Kieli itseilmaisun välineenä

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Turun esi- ja perusopetuksessa
Advertisements

OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
Oman äidinkielen ja kotikielen opiskelun merkityksestä
Kielen tehtäviä Informatiivinen tehtävä Vaikuttava tehtävä
Tekstilajipohjainen kirjoittaminen ja arviointi
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Etäopetuksen pedagogiikkaa Katrina Vartiainen. Käytänteitä  Opettajalla vain etäoppilaita yhdessä koulussa  Opettajalla etäoppilaita kahdessa tai useammassa.
Verkko-oppimisympäristöt oppimisen tukena Tieto- ja viestintätekniikka pedagogisena työvälineenä Sallariina Haarala Pia Lipponen.
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
Emmi, Laura, Marianne, Johanna, Hanna, Elisa, Eva-Greta, Marcus.
Ops 2016 ja arviointi.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
AJATTELU JA OPPIMAAN OPPIMINEN OneNote-kuvakkeita Voit käyttää valmiita painikkeita tai käyttää niiden osia uusien rakentamiseen – kaikki painikkeet koostuvat.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
Feministinen opettaminen – verkkojakson esittely Sari Koski-Kotiranta Opetusteknologiakeskus.
Mediataito 8lk 1.Viestintä ja mediataito (velvoite)velvoite 2.Mediakasvatus Oulun normaalikoulussa (laadukas ohjelma)laadukas ohjelma 3.Kuvataide: Kuvaviestintä.
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Yhteisöllinen oppiminen Heini, Kati, Emilia, Tommi, Essi, Petra ja Noona.
Yrittäjyyden ja muiden tulevaisuuden taitojen edistäminen nykykoulussa Juho Norrena Yrittäjyyskasvatus Seinäjoki.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
ALOITUSINFO PROJEKTIKOORDINAATTORI SARI ÅGREN Toimintakulttuurin kehittäminen.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Laaja-alainen osaaminen
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Perustettu
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Tervetuloa! OPS 2016.
KUVATAIDE Anna-Rosa Uusitalo, NYK 7C.
© Petteri Elo OPS-koulutus 2016
TIETOISKU ESIOPETUKSEN OPS-PROSESSISTA
Vanhempainilta
Opetussuunnitelmassa 2016
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Opin ja opetan tekijänoikeuksia Opettajan kolme roolia
Nopolan koulu Opettajien veso
Tavoitteet ja arviointi
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
TURKU Monikulttuurinen opetus 2.Jakso
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
POM10CC Mikämikä-päivien Kirjallinen suunnitelma
SUUNNITTELE, TOTEUTA, ARVIOI JA KEHITÄ
DEMO 5 Sonja Betancourt, FM
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
Oman äidinkielen opetus Porvoossa
Kieli ja lukeminen alkuopetuksessa
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
3. luokka Mervi Pietilä Perusopetuksen lehtori
Mahdollisuus monipuoliseen kielitaitoon
Arvioinnin linjaukset perusopetuksessa
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Tehhään esityksiä ja muutakin ilimasua
Oppilaat ja opetussuunnitelma 2016.
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Kouvolan Yhteislyseon
Esityksen transkriptio:

Kieli itseