TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA Päivi Koivisto, KT, päiväkodinjohtaja, kehittämisvastaava 22.1.2014
Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteluonnos YLEISTÄ LAPSELLA OIKEUS SAADA OPETUSSUUNNITELMAN MUKAISTA OPETUSTA, OHJAUSTA JA TARVITSEMAANSA TUKEA JOKAISENA ESIOPETUKSEN TYÖPÄIVÄNÄ PERUSOPETUS ESIOPETUS OPPILAS LAPSI OPPIMISEN JA KOULUNKÄYNNIN TUKI KASVUN JA OPPIMISEN TUKI 22.1.2014 Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteluonnos
Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteluonnos EHEÄ OPPIMISEN POLKU Lasten yksilöllinen tuntemus opetus vastaa lapsen yksilöllisiin tarpeisiin, edellytyksiin ja kehitysvaiheeseen Laadukas jatkumo edellyttää suunnitelmallisuutta siirtymävaiheet suunnitellaan ja niitä arvioidaan Toimintakulttuuri Otettava huomioon osallisuus, uusien monipuolisten työtapojen kokeileminen, uudenlaiset oppimisympäristöt, tuen käytäntöjen yhteneväisyys, jatkuva itsearviointi ja kehittäminen Elinikäinen oppiminen oppimisen ilo ja innostus Yhteistyö kotien kanssa Edellyttää hyvää pedagogista johtamista 22.1.2014 Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteluonnos
Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteluonnos OPPIMISKÄSITYS Oppiminen pohjautuu aikaisempaan osaamiseen ja kokemuksiin Aktiivinen ja kokemuksellinen oppiminen havainnollisuus, aktiivisuutta ruokkivat työtavat, toiminnalliset työtavat, eri aisteja hyödyntävät työtavat (tutkiminen, kokeileminen, leikkiminen, liikkuminen, ihmettely ja aistiminen, luovuus) Vuorovaikutuksellisuus Yhteys lapsen kokemusmaailmaan (eheyttäminen, oppimiskokonaisuudet) Oman toiminnan arviointi Perusta oppimaan oppimisen taidoille 22.1.2014 Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteluonnos
LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN Tietojen, taitojen, arvojen, asenteiden, toimintakyvyn ja tahdon muodostama kokonaisuus Esiopetusikäisen lapsen osaamisen kehittymiseen vaikuttaa opittavia tietosisältöjä enemmän se, miten esiopetuksessa työskennellään, miten lasten ja ympäristön vuorovaikutus järjestetään ja miten heidän oppimistaan ja hyvinvointiaan tuetaan Ajattelu ja oppiminen Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Monilukutaito Tieto- ja viestintäteknologian osaaminen Osallisuus ja vastuullisuus 22.1.2014 Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteluonnos