Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
VIRTUAALIMATKA MAAILMAN YMPÄRI
Advertisements

S2-tiimin muistiinpanot
Samran Khezri Turun Normaalikoulu 2008
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
SUULLINEN HARJOITTELU
Lukiokoulutuksen kehittäminen
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
Oppimista tapahtuu: Opelta oppijalle Oppijalta toiselle
OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Hankkeiden hyvät käytännöt ja erilailla tekeminen toimintakulttuuriksi Keväinen kv-koulutuspäivä Tampereella Tiina Sarisalmi.
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
Yhteisöllinen kirjoittaminen
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
OPETUKSEN KEHITTÄMISPÄIVÄ Mervi Palva.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
Kulttuurin ja taiteen välittyminen II Toiminnalliset ja osallistavat menetelmät museokasvatuksessa Sirpa Turpeinen 2008.
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Kuukausi-rock Tammi-, helmi-, maalis-, huhti-, touko-, kesäkuu,
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Teemana oppimisprosessin aktivointi – sulautuvan opetuksen mahdollisuudet Kati Vilonen Aalto-yliopiston Kemian tekniikan korkeakoulu.
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
MONILUKUTAITO Monilukutaito on kyky hankkia, muokata, tuottaa, esittää ja arvioida tietoa erilaisissa oppimisympäristöissä ja -tilanteissa. Myös hahmottaa,
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
7. osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen - Vapaus tuo vastuuta → sääntöjen, sopimusten ja luottamuksen merkitys kaikissa.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Mediakulttuuri ja koulu Osaava-mediakasvatuskoulutus Kesämäen alueen ja Taipalsaaren opettajat
Ulla Lappalainen1 Suomi toisena kielenä -opetuksesta Mistä kielitaito koostuu? Mitä suomi toisena kielenä -opetus tarkoittaa? Suomi äidinkielenä.
RAHOITUSJÄRJESTELMÄN UUDISTAMINEN! OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS! SÄHKÖISET YO-KIRJOITUKSET! LUKIOVERKON HARVENTUMINEN! PEDAGOGINEN UUDISTAMINEN! TOIMINTAKULTTUURIN.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Vieraat kielet Opetussuunnitelmassa Kieltenopetus Pöljän koululla Englantia opettaa Juhamatti Kalima, ruotsia Sari Korhonen. Saksan hoitavat etäopetuksena.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Perustettu
ÄIDINKIELI JA kIRJALLISUUS 1. KURSSI
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Ainetyöryhmien työn aloitus
Pedagogiset aineopinnot lv Tietotekniikka
Kieli itseilmaisun välineenä
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Ympäristö- ja laiteriippu-mattomuus
Tavoitteet ja arviointi
TVT suomen kielen ja kirjallisuuden opetussuunnitelmateksteissä
Tiimijaksolla Turun Lyseon lukiossa
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Aloitteleva opettaja – suhde opittavaan sisältöön
Pedagogiset aineopinnot lv
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Kouvolan Yhteislyseon
Esityksen transkriptio:

Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op) Johanna Kainulainen & Merja Kauppinen 12.11.2016

Mitä marraskuun aloitusjaksolla la 11.11. tapahtuu? ryhmäytymistä ja tutustumista opintokokonaisuuden esittely: opintojen rakentuminen, tavoitteet, sisällöt ja aikataulut opiskelu ja oppiminen Hermolle-opinnoissa: Peda.net ja ryhmäjako oppimistehtävien esittely

Keitä olemme?

Koulutuksen tavoitteet kehitetään valmiuksia ohjata ja arvioida vuorovaikutuksen, lukemisen ja kirjoittamisen taitoja ohjataan huomioimaan erilaiset oppijat ja monentyyppiset oppimisympäristöt, erityisesti oppijan ja koulun mediamaailmojen kohtaaminen ohjataan arvioimaan ja kehittämään oppimateriaalia opetukseen ohjataan kehittämään oppijoiden kielitajua monikielisissä ja -kulttuurisissa vuorovaikutustilanteissa.

