ELÄMÄNHALLINTA.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Alueverkoston ohjelma Nuorten Ystävien tervehdys, pääsihteeri Arja Sutela Järjestöjen mahdollisuudet Oulun kaupungin kuntalaislähtöisen kaupunkikehittämisen.
Advertisements

TORNION KAUPUNGIN NUORISOPALVELUT STRATEGIA
TYÖPAJOJEN STARTTIVALMENNUS VALTAKUNNALLISESSA JA AJANKOHTAISESSA VALOSSA Starttivalmennuksen Kumppanuusfoorumi Mea Hannila-Niemelä Projektipäälikkö Startti.
Riippuvuudet Yhteiskunnalliset vaikutukset ja hoitomuodot Nikke Laaksonen ja Sakke Palokangas.
Työhönvalmennusta sosiaalihuollon palveluna Kenelle, miksi ja millaista? Työ kuuluu kaikille!-koulutus
Mielenterveys on > mahdollisimman suurta fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ( >kokemus, suhteellisuus, kulttuurisidonnaisuus, kriteerit)
Virtuaaliopas Tiina Tomera Innovaatiopaketti MINNO® Innovaatioprojekti 2015 Esitys työelämän yhteistyökumppaneille Virtuaaliopas Tiina.
Itsensä johtaminen. Mitä on itsensä johtaminen? Itsensä johtaminen Oman mielen johtamista” Helena Åhlman (2003), tekniikan tohtori ”Ajatusten, tunteiden.
Nuorisotakuu nuorisotoimen näkökulmasta Nuorisotoimen ylitarkastaja Kirsi-Marja Stewart, Opetus- ja kulttuuritoimi.
Kirjasto kaikille Kirjastoalan AMK-koulutuksen näkökulma Päätösseminaari Ritva Hyttinen, Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus Turku AMK.
Kommenttipuheenvuoro Koulutusjohtaja Eija Mattila Huittisten kaupunki.
7. MIELENTERVEYDEN HÄIRIÖT TERVEYSTIETO 9. Apulanta Ilona.
Kehitysvammaisten nuorten koulutus- ja työllistymispolkujen risteyksissä Kommenttipuheenvuoro Katariina Hakala, tutkija, FT Kehitysvammaliitto ry. VAMPO.
Millainen on ihanteellinen yhteiskunta? Kirjan sivut
MAAILMANKUVA, MAAILMANKATSOMUS, ELÄMÄNKATSOMUS. MITÄ TARKOITTAVAT KÄSITTEET: Maailmankuva Maailmankatsomus Elämänkatsomus.
Palkitaan seuroja ja tekijöitä 2016 Palkintojen nimetPalkittavat summathaeMissä jaetaanKriteeriytk Vuoden Sinettiseura5000 € + 14 x 1000 €/alue18.9.Sinettiseminaari.
Yhteiskuntafilosofia tutkii yksilön ja yhteisön suhdetta etsii oikeutusta yhteisölliselle elämälle pohtii millainen on hyvä yhteiskunta, esittää erilaisia.
3. ELÄMÄNKULKU JA TERVEYS TERVEYSTIETO 7. IKÄJANA  Asiantuntijaryhmät: Lapsuus 0-11v Nuoruus 12-18v Aikuisuus 19-64v Vanhuus 65  v  Perehtykää apukysymysten.
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
Johdanto Auschwitz, Hirosima, Stalinin vainot ja Ruandan kansanmurha ovat esimerkkejä historiallisista valintatilanteista. Niissä kaikissa on kysymys ennen.
Eutanasia s
Ihmisen elinkaari Psykologia jpe.
Älykäs ikääntyminen – Ikääntynyt teknologian käyttäjänä
Opettajaopinnot kahdessa aineessa
Ulkoiset tapahtuma/sisäinen uhka
OIVA - ohjauksen interventioilla vaikuttavuutta läpäisyn tehostamiseen

