NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
PUHEEN VUORO Vanhempainilta
Advertisements

Ohjelmiston tekninen suunnittelu
Käyttöohje: Kuinka luoda uusi tapahtuma. (Painamalla F5 voit katsoa tämän diaesityksen)
Opitaan ja työskennellään yhdessä
Katso Aitolasta lisää:
Järjestö- ja nuorisotiimi Vapaaehtoisen rooli Punaisessa Ristissä.
HARMAA TALOUS YRITTÄJÄN NÄKÖKULMASTA.  Kun hintahaitari eri tarjoajien välillä on yli 40 % voi kysyä pelaako kaikki samoilla pelisäännöillä ?  Pelisäännöthän.
@Virtuaaliammattikorkeakoulu 1 Päreiden tekeminen Ongelmalähtöinen oppimisprosessi Tavoite: Opiskelija osaa tehdä päreitä.
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
ITSETUNTEMUS JA OMA OSAAMINEN
KE Teknillisen kemian seminaarikurssi. Seminaariesitykset Ti klo 9-10 Ohjeita esim. –J. W. Niemantsverdriet: How to give successful oral.
SeijaTiitto-Komminaho
Tuomaroinnin periaatteet SJAL tuomarikoulutus 2013.
Kommentteja Åbo Akademin vilppiprosessista uudistustyön pohjalta Ole Karlsson
NIKO PARKKINEN & MATTI YLINIEMI SOSIAALISEN MEDIAN KÄYTTÖOHJEISTUS.
OPISKELIJAA TUKEVA PALAUTE
Diskurssi Oy VUOROVAIKUTUS YVA:SSA MÄÄRITELMÄ (YVAL 2 §)  Tavoite:... lisätä kansalaisten osallistumista ja tiedonsaantia  Osallistumisella vuorovaikutusta.
VUOROVAIKUTUS.
Esimiesviestintä.
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
2/2009 Kiina. 2/2009 Kiina ja CIMOn yhteistyökumppani: Mitä ulkomaalaisen harjoittelijan tulisi ottaa huomioon? ”Kunnioita kiinalaista kulttuuria, kunnioita.
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
Prosessin pää-/ongelmakohdat  Ilmoittaja – Opettaja, ohjaaja, tentinvalvoja, toinen opiskelija, ulkopuolinen henkilö, epäilty opiskelija itse – Nimetön.
Kuinka esittää ratkaisu menestyksekkäästi B2B –myyntineuvottelussa Based on Thesis (2013) Mari Klemola.
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
Tekijänoikeudet Terhi Kairala Myhipk14A. Mitä se tarkoittaa? Tekijällä on oikeus kirjalliseen tai taiteelliseen teokseensa jota säädetään kansalaisissa.
Mervi Väisänen OPINNÄYTETYÖSUUNNITELMAN ESITYS JA OPPONOINTI.
Vaihtoehdot session 12 oph 1 Vauvan pitäminen Sijaisvanhemmuus Adoptio Abortti.
Arvojulistus Julkisen elämän normeja. 1. Epäitsekkyys Viranomaisten tulee tehdä ratkaisunsa pelkästään yleistä etua tavoitellen. Viranomaisen ei tule.
Nuorisotyön ja koulun yhteistyötä Iisalmessa Esimerkkinä yhteistyöstä: HUPIA-päihdekasvatusrata HUPIA-päihdekasvatusrata.
KOKOUSTAITO Oletko koskaan osallistunut kokoukseen?
Työelämässä eivät vallitse viidakon lait
Toistorakenne Toistorakennetta käytetään ohjelmissa sellaisissa tilanteissa, joissa jotain tiettyä ohjelmassa tapahtuvaa toimenpidekokonaisuutta halutaan.
Runous.
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
Liiketoimintasuunnitelman esitys
VASU:n jalkauttaminen Raumalla
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
Työelämän tekstejä sähköposti.
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO
HINNAN MAKSAMINEN SOPIMUKSESTA
Näin arvioimme tiimin toimintaa
Ajan säästämiseksi suoritamme jatkossa palkkakeskustelut sähköisesti
Henkilökunnan koulutus
Suomen Ekonomien jäsenlähettilyys
Työpajatyöskentelyn yhteenveto
Asiakkaan valinnanvapaus
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Kasvatuskumppanuus ja sitä ohjaavat periaatteet
Hankeviestintää - miksi ja miten?
Arvioinnista arkipäivää
Kysely yleisille kirjastoille 2013
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Urheilun ja liikkumisen valmiudet ja ominaisuudet Psyykkinen valmennus Itsetunto ja itseluottamus Paula Arajärvi ja Terhi Lehtoviita.
TYÖPOHJA KESKUSTELUN SUUNNITTELUUN
Volitioprosessi, tahdon!
OPPIMISTA OHJAAMAAN - Oppimistaidot ja ohjaava opetus
Lukuvuosi [Lisää vuosi] Koulun nimi Opettajan nimi Luokka-aste
CLT132 Tehtävät (viikko 4).
Menestyvä työyhteistö Oppimistehtävä
Myyntikoulutus Pitäjä: [Nimi].
Vinkkejä juridiikan opiskeluun
Video 5: Yleisesti kysyttyjä kysymyksiä ja niihin annettuja vastauksia
Siun soten päihdeohjelma
Auttava keskustelu
Esityksen transkriptio:

NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO Esittele itsesi, skenaario ja mahdollinen tarvittava välineistö. KESKUSTELUN SÄÄNTÖJEN MÄÄRITTÄMINEN Käy läpi keskustelun perussäännöt, joiden tulisi sisältää muiden kokemusten kunnioittaminen, luottamuksellisuuden säilyttäminen keskusteluihin liittyen ja täysi osallistuminen keskusteluihin. LAHJONNAN VASTAISUUS, KOLMANNET OSAPUOLET LIIKETOIMINTATAPAUSSKENAARIO NÄYTÄ TÄMÄ DIA:

NÄYTÄ TÄMÄ DIA: JOHDANTO Käy läpi työntekijöiden kanssa lahjonnan ja sopimattomien maksujen määritelmät: lahjonta - sopimattomien maksujen tarjoaminen, antaminen, vastaanottaminen tai pyytäminen sopimaton maksu – henkilön toimintaan vaikuttaminen tekemällä, antamalla, tarjoamalla tai hyväksymällä jotakin arvokasta, joka ei ole yhtenevä henkilön vastuiden kanssa. TAPAUKSEN YHTEENVETO Tämä dia kertoo tarinan, joka sinun tai vapaaehtoisen henkilön tulisi lukea ääneen. KESKUSTELUN AIHEET Fasilitaattorina sinun tulee tarkistaa työntekijän tilanne ja sitä seuraavat toimenpiteet, ennen kuin siirryt seuraavaan diaan. Varmista, että työntekijöiden kertomat henkilökohtaiset tarinat liittyvät esitettävään skenaarioon. LAHJONNAN VASTAISUUS, KOLMANNET OSAPUOLET TAPAUKSEN YHTEENVETO NÄYTÄ TÄMÄ DIA:

