Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ryhmä 2 Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluketjujen hallinta

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ryhmä 2 Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluketjujen hallinta"— Esityksen transkriptio:

1 Ryhmä 2 Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluketjujen hallinta
pj Pentti Itkonen, Eksote Anne Kallio

2 Työryhmän jäsenet pj: Pentti Itkonen, Eksote
sihteeri: Maritta Korhonen, Terveyden ja hyvinvoinnin laitos Anne Kallio, sosiaali- ja terveysministeriö Anne Nordblad, sosiaali- ja terveysministeriö Heli Sahala, Kotkan kaupunki Anne Knaapi, SOSTE ry Aino-Liisa Oukka, Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri Ermo Haavisto, Carea Markku Tervahauta, Kuopion kaupunki

3 2. Soten palveluketjujen hallinta
lähtökohtana tiedon lisäarvo l toimintamallin painopisteen siirtäminen lähemmäs ihmistä itseään kansalaisen kommunikointi sote-järjestelmän kanssa sote-yhteistyö, mm palveluketjut, monitoimijuus, ylisektoraalisten palvelujen ja tiedonsiirron kehittäminen asiakkuuksien/ palvelukokonaisuuksien hallinta teknologian mahdollistamat uudet palvelumallit mobiilit palvelut, älykkäät tilat, etämonitorointi virtuaalivastaanotot ja konsultaatiot nettiterapia, appsit yms virtuaaliset tukijat tervhuollon ja sosiaalihuollon asiakastiedon käyttö esim PHR- ja KanTa-tietojen välittäminen molempiin suuntiin, millä ehdoilla vertailutieto yksilö - vertaisryhmä asiakkaille/potilaille ja ammattilaisille (Tanskan esimerkki) itsearviointi, hoidon tarpeesta, asiakassuunnitelma, interaktiivinen hoito- ja palvelusuunnitelma työnjako lääkäri - sairaanhoitaja - potilas ja sama sosiaalihuollossa moniammatillisuus kirjaamisessa ja hyödyntämisessä

4 Palvelujärjestelmän kehittämisen vaiheet
Toimintamalli Hallinnollinen integraatio Toiminnallinen integraatio Ekosysteemi Erillinen hierarkia Toiminta 1 Kunta 2 Kunta 3 Kunta 1 Kunta 2 Toiminta 2 Suomi on siirtymässä vaiheeseen 2 - suuruuden ekonomia osa organisaatioista on jo siinä, jatkokehitys toiminnalliseen integraatioon Eksysteemiajattelu etenee sektorirajojen yli Kunta 1 ESH Kolmas sektori Toiminta 3 ESH Kunta 3 Yrittäjät Kuntakohtaiset rakenteet ja hierarkiat Lisäarvo suuruuden ekonomiasta Lisäarvo tiedosta ja tietojohtamisesta Lisäarvo Big Data

5 Toimintamalli ORGANISAATIOUUDISTUS KOULUTUS JA VALMENNUS
Hyvinvointiasema TEKNOLOGIA Koti, Omahoito, Kotikuntoutus Kuntoutussairaala Päivystävä sairaala INVESTOINNIT

6 Esimerkkinä hyvinvointiasema
Vaihtoehdot perustuvat toiminnan keskittämiseen ja eritasoisien hyvinvointiasemien perustamiseen Tehokkaasti toimiva palvelutarpeen arviointi Hyvinvointiasemien lisäksi keskitetyt palvelupisteet voivat palvella asiakkaita ja potilaita yhdellä käyntikerralla laajemmin ja täydellisemmin.

7 Investoinnit - fokus seinistä toimintaan
Investointilaskelmien päätarkoitus on tuoda esille toimitilaratkaisujen yhteys toiminnallisten säästöjen saamiseen. Sähköisten palvelujen lisääntyminen, kansalaisten omahoito ja muu asiointi vähentävät kiinteiden toimitilojen tarvetta Pitkälle käyttöjaksolle suunniteltujen investointien kriittistä tarkastelua

8 Tietojohtaminen Organisoinnissa on kyse prosesseista ja toiminnoista, joilla tuetaan tietoperustaista arvonluontia eli tietoresurssien hyödyntämistä Tiedon arvo realisoituu tietoa hyödynnettäessä, eli kun tietoa käytetään ohjaamaan toimintaa joko yksilö- tai organisaatiotasolla.


Lataa ppt "Ryhmä 2 Sosiaali- ja terveydenhuollon palveluketjujen hallinta"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google