Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

VARHAISLAPSUUS JA LEIKKI-IKÄ

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "VARHAISLAPSUUS JA LEIKKI-IKÄ"— Esityksen transkriptio:

1 VARHAISLAPSUUS JA LEIKKI-IKÄ
PS2 LAJM

2 TEHTÄVÄ Mitä opit itsestäsi perjantain 22.4. tehtävien pohjalta?
kiintymyssuhde? kehonkuva? motoriikka? temperamentti?

3 John Bowlby (1907–1990)

4 John Bowlby (1907–1990) Lapsen kiintymys hoitajaan on ihmislapsen synnynnäinen valmius Lapsen muistiin tallentuu vuorovaikutus-mielikuvia kiintymyskohteista kiintymyssuhdemallit

5 Mary Ainsworth (1913–1999) Kehitti menetelmän, jonka avulla vuoden vanhan lapsen kiintymyssuhteen laatua voitiin arvioida

6 TEHTÄVÄ Täydennä opettajan jakama tehtävämoniste Ainsworthin menetelmästä

7 Kiintymyssuhteiden arviointia
Jo vuoden vanhan lapsen kiintymyksen laadun on todettu ennustavan tulevaa kehitystä myöhemmät myönteiset kokemukset auttavat lasta sopeutumaan

8 Kiintymyssuhteiden arviointia
Kiintymyssuhdemalli voi jossain määrin siirtyä eteenpäin Raja temperamentin ja kiintymyssuhteen välillä ei ole selkeä

9 TEHTÄVÄ Kuka tai mikä on ollut ensimmäinen samastumiskohteesi?
kuvaile kohdettasi vierustoverillesi/ ryhmällesi

10 Sosiaalistuminen Lapsi omaksuu yhteisönsä tavat ja normit
Keskeisiä mekanismeja: samastuminen kasvatus mallioppiminen palaute

11 TEHTÄVÄ Lue kirjan sivut 56–60 leikin merkityksestä lapselle
millaisia ominaisuuksia leikki kehittää lapsessa? millaisia erilaisia leikkejä on olemassa? miten leikki voi toimia psyykkisen työn välineenä?

12 TEHTÄVÄ Opettaja jakaa luokan ryhmiin
Jokainen ryhmä suunnittelee omanlaisen ehdotuksen leikki-ikäisten toiminnan järjestämiseksi Ehdotukset käydään läpi tunnin lopussa

13 Minuuden syntyminen Minuus syntyy vuorovaikutuksessa toisiin
temperamentti kiintymyssuhde palaute Peilisuhde lapsi peilaa itseään läheisiin ja läheiset lapseen

14 Daniel Stern (1934–2012) Vauvalla on perustarve hakeutua kohti toista ihmistä Vauvan vuorovaikutus-suhteessa vuorottelevat symbioosin ja erillisyyden kokemukset

15 TEHTÄVÄ Tee aikajana minuuden muodostumisesta Sternin teorian pohjalta kirjan sivujen 64–69 avulla

16 TEHTÄVÄ Minkälaisia sukupuolisia odotuksia teihin kohdistettiin leikki-ikäisenä? Miten kulttuuri johdattelee tyttöjä ja poikia tietynlaisiin sukupuolirooleihin? Miten sukupuolirooleista voi päästä eroon? Pitäisikö sukupuolirooleista päästä eroon?

17 Sukupuoli-identiteetti
Pysyvä käsitys omasta sukupuolesta ja kehityksestä joko mieheksi tai naiseksi 2-vuotias tietää olevansa joko tyttö tai poika 6/7-vuotias ymmärtää, että sukupuoli ei ole muuttuva ominaisuus

18 Minäkäsitys Oman ulkonäön, persoonallisuuden, itsetunnon ja sukupuoli-identiteetin hahmottamista ja ymmärtämistä

19 Jean Piaget (1896–1980) Tutki sekä poikittais- että pitkittäis-tutkimuksilla lasten kognitiivista kehittymistä lapset tekevät hyvin samansuuntaisia päätelmiä tietyissä ikävaiheissa

20 TEHTÄVÄ Selvitä kurssikirjan sivujen 72–73 avulla mitä tarkoitetaan assimilaatiolla ja akkomodaatiolla keksi molemmista oma esimerkki

21 TEHTÄVÄ Täydennä opettajan jakama tehtävämoniste Jean Piaget teorian kahdesta ensimmäisestä vaiheesta kirjan sivujen 73–77 avulla

22 KOEASETELMA Leikki-ikäiselle lapselle esitellään nalle, jonka sanotaan olevan väsynyt. Välillä nalle nukkuu, välillä se leikkii. Nyt nalle menee pöydän alle nukkumaan. Pöydän ääressä istuvalle lapselle esitellään vihreä laiva. Kun sitä katsoo lapsen istumapaikalta punaisen suodattimen läpi, se näyttää mustalta.

23 KOEASETELMA Seuraavaksi lasta pyydetään siirtymään toiselle tuolille, josta laiva näkyy ilman suodatinta eli vihreänä. Tämän jälkeen nalle herää ja haluaa leikkiä. Se istuutuu ensimmäiselle tuolille katsomaan laivaa suodattimen läpi. Lapselle esitellään kuvat vihreästä, punaisesta ja mustasta laivasta, ja häntä pyydetään osoittamaan: minkä värisen laivan näet istuessasi tällä tuolilla? minkä värisen laivan nalle näkee?

24 TEHTÄVÄ Miten 3-vuotias lapsi vastaa viimeiseen kysymykseen? Entä 5-vuotias? Mikä selittää vastausten erot? Miksi lapselle näytettiin kuvat vihreästä, punaisesta ja mustasta laivasta? Miksi häntä ei vain pyydetty kertomaan kulloistakin väriä? Autismi on kehityshäiriö, jossa mielen teoria ei kehity ikätasoisesti. Minkä värisen laivan autistinen kouluikäinen lapsi ajattelisi nallen näkevän?

25 Mielen teoria Ymmärrys siitä, että toisilla ihmisillä on oma tietoisuus, omat ajatukset ja omat toiveet Kehittyy normaalisti noin 4/5-vuotiaalle

26 Lev Vygotski (1869–1934) Sosiokulttuurinen teoria
lapsen ajattelun ja kielen kehittyminen tapahtuu vuorovaikutuksessa ympäröivän kulttuurin kanssa muiden avustamana lapsi pääsee parempaan suoritukseen kuin yksin

27 Lev Vygotski (1869–1934) Nykyinen kehitystaso: Lähikehityksen vyöhyke:
lapsi osaa ajaa kolmipyöräisellä yksin Lähikehityksen vyöhyke: lapsi pystyy ajamaan kaksipyöräisellä vanhemman avustamana Mahdollinen kehitystaso: lapsi osaa ajaa kaksipyöräisellä yksin

28 Lev Vygotski (1869–1934) Lapsen kielen kehitys etenee ulkoa sisälle (s. 79) Kielen kehitys kulkee yhdessä ajattelun ja toiminnan ohjauksen kehittymisen kanssa

29 TEHTÄVÄ Vertaile Piaget’n ja Vygotskin teorioita
mikä on heidän teorioidensa oleellisin ero?

30 TEHTÄVÄ Sinut pyydetty puhumaan esikoululaisten vanhempainiltaan. Aiheesi on alle kouluikäisten viestintätaitojen tukeminen. Laadi itsellesi vähintään kuuden kohdan muistilista, jotka käsittelevät vanhemmille annettavia neuvoja. Käytä apunasi kirjan sivuja 80–83 sekä opettajan jakamaa monistetta.

31 Kuvalähteet

32 Kuvalähteet http://www.touhutasku.fi

33 Kuvalähteet http://vygotsky.afraid.org


Lataa ppt "VARHAISLAPSUUS JA LEIKKI-IKÄ"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google