Riitta Huovila Jyväskylän normaalikoulu

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TEKSTIILITYÖ sisällöt Raija Ojama
Advertisements

Käsi- ja taideteollisuusalan perustutkinto Alan kuvaus ja arvoperusta Leena Mäkelä.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
ARVIOINTI Vanhempainilta
Yhteiset kompetenssit Muokataan… ja täsmennetään.
YHTEISTOIMINNALLINEN & YHTEISÖLLINEN OPPIMINEN
Käsityön projektit Samansisältöinen käsityö Jyväskylän normaalikoulun opetussuunnitelmassa ©Riitta Huovila 2008 © Riitta Huovila 2008.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Tytöt teknologian taitajiksi
Käsityön sisältöalueet
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Yhteisöllisen oppimisprosessin perusteet Seija Jeskanen
KÄSITYÖ Käsitä käsin Käsityönopetus Jyväskylän norssissa Riitta Huovila 2016.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Laaja-alainen osaaminen OPS-2016 Opettajatyöpäivä Tiina Luoma.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Miksi historiaa pitäisi ylipäätään opiskella? Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen Antaa valmiuksia jokapäiväisen maailman ymmärtämiseen.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
ME-hengen kehittäminen
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
MATEMATIIKKA.
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
Kuinka toteuttaa monialaisia oppimiskokonaisuuksia?
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
Hyvän osaamisen kriteerit ET:n eri teema-alueissa
Tervetuloa! OPS 2016.
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Vanhempainilta
Opetussuunnitelmassa 2016
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
Kritiikittömistä kopioijista uuden tekijöiksi
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Etelä-Pohjanmaan peruskoulujen opetussuunnitelma 2016
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Pelit opetuksen tukena
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
SUUNNITTELE, TOTEUTA, ARVIOI JA KEHITÄ
Timo Rissanen Kouluprojekti POM2STN Kevät 2017 Timo Rissanen
Aamupäivän ohjelma Kouluprojektien purkua pienryhmätyöskentely
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
- Tekstiilityö ja tekninen työ yhdistyi uudeksi oppiaineeksi
Laaja-alainen arviointi
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
OPETUKSEN EHEYTTÄMINEN…
Esityksen transkriptio:

Riitta Huovila Jyväskylän normaalikoulu Teoriaa ja käytänteitä uuden opetussuunnitelman mukaiseen käsityönopetukseen Riitta Huovila Jyväskylän normaalikoulu RIITTA HUOVILA 2017

Päivän runko Nelikentän esittely Käsityönopetuksen painopistealueet Käsityön ops – mitä siinä lukee? Käsityön ops – mihin se meidät haastaa? Käytännön esimerkkejä monialaisista kokonaisuuksista Ryhmäideointia sekä monialaisista että laaja-alaisista kokonaisuuksista RIITTA HUOVILA 2017

Käsityön nelikenttä Tavoitteet Tavoitteet Arviointi Arviointi Tiedot ja taidot Materiaalit Tekniikat Työvälineet Suunnittelun taidot Esteettinen suunnittelu Tekninen suunnittelu Ajankäytön suunnittelu Arviointi Arviointi Työskentelyn taidot Työn tekeminen Oppimateriaalin käyttö Ongelmanratkaisu Kasvamisen taidot Itsetunto Kriittisyys Kulttuuri Kestävä kehitys Arviointi Arviointi Huovila & Rautio 2007 Käsityön nelikenttä Tavoitteet Tavoitteet RIITTA HUOVILA 2017

Kokonainen käsityö Käsityön nelikenttä/OPS 2016 Tiedot ja taidot Suunnittelun taidot visuaaliset, materiaaliset, tekniset sekä valmistusmenetelmälliset ratkaisut teknologisten sovellusten ymmärtäminen, arviointi ja kehittäminen opittujen tietojen ja taitojen käyttäminen arjessa tuntoaistia ja käsillä tekeminen motoristen taitojen edistäminen ja monipuolinen työskentely taito käsityöilmaisuun ympäröivän materiaalisen maailman tuntemus käsitteiden, sanaston ja symbolien oppiminen ja soveltaminen materiaalien ominaisuuksiin tutustuminen edellyttää niiden käsityöllistä työstämistä valintojen tekeminen työstämismenetelmien, työvälineiden, koneiden ja laitteiden välillä sekä työskenteleminen niiden avulla käsityön tekemiseen, ilmaisuun ja suunnitteluun liittyvien tietojen ja taitojen osaaminen teknologiset toimintaperiaatteet ja niihin liittyvät käytännön ongelmat itsenäinen tai yhteisöllinen suunnittelu tutkiva, keksivä ja kokeileva toiminta avaruudellinen hahmottaminen luovuus ja suunnitteluosaaminen toimivien ratkaisujen kehittäminen oppilaiden omasta elämysmaailmasta nouseva innovointi rakennetun ympäristön ja monimateriaalisen maailman havainnointi, tutkiminen ja tiedon soveltaminen Kokonainen käsityö Arviointi Arviointi ennakkoluulottomuus pitkäjänteinen ja innovatiivinen työskentelyprosessi yritteliäisyys oppilaiden omasta elämysmaailmasta nousevan ongelmanratkaisun vahvistaminen ja syventäminen oman tai yhteisen käsityöprosessin arviointi itsetuntoa vahvistava, mielihyvää tuottava kokemus oppilaiden erilaisten kiinnostuksen kohteiden painottaminen yhteisöllinen toiminta erilaisten laaja-alaisten teemojen kokonaisvaltainen tarkastelu kestävä elämäntapa ja kehitys oppilaiden oma elämänpiiri, paikallinen kulttuuriperintö sekä yhteisön kulttuurinen moninaisuus eettinen, tiedostava, osallistuva kansalaisuus arvostavat itseään tekijöinä halu ylläpitää ja kehittää käsityökulttuuria ihmisten kulutus- ja tuotantotapojen kriittinen tarkastelu oikeudenmukaisuuden, eettisyyden ja kestävän kehityksen näkökulmista kasvatustehtävänä on haastaa oppilaat Arviointi Arviointi Työskentelyn taidot Kasvamisen taidot RIITTA HUOVILA 2017 RIITTA HUOVILA 2017 RIITTA HUOVILA 2017

Käsityönopetuksen painopistealueet Käden taitojen kehittäminen on osa kokonaisvaltaista taitokasvatusta * motorinen suoritus * informaation käsittely, kommunikointi, itseluottamus, sosiaalisen ja muun ympäristön huomioon ottaminen Taidekäsityössä korostuu ilmaisu käsityön avulla * kulttuurintuntemus, kulttuurin ilmiöiden näkeminen, kulttuurien ymmärtäminen ja hyväksyminen Tuotesuunnittelua painottava käsityönopetus korostaa suunnittelutaidon opettamista * ongelmanratkaisu, uusien rakenteiden ja muotojen luominen * ekologisuus, kuluttajakasvatus, kriittisyys, tietoisten valintojen tekeminen * kokonainen käsityö, jossa suunnittelu ja valmistus integroituvat yhdeksi prosessiksi Luettavaa: Kivilaakso-Luutonen-Marsio: Itsetekemisen perinne – Käsityöt elävänä kulttuuriperintönä RIITTA HUOVILA 2017

Käsityönopetuksen painopistealueet Painotusalue voi nousta myös peruskoulun laaja-alaisista osaamistavoitteista RIITTA HUOVILA 2017

Käsityön opetussuunnitelma Mitä siinä lukee? ePerusteet RIITTA HUOVILA 2017

Kokonainen käsityö Kokonainen käsityö on prosessi, johon kuuluu käsityön kaikki vaiheet: ideointi, suunnittelu, tuotteen valmistaminen ja sekä tuotteen että prosessin arviointi. opettaja oppilas suunnittelee  oppilas toteuttaa  opettaja oppilas arvioi Eriyttäminen ja yksilöiminen toteutuu luontevasti kokonaisen käsityönprosessin sisällä. Välillä on mielekästä antaa oppilaalle rajatumpia suunnittelun vaihtoehtoja ja painottaa enemmän taitoon harjaantumista (ositettu käsityö). Edu.fi luettavaa: Pöllänen-Kröger: Näkökulmia kokonaiseen käsityöhön RIITTA HUOVILA 2017

Opetuksen suunnittelu käsitöissä Käsityönopetuksen suunnittelun lähtökohtina samansisältöisyys teemalähtöisyys monimateriaalisuus laaja-alaisen osaamisen alueet Toiminnan lähtökohtana on aktiivinen ja monipuolinen suunnittelu, jota tukee vuoden muun työskentelyn aikana hankittu tiedollinen ja taidollinen osaaminen. Yhteisöllinen käsityö Käsityöllä osallistuminen, vaikuttaminen ja viestiminen; craftivismi Yhteistyö eri tahojen kanssa: museot, yritykset, järjestöt Lähtökohtana ilmaisu tai muotoilu Teknologia lähtökohtana Edu.fi RIITTA HUOVILA 2017

Käsityöllinen prosessi Käsityö on oppiaine, jossa suunnittelu ja tuottaminen on riippumatonta käytettävistä materiaaleista, työskentelyvälineistä ja toteuttamistavoista. Keskeistä on laaja-alainen, eri oppiaineisin integroituva suunnittelu ja aktiivinen työskentelyprosessi. Toiminnassa ja toiminnanohjauksessa on keskeistä ongelmanratkaisu tiedon ja taidon soveltaminen itsenäinen tiedonhankinta Oppilaslähtöinen, kehittyvä suunnitteluprosessi edellyttää myös hyvää aineenhallinnallista osaamista. RIITTA HUOVILA 2017

Dokumentointi Dokumentointi on oppimisprosessin näkyväksi tekemistä, ratkaisevien ja tulokseen vaikuttavien seikkojen tunnistamista ja muistiin merkitsemistä Tarinallinen kokonaisuus, jossa käsitteet ja toiminta kytkeytyvät toisiinsa; käsitteiden hallinta vahvistuu Eri vaiheiden dokumentointi toimii arvioinnin välineenä Fokus voi vaihdella yksilöstä yhteisöön Välineet kynästä tablettiin, paperista ympäristöön ja toimintaan Suorittajana taltioinnin kohde itse tai ulkopuolinen RIITTA HUOVILA 2017

Arviointi – miksi, mitä, kuka, miten ja milloin MIKSI oppimista tukeva - tehtävänä ohjata ja kannustaa MITÄ sitä arvioidaan, mihin pyrittiin - havaittavissa ja arvioitavissa olevat tavoitteet - kohteena sekä prosessin että produktin näkökulmat – kokonainen käsityö KUKA - opettaja ohjaa tiedostamaan ajattelua ja toimintaa sekä ymmärtämään oppimista - oppilaan itsearviointi auttaa näkemään omaa edistymistä ja oppimisen tavoitteita sekä asettamaan itse tavoitteita - vertaisarviointi MITEN vaihtelevasti erilaisia menetelmiä MILLOIN toimintaa ja tuotosta arvioidaan koko suunnittelun ja valmistuksen ajan Arviointi jakaantuu opintojen aikaiseen arviointiin ja päättöarviointiin Nelikenttä Päättöarvioinnin kriteerit RIITTA HUOVILA 2017

Käsityön opetussuunnitelma Mihin se meidät haastaa? ePerusteet RIITTA HUOVILA 2017

Ideoita monialaisiin kokonaisuuksiin Eri oppiaineiden sisällöt Ajankohtainen tapahtuma Elämys, kokemus Pelit ja leikit; välituntitoiminta Juhlat, tapahtumat, karnevaalit Monikulttuurisuus Kestävä kehitys; kierrätys Ammatit Turvallisuus  Työtapa tai työväline Ajankohtainen asia tai ongelma Esineen tai työn käyttötarve  Kummitoiminta Hyväntekeväisyys Sarjatyönä toteutettavat tuotteet  Tuotekokonaisuudet Ideoita monialaisiin oppimiskokonaisuuksiin Jyväskylän Norssin Peda.netissä RIITTA HUOVILA 2017