Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Sosiaalialan asiantuntijapäivät

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Sosiaalialan asiantuntijapäivät"— Esityksen transkriptio:

1 Sosiaalialan asiantuntijapäivät 14.3.2017
Tyhjä paperi ja kynä – ajattelu- ja toimintatavan muutos aikuissosiaalityön palveluissa Sosiaalialan asiantuntijapäivät

2 Mistä me tulemme? Tampereen kaupunki / Sarviksen sosiaaliasema / Aikuissosiaalityön palvelut Maahanmuuttajien alkuvaiheen palvelut Tampereelle muuttaneet oleskeluluvan saaneet pakolaiset ja heidän perheenjäsenensä sekä muut erityistä tukea tarvitsevat maahanmuuttajat Ohjausta ja neuvontaa, palvelutarpeen arviointia sekä suunnitelmallista sosiaalityötä ja sosiaaliohjausta Kiintiöpakolaisten alkuvaiheen palveluiden koordinointi ja toteutus Sosiaalityöntekijöitä, sosiaaliohjaajia, ohjaajia ja palveluneuvojia

3 Onko otettu osalliseksi – onko tehty puolesta?
asiakas työntekijä avuton, autettava auttaja uhri, pelastettava sankari, pelastaja tietämätön kaikkitietävä tekemisen kohde tekijä aktiivinen toimija kannustaja, rohkaisija

4 Pystyvyysepäsuhta Asiakkaan taitojen, tietojen ja kykyjen puute ollut lähtökohtana työhön. Luku- ja kirjoitustaidoton, puutteelliset tiedot yhteiskunnasta ja palvelujärjestelmästä, vähäiset sosiaalisten verkostot, alhainen koulutustaso, ’’ pakolaisen leima’’ Nähdäänkö asiakas vastuullisena toimijana, joka tarvitsee tietoa, välineitä ja keinoja pystyäkseen ratkaisemaan ongelmia ja hoitamaan asioitaan? Alkuvaiheessa ihminen tarvitsee apua palveluiden hakemisessa ja asioiden hoitamisessa, mutta missä vaiheessa puolesta tekeminen lopetetaan ja annetaan ihmiselle aikaa, löydetään keinoja ja saadaan esille hänen omat voimavaransa ja keinonsa ratkaista ja hoitaa asioita? Puolesta tekeminen tekee asiakkaat riippuvaiseksi eri auttamistahoista – ei vain pakolaistyössä. Auttajalla on taipumus antaa neuvoja ja ratkaista ongelmat asiakkaan puolesta  asiakas ei opi luottamaan omaan arvostelukykyynsä vaan palaa toistuvasti hakemaan ratkaisuja työntekijöiltä.

5 Toimintaedellytysten kasvattaminen
Asiakkaan toimintaedellytysten sovittaminen elämäntilanteeseen ja vaiheittainen eteneminen kohti toimijuutta Sosiaalipedagoginen lähestymistapa Dialogisuus, yhdessä tekeminen, inhimillinen tasavertaisuus, vastavuoroisuus, aika! Ei valmiita vastauksia tai yhtä oikeaa tapaa toimia objekti havainnoija subjekti

6 Empowerment VOIMAANTUMINEN VALTAISTUMINEN Asiakas
Halu toimia oman itsensä hyväksi, tiedon hankkiminen Toiminta oman itsensä hyväksi, tekemisen kohteesta tekijäksi, onnistumisen kokemukset, luottamus omiin kykyihin Työntekijä Omien toimintatapojen kyseenalaistaminen, ihmettely Uskallus muuttaa omaa tekemistä, luottamus asiakkaan kykyyn toimia Työyhteisö Yhdessä ajatteleminen, luovuus, innovointi, innostuminen Aito dialogi, vastavuoroisuus Yhteisö Liittyminen, kuuluminen Vaikuttaminen, osallistuminen

7 Mitä teimme? Elämänhallinta – konkretiaa: postin lukeminen, ajanvaraukset, kalenterin käyttö Tyhjä paperi ja kynä – omat menot ja tulot Asiakas toimii ja työntekijä ohjaa asiakkaan tekemistä Asioiden selittämisen sijaan keskitytään dialogiin ”Dialogi on vuoropuhelu, jossa ihmiset ajattelevat yhdessä.” (Isaacs 2001)

8 Vaikuttavuus Asiakkaat ovat arvostaneet ajan antoa ja työntekijän rohkaisu on kannustanut tekemään itse  asiakkaan kykyjen ja taitojen mukaan Osallisuuden lisääntyminen, toimintakyvyn vahvistuminen  Minä pystyn, minä osaan Vanhempien osaamisen vahvistuminen (lapset joutuneet ottamaan vastuuta aikuisten asioiden hoidossa kielitaidon kehittyessä vanhempia nopeammin) Asiakkaan vastuunotto ja luottamus omiin kykyihin on lisääntynyt  pienillä asioilla on merkitystä perhedynamiikassa

9 Kiitos! Joonas Kiviranta joonas.kiviranta@tampere.fi
Sirkku Paajanen Terhi Tuominen


Lataa ppt "Sosiaalialan asiantuntijapäivät"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google