Kpl 7.
6 Tärkeä työsopimus s
Yhteisöllinen yrittäjyyskasvatus
Aloita täältä, täydennä säännöllisesti!
Elämänkatsomustiedon tunti
Kiinnostus osallistua hankesuunnitteluun tai toteuttamiseen
Hei sinä raskaana oleva äiti,
EPortfolio Väline oman osaamisen kehittymisen seurantaan ja dokumentointiin. HOPS-koulutus Ilona Laakkonen, Student Life.
Vanhuksen saattohoito
Kesä ja kesätyöntekijät saapuvat pian
Tuomo Autio Psykologi Epshp
Nuoren kohtaaminen ja tukeminen siirtymävaiheissa
Terhi Maskonen Riia Palmqvist Hämeenlinna
Puolue D Vaihtoehtobudjetti vuodelle 2018:
Ehkäisevä päihdetyö EHYT ry
Työkokous - palkkatuki ja sen vaikuttavuus
Itä-Suomen kokemusseminaari -kysely 2014
Avainresurssit ja kyvykkyydet
Sosiaalialan asiantuntijapäivät
Kirjastoauto.
Mikä Kykyviisari? Maksuton työ- ja toimintakyvyn itsearviointimenetelmä työikäisille Perustuu vastajaan omaan arvioon tilanteestaan Arvioi suuntaa-antavasti.
Tuomo Lähdeniemi työelämä ja nuoret - - KAKSI ERI MAAILMAA? Tööelu ja noored – - kaks eri maailma?
Lukutaito ja syrjäytyminen
AMMATILLISEN OPINTOPOLUN KRIITTISET KOHDAT
Jokaisen kasvu osallisuuteen – millaiset yhteisöt sen mahdollistavat?
Erotilanteen palveluilla kohti sovinnollisuutta
- ja tähän mahdollinen ala
Tietopaketti kompostointipuiston vierailun jälkeen
Suuri ihme – rippikoulusuunnitelman keskeiset kehityssuunnat Rippikoulu on elämää Jumalan kasvojen edessä (elämä-usko-rukous) Yhteisöllinen.
Yrittäjyyskasvatus opettajankoulutuksessa
LÄMPIMÄSTI TERVETULOA MUKAAN RYHMÄÄN – VERTAISUUDESSA ON VOIMAA!
Viestinnän työkalupakki
YHDESSÄ HYVÄ OTE Etelä-Karjala ja Kymenlaakso
EROTILANTEEN PALVELUILLA KOHTI SOVINNOLLISUUTTA Eroauttaminen Kainuussa 02/ Marika Uhlbäck, projektisuunnittelija Mukava Kainuu -hanke.
Tervetuloa sosiaalisen kuntoutuksen kehittäjäverkoston ensimmäiseen tapaamiseen!
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Ajanhallinta opiskelussa
Huom! Tämä ensimmäinen dia kannattaa aina poistaa 
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
NÄKÖKULMIA PERSOONALLISUUSTEORIOIHIN
Potilas- ja kansanterveysjärjestöjen näkökulma lääkejakelun kehittämiseen Etusivuvaihtoehto 1.
Kotikuntoutus liikunta- ja toimintakyvyn tukena
Esityksen transkriptio:

ELÄMÄNHALLINTA

Yksilöllinen ja yhteisöllinen elämänhallinta Elämänkatsomustiedossa elämän tarkoitusta pohdiskellaan maallisesta näkökulmasta. Tämän vuoksi tärkeään osaan nousee pohdinta, voiko yksilö edistää omaa elämäänsä vai onko aina toimittava yhteisön mukana, joko sen ehdoilla tai sen ehtoja rikkoen eli haluten muutoksia ja uudistuksia. Nykyistä elämää on syytetty itsekkyyteen ajautumisesta ja narsismista, omahyväisyydestä. Ihmisten perusasenteeksi on kehittynyt itsekkyys, ”minulle kaikki heti” -ajattelu, joka ei suvaitse yhteisöllisyyttä. Voisiko itsekäs (egoisti) hallita yksin omaa elämäänsä, toteuttaa arvojaan muista välittämättä?

On myös havaittavissa monia elämänhallintataitojen menettämisen muotoja: lääkkeiden käyttö mielentilan hallintaan lisääntyy (osana medikalisaatiota), Lasten ja nuorten erityisopetuksen ja –ohjauksen tarve kasvaa, työuupumus lisääntyy, vankilat täyttyvät, uusavuttomuus eli taitamattomuus hoitaa edes vähäiset arkiset askareet lisääntyy. Ihmisten elämänhallinta näyttää katoavan eikä apua ole helppoa antaa eikä helposti saatavilla.

Mitä on elämänhallinta? Elämänhallinnalla tarkoitetaan taitoa ja tuntemusta siitä, että pystyy hoitamaan asiansa ja selviämään stressitilanteista ja vastoinkäymisistä. Sillä tarkoitetaan myös tasapainoista itsetuntoa sekä kykyä ja tahtoa tehdä valintoja ja selviytyä erilaisista elämäntilanteista. Elämänhallinnalle ei voi antaa yhtä kaavaa edes yhdelle yksilölle, koska elämän tilanteet vaihtelevat ja suhtautuminen muutoksiin ja vaihtuviin olotiloihin perustuu elämänkokemukseen. Myös sukupuolten välillä elämänhallinnassa on eroja: naisten ja miesten elämäntilanteet ovat osittain erilaisia. Lasten, nuorten ja monien muiden erityisryhmien ”vajaata” elämänhallintaa on tuettava yhteisvastuullisesti. Yhteisvastuulla, oman taloudellisen tilan vakaudella ja yhteiskunnallisilla oloilla on huomattavaa merkitystä elämänhallinnalle.