MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ? Perustana Opetushallituksen määräys, joka sisältää tavoitteet ja keskeiset sisällöt. jonka pohjalta laaditaan kunta- tai koulukohtaisen opetussuunnitelman.
OPS-UUDISTUKSEN YDIN Pedagogiikan muutos Yksilöllisyys Kaikille ei välttämättä samanlaista opetusta Keskitytään siihen, miten opetusta järjestetään Sisältökeskeisyys vähenee Oppimisympäristöt, työtavat korostuvat Osallisuus ja yhteisöllisyys lisääntyy Oppilaat mukaan opetuksen suunnitteluun ja toteutukseen Oppilaan vastuun lisääntyminen Opettajan roolin muuttuminen Ohjaaminen, mentorointi Oppimaan oppimisen taidot Monipuolinen arvionti
OPS-UUDISTUKSEN YDIN Arvojen, tavoitteiden ja OPSIN PERUSTAN PÄIVITTÄMINEN Arvojen, tavoitteiden ja oppimiskäsityksen uudistus Tulevaisuudessa tarvittava laaja sivistys Yhteisöllisyys Kestävä kehitys PEDAGOGINEN UUDISTUS MITÄ opetetaan? -> MITEN opetetaan? Oppilas aktiivinen toimija Oppimisen opiskelu Sisältöjen karsiminen Monipuolinen arviointi PERUSOPETUKSEN EHEYDEN VAHVISTAMINEN Oppimisen jatkumo Laaja-alainen osaaminen Monialaiset oppimiskokonaisuudet Monipuoliset oppimisympäristöt
LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN Perusopetuksen tavoitteena on laaja- alainen osaaminen, joka tukee ihmisenä ja kansalaisena kasvamista.
UUDEN TUNTIJAON ERITYISPIIRTEITÄ Oppilaalla sama kokonaistuntimäärä kuin aiemminkin Kolme vuosiviikkotuntia yli minimin (222vvt -> 225vvt) Historian ja yhteiskuntaopin opettaminen aloitetaan jo 4.luokalla Vuosiluokilla 4-6 oltava kaksi yhteiskuntaopin tuntia. Ruotsi alkaa 6.luokalla Raahessa yksi lisätunti yläkouluun Valinnaisaineiden määrä lisääntyy alakoulussa Taide- ja taitoaineiden valinnaiset yht. 11 Kunnan resurssitunteja, Raahessa käyttö päätetään koulukohtaisesti Syventävät taide- ja taitoaineiden oppimääriä, ei erillistä arvioita Valinnaiset yht. 9 Raahessa alakoulussa 2, yläkoulussa 7 Omia oppimääriään, näkyvät todistuksessa
ARVIOINNIN MUUTOKSET Painotus jatkuvassa arvioinnissa Myös itsearvionti ja vertaisarviointi tärkeitä arvioinnin muotoja Esimerkki liikunnan arvioinnista: Arvioinnilla tuetaan oppilaiden kasvamista liikuntaan ja liikunnan avulla Rakentava ja kannustava palaute tukee oppilaan myönteistä käsitystä itsestä liikkujana. Palautteessa ja arvioinnissa otetaan huomioon oppilaiden yksilölliset vahvuudet sekä kehittymistarpeet ja tuetaan niitä -> Myönteinen käsitys itsestä liikkujana Arvioinnin kohteina ovat oppiminen ja työskentely Puolet arvosanasta muodostuu oppimisesta ja puolet työskentelystä liikuntatunnilla Fyysisten kunto-ominaisuuksien tasoa ei käytetä arvioinnin perusteena Move!-mittausten tuloksia ei käytetä oppilaan arvioinnin perusteina.
Miten kotona voidaan tukea uuden opetussuunnitelman toteutumista? HUOLTAJAT JA OPS Miten kotona voidaan tukea uuden opetussuunnitelman toteutumista? http://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/08/17/uusi-oppiminen-tuli-kouluihin-7-vinkkia-kotivaelle