© Petteri Elo OPS-koulutus 2016 Uuden OPS:n henki © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Yhteystiedot Petteri Elo petteri.elo@pedanow.com +358405506020 11.12.2014 Yhteystiedot Petteri Elo petteri.elo@pedanow.com +358405506020 www.pedanow.com Twitter: @PetteriElo © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016 VÄITE # 1 ”Oppikirjat ohjaavat liikaa opetusta. Keskitymme liikaa faktojen opettamiseen.” www.ivn.us © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Luku 3.3: Tavoiteena laaja-alainen osaamisen Ajattelun taidot ja oppimaan oppiminen (L1) Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2) Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3) Monilukutaito (L4) Tieto- ja viestintäteknologian osaaminen (L5) www.linkedin.com Työelämätaidot ja yrittäjyys (L6) Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L7) Fokuksen siirto © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Maantieto 7. lk. 11.12.2014 T5 Tavoitteena on ohjata oppilasta kehittämään maantieteellistä ajattelutaitoa sekä kykyä esittää maantieteellisiä kysymyksiä. T9 Tavoitteena on harjaannuttaa oppilasta havainnoimaan ympäristöä ja siinä tapahtuvia muutoksia sekä aktivoida oppilasta seuraamaan ajankohtaisia tapahtumia omassa lähiympäristössä, Suomessa ja koko maailmassa. T10 Tavoitteena on tukea oppilasta kehittämään vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitoja sekä argumentoimaan ja esittämään selkeästi maantieteellistä tietoa. T11 Tavoitteena on ohjata oppilasta vaalimaan luontoa, rakennettua ympäristöä ja niiden monimuotoisuutta sekä vahvistaa oppilaan osallistumisen ja vaikuttamisen taitoja. © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016 Ajatteluntaitoja - vertailu - luokittelu ja käsitehierarkiat - syy/seuraussuhteiden ja asioiden välisten yhteyksien löytäminen, ymmärtäminen ja soveltaminen - systemaattisuus ja tarkkuus - omien mielipiteiden muodostaminen - argumentointi ja oman ajattelun sanoittaminen - kriittinen ajattelu - hypoteettinen ajattelu - luova ajattelu - päättely ja johtopäätösten tekeminen http://www.edu.helsinki.fi/malu/kirjasto/tieto/lukem/main.htm - vallitsevien lainalaisuuksien ymmärtäminen ja soveltaminen - avaruudellinen hahmottaminen ja näkökulman vaihtaminen - tiedorakentelu yksin ja yhteisöllisesti - strategian vaihtamisen taito © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016 Laadukkaat tehtäväksiannot tiedonsiirto vs. ajatteluntaidot tavoitteiden selkeys © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016 VÄITE #2 www.uschamber.com ”Opettajan ja oppilaiden roolitus vaatii tutkiskelua.” www.uschamber.com www.kaarina.fi © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016 Oppiminen sosiaalisena tapahtumana Laadukas ryhmätehtävä Pieni tehtävä & Ryhmätyö https://www.youtube.com/watch?v=EQ1NIxSxtc4 Ajattelun sanoittaminen © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016 VÄITE #3 ”Opitut tiedot ja taidot eivät siirry oppiaineiden välillä puhumattakaan koulun ja muun elämän välillä” © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Arjen ilmiöiden havainnointi: Mittaaminen: matematiikka tekninen työ Mittayksiköt: matematiikka fyke Sanaluokat: äidinkieli vieraat kielet Arjen ilmiöiden havainnointi: koulu muu maailman KIIRE (missä makustelu?), PÄÄLLEKKÄISYYDET, VIRHEEN TEKEMISEN PELKO © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Ilmiöt Tutkiva ote Autenttiset oppimisympäristöt, asiantuntijat ja ajankohtaisuus Oppilaslähtöisyys TVT oppimisprosessin tukijana Käytännön sovellus Opiskeltavien asioiden välisten suhteiden ymmärtäminen sisällöt edellä vs. käsitteet edellä vs. taidot edellä (L1…/T1…) keppihevonen Luodaan merkityksellinen viitekehys opiskelulle. Oppimisprosessin ohjaaminen Osa oppiaineen ydinosaamista © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
”Arviointimme keskittyy liikaa yksittäisiin suorituksiin.” VÄITE #4 ”Arviointimme keskittyy liikaa yksittäisiin suorituksiin.” sites.google.com © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Arviointi Ops:ssa Itse-arviointi. Vertaisarviointi Portfoliot Kokeet Projekti jne. https://viisarihanke.wordpress.com/2016/04/13/arviointi-iltapaiva-11-5-helsingissa-ja-verkossa/ / Arvioinnin tulee olla kannustavaa ja syklistä. TAVOITTEIDEN ASETTELU JA YMMÄRTÄMINEN © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016 Kokoavasti Laadukkaat tehtäväksiannot Ajattelun taidot ja opiskelustrategiat Muu laaja-alainen osaaminen Oppilaiden ajattelu näkyväksi Oppilaiden kanssa suunnitellut ilmiötkokonaisuudet Arviointi Professio, semiprofessio vai ei kumpikaan Tyytymättömyyden tila on hyvä asia © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
Työpajat Taidot edellä - Kohti uutta OPS:ia Ilmiöoppiminen: Portti uuden OPS:n mukaiseen pedagogiikkaan. Rubriikit suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin välineenä Ongelma-ratkaisu: Malli työssä kehittymiseen Oppilaan ja opettajan roolit Ennakkotehtävä: Mieti itsellesi työpajan mukainen kehittämisen kohde. Ota uusi OPS mukaan jossain muodossa. © Petteri Elo OPS-koulutus 2016