NÄYTÄ TÄMÄ DIA: LAHJONNAN VASTAISUUS, KOLMANNET OSAPUOLET VASTAUKSET ESITETTYIHIN KYSYMYKSIIN Mitä asiakkuusjohtajan olisi tullut tehdä? Johtajan olisi tullut noudattaa erityistä harkintaa ennen uusittujen ehtojen hyväksyntää. Johtajan tulee ottaa selville, mikä lisävälityspalkkio on, ja varmistua siitä, ettei tätä käytetä lahjuksena tai muuna vaikuttimena. Hänen tulisi tarkistaa lainmukaisuus ja tehdä tarkistus/arvio sekä keskustella esimiehensä ja lakiosaston kanssa. Jos asiakkuusjohtaja toimii harkitsevasti ja kysyy edustajalta, mitä hän tarkoittaa ystävänsä tarjoamalla "tarvittavalla avulla”, olisivatko olosuhteet toiset, jos edustajan vastaus olisi: Et halua tietää: Kyllä. Vastaus lisää riskiä siitä, että "tarvittava apu" viittaa laittomiin tai epäeettisiin toimiin. Johtajan tulisi selvittää "tarvittavan avun" merkitys, etsiä lakiapua ja katkaista tai keskeyttää liikekumppanuus siihen asti, kunnes asia on selvinnyt. Ystäväni maksaa oikeille henkilöille: Kyllä. Tämä vastaus tekee hyvin selväksi, että "tarvittava apu" viittaa lahjukseen tai vaikuttamiseen. Lakiapua tulisi etsiä välittömästi ja liikekumppanuus katkaista. Minulla ei ole asiantuntemusta tarkistaa ja hyväksyä tuotteen teknisiä vaatimuksia: Olosuhteet voisivat olla toiset. Hyväksyttäviä/laillisia syitä saattaa olla olemassa ylimääräisen välityspalkkion maksamiselle. Johtajan tulisi joka tapauksessa käyttää harkintaa varmistuakseen ennen sopimuksen allekirjoittamista, että ylimääräinen välityspalkkio ei olisi lahjus tai vaikutin. HUOMAUTUS: Jos johtaja uskoo häntä ja asian tutkimisen jälkeen varmistuu siitä, että asiantuntija-apua tarvitaan teknisten tietojen selvittämiseksi, ylimääräinen välityspalkkio saattaa olla perusteltavissa. Muuttuisiko tilanne seuraavien olosuhteiden myötä? Jos, niin kuinka? Lisäkustannus olisi 2 %? 20 %? Ei. Summalla ei ole merkitystä. Tiedät, että maksat kohtuullisen välityspalkkion laillisista palveluista ja kolmas osapuoli tarjoaa lupaamansa palvelut. 20 %:n tulisi herättää epäilyksiä ja johtaa erityiseen harkintaan. Henkilö, joka tarjoaa tarvittavaa apua, ei olisi Locken edustajan ystävä? Ei. Sillä ei ole merkitystä, kuka tarjoaa palvelusta ja tarjoaako edustaja etuja hänelle. On aina tärkeää noudattaa erityistä harkintaa riippumatta siitä, tarjoaako edustajamme etuja hänelle. On aina tärkeää noudattaa erityistä harkintaa uusien asiamiesten tai edustajien kanssa. LAHJONNAN VASTAISUUS, KOLMANNET OSAPUOLET KESKUSTELUN ALOITUS NÄYTÄ TÄMÄ DIA:

NÄYTÄ TÄMÄ DIA: KESKUSTELUN AIHEET Muistuta lahjusten vastaiseen käytäntöön viitaten työntekijöitä siitä, että Tyco kieltää lahjonnan kaikkialla maailmassa, kaikessa liiketoiminnassa, suoraan Tycon henkilökuntaan liittyen tai edustajien ja välikäsien kautta sekä hallituksille että yksityisille henkilöille. LAHJONNAN VASTAISUUS, KOLMANNET OSAPUOLET OHJEISTUS NÄYTÄ TÄMÄ DIA:

NÄYTÄ TÄMÄ DIA: KESKUSTELUN AIHEET Lopeta keskustelu mielestäsi tilanteeseen sopivalla tavalla huomioiden yleisö ja heidän reaktionsa tähän aiheeseen ja tapaustutkimukseen liittyen. Tee yhteenveto käydyistä keskusteluista. Käytä tilaisuutta hyväksesi kerrataksesi aiemmin esitetyt kohdat, kuinka työntekijöiden tulee toimia Tycon arvojen ja eettisten sääntöjen mukaisesti. Kertaa Tycon lahjusten vastainen käytäntö siinä määrin kuin se liittyy tapaustutkimuksessa keskusteltuihin ongelmiin ja seurauksiin. LAHJONNAN VASTAISUUS, KOLMANNET OSAPUOLET OPITTUA NÄYTÄ TÄMÄ DIA:

NÄYTÄ TÄMÄ DIA: KESKUSTELUN AIHEET Muistuta työntekijöitä, että he eivät ole yksin päätöksenteossa ja että on tärkeää nostaa kysymyksiä esille. Muistuta kaikille työntekijöille avoimista mahdollisuuksista tuoda asiat julki. LAHJONNAN VASTAISUUS, KOLMANNET OSAPUOLET HUOLENAIHEEN ESITTÄMINEN NÄYTÄ TÄMÄ DIA: