Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Terhi Maskonen Riia Palmqvist Hämeenlinna

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Terhi Maskonen Riia Palmqvist Hämeenlinna"— Esityksen transkriptio:

1 Terhi Maskonen Riia Palmqvist Hämeenlinna 2.9.2010
Kodin ja koulun yhteistyömuotojen ja esteiden käsittely ohjatun harjoittelun sisältöinä Terhi Maskonen Riia Palmqvist Hämeenlinna  

2 Kodin ja koulun yhteistyömuotojen käsittely ohjatussa harjoittelussa
Käsittely vaihtelevaa ja melko vähäistä Ohjauksessa käsiteltiin enemmän yksilö- kuin yhteisötason yhteistyömuotoja Eniten puhuttiin sähköisestä viestintäjärjestelmästä, vähiten luokkatoimikunnasta ja reissuvihkosta

3

4

5 Kodin ja koulun yhteistyön haasteiden käsittely
Huoltajan näkökulmasta nousevia haasteita käsiteltiin enemmän kuin opettajan ja kouluinstituution näkökulmasta nousevia Eniten käsiteltyjä esteitä olivat huoltajan negatiivinen asenne sekä kotien vieras kulttuuri ja kielivaikeudet Vähiten puhuttiin siitä, että yhteistyö on hyödytöntä

6 Taustamuuttujien vaikutus kodin ja koulun yhteistyömuotojen ja haasteiden käsittelyyn
Sukupuoli: Miesopiskelijoiden kanssa keskusteltiin enemmän Ikä: Nuorten opiskelijoiden kanssa keskusteltiin enemmän kuin vanhempien opiskelijoiden Opettajakokemus: Näytti siltä, että opettajankokemuksesta nousseet asiat ohjasivat keskustelua Harjoittelu norssissa: Norssissa harjoitelleet keskustelivat runsaammin ja laajemmin kuin muualla harjoitelleet Koulutusohjelma lo/ao: Suuria eroja asioiden käsittelyssä johtuen ehkä työnkuvan luonteesta Harjoitteluyksikkö: Kunkin harjoittelukoulun omat painotukset näkyivät

7 Haasteet opettajankoulutukselle
Miten tuoda näkyväksi ja pohdittavaksi opettajan työn osa-alueet, joihin opiskelija ei voi konkreettisesti osallistua harjoittelun aikana? Miten taata opiskelijalle perustiedot ja taidot vuorovaikutuksesta sekä monimuotoiset ja uusimmat tiedot ja taidot kodin ja koulun erilaisista yhteistyökysymyksistä? Millaiset ovat ohjaajien valmiudet toteuttaa tasa-arvoista ja sukupuolitietoista ohjausta sukupuolten välillä? Miten tarjota kaikenikäisille opiskelijoille monipuolista tietoa kodin ja koulun yhteistyömuodoista ja esteistä? Miten tehdä näkyväksi ja tutuksi aineenopettajan ja luokanopettajan työnkuva toinen toisilleen? Miten harjoittelukoulut voisivat jakaa tietotaitoa toistensa kanssa?


Lataa ppt "Terhi Maskonen Riia Palmqvist Hämeenlinna"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google