Koulutusjaksot ja niiden ajoitus v. 2016–17 Kielen, kulttuurin ja vuorovaikutuksen ilmiöt (läpäisee kaikki moduulit, purku alkusyksystä 2017) Monimediaiset oppimisympäristöt alakoulun opetuksessa (marras-joulukuu 16) Monilukutaitoiseksi nyt ja tulevaisuudessa (tammi-helmikuu 17) Kohti osallistavia kirjoittamisen taitoja (maalis-huhtikuu 17) Puheviestinnän ja vuorovaikutuksen taidot ja merkitykset (touko-kesäkuu 17)

1. Kielen, kulttuurin ja vuorovaikutuksen ilmiöt kehitetään ymmärrystä kielen merkityksestä yksilölle ja yhteisöille kehitetään tietämystä suomen kielen rakenteesta ja käytöstä sekä niiden merkityksestä oppilaiden kielellisen tietoisuuden ja kielitaitojen kehittämiseksi tarkastellaan kielen eri muotojen, varianttien ja käyttötapojen ominaispiirteitä ja merkitystä yksilölle ja yhteisöille sekä kielen ja kulttuurin moniäänisyyttä tarkastellaan kieltä osana ajattelua, sosiaalistumista ja tilanteen mukaan vaihtelevaa vuorovaikutusta tarkastellaan monikielisyyden eri muotoja yksilön ja yhteiskunnan näkökulmasta hahmotellaan koulun kielitiedon opetuksen tavoitteita ja osaa arvioida niiden toteutumista.

2. Monimediaiset oppimisympäristöt alakoulun opetuksessa pyritään hahmottamaan mediakulttuurin monitahoiset vaikutukset kouluun ja oppilaiden elämään ja huomioimaan ne oppimisessa ja opetuksessa tutkitaan opettajan omaa mediasuhdetta ja sen näkymistä opetuksessa tutustutaan mediakasvatuksen keskeisiin avainalueisiin ja sovelletaan niitä alakoulun opetukseen tutkitaan ja harjoitellaan keskeisiä median tulkinta- ja tuottamistapoja sekä ohjataan oppilaita toimimaan analyyttisesti ja kriittisesti mediatekstien parissa kehitetään äidinkielen ja kirjallisuuden opetusta monimediaisissa oppimisympäristöissä.

3. Monilukutaitoiseksi nyt ja tulevaisuudessa perehdytään alakoululaiselle keskeisiin tekstiympäristöihin ja teksteillä toimimisen tapoihin sekä niiden kehittämiseen syvennetään käsitystä lukutaidosta osana tiedonhallintaa, yhteisöllistä osallistumista ja yksilönkehitystä perehdytään ymmärtävän lukutaidon kehittämiseen; etsitään keinoja tukea ja arvioida ymmärtävää lukemista eri tilanteissa ja eri oppiaineissa otetaan tuoreita näkökulmia kirjallisuuteen ja sen käyttöön monipuolisesti oppimisen tukena kehitellään oppimisympäristöjä, jotka mahdollistavat elämyksellisen lukutavan ja kasvattavat oppijoiden lukuintoa.

4. Kohti osallistavia kirjoittamisen taitoja tarkastellaan kirjoittamista monipuolisesti osana monilukutaitoa: perehdytään alakoululaisille tyypillisiin tekstiympäristöihin ja teksteillä toimimisen tapoihin perehdytään sekä yksilölliseen että yhteisölliseen kirjoitusprosessiin tarkastellaan kirjoitustaitoa osana tiedonhankintaa, yhteisöllistä osallistumista ja yksilönkehitystä kootaan tapoja tukea kirjoitustaidon kehittymistä ja perehdytään kirjoittamisen arviointiin.

5. Puheviestinnän ja vuorovaikutuksen taidot ja merkitykset tarkastellaan puheviestinnän ja vuorovaikutuksen merkitystä ja niiden aitoa ilmenemistä erilaisissa kouluyhteisön viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa sekä kasvokkaistilanteissa että virtuaalisissa ympäristöissä tarkastellaan vuorovaikutusosaamista sekä oman että oppilaan osaamisen näkökulmista tarkastellaan sitä prosessia, jossa vuorovaikutuksessa opitaan vuorovaikutuksesta.

Miten opiskelemme?

Pienryhmät Opiskeluaikataulu neuvotellaan Ryhmä 1: Ryhmä 2: Ryhmä 3:

Mitä & miten on tarkoitus opiskella & oppia? Esim. käsitteet ja mallinnukset ja niiden testaaminen ja jalostaminen omassa työssä SISÄLTÖTIETO, esim. ’monilukutaito’ PEDAGOGINEN SISÄLTÖTIETO, esim. heikon kirjoittajan tukeminen PEDAGOGINEN TIETO, esim. yhteistoiminnallisiin työtapoihin ohjaaminen e-alustoilla Reflektoinnit Vertaispalautteen antaminen Opetuskokeilut Oppimateriaalin tuottaminen Esim. yhteistoiminnallinen oppiminen, blended learning koulutuksessa Esim. erilaiset palautteenannon tavat tekstin tuottamisessa Suullinen kasvokkaispalaute Kommenttivideot ja kirjalliset kommentit

Moduulien ja koko opintojakson arviointi