähköasentaja sai sähköiskun noustessaan vaihtamaan sulaketta vaihteenlämmitysmuuntajaan TOT 13/2006 Tätä TOT 13/2006-kalvosarjaa voidaan hyödyntää esim.
Miten itse laadin trukkiturvallisuuteen liittyvää aineistoa?
Mies puristui betonituotetehtaassa automaattikäytöllä olleen kuljetinpöydän ja sen pysäyttimen väliin TOT-raportti 24 / 08  
Trukilla työskentely rakennustyömaalla
Laituritasolla ollut maalari jäi risteilijästä pudonneiden lasien alle
Sahatyöntekijä jäi haketta lastaamassa olleen pyöräkuormaajan alle
Metallimies puristui kuoliaaksi kuljetinrungon noston yhteydessä
Taakan siirto Varsinainen kulkuväylä oli sinne varastoitujen tavaroiden takia ahdas. Vuokratyöntekijänä yrityksessä työskentelevä 27-vuotias.
Ahtaaja jäi puutavaranippuja kuljettaneen pyöräkuormaajan alle
Päällystäjä takertui jalastaan paperikoneen päänvientinaruun puristuen paperirullan ja telan väliin TOT-raportti 3 /
Kuorma-autonkuljettaja puristui tukijalan ja hydrauliputkien väliin
Kuorma-auton perävaunun renkaan paineistus
Asentaja jäi liikkeelle lähteneen nosturin ja kannatinpalkkien väliin
Kuljettaja putosi rakennustyömaalla kuorma-auton lavalta
Lastaus kuorma-autoon
Perävaunun purkaminen
Puutavaranippujen purkaminen junavaunusta
Pylväsjalustojen siirto
Paperityöntekijä menehtyi jäädessään liikkuvan tampurin ja betonipilarin väliin TOT-raportti 30 /
Kattopinnoitetyöntekijä putosi 22 m sisäänpäin avautuneesta savunpoistoluukusta TOT-raportti 16/
Työnjohtaja jäi puristuksiin magneettinostimen ja rullaradan väliin
Generaattorin runkoa porannut putosi tikkailta
Tehdastyöntekijä puristui viilukuljettimen nieluun
Sahan työntekijä puristui rimatornin ja kannatinpilarien väliin
Kuorimotyöntekijä puristui kuitupuunippujen väliin nostotyön aikana
Putken asennustyö Yrittäjä asensi paineilmaputkea teollisuushallin seinään nosto-oven yläpuolelle noin viiden metrin korkeuteen. Yrittäjä (putkiliikkeen.
Teräsaihioiden purkutyö satamassa
Kuorman hakeminen Trukilla peruutettiin varastossa.
Autonkuljettaja jäi pylvään tyvestä katkennen kuormanosturin puomiston ja betonielementin alle TOT-raportti 3 / 03 TOT-raporteissa kuvataan kuolemaan johtanut.
Sähköasentaja jäi liikkeelle lähteneen nosturin rakenteiden väliin
Porraselementin lastaus
Rakennusmies putosi lämpöeristenipun päältä 2,3 metriä maahan
Opastuskilven vaihto 36-vuotiasta työntekijää kuljetettiin trukin haarukoilla pihan poikki. Tarkoituksena oli vaihtaa opastuskilpi uuteen. Trukinkuljettajan.
Trukin kuljettaminen tehtaan pihalla
Trukin palautus lastauslaiturin varastoon
Taakan kuljettaminen Trukilla kuljetettiin kahta laatikkoa päällekkäin - toinen laatikko haarukoilla, toinen tukivarsilla. Kuljettaja oli 56-vuotias.
