KPL 8 Tiedonkäsittely edistyy muiden opastamana

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihdin seurakunnan ilta
Advertisements

Kognitiivinen kehitys
Leikin merkitys lapsen kehitykselle
Sensorinen integraatio
Sosiaalinen kehitys lapsuudessa
1-3-vuotiaan vuorovaikutus
Hoitotyön keskeiset käsitteet
Psyykkinen itsesäätely
Mitä tarkoittaa skeema oppimisessa? Anna-Helena Lipponen 2012.
Oivallus 1 Luku 05 Kognitiivinen toiminta on tiedonkäsittelyä.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
VARHAISLAPSUUS JA LEIKKI-IKÄ
Työhönvalmennusta sosiaalihuollon palveluna Kenelle, miksi ja millaista? Työ kuuluu kaikille!-koulutus
Tarja Rauste  Jokainen yksilö kehittyy omaan tahtiinsa  Yksilön kehityksessä voidaan erottaa seuraavat osa-alueet o Fyysinen kehitys (painon.
Moraalin kehitys (L.Kohlberg) Oikein vai väärin? Moraali kehittyy vaiheittain ajattelun kehittymisen mukana: 1.yksilön oma näkökulma 2. yhteisön lait ja.
Persoonallisuuden kehitys Psyykkinen ja sosiaalinen kehitys.
Persoonallisuuden kehitys
Hippiäiset Varhaiskasvatussuunnitelma vuotiaiden sisarusryhmä Pieni, kodikas päiväkoti Päiväkotihistoriaa 40 vuotta, Hippiäiset 2004 alkaen.
Sosiaalinen oppiminen ● Hyödyntää sekä behavioristisia että kognitiiviisia näkemyksiä ● Ihminen oppii tarkkailemalla toisia – tarkkailu tapahtuu sosiaalisessa.
Piaget ja ajattelun kehitys Kehityspsykologia Ruut Ruokonen 2012.
JEAN PIAGET JEAN PIAGET ( ). AJATTELUN KEHITYS Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit eli skeemat Lapsen toimintaa ohjaavat sisäiset mallit.
Kappaleet KooKooHuu2015. REKONSTRUKTIIVINEN muisti Mieli rakentaa muistikuvat  todellisista havainnoista  Pohjatiedoista  Ennakko-odotuksista.
Sirpa Salo-Saari Oppimatkalla ammattilaiseksi. Sirpa Salo-Saari Ammatillinen kehittyminen TAHTO TIEDOTUSKOROHKEUSKOKEMUSITSETUNTEMUSHARJOITTELUOPISKELU.
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö.
LAPSEN ITSEARVIOINTI Alueelliset koulutukset Itäinen, Pohjoinen ja Eteläinen alue Syksy 2016.
Laaja-alainen osaaminen
Puhumista, kuuntelemista, lukemista, kirjoittamista?
7. Kouluiän kehitys (s. 96–109).
KEHITYKSEN TAUSTAVAIKUTTAJAT
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Ihmisen elinkaari Psykologia jpe.
Motivaatioteoriat Julia L..
Kokemuksellinen oppiminen
LUKU 3. Suomen kieli – oma kieli
Sosioemotionaalinen kehitys
Luvut 16 ja 17 Motivoitunut ja sitoutunut opiskelija
TE1 Terveyden perusteet
Sosiaalisuus ja sosiaaliset taidot
Kpl 7.
1 TIETOINEN JA TIEDOSTAMATON
Millaisin mittarein vaikuttavuutta voidaan mitata?
Merja Fischer, Tkt, KTM Positiivinen vuorovaikutus synnyttää hyvinvointia ja tyytyväisiä asiakkaita Merja Fischer, Tkt, KTM
AJATTELUN KEHITYS kaksi suurta teoreetikkoa A Lev Vygotsky
Aikuisen Ajattelu Sami Lu2.
Aikuisen Ajattelu.
Vauvan minäkäsityksen kehitys
Kielen kehityksen avainkohdat
NUORUUS PS2 LAJM.
Finský intensivní Titta Hänninen.
Leikki-iän tunteet.
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
1. Mitä tiedonkäsittely on?
Kognitiivinen kehitys
Elämäntaidot esiin -toimintamalli
9. Oppimisen psykologinen perusta
ARJA VIROLAINEN Ruut Ruokonen 2013
Sisältöalueet esiopetuksessa
Sosiaalinen kehitys Tarja Rauste
PED0031, VARHAISPEDAGOGIIKKA
Lapsuuden fyysinen, motorinen ja kognitiivinen kehitys (s. 68–81)
Skeema Ihminen on sosiaalinen olento Ydinsisältö
Yrittäjyys- ja innovaatiotoiminta ammatillisessa koulutuksessa ja korkeakouluissa Johanna Kolhinen Juha Vettenniemi Anni Tuurnas Kansallinen koulutuksen.
shine Strong human increases new energy
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Suomen evankelis-luterilaisen kirkon toiminnan suunta vuoteen 2020
Luku 04 Psyykkinen toiminta on monitahoista.
Opettajan pedagoginen ajattelu
Kotikuntoutus liikunta- ja toimintakyvyn tukena
IPPO työkalu uuden opetussuunnitelman mukaiseen toimintaan
Esityksen transkriptio:

