Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kirjasto kaikille Kirjastoalan AMK-koulutuksen näkökulma Päätösseminaari 13.11.2015 Ritva Hyttinen, Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus Turku AMK.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kirjasto kaikille Kirjastoalan AMK-koulutuksen näkökulma Päätösseminaari 13.11.2015 Ritva Hyttinen, Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus Turku AMK."— Esityksen transkriptio:

1 Kirjasto kaikille Kirjastoalan AMK-koulutuksen näkökulma Päätösseminaari 13.11.2015 Ritva Hyttinen, Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus Turku AMK

2 Kirjastoalan AMK-koulutuksen tavoitteet Tavoite on, että valmistuttuaan opiskelijalla on kokonaiskäsitys kirjastotoiminnan merkityksestä yhteiskunnassa kirjastoalan työtehtävissä vaadittavat tiedot ja taidot valmiuksia toimia monialaisissa ryhmissä valmiuksia hakeutua myös kirjastoalan rajapinnalla oleviin tehtäviin Koulutus kannustaa opiskelijoita aktiivisuuteen ja vuorovaikutteisuuteen osallistumaan ja osallistamaan kuuntelemaan yhteisöjä ja muotoilemaan palveluja tästä lähtökohdista yhteistyöhön ylirajaisesti muiden alojen kanssa

3 Miten? Monimuotoisesti: toimimalla, lukemalla, kirjoittamalla, kohtaamalla, kuuntelemalla, puhumalla … Osin työelämän toimeksiannoissa Osin monialaisissa projekteissa Osin monikulttuurisissa ryhmissä ja kv- ympäristössä Kirjastoalan koulutuksen sisällöt ja menetelmät Mitä? Tiedonhallintaa Palveluiden muotoilua ja käytettävyyttä Aineistojen tuntemusta Pedagogisia valmiuksia Kulttuuriorganisaation toimijuutta Tapahtumien järjestämistä Ammattiyhteisöllisyyttä Monialaisia projektivalmiuksia

4 Kirjasto kaikille –hanke osana kirjastoalan tutkinto-opintoja Win win (?) Kirjastoalan hanke Hallittu, haastava ja mielekkäästi rakennettu kokonaisuus, johon oppilaitoksen helppo tarttua. Selkeä osio, josta opiskelijat löytävät roolinsa. Uutuusarvo: Celia, kohderyhmät, toiminta Opiskelijoiden vuoropuhelu alan ammattilaisten kanssa

5 Kirjasto kaikille Capstone – Innovation Project Capstone innovaatioprojektin ensisijaisena tehtävänä on tuottaa prototyyppi yrityksen tai organisaation tarvitsemasta tuotteesta tai palvelusta tai potentiaalinen ratkaisu vielä ratkaisemattomaan ongelmaan. Monialainen ja monikansallinen 6-7 hengen opiskelijatiimi etsii luovia ratkaisuja ja ideoita, antaen hyvän lähtökohdan uusien tuotteiden tai palveluiden syntyyn. Projektit

6 Kirjasto kaikille Osana opintojaksoa Kirjasto kaikille leipoutui luontevaksi osaksi opintojaksoa Pedagoginen osaaminen (aikuisryhmä 2014, nuorisoryhmät 2015). Opintojakso muodostui lähiopetuksesta, tentistä, workshopista, käytännön toiminnasta sekä sen raportoinnista. Kirjasto kaikille toteutti 1-2 workshop-päivää opiskelijoille, johon liittyen opiskelijat suunnittelivat toteuttivat pienryhmissä valitsemalleen kohderyhmälle sisältölähtöisen perehdytyksen Celia-kirjaston palveluihin.  Organisaatiolle tarjottavat palvelut  Yksilölle tarjottavat palvelut  Yleisen kirjaston linkkitoiminta

7 Levittäytyminen ja toiminta Turussa, Kuopiossa, Tampereella, Helsingissä yhteensä 13 tilaisuutta Koulussa 3 Ammattiopistossa 1 Ammattikorkeakoulussa 1 Vanhusten palvelutalossa 3 Kirjastossa 3 Happy house –toiminta- ja kohtaamispaikassa 1 Avoimessa päiväkodissa 1 Vaihtelua ryhmien kunnianhimossa, toimeliaisuudessa, mainostuksessa ja markkinoinnissa Lähes kaikille opiskelijoille ensimmäinen kerta, kun he järjestävät toimintaa erityisryhmille.

8 KIITOS! Kommentteja, kysymyksiä …. Ritva Hyttinen ritva.hyttinen@turkuamk.fi


Lataa ppt "Kirjasto kaikille Kirjastoalan AMK-koulutuksen näkökulma Päätösseminaari 13.11.2015 Ritva Hyttinen, Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus Turku AMK."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google