Esityksen transkriptio:

Varastomies jäi puolipukkinosturin ja nostetun levyn väliin puristuksiin TOT-raportti 7 / 02 www.tvl.fi 1.6.2004

Teräslevyjen siirto ulkoalueella puolipukkinosturin kahden nostomagneetin avulla Ulkoalueella sijaitsevaa puolipukkinosturia oli huollettu Puolipukkinosturi oli varustettu kahdella nostomagneetilla Varastomies aloitti nosturin käytön heti huollon päätyttyä Varastomies ohjasi nosturia radio-ohjauslaitteella, seisoen nosturin rungon kyydissä Hän otti kolmen teräslevyn nipun nosturin magneetteihin Nostomagneettien käyttö, vaarallinen työmenetelmä - Metalliala TOT 7/02 Tapahtumakuvaus Konepajan hitsaamon teräslevyvarasto sijaitsi ulkoalueella. Teräslevyt oli pinottu päällekkäin. Levyjen nostoa ja siirtoa varten alueella oli puolipukkinosturi, jossa oli kaksi nostomagneettia. Nosturi liikkui maatasossa olevan kiskon päällä. Nosturin pukissa olevaa kaapelikelaa oli juuri huollettu kahden huoltomiehen toimesta. Konepajan varastomies lähti välittömästi huollon jälkeen ajamaan nosturia siirtääkseen teräslevyjä sinkopuhallusalueelle. Hän ohjasi nosturin levynipun viereen, joita oli tarkoitus siirtää sinkopuhallukseen. Levyt painoivat 944 kg olivat mitoiltaan 15 x 1420 x 5540 mm. Toinen huoltomiehistä oli lähtenyt viemään työkaluja autoon ja toinen jäi seuraamaan nosturin toimintaa noin 10 metrin etäisyydelle nosturin pukista. Varastomies ohjasi nosturia vyötäröllään olevalla radio-ohjauslaitteella. Hän seisoi nosturin kyydissä pukin alapalkin päällä. Hän oli ottanut nostomagneetteihin kolme teräslevyä päälleikkäin nostaen ja siirtäen niitä nosturin pukin pilarien väliin alueelle, jossa hän itse seisoi, ajaen samalla nosturia. Hän oli heiluvan taakan vaaravyöhykkeellä. Alimmainen teräslevy putosi äkillisesti pukin molemmilla puolilla olleiden levynippujen päälle (ks. kuva). Nosturi ja varastomies sen kyydissä liikkuivat pudonneen teräslevyn suuntaan, joka oli pudonnut nosturiradan päälle pitkittäin. Varastomies havaitsi häntä uhkaavan vaaran ja pysäytti nosturin liikkeet nopeasti. Nosturin pukin liike jatkui kuitenkin edelleen sen jarrutusmatkan ajan, jolloin varastomies puristui pudonneen teräslevyn ja selkänsä takana olleen nosturin pukin pilarin väliin. Hänellä ei ollut väistämismahdollisuutta. Mies puristui levyä vasten keskivartalon kohdalta siten, että vyötäröllä kiinni ollut ohjauslaite ja hänen kätensä jäivät teräslevyn alapuolelle. Tämän jälkeen mies kykeni kuitenkin ohjaamaan nosturipukin vastaikkaiseen liikesuuntaan vapautuen puristuksesta, mutta menehtyi samana päivänä puristumisen aiheuttamiin vakaviin vammoihin. Varastomiehellä oli työstään 33 vuoden kokemus. Hän oli 60-vuotias. Mies oli saanut käyttökoulutuksen radio-ohjattaville nostureille 1990 ja siltanosturikoulutuksen 1994. Hän oli nosturin pääasiallinen käyttäjä ja oli opettanut nosturin käyttöä myös muille työntekijöille. Nosturista ja nostomagneeteista: Nostoissa ja siirroissa käytettiin radio-ohjattavaa puolipukkinosturia, jossa oli kaksi erillistä nostovaunua. Teräslevyjen nostamista varten kummassakin nostovaunussa olevaan nostokoukkuun oli kiinnitetty yksi nostomagneetti. Nosturille oli