© Petteri Elo OPS-koulutus 2016

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Asiantuntijuus ja työelämäorientaatio
Advertisements

OPPIMISYMPÄRISTÖN KEHITTÄMINEN
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Etäopetuksen pedagogiikkaa Katrina Vartiainen. Käytänteitä  Opettajalla vain etäoppilaita yhdessä koulussa  Opettajalla etäoppilaita kahdessa tai useammassa.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
AJATTELU JA OPPIMAAN OPPIMINEN OneNote-kuvakkeita Voit käyttää valmiita painikkeita tai käyttää niiden osia uusien rakentamiseen – kaikki painikkeet koostuvat.
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
ARVIOINTI ON ARVON ANTAMISTA
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Opetusta verkkoon – miksi? Sari Koski-Kotiranta
NET nivelvaiheessa Nivelvaiheen yhteistyöverkosto Rovaniemi Haukipudas Raahe Johanna Pulkkinen Tervaväylän koulu.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
© Petteri Elo OPS-koulutus Kouluttajan yhteystiedot : Petteri Elo
TURKU Monikulttuurinen opetus 1.jakso Ulla Rasimus & Leena Nousiainen.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
Koululaisena Lastentalossa Mari Orkola, Seminaarin koulu 2015.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Laaja-alainen osaaminen OPS-2016 Opettajatyöpäivä Tiina Luoma.
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Laaja-alaisuus, eheyttäminen, aihekokonaisuudet ja teemaopinnot OAK et, filosofia ja uskonto Eero Salmenkivi.
OPS 2016 Kunnan strategia Opetussuunnitelman perusteet Kunta KeSu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
KAVERIKAHVILA Vertaisoppimisen menetelmiä kouluihin
Yrittäjyyskasvatus oppimisen perustana
Laaja-alainen osaaminen
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
MATEMATIIKKA.
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Ainetyöryhmien työn aloitus
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Kieli itseilmaisun välineenä
Tervetuloa! OPS 2016.
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
Katsomusaineiden didaktiikka, yhteiset ryhmät Ryhmätehtävä 1
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Maailmankansalaiseksi kasvamisen ja kasvattamisen haasteita ja oivalluksia Koulutus- ja verkostoitumispäivä kansainvälisyyden valtionavustuksen hakijoille.
Nopolan koulu Opettajien veso
OPSISSA JA OPSISTA Opetussuunnitelma 2016.
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Etelä-Pohjanmaan peruskoulujen opetussuunnitelma 2016
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
TAIDOT EDELLÄ © Petteri Elo OPS-koulutus 2016
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
SUUNNITTELE, TOTEUTA, ARVIOI JA KEHITÄ
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Esityksen transkriptio:

© Petteri Elo OPS-koulutus 2016 Uuden OPS:n henki © Petteri Elo OPS-koulutus 2016

Yhteystiedot Petteri Elo petteri.elo@pedanow.com +358405506020 11.12.2014 Yhteystiedot Petteri Elo petteri.elo@pedanow.com +358405506020 www.pedanow.com Twitter: @PetteriElo © Petteri Elo OPS-koulutus 2016

© Petteri Elo OPS-koulutus 2016 VÄITE # 1 ”Oppikirjat ohjaavat liikaa opetusta. Keskitymme liikaa faktojen opettamiseen.” www.ivn.us © Petteri Elo OPS-koulutus 2016

Luku 3.3: Tavoiteena laaja-alainen osaamisen Ajattelun taidot ja oppimaan oppiminen (L1) Kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu (L2) Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot (L3) Monilukutaito (L4) Tieto- ja viestintäteknologian osaaminen (L5) www.linkedin.com Työelämätaidot ja yrittäjyys (L6) Osallistuminen, vaikuttaminen ja kestävän tulevaisuuden rakentaminen (L7) Fokuksen siirto © Petteri Elo OPS-koulutus 2016

Maantieto 7. lk. 11.12.2014 T5 Tavoitteena on ohjata oppilasta kehittämään maantieteellistä ajattelutaitoa sekä kykyä esittää maantieteellisiä kysymyksiä. T9 Tavoitteena on harjaannuttaa oppilasta havainnoimaan ympäristöä ja siinä tapahtuvia muutoksia sekä aktivoida oppilasta seuraamaan ajankohtaisia tapahtumia omassa lähiympäristössä, Suomessa ja koko maailmassa. T10 Tavoitteena on tukea oppilasta kehittämään vuorovaikutus- ja ryhmätyötaitoja sekä argumentoimaan ja esittämään selkeästi maantieteellistä tietoa. T11 Tavoitteena on ohjata oppilasta vaalimaan luontoa, rakennettua ympäristöä ja niiden monimuotoisuutta sekä vahvistaa oppilaan osallistumisen ja vaikuttamisen taitoja. © Petteri Elo OPS-koulutus 2016

