ICF moniammatillisena arviointimenetelmänä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hyvinvointikuvaus käytäntönä – tukea terveyden edistämisen suunnitteluun.
Advertisements

VAT -arviointimenetelmän mahdollisuudet
Development of Forms of Community Participation in the Evaluation of the Quality of General Education in the Murmansk Region Projektin tavoitteet, toimet.
Palveluketjujen kehittäminen ja laadullisen vaikuttavuuden mittaaminen Sosiaalisen vahvistamisen kehittämistoiminta 2012–2014 Reetta Pietikäinen, kehityspäällikkö.
Asiakkuuden muuttunut rooli, Case Hämeenlinnan terveyspalvelut
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Kyläsuunnittelumalli
Palveluohjaus Ota Koppi 2 –tilaisuus
Itä-Suomen yliopisto, yhteiskuntatieteiden laitos/ Kuopion kampus
Vammaisuuden määrittelyn malleja
Opintojaksopalaute Prosessin nimi Kuvaus luotu
Avoin keskustelutilaisuus syömishäiriöiden hoidosta ja kuntoutuksesta
Tuetusta itsearvioinnista Paletti-hanke
Anne-Maria Perttula,
Kuntoutumisen tukemisen op. jakso. Erityispedagogiikka
Henkilöstöjohtaja Lasse Lintilä Valio Oy
Leväsen palvelukeskus asiakkaat toimijat Ravitsemus Liikkuminen Terveydentila Virikkeisyys Miten kohde nähdään ko. teeman kautta? opettaja opiskelija opettaja.
Työikäisen CP-vammaisen fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen hyvinvointi ja toimintakyky ja niiden ylläpitäminen Kuntoutuspolut ja asiantuntijaverkostot.
Mielenterveys kuntoutus
Toimintakyvyn arviointi
MUISTELUSTA MERKITYKSIÄ Kulttuurisen toimintaympäristön kehittäminen vanhustenkeskuksessa.
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun prosessikuvaukset ja prosessien laatukriteerit 1 Opintojaksopalaute – verkko-opetus Prosessin nimiKuvaus luotu Opintojaksopalaute.
Opetuksen arviointi ja kehittäminen: ET ja filosofia Kurssin suoritus
Hoito- ja kasvatustyö lastensuojelun sijaishuollossa - erikoistumisopinnot 30 op Yleisiä tavoitteita Opiskelija jäsentää ja kehittää työtään moniammatillisessa.
Salon kaupunki Mielenterveyskuntoutujien asumispalvelut.
Teema 2 ICF-LUOKITUKSEN TAUSTATEORIOISTA (suhde sosiaali- ja terveysalan laajempaan käsitekarttaan) MONIAMMATILLINEN LÄHESTYMISTAPA TOIMINTAKYVYN ARVIOIMISEEN.
ICF-luokitus Kelan vaikeavammaisen lääkinnällisen kuntoutuksen standardeissa Riikka Peltonen Pääsuunnittelija.
( TE3 NÄKÖKULMIA TERVEYTEEN Hurtig
Hoitoon pääsy toiminta- mallien muuttuessa Hannu Hämäläinen
Sarana - Työelämän moniammatillinen oppimis- ja kehittämisareena - sosiaalialan pilotoinnista visioita hyvinvointialalle 4/2010-3/ Helsinki.
Näkövammaisen lapsen vuorovaikutuksen ja puheenkehityksen tukeminen NKL Lasten kuntoutus Riitta Laakso Maria-Liisa Punkari
Haastattelu aineistonkeruumenetelmänä
RAAHEN SEUDUN HYVINVOINTIKUNTAYHTYMÄ
RYHMÄ Ryhmäprosessin vaiheet Ohjaajan rooli prosessin eri vaiheissa
Mari Niinivirta asiantuntijapalvelujen päällikkö
OSUUSTOIMINNALLISEN YRITYSVERKOSTON JOHTAMINEN
KRIISI- JA ARVIOINTIYKSIKKÖ KOIVU
Maakunnan kokonaisturvallisuus
Tutkittu IKKU (T-IKKU) Ikääntyneiden monisairaiden kuntoutuskursseja koskeva tutkimus Tavoite: Tutkittu IKKU (T-IKKU) -tutkimus on Kelan Muutos-hankkeen.
OPETUSVINKKI Luku 22 – Evankeliumit.
Kuntoutuksen Living Lab suomalaisen yhteiskunnan vahvistajana
Näin arvioimme tiimin toimintaa
Oikea palvelut oikeaan aikaan
SenioriKaste Lapin toiminnallinen osahanke Muistisairaan palveluprosessimalli Ohjausryhmä
ÄI1 Tekstit ja vuorovaikutus
Kelan AVH-kuntoutus kuntoutujan arjen selviytymisessä ja
Kirjallisuusterapia.
Työ- ja toimintakyvyn arviointi hankintatilaisuus
Taru Patrikainen, Ruut Kielinen, Tanja Seppänen, Helena Lavikainen
O0104ST Kuntoutuksen perusteet 3 op
Kela ammatillisen kuntoutuksen kokeilu Pähee OTE
Aikuissosiaalityön nuorten palvelut
Yhteiskehittäminen Innokylässä
Satakunnan polut hoitoon ja kuntoutukseen
Klo – Polut hankkeen työkokous Yhteisen toimintamallin työstö pienryhmissä ja yhteinen purku.
Kumppaniksi ry:n työssä suoriutumisen arvioinnin toimintakuvaus
Ryhmä 2 Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluketjujen hallinta
Vaikeavammaisten kuntoutus
Kuntoutuksesta tukea omaishoitajien arkeen – Implementaatiotutkimus omaishoitajien uudistuvien kuntoutuskurssien toteutuksesta, hyödyistä ja vaikutuksista.
Taloudellisesta arvioinnista
Sosiokognitiivisen suuntauksen taustaa
Satakunnan polut hoitoon ja kuntoutukseen -hanke
Terveys- ja hoitosuunnitelma
SenioriKaste – Kainuun toiminnallinen osakokonaisuus
Päihde- ja mielenterveyspalveluiden ja aikuisten sosiaalityön teemaryhmän kokous –Tiedotettavat asiat Maakunnan konsernirakenne ja palvelutuotannon.
PAKU –Palvelupolut kuntoon!
Kuntoutussäätiön alueverkostotyö Malminkartanon alueella
O0104ST Kuntoutuksen perusteet 3 op
Kuntoutusverkosto KUVE:n 14.suunnittelukokous
Esityksen transkriptio:

ICF moniammatillisena arviointimenetelmänä Tapani Kallanranta 4.4.2006 ICF moniammatillisena arviointimenetelmänä Yhteenvetoa 4.4.2006 teemasta kuntoutustyöntekijöiden / kuntoutujien näkökulmasta

ICF-luokituksen kuntoutuksen rakenteen etuja moniammatillisuus lähtökohtana ja yläkäsitteenä terveys / terveydentila tähdentää kuntoutuksen / kuntoutumisen tukeutumista terveisiin alueisiin ei ”pelkkä” vajaakuntoisuuden kompensaatio ehkäisevä / varhaiskuntoutuksen merkitys toiminnallisen terveydentilan käsite - sisältää moniammatillisuuden

ICF –luokituksen tavoitetason etuja avaa kuntoutuksen prosessinomaisuuden esille avaa kuntoutuksen tavoitteet laajemmiksi ja pidemmälle antaa yhtenäistä pohjaa työnjakokeskusteluille korostaa vuorovaikutuksen merkitystä eri toimijoiden välillä arviointi- ja kuntoutuksen toteutustapojen erilaisuus, mutta samanarvoisuus eri vaiheessa korostuu Kuntoutuspalvelujen järjestäminen

ICF / tutkijoiden näkemyksiä ICF-mallin käyttö Mallia käytetään tutkimusrungon viitekehyksenä, johon ”sijoitetaan” käytetyt mittarit / tutkitut kokonaisuudet Mallin eri osien sisäinen vertailu on avoin. (suhteet verrattuna ”lopputulemaan”) Eri arviointimenetelmien rinnakkainen / peräkkäinen käyttö (vrt. puheterapian hyödyllisyys / kommunikaation parantuminen)

ICF-luokitus kuntoutustyössä (Prepilotointi / M. M-S) Konkretisoi ja jäsentää asiakkaan itsearviointia ohjaa työryhmää puhumaan samoilla käsitteillä antaa strukturoidun käsitteistön; ei arviointimenetelmiä nostaa kykyjen arvioinnin esille nostaa esille palvelutarpeita elinympäristössä ja lainsäädännössä

Lopuksi Strukturoitu malli toimintakykykäsitteistöön Vuorovaikutus eri toimijoiden välillä Potilaan subjektius ja kokemus omasta tilanteestaan korostuu Kontekstuaalisuus mukana toimintakyvyn arviossa Koulutusta ja pilotointia tarvitaan 21.12.2005 Tomi Niinivirta, psykologi