Ahtaaja jäi puutavaranippuja kuljettaneen pyöräkuormaajan alle

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ketjujen kiinnitys Muotti nostetaan ja asennetaan pakettina
Advertisements

Työsuojelu Henkilökohtaisen avun miniseminaari
Vaarojen tunnistaminen ja arviointi
Tietoturvallisuus osa 6
TYÖTURVALLISUUDEN AVAINASIOITA
Turvallisuushavainnot – yhteistyöllä kohti turvallisempaa työpaikkaa
1 Autonkuljettaja puristui puukuorman ja puutavaranosturin väliin painettuaan tahattomasti nosturia siirtävään vipua TOT-raportti 17/94.
Lautanippujen varastointi Kokenut trukinkuljettaja varastoi lautanippuja päällekkäin. 32-vuotias avustaja asetti aluspuita trukin.
1 Korjaustyötä tehnyt kuorma-autonkuljettaja jäi kuorma-auton lokasuojan ja pyörän väliin TOT-raportti 28/90.
1 Autoon pyöriä asentanut kuorma-autonkuljettaja jäi alas pudonneen auton etuosan alle TOT-raportti 27/96.
Putkinippujen purkaminen perävaunusta Niput oli lastattu perävaunun lavalle vinoon. 27-vuotias kokematon varastomies avusti merkinnäyttäjänä.
1 Betoniauton kuljettaja sai sähköiskun 20 kV:n ilmajohdosta TOT-raportti 22/00.
Kurottajan etupyörän irrotus Kaksi huoltomiestä irrotti kurottajan etupyöriä renkaiden ollessa paineellisia teollisuuslaitoksen korjaamohallin.
1 Kuorma-autonkuljettaja jäi liikkeelle lähteneen kuorma-autonsa alle TOT-raportti 8/00.
Taakan lastaus ajoneuvoon Trukin haarukoilla oli kiinnittämätön säiliön vaippa (paino 3,2 tn). 31-vuotias kuljettaja poistui trukista.
1 Kuljettaja putosi sellutehtaan ostohakkeen autopurkauspaikalla ritilän läpi hakkeen purkaustaskuun ja ruhjoutui ruuvipurkaimeen TOT-raportti.
1 Rakennusmies jäi kaivannon sortuneen reunan alle TOT-raportti 15 / 2006.
Tiedoston nimi Kuorma-auton kääntyväkattoinen kapelli osui 20 kV:n sähkölinjaan TOT 17/2000.
Tiedoston nimi Vintturin köysi sinkosi puukepin työntekijän päähän junanvaunuja siirrettäessä sellutehtaan ratapihalla.
Tiedoston nimi Muurarin apulainen putosi 5 metrin matkan rakennuksen läpivientiaukosta TOT-raportti 24 / 98.
1 Kuorma-auton kuljettaja jäi levynipun ja lavan väliin ollessaan lavalla ottamassa vastaan ja sijoittamassa trukin tuomia kipsilevynippuja.
Tiedoston nimi Vanerityöntekijä kaatui kuljetinhihnalla linjaa käynnistettäessä. TOT-raportti 5 / 00.
Pyöräkuormaajan kuljettaja putosi työtasolta pestessään koneen jäähdyttäjää TOT-raportti 8 / 08.
Tutkija Heikki Harri Onnettomuustutkintakeskus
Paperirullien lastaus rekka-autoon
Sähkö- ja säätötekniikka-asentaja puristui pakkauslinjastolla
Aikuiskoulutuskeskuksen oppilas putosi työpukilta saneeraustyömaalla
Miten itse laadin trukkiturvallisuuteen liittyvää aineistoa?
Trukilla työskentely rakennustyömaalla
Maalari putosi lattialle 3 metrin korkeudelta tikkaiden luistettua alapäästään TOT-raportti 18 /
Sahatyöntekijä jäi haketta lastaamassa olleen pyöräkuormaajan alle
Opiskelija joutui telakalla suuren putken ruhjomaksi
Taakan siirto Varsinainen kulkuväylä oli sinne varastoitujen tavaroiden takia ahdas. Vuokratyöntekijänä yrityksessä työskentelevä 27-vuotias.
Johtoasentaja sai sähköiskun maakaapelin 0-johtimesta
Päällystäjä takertui jalastaan paperikoneen päänvientinaruun puristuen paperirullan ja telan väliin TOT-raportti 3 /
Voimalaitostyöntekijä jäi puristuksiin hiilikuljettimen hihnan ja hihnatelan muodostamaan nieluun TOT-raportti 2/
Kuorma-autonkuljettaja puristui tukijalan ja hydrauliputkien väliin
Kuorma-auton perävaunun renkaan paineistus
Asentaja jäi liikkeelle lähteneen nosturin ja kannatinpalkkien väliin
LANKKUNIPPUPINO KAATUI MIEHEN PÄÄLLE ALUSPUITA SAHATESSA
Minä kuljettajana.
Lastaus kuorma-autoon
Työkoneen paikatun renkaan paineistus
Perävaunun purkaminen
Puutavaranippujen purkaminen junavaunusta
Vaneritehtaan työntekijä puristui kuljettimen telan ja hihnan väliseen nieluun TOT-raportti 32 /
Pylväsjalustojen siirto
Paperityöntekijä menehtyi jäädessään liikkuvan tampurin ja betonipilarin väliin TOT-raportti 30 /
Kattopinnoitetyöntekijä putosi 22 m sisäänpäin avautuneesta savunpoistoluukusta TOT-raportti 16/
Työnjohtaja jäi puristuksiin magneettinostimen ja rullaradan väliin
Generaattorin runkoa porannut putosi tikkailta
Tehdastyöntekijä puristui viilukuljettimen nieluun
Sahan työntekijä puristui rimatornin ja kannatinpilarien väliin
Kuorimotyöntekijä puristui kuitupuunippujen väliin nostotyön aikana
Putken asennustyö Yrittäjä asensi paineilmaputkea teollisuushallin seinään nosto-oven yläpuolelle noin viiden metrin korkeuteen. Yrittäjä (putkiliikkeen.
Junamies jäi kloraattivaunun yliajamaksi paperitehtaan ratapihalla
Teräsaihioiden purkutyö satamassa
Kuorman hakeminen Trukilla peruutettiin varastossa.
Sähköasentaja jäi liikkeelle lähteneen nosturin rakenteiden väliin
Porraselementin lastaus
Rakennusmies putosi lämpöeristenipun päältä 2,3 metriä maahan
Opastuskilven vaihto 36-vuotiasta työntekijää kuljetettiin trukin haarukoilla pihan poikki. Tarkoituksena oli vaihtaa opastuskilpi uuteen. Trukinkuljettajan.
Trukin kuljettaminen tehtaan pihalla
Supralangan valmistaja sai iskun päähän putkitongista
Myyttejä itsemurhista ja mitkä ovat faktat
Sahatyöntekijä ruhjoutui pudottuaan tukkipöydän alapuoliselle kolakuljettimelle TOT-raportti 11 /
TYÖTURVALLISUUS.
Trukin palautus lastauslaiturin varastoon
Taakan kuljettaminen Trukilla kuljetettiin kahta laatikkoa päällekkäin - toinen laatikko haarukoilla, toinen tukivarsilla. Kuljettaja oli 56-vuotias.
Siun soten päihdeohjelma
Esityksen transkriptio:

Ahtaaja jäi puutavaranippuja kuljettaneen pyöräkuormaajan alle TOT-raportti 21 / 02 www.tvl.fi 1.6.2004

Satama-alueella purettiin sahatavaranippuja junanvaunusta Purkutyössä oli mukana pyöräkuormaaja ja trukki Työkoneiden apuna työskenteli 2 ahtaajaa Pyöräkuormaaja ajoi vaunun viereen ja ahtaaja antoi sen kuljettajalle ohjeita Pyöräkuormaaja otti useamman puutavaranipun haarukoiden päälle Kuormaaja peruutti taaksepäin samalla kääntyen radan suuntaan Ahtaaja antoi käskyn ajaa kuorma purkauspaikalle Työympäristön suunnittelu, vaarojen arviointi, näkyvyys ( Metalliala / Kuljetusala ) TOT 21/02 Tapahtumakuvaus Satama-alueella purettiin junanvaunua, jossa oli sahatavaranippuja. Purkutyössä oli mukana trukki ja trukin haarukalla varustettu pyöräkuormaaja. Työkoneita oli avustamassa kaksi ahtaaja, jotka työskentelivät työpareina työkoneiden kuljettajien kanssa. Ahtaajien tehtävänä oli avata junanvaunun sivusuojat, poistaa vaunun tolpat ja tarkistaa puutavaran määrät. Lisäksi piti tarkistaa olennaiset merkinnät nippujen päistä. Tämä oli tapaturmassa menehtyneen ahtaajan tehtävä. Puutavaraa purettiin junavaunusta kahteen eri paikkaan, toiseen trukilla ja toiseen pyöräkuormaajalla. Junan viimeisen vaunun purkutyö oli aivan alkuvaiheessa. Trukki ja pyöräkuormaaja olivat kumpikin vieneet vasta yhden lastin omille purkauspaikoilleen. Menehtynyt ahtaaja avusti pyöräkuormaajaa, jota ohjasi hänen työtoverinsa. He pitivät yhteyttä radiopuhelimella, eikä varsinaista näyttäjää käytetty. Pyöräkuormaaja ajoi junanvaunun viereen ja ahtaaja antoi ohjeita kuormaajan kuljettajalle. Kuormaaja nosti kolme kokonaista ja yhden puolikkaan puutavaranipun haarukoiden päälle ja peruutti sen jälkeen taaksepäin kääntyen samalla radan suuntaan. Kuormaajan kuljettaja laski nipun kuljetusasentoon noin 20 cm korkeudelle maasta. Puutavaraniput olivat 4,2 m leveät. Lasti painoi 7,5 tn ja se oli yli kaksi metriä korkea. Kuljettajan näkökenttä aivan kuormaajan eteen oli siten estynyt. Tässä vaiheessa kuljettaja näki kertomansa mukaan ahtaajan poistuneen junanvaunun päähän odottamaan pyöräkuormaajan kääntymistä. Ahtaaja antoi käskyn kuormaajan kuljettajalle ajaa pois, kuljettaja lähti ajamaan lastattua pyöräkuormajaa purkauspaikalle, joka sijaitsi 50 m:n päässä junanvaunusta. Kuormaaja lähti ripeästi liikkeelle, koska takana oli tulossa trukki samalle kohdalle junanvaunua. Kuormaajan kuljettaja oli ajanut noin 25 metriä, trukin kuljettaja ilmoitti radiopuhelimeen toisen ahtaajan jääneen kuormaajan alle. Tapaturman seurauksena pyöräkuormaajan kanssa työskennellyt ahtaaja jäi makaamaan kuolleena 27 metrin päähän junanvaunun päästä mitattuna. Hän oli ilmeisesti raahautunut tähän kuormaajan mukana. Tapaturmalla ei ollut silminnäkijää, sillä toinen junanvaunussa työskennellyt ahtaaja oli tapaturmahetkellä selin uhrin suuntaan. Jälkikäteen pääteltiin, että ahtaaja oli lähtenyt liian aikaisin seuraavaan työtehtäväänsä kuormaajan lastin ja junanvaunun muodostaman välin kautta. Kuormaaja oli ”keskeltä-taittuvaa” malli. Liukastumisjälkiä ei alueella havaittu.Piha-alue oli edellisenä päivänä aurattu ja hiekoitettu, yöllä oli satanut sentin lumikerros. Lämpötila oli hivenen pakkasen puolella. Satamassa ei ollut laivaa, joten purkamisella ei ollut kiire. Menehtynyt ahtaaja oli 30 vuotias ja kokenut työssään. Hän ja kuormaajan kuljettaja olivat kokenut työpari. Kuvassa junanvaunun pääty, josta puutavaraa purettiin. Trukinkuljettaja havaitsi pyöräkuormaajan alle jääneen ahtaajan 25 m päässä vaunusta Hän oli ilmeisesti kuljettajan näkökentän katvealueella, lastina oleva nippu oli yli 2m korkea Ahtaaja menehtyi välittömästi www.tvl.fi 1.6.2004

Tapaturmaan johtaneet tekijät Ahtaaja joutui pyöräkuormaajan lastin eteen Pyöräkuormaajan haarukoissa oleva lasti oli korkea ( yli 2 m ) Näkymä pyöräkuormaajasta eteenpäin oli huono Ahtaaja jäi pyöräkuormaajan alle Työympäristön suunnittelu, vaarojen arviointi, näkyvyys Metalliala / purku- ja lastaus TOT 21/02 Tapaturmaan johtaneet tekijät Tapaturmassa menehtynyt ahtaaja oli joutunut pyöräkuormaajan lastin eteen sen lähtiessä viemään lastia purkupaikalle. Ilmeisesti ahtaaja on lähtenyt tässä tapauksessa liian aikaisin seuraavaan työtehtäväänsä. Lastin ja junanvaunun väli saattoi olla tavanomaista kapeampi. Näkymä pyöräkuormaajasta eteenpäin oli huono. Kuormaajan kuljettaja ei nähnyt kuin reilun kymmenen metrin päähän pyöräkuormaajan lastin ylitse. Menehtynyt ahtaaja saattoi jäädä tapaturmahetkellä katvealueelle. Kuvassa pyöräkuormaaja ja sen haaruikoissa olevat kolme kokonaista ja yksi puolikas puutavaranippu www.tvl.fi 1.6.2004

Vastaavien tapaturmien torjunta SEIS, Keskeytys, Liikkeen lopetus VAARA, Hätäpysäytys Työn selvittäminen ja vaarojen arviointi Työympäristön suunnittelu Pyöräkuormaajaa avustavan henkilön turvallisuus näyttäjä vaara-alue ja näkyvyys Työympäristön suunnittelu, vaarojen arviointi, näkyvyys Metalliala / purku- ja lastaus TOT 21/02 Vastaavan tapaturman estäminen Työn selvittäminen ja vaarojen arviointi. Työnantajan on selvitettävä ja tunnistettava työstä, työolosuhteista tai muusta työympäristöstä aiheutuvat haitta- ja vaaratekijät. Silloin kun niitä ei voida poistaa, on arvioitava niiden merkitys työturvallisuudelle ja suunniteltava tarvittaessa tapaturmien torjunnan kannalta tarkoituksenmukaisia toimenpiteitä. Työympäristön suunnittelu. Työympäristöä, työmenetelmiä tai työssä käytettävien koneiden käyttöä suunnitellessaan työnantajan on huolehdittava siitä, että suunnittelussa ja käyttöönotossa otetaan huomioon niiden vaikutukset työntekijöiden turvallisuuteen ja että ne ovat lisäksi aiottuun tarkoitukseen ja tyätehtävään soveltuvia. Tämä edellyttää liikennesuunnittelua eli satama-alueella olevien rautateiden, raskaiden ajoneuvojen sekä kevyen liikenteen ja liikenneväylien suunnittelua työturvallisuuden näkökulmasta. Pyöräkuormaajaa avustavan henkilön turvallisuus. Vaihtoehtoinen tapa parantaa työturvallisuutta on käyttää näyttäjää (Vnp 915/1985, 56§). Tällöin näyttäjälle ei saa määrätä sellaisia lisätehtäviä, jotka saattavat estää häntä suorittamasta tätä hänelle annettua tehtävää. Kun työntekijä on työkoneen vaara-alueella, on koneen kuljettajan ehdottoman varmasti tiedettävä koko ajan, missä avustaja kulloinkin on. Näkyvyyttä vaara-alueelle voidaan parantaa huomattavasti, jos purkutyöhön annetaan määräys käsitellä vain yhtä pakkausta kerrallaan. Tämä saattaa edellyttää yhteistyötä puutavaran lähettäjän kanssa. Mikäli lastin suuruus rajoittaa näkyvyyttä, tulisi turvallisuutta parantaa joko radioyhteyksillä tai kameratekniikkaa soveltaen. Tällöin on kuitenkin tärkeää laatia kirjalliset ohjeet yhteistyöstä ja eri työskentelytavoista. Kuvassa esimerkit yleisistä käsimerkeistä. Näyttäjän tulee olla koneen kuljettajan näköpiirissä koko ajan. www.tvl.fi 1.6.2004