© Petteri Elo OPS-koulutus 2016 Ajatteluntaitoja - vertailu - luokittelu ja käsitehierarkiat - syy/seuraussuhteiden ja asioiden välisten yhteyksien löytäminen, ymmärtäminen ja soveltaminen - systemaattisuus ja tarkkuus - omien mielipiteiden muodostaminen - argumentointi ja oman ajattelun sanoittaminen - kriittinen ajattelu - hypoteettinen ajattelu - luova ajattelu - päättely ja johtopäätösten tekeminen http://www.edu.helsinki.fi/malu/kirjasto/tieto/lukem/main.htm - vallitsevien lainalaisuuksien ymmärtäminen ja soveltaminen - avaruudellinen hahmottaminen ja näkökulman vaihtaminen - tiedorakentelu yksin ja yhteisöllisesti - strategian vaihtamisen taito © Petteri Elo OPS-koulutus 2016

© Petteri Elo OPS-koulutus 2016 Laadukkaat tehtäväksiannot tiedonsiirto vs. ajatteluntaidot tavoitteiden selkeys © Petteri Elo OPS-koulutus 2016

© Petteri Elo OPS-koulutus 2016 VÄITE #2 www.uschamber.com ”Opettajan ja oppilaiden roolitus vaatii tutkiskelua.” www.uschamber.com www.kaarina.fi © Petteri Elo OPS-koulutus 2016

© Petteri Elo OPS-koulutus 2016 Oppiminen sosiaalisena tapahtumana Laadukas ryhmätehtävä Pieni tehtävä & Ryhmätyö https://www.youtube.com/watch?v=EQ1NIxSxtc4 Ajattelun sanoittaminen © Petteri Elo OPS-koulutus 2016

© Petteri Elo OPS-koulutus 2016 VÄITE #3 ”Opitut tiedot ja taidot eivät siirry oppiaineiden välillä puhumattakaan koulun ja muun elämän välillä” © Petteri Elo OPS-koulutus 2016

Arjen ilmiöiden havainnointi: Mittaaminen: matematiikka  tekninen työ Mittayksiköt: matematiikka  fyke Sanaluokat: äidinkieli  vieraat kielet Arjen ilmiöiden havainnointi: koulu  muu maailman KIIRE (missä makustelu?), PÄÄLLEKKÄISYYDET, VIRHEEN TEKEMISEN PELKO © Petteri Elo OPS-koulutus 2016

Ilmiöt Tutkiva ote Autenttiset oppimisympäristöt, asiantuntijat ja ajankohtaisuus Oppilaslähtöisyys TVT oppimisprosessin tukijana Käytännön sovellus Opiskeltavien asioiden välisten suhteiden ymmärtäminen sisällöt edellä vs. käsitteet edellä vs. taidot edellä (L1…/T1…) keppihevonen Luodaan merkityksellinen viitekehys opiskelulle. Oppimisprosessin ohjaaminen Osa oppiaineen ydinosaamista © Petteri Elo OPS-koulutus 2016

”Arviointimme keskittyy liikaa yksittäisiin suorituksiin.” VÄITE #4 ”Arviointimme keskittyy liikaa yksittäisiin suorituksiin.” sites.google.com © Petteri Elo OPS-koulutus 2016

Arviointi Ops:ssa Itse-arviointi. Vertaisarviointi Portfoliot Kokeet Projekti jne. https://viisarihanke.wordpress.com/2016/04/13/arviointi-iltapaiva-11-5-helsingissa-ja-verkossa/ / Arvioinnin tulee olla kannustavaa ja syklistä. TAVOITTEIDEN ASETTELU JA YMMÄRTÄMINEN © Petteri Elo OPS-koulutus 2016

© Petteri Elo OPS-koulutus 2016 Kokoavasti Laadukkaat tehtäväksiannot Ajattelun taidot ja opiskelustrategiat Muu laaja-alainen osaaminen Oppilaiden ajattelu näkyväksi Oppilaiden kanssa suunnitellut ilmiötkokonaisuudet Arviointi Professio, semiprofessio vai ei kumpikaan Tyytymättömyyden tila on hyvä asia © Petteri Elo OPS-koulutus 2016

Työpajat Taidot edellä - Kohti uutta OPS:ia Ilmiöoppiminen: Portti uuden OPS:n mukaiseen pedagogiikkaan.   Rubriikit suunnittelun, toteutuksen ja arvioinnin välineenä  Ongelma-ratkaisu: Malli työssä kehittymiseen  Oppilaan ja opettajan roolit  Ennakkotehtävä: Mieti itsellesi työpajan mukainen kehittämisen kohde. Ota uusi OPS mukaan jossain muodossa. © Petteri Elo OPS-koulutus 2016