tehty uusintatarkastus 8 kk tapaturmaa aikaisemmin ja se oli edelleen voimassa. Tarkastuspöytäkirjasta ei ilmennyt, oliko magneetti tarkastettu samalla. Silminnäkijänä oli toinen huoltomiehistä, hänen mukaansa nosturi oli toiminut normaalisti onnettomuuden hetkellä. Onnettomuuden jälkeen magneetit testattiin ulkopuolisella tarkastajalla eikä niissä todettu mitään huomautettavaa. Radiolähettimen testauksessa ja nosturin koeajossa laitteiden todettiin olevan kunnossa. Nipun alimmainen levy putosi pitkäittäin nosturin kulkuradalle, sen molemmilla puolilla olevien levynippujen päälle Nosturi ei pysähtynyt heti varastomiehen yrityksestä huolimatta, vaan jatkoi matkaansa pudonnutta levyä kohti Mies puristui levyn ja nosturin väliin Yleiskuva puolipukkinosturista ja varastoalueesta. www.tvl.fi 1.6.2004

Tapaturmaan johtaneet tekijät Työmenetelmä oli riskialtis Puristuminen pudonneen taakan ja nosturin väliin Nostomagneettien käyttö Varastoalue ahdas Nosturin rakenne ja ominaisuudet Radio-ohjauksen väärinkäyttö Nostomagneettien käyttö, vaarallinen työmenetelmä -Metalliala TOT 7/02 Tapaturmaan johtaneet tekijät Työmenetelmä oli hyvin riskialtis, sillä varastomies ajoi radio-ohjauksella nosturia seisten pukin alapalkin päällä, vaikka nosturin runkorakenteiden päällä ei olisi saanut olla nosturin ajon aikana. Hän oli ottanut magneetteihin kolme teräslevyä, vaikka noston alkuvaiheessa alimmainen levy oli pudonnut magneeteista. Mies ohjasi kuorman pukin pilarien väliin, jossa itse seisoi, ajaen samalla pukkia.Varastomies joutui tällöin taakan vaaravyöhykkeelle, jossa ei ollut mahdollisuutta väistää ajautumista päin pudonnutta teräslevyä. Puristuminen. Varastomies puristui pudonneen levyn ja jarrutusmatkansa liikkuneen nosturin rakenteen väliin. Nostomagneettien magneettivoima ei riittänyt kolmen ohuen päällekkäisen teräslevyn samanaikaiseen nostamiseen ja siirtämiseen. Magneettien ja teräslevyn sekä teräslevyjen väliset ilmaraot heikensivät magneettivoiman vaikutusta. Magneettien tartuntapintojen kuluneisuus, epätasaisuus ja ruosteisuus sekä ohuiden pitkien teräslevyjen taipuma, teräslevyjen päällä oleva valssihilse ja mahdolliset hiekkamuruset lisäävät ilmarakojen suuruutta. Magneettien ohjauslaitteessa ei ollut sellaista magneettivoiman säätölaitetta, jolla olisi voinut varmistaa taakan luotettavan pysymisen magneeteissa. Magneettivoiman heikennin –kytkin ohjauslaitteessa oli levyjen pudottamista varten. Käyttöohjeissa ei ollut tietoja suurimman sallitun kuormamäärän muuttumisesta erilaisia kappaleita nostettaessa. Ohjeissa ei ollut myöskään tietoja turvallisesta kiinnittämisestä, useiden levyjen kerralla nostamisesta eikä siinä kuvattu kiellettyjä nostotapoja. Levyvarastialueella oli tilan ahtautta ja erikokoiset teräslevyt oli pinottu lähelle toisiaan nosturiradan väliselle ja ulkopuoliselle alueelle. Pukkiradan ulkopuolella olevat levyt nostettiin tarpeen mukaan pukin pilareiden välistä edelleen esikäsittelyyn sinkoradalle. Puolipukkinosturin käyttäjä käveli levyjen päällä niiden noston ja siirtojen aikana tai käytti kulkuteitä. Eräs mahdollisuus oli liikkua nosturin pukin kiskon alueella. Nosturin