KPL 8 Tiedonkäsittely edistyy muiden opastamana

Ajattelu kehittyy tiedon lisääntyessä ja muokkaantuessa Piaget: ihmiset muodostavat kokemustensa perusteella asioista sisäisiä malleja eli skeemoja ajattelu kehittyy assimilaatiolla: sulauttamalla uusia kokemuksia vanhoihin akkommodaatiolla: vanhojen tietojen muokkaamisella

Leikki-ikäisen ajattelu on Piaget’n mukaan esioperationaalisessa vaiheessa: lapsi ei pysty vielä tiedon operointiin eli tiedon loogiseen, mielensisäiseen käsittelyyn nykytutkimuksen mukaan pystyy paremmin kuin Piaget esitti lapsi kehittyy symbolisessa ajattelussa → mielikuvitusleikit lapsen ajattelu on itsekeskeistä eli egosentristä Konkreettista-> tehtävien ratkaisuun tarvitaan usein näköhavainto toisen asemaan on vaikea eläytyä pysyvyyden ilmiö ei ole vielä hallinnassa (vesilasikoe) s. 71 lapsen ajattelu on animistista tosin ei niin pitkään kuin Piaget esitti Luova leikki alkaa Puhe kehittyy

Oppiminen on mielekkäintä lähikehityksen vyöhykkeellä Lev Vygotskin sosiokulttuurinen teoria: yksilön kehitys tapahtuu dynaamisessa vuorovaikutuksessa sosiaalisen ja kulttuurihistoriallisen ympäristön kanssa osaavammat yksilöt auttavat muita kehittymään

Kieli kehittyy vuorovaikutuksessa lapsi antaa itselleen ohjeita ääneen Vygotski kutsui itsensä ääneen ohjailua egosentriseksi puheeksi kouluikää kohti sisäinen puhe lisääntyy sanavarasto kasvaa → 5-v. sanavarastossa jopa 20 000 sanaa kielivirheitä ajanmääreet ja vertailut ovat vaikeita äännevirheitä kaksikieliset lapset oppivat molemmat kielet ja osaavat erotella ne samat aivoalueet aktivoituvat kumpaakin kieltä käytettäessä

Mielen teoria mahdollistaa toisten ymmärtämisen lapset luovat oppimistaan asioista teorioita → pyrkimys ymmärtää asioiden syitä ja merkityksiä mielen teoria = ymmärrys siitä, että toisilla ihmisillä on oma tietoisuus ja omat ajatukset ja toiveet kehittyy noin 4-vuotiaana tutkittu Sally-Anne -tehtävällä s. 75 kehittyy suunnilleen samaan aikaan eri kulttuureissa yhteydessä otsalohkojen etuosan kehitykseen sisarukset ja kulttuuri voivat vaikuttaa mielen teorian kehitykseen autistisilta ihmisiltä puuttuu mielen teoria Lue s. 84 s. 89 t. 1, 3, 4, 7