MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Advertisements

Yksilölliset opetussuunnitelmat
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Perusopetuksen uudistus
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
OPETUSSUUNNITELMA 2016 Luku 1. Paikallisen opetussuunnitelman
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
ARVIOINTI ON ARVON ANTAMISTA
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
ARVIOINNISTA 3. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT luokan valinnaiset AINEET 8. ja 9. luokan taide- ja taitoaineiden valinnaiset TUNNIT.
Vanhempien mielipiteitä
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Ops-iltapäivä
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
MATEMATIIKKA.
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8
Perustettu
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Painotetun opetuksen kuvaaminen koulun opetussuunnitelmassa
Ainetyöryhmien työn aloitus
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Kv-toiminta opsin palveluksessa – ohjausta ja vertaisohjausta kaikille kv-rahaa hakeneille Koulutus- ja verkostoitumispäivä kansainvälisyyden valtionavustuksen.
HS HS Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää Onko koulunkäynti nyt pelkkää projektia ja teemapäivää? Vai riittääkö yksi.
Vanhempainilta
Opetussuunnitelmassa 2016
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
OPS 2016 Valinnaisuus.
Nopolan koulu Opettajien veso
Oppimisen tuki, pedagogiset asiakirjat ja muuta ajankohtaista
OPSISSA JA OPSISTA Opetussuunnitelma 2016.
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Maaselän koulun 4. lk:n vanhempainiltaan
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Paikallinen opetussuunnitelmatyö
Valinnaisiaineista Valinnaiset tunnit ovat osa yhteisinä oppiaineina opetettavien taide- ja taitoaineiden opetusta ja ne myös arvioidaan osana tätä opetusta.
Uusi opetussuunnitelma 2016
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8
Lukuvuosi Tilat Ops, tuntijako, sisällöt Työajat
Laaja-alainen arviointi
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Koivurinteen päiväkodin kehittämissuunnitelma
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ? Perustana Opetushallituksen määräys, joka sisältää tavoitteet ja keskeiset sisällöt. jonka pohjalta laaditaan kunta- tai koulukohtaisen opetussuunnitelman.

OPS-UUDISTUKSEN YDIN Pedagogiikan muutos Yksilöllisyys Kaikille ei välttämättä samanlaista opetusta Keskitytään siihen, miten opetusta järjestetään Sisältökeskeisyys vähenee Oppimisympäristöt, työtavat korostuvat Osallisuus ja yhteisöllisyys lisääntyy Oppilaat mukaan opetuksen suunnitteluun ja toteutukseen Oppilaan vastuun lisääntyminen Opettajan roolin muuttuminen Ohjaaminen, mentorointi Oppimaan oppimisen taidot Monipuolinen arvionti

OPS-UUDISTUKSEN YDIN Arvojen, tavoitteiden ja OPSIN PERUSTAN PÄIVITTÄMINEN Arvojen, tavoitteiden ja oppimiskäsityksen uudistus Tulevaisuudessa tarvittava laaja sivistys Yhteisöllisyys Kestävä kehitys PEDAGOGINEN UUDISTUS MITÄ opetetaan? -> MITEN opetetaan? Oppilas aktiivinen toimija Oppimisen opiskelu Sisältöjen karsiminen Monipuolinen arviointi PERUSOPETUKSEN EHEYDEN VAHVISTAMINEN Oppimisen jatkumo Laaja-alainen osaaminen Monialaiset oppimiskokonaisuudet Monipuoliset oppimisympäristöt

LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN Perusopetuksen tavoitteena on laaja- alainen osaaminen, joka tukee ihmisenä ja kansalaisena kasvamista.

UUDEN TUNTIJAON ERITYISPIIRTEITÄ Oppilaalla sama kokonaistuntimäärä kuin aiemminkin Kolme vuosiviikkotuntia yli minimin (222vvt -> 225vvt) Historian ja yhteiskuntaopin opettaminen aloitetaan jo 4.luokalla Vuosiluokilla 4-6 oltava kaksi yhteiskuntaopin tuntia. Ruotsi alkaa 6.luokalla Raahessa yksi lisätunti yläkouluun Valinnaisaineiden määrä lisääntyy alakoulussa Taide- ja taitoaineiden valinnaiset yht. 11 Kunnan resurssitunteja, Raahessa käyttö päätetään koulukohtaisesti Syventävät taide- ja taitoaineiden oppimääriä, ei erillistä arvioita Valinnaiset yht. 9 Raahessa alakoulussa 2, yläkoulussa 7 Omia oppimääriään, näkyvät todistuksessa

ARVIOINNIN MUUTOKSET Painotus jatkuvassa arvioinnissa Myös itsearvionti ja vertaisarviointi tärkeitä arvioinnin muotoja Esimerkki liikunnan arvioinnista: Arvioinnilla tuetaan oppilaiden kasvamista liikuntaan ja liikunnan avulla Rakentava ja kannustava palaute tukee oppilaan myönteistä käsitystä itsestä liikkujana. Palautteessa ja arvioinnissa otetaan huomioon oppilaiden yksilölliset vahvuudet sekä kehittymistarpeet ja tuetaan niitä -> Myönteinen käsitys itsestä liikkujana Arvioinnin kohteina ovat oppiminen ja työskentely Puolet arvosanasta muodostuu oppimisesta ja puolet työskentelystä  liikuntatunnilla Fyysisten kunto-ominaisuuksien tasoa ei käytetä arvioinnin perusteena Move!-mittausten tuloksia ei käytetä oppilaan arvioinnin perusteina.  

Miten kotona voidaan tukea uuden opetussuunnitelman toteutumista? HUOLTAJAT JA OPS Miten kotona voidaan tukea uuden opetussuunnitelman toteutumista? http://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/08/17/uusi-oppiminen-tuli-kouluihin-7-vinkkia-kotivaelle