pukin alapalkin päällä oli mahdollista seistä ajon aikana. Nosturin tarkastuksessa ei oltu tarkastettu kyseisen paikan turvallisuutta ohjauspaikkana, koska se ei ollut tarkoitettu ohjauspaikaksi. Nosturin ajoliikkeet eivät pysähtyneet heti pysäytyskäskyn jälkeen. Pysähtymismatkan pituuteen vaikuttivat mm. nosturin liikenopeus ennen jarrutusta ja ohjausjärjestelmän pysätystoimintojen viive. Nosturiin oli kytketty radio-ohjaus, jonka tarkoituksena oli parantaa nosturin käyttöturvallisuutta. Käyttäjän vyötäröllä kannettavaa radio-ohjausta voitiin käyttää myös vaaravyöhykkeellä. Kuvassa lavastettu tilanne tapaturmasta. www.tvl.fi 1.6.2004

Vastaavien tapaturmien torjunta Turvallinen työmenetelmä ja sen valvonta Nosturin rakenne Nostomagneetit suurin sallittu kuorma ohjauslaite tarkastus Nostolaitteen ja magneettien tarkastuksista on pidettävä kirjaa. Lähde: Finox Nosturit Oy. Nostomagneettien käyttö, vaarallinen työmenetelmä Metalliala / varastoalueen nostotyöt TOT 7/02 Vastaavien tapaturmien torjunta Työnantajan tulee suunnitella varastoalueen nostotyöt huolellisesti ja toteuttaa ne vaarantamatta työntekijöiden turvallisuutta niin, että nostojen vaaravyöhykkeellä ei ole ketään. Levyvaraston nostotyötä varten on laadittava turvallisuusohjeet varastoalueella liikkumisesta noston aikana ja taakan pysymisen varmistamisesta. Ohjeissa on oltava yksityiskohtaiset kuormitustiedot, joista ilmenee nostettavan levyn paksuuden ja ilmarakojen haitallinen vaikutus nostokykyyn. Työnantajan tulee lisäksi antaa riittävästi opetusta magneettinostoista ja huolehtia siitä että työntekijät ovat perillä magneettinostoihin liittyvistä vaaroista. Radio-ohjatun nosturin kuljettajalla on aina oltava nosturityyppikohtainen koulutus. Työnantajan on määritettävä turvalliset käyttöpaikat radio-ohjauksen käyttöä varten. Nosturin pukin alapalkkia ei saa käyttää ohjauspaikkana. Nosturin rakenteen tulee olla sellainen, että nosturin käyttö voi tapahtua turvallisella tavalla vaaravyöhykkeiden ulkopuolelta. Nostomagneettien sallitut kuormat tulee määrittää erilaisia levyjä ja kappaleita varten. Määrityksessä sovelletaan esim. standardin SFS 5421 vaatimuksia ja varmuuskerrointa 2. Magneetteihin kiinnitetään näkyvästi sallittua kuormaa osoittavat tiedot ja nostokyky eri levyvahvuuksilla. Magneetin ohjauslaitteessa voi olla turvallisuutta parantava portaallinen kenttävoimakkuuden säädin. Säätimellä valitaan pienempi nostoteho tartuttaessa levyyn, jolloin huonosti kiinnittynyt levy ei tartu magneettiin tai irtoaa noston alussa. Täysi nostoteho noston ja siirron aikana varmistaa taakan pysymistä magneetissa. Magneetit tulee tarkastaa vuoden välein, kuten nosturikin. Tarkastuksista tulee pitää kirjaa. Tarkastus tehdään esimerkiksi valmistajan ohjeiden mukaan. Tarkastuksen tulee sisältää kaikki turvallisuuden kannalta tärkeät kohteet. Levyvarastotyöstä on tehtävä turvallisuuden arviointi, jossa otetaan huomioon työn turvallisuuteen vaikuttavat eri osatekijät. Analyysin avulla voidaan tunnistaa levyvarastotyön vaarat ja kehittää kokonaisuudessaan levynkäsittelyn ja nostotyön turvallisia työmenetelmiä. Riskinarviointi www.tvl.fi 1.6.2004