TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Lyhyesti kasvun ja oppimisen tuesta esiopetuksessa
Advertisements

OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
Turun esi- ja perusopetuksessa
VOK-perusteiden taustalla oleva oppimiskäsitys ja rakenne Antti Kauppi Koulutus- ja kehittämiskeskus Palmenia.
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
OPS2016-alkuaskeleita.
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
Perusopetuksen uudistus
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
OPS-ajatuksia.
JOPO- opetusta Kouvolassa vuodesta 2006
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppiaine-kokonaisuus
Viinijärven koulun vanhempainilta 23.4.
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
AJATTELU JA OPPIMAAN OPPIMINEN OneNote-kuvakkeita Voit käyttää valmiita painikkeita tai käyttää niiden osia uusien rakentamiseen – kaikki painikkeet koostuvat.
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
ARVIOINTI ON ARVON ANTAMISTA
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
NET nivelvaiheessa Nivelvaiheen yhteistyöverkosto Rovaniemi Haukipudas Raahe Johanna Pulkkinen Tervaväylän koulu.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
Esiopetuksen vanhempainilta Kirkkojärven koululla
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
SIVISTYSLAUTAKUNNAN JA PERUSTURVALAUTAKUNNAN ILTAKOULU MÄNTSÄLÄN OPS 2016 Sari Laasila ja Mervi Kärkkäinen 2016.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Vanhempien mielipiteitä
Perusopetus Osaamisen kehittäminen TOIMINTAKULTTUURIN MUUTOS - OPS 2016 Organisaation osaaminen – yhteisön osaaminen – yksilön osaaminen.
ME-hengen kehittäminen
MATEMATIIKKA.
Vuosiluokkiin sitomaton esi- ja alkuopetus Kuopiossa
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Ainetyöryhmien työn aloitus
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Kieli itseilmaisun välineenä
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
Tervetuloa! OPS 2016.
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Vasuterveiset Mänttä-Vilppulasta - Merja Leppämäki & Sanna Nieminen –
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Kv-toiminta opsin palveluksessa – ohjausta ja vertaisohjausta kaikille kv-rahaa hakeneille Koulutus- ja verkostoitumispäivä kansainvälisyyden valtionavustuksen.
Vanhempainilta
Nopolan koulu Opettajien veso
OPSISSA JA OPSISTA Opetussuunnitelma 2016.
Oppiainekohtaisten tavoitteiden pilkkominen vuosiluokittain.
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Etelä-Pohjanmaan peruskoulujen opetussuunnitelma 2016
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
Maaselän koulun 4. lk:n vanhempainiltaan
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Loikkeliini päiväkodin toimintasuunnitelma 2017
VARHAISKASVATTAJA LUO TURVALLISEN KASVU- JA OPPIMISYMPÄRISTÖN
Yhdessä opettaen -PIENTEN LASTEN KOULU TERVETULOA KOULUTUKSEEN!
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA Päivi Koivisto, KT, päiväkodinjohtaja, kehittämisvastaava 22.1.2014

Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteluonnos YLEISTÄ  LAPSELLA OIKEUS SAADA OPETUSSUUNNITELMAN MUKAISTA OPETUSTA, OHJAUSTA JA TARVITSEMAANSA TUKEA JOKAISENA ESIOPETUKSEN TYÖPÄIVÄNÄ PERUSOPETUS ESIOPETUS OPPILAS LAPSI OPPIMISEN JA KOULUNKÄYNNIN TUKI KASVUN JA OPPIMISEN TUKI 22.1.2014 Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteluonnos

Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteluonnos EHEÄ OPPIMISEN POLKU Lasten yksilöllinen tuntemus  opetus vastaa lapsen yksilöllisiin tarpeisiin, edellytyksiin ja kehitysvaiheeseen Laadukas jatkumo edellyttää suunnitelmallisuutta  siirtymävaiheet suunnitellaan ja niitä arvioidaan Toimintakulttuuri  Otettava huomioon osallisuus, uusien monipuolisten työtapojen kokeileminen, uudenlaiset oppimisympäristöt, tuen käytäntöjen yhteneväisyys, jatkuva itsearviointi ja kehittäminen Elinikäinen oppiminen  oppimisen ilo ja innostus Yhteistyö kotien kanssa Edellyttää hyvää pedagogista johtamista 22.1.2014 Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteluonnos

Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteluonnos OPPIMISKÄSITYS Oppiminen pohjautuu aikaisempaan osaamiseen ja kokemuksiin Aktiivinen ja kokemuksellinen oppiminen havainnollisuus, aktiivisuutta ruokkivat työtavat, toiminnalliset työtavat, eri aisteja hyödyntävät työtavat (tutkiminen, kokeileminen, leikkiminen, liikkuminen, ihmettely ja aistiminen, luovuus) Vuorovaikutuksellisuus Yhteys lapsen kokemusmaailmaan (eheyttäminen, oppimiskokonaisuudet) Oman toiminnan arviointi  Perusta oppimaan oppimisen taidoille 22.1.2014 Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteluonnos

LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN Tietojen, taitojen, arvojen, asenteiden, toimintakyvyn ja tahdon muodostama kokonaisuus Esiopetusikäisen lapsen osaamisen kehittymiseen vaikuttaa opittavia tietosisältöjä enemmän se, miten esiopetuksessa työskennellään, miten lasten ja ympäristön vuorovaikutus järjestetään ja miten heidän oppimistaan ja hyvinvointiaan tuetaan Ajattelu ja oppiminen Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot Monilukutaito Tieto- ja viestintäteknologian osaaminen Osallisuus ja vastuullisuus 22.1.2014 Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteluonnos