Työelämän tarpeet työn opinnollistamisen haasteena Marata-alalla

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
JÄRJESTÄMISSOPIMUKSEN HAKEMINEN
Advertisements

Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus
OPETUSSUUNNITELMATYÖN ETENEMINEN AMMATTIKORKEAKOULUISSA Kysely 09-10/2005.
 Jatkoa ESR-osarahoitteiselle AHOT korkeakouluissa -hankkeelle  Päätoteuttajana on Turun yliopisto  Osatoimijana kielten ja viestinnän jatkohankkeessa.
W w w. a o k k. f i VERKKO-OHJAUS Aihetta tarkastellaan ohjauksen valmistelun ja ennakoinnin sekä opiskelutoiminnan ohjauksen näkökulmasta. HAMK Hanne.
4. Opiskelijan osaamisen arviointi työpaikoilla
TYÖPAIKKAOHJAAJIEN KOULUTUSOHJELMAN PERUSTEET 2 OV Aineisto koottu Heli Korkiakosken ( ) materiaalista.
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
4. Opiskelijan oppimisen arviointi työpaikoilla
Täydennyskoulutus Yhdessä tekemällä – hanke 2010
LÄHIHOITAJAKOULUTUS tutkinnon laajuus 120 ov
KORKEAKOULUJEN KIELTEN OSAAMISKUVAUSHANKE
Minä oppijana 1 ov..
Työpaikkaohjaajan rooli. Opeta, näytä, selosta, kysy ja perustele; toimi hyvänä esimerkkinä Selvitä mitä, miksi ja miten työ tehdään; kerro työstäsi Rohkaise.
Työssä olemassa olevalla työkyvyllä Työssä jatkamisen tuki ja osatyökykyratkaisujen edistäminen.
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
Laajennetun työssäoppimisen kokeilussa Opiskelijan henkilökohtainen ohjaus Työssäoppiminen laajenee - laajeneeko ohjaus ja tuki?!?
Tutkintosuoritusten arviointi
Opettamisesta osaamiseen -seminaari
osana opiskelijan PLE:tä
Kielikoulutuskeskus / HAMK Mari Kokkonen
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Ohjaa ja kannusta OK–koulutus 2 op Arvioi ja innosta AI–koulutus 2 op
Opettajatuutori (Laurea/ Leppävaara /marata)
Ryhmä 1.
ASIANTUNTIJUUS & OPINNÄYTETYÖ Työelämän asiantuntijuutta ei voi määritellä yksilön prosessina vaan oleellista on se, että yksilö osaa suhteuttaa oma osaamisensa.
Tuutorointi- ja Vertaistuutorointi- työrenkaiden yhteistapaaminen Tampereella Ryhmätyöskentelyn tuotokset.
KEHITYSKESKUSTELUT OPISKELIJOIDEN KANSSA
AHOT Terveys-ja hoitoalan klusterissa
Opettaja Uusimmat Oma opetukseni Kurssi-ilmoittautuminen: TILTP1, kurssilaisten valinta TILTP2, ilmoittautuminen päättynyt Arviointi: METAA2,
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisohjelma Metropoliassa Opettamisesta osaamiseen - kehittämisohjelman avausseminaari Leena Koivumäki,
Elina Kauhanen Vantaan ammattiopisto Varia, Talvikkitien toimipiste
Työpaikkakouluttajan ABC
TAO, Turun Ammattiopistosäätiö
Työpaikkakouluttajan ABC
Näkemyksiä, kokemuksia ja ajatuksia opettajatuutoroinnista Minna Nieminen SAMOK ry. Sisältö: 1) Opettajatuutoroinnin hyödyt opiskelijalle 2) Opettajatuutoroinnin.
Ajatuksia AMK-opintoihin valmentavan koulutuksen sisällöistä Metropolia / Riitta Metsänen.
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Helsingin yliopisto Avoin yliopisto Henkilökohtainen opintosuunnitelma HOPS Avoimessa yliopistossa
TUPA –Työpaikkaohjaajien kouluttajakoulutus - kuka kouluttaa ketä?
Lukion uudet työtavat – kohti kokonaisvaltaista arviointikulttuuria
Välipalaute Moduuli 3 Mitä tästä voimme oppia? Mitä parantaa?
TopTen -hanke Erityistä tukea tarvitsevat opiskelijat ja työvalmentajamalli Tuija Partanen.
Tiedonhaku Käänteinen Inkvisitio 11. (toiminta) 11 ● Itsearviointi ● Opiskelija pohtii mitä uusia asioita on oppinut kurssin aikana? ● Opiskelija pohtii.
Tutkintoja ja tutkinnon osia voi suorittaa myös työtoiminnassa järjestöissä, liikuntaseuroissa, pajoilla ja vankiloissa! Tutkintoja työtoiminnassa opinnollistamisen.
Kokemuksia opinnollistamisesta Saimaan amk:n pilotissa Kristiina Helminen Lehtori, ESH, Terveydenhoitaja, TtM, Projektipäällikkö Verkkovirta-projekti
Arviointi osana oppimisprosessia
Arviointi Arviointiasteikko ja -merkinnät Tutkinnon osan arviointi
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
PBL-OPINTOJAKSON LUOMINEN VERKKOTOTEUTUKSENA
Potentiaalisten kumppaneiden kartoittaminen
OPPIMISEN ARVIOINTI TYÖKALUN KÄYTTÄMINEN OPISKELIJA
Osaamisen näytön prosessi
Timo Sinivuori Metropolia
Joustavat oppimispolut
PBL Ongelmaperustainen oppiminen
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Osaamisen näytön prosessi
LASTEN JA NUORTEN HOITOTYÖN OHJATTU HARJOITTELU
Merja Öhman Kielten lehtori Karelia ammattikorkeakoulu
Vauhtia ja motivaatiota opiskeluun työtä opinnollistamalla
Opinnollistamisen pähkinät
Säädöksistä arjen toiminnaksi
Muualla kuin Haaga-Helia:ssa hankittu osaaminen
Laurea/Näyttöseteli Opiskelija voi käyttää näyttöseteliä opintojen räätälöintiin tai täydentämiseen Yhdellä näyttösetelillä opiskelija voi näyttää osaamisensa.
Kahdeksan edellytystä sujuvaan opinnollistamiseen
Yhteinen monialainen asiakas-suunnitelma
Karvi arviointitiedon tuottajana
Tervetuloa opintojaksolle MENESTYVÄ TYÖYHTEISÖ (LEA1LH002)
OPISKELU TIETOJENKÄSITTELYN MONIMUOTOKOULUTUKSESSA
Esityksen transkriptio:

Työelämän tarpeet työn opinnollistamisen haasteena Marata-alalla 1. Opiskelijalähtöinen opinnollistaminen; Case Fazer Amica 2. Korkeakoululähtöinen opinnollistaminen; Case Sodexo

Työelämän tarpeet työn opinnollistamisen haasteena marata-alalla 1, Opiskelijalähtöinen opinnollistaminen; Case Fazer Amica Opiskelijan urasuunnitelma Tutkinnon osaamistavoite Opintojaksojen osaamistavoite Yrityksen kehitystarpeet Opiskelijan HOPS Viestintä työelämän kanssa Yrityksen rooli ja resurssit Opettajat Opinnollistamisen suunnitelma dokumentti Työkalut ja prosessit Resurssien realistisuus

Aikaikkuna 4 kuukautta 10 op 2 opettajaa 30 opiskelijaa, 2. lukuvuosi 2. Työelämän tarpeet työn opinnollistamisen haasteena marata-alalla 2. Korkeakoululähtöinen opinnollistaminen; Case Sodexo Aikaikkuna 4 kuukautta 10 op 2 opettajaa 30 opiskelijaa, 2. lukuvuosi Pakollinen ammattiopintojakso 5 yrityksen toimipistettä ja esimiestä

Yksilöllinen kokoava oppimistehtävä Opinnollistamisen prosessikuvaus 2. Korkeakoululähtöinen opinnollistaminen; Case Sodexo Mitä opiskelija tuo mukanaan? ARVIOINTI JA PALAUTE Vertaispalaute, Työelämän palaute Opettajien palaute OPINTOJAKSON tavoitteet Check Check Check Katse tulevaan Arviointi-keskustelut Kick off Teema 1 Teema 2 Teema 3 Teema 4 Teema 5 Teema jne. Yksilöllinen kokoava oppimistehtävä Työelämän tehtävät Reflektointi x.x.201x Reflektointi x.x.201x Reflektointi x.x.201x Reflektointi x.x.201x Reflektointi x.x.201x Työelämän tarve Työelämälähtöiset oppimistehtävät

Työn opinnollistaminen ja arviointi Opiskelijan itsearviointi Työkalut joista tiimit valitsivat haluamansa Yksilö- ja ryhmäarviointi Työelämä tarvitsee selkeät ohjeet ja työkalut esimiespalautelomake, joka toimi opiskelijan ja työelämän palautekeskustelun runkona Työelämän arvioijalle esiteltiin opintojakson alussa arvioinnin kohteet Painotus työelämävalmiuksissa Opettaja tekee arviointipäätöksen perustuen kolmisuuntaiseen arviointiaineistoon Numeerinen arviointi haastavaa Opiskelija Työelämä AMK

Haluatko kuulla lisää? Pauliina.silvennoinen@jamk.fi Karoliina.väisänen@jamk.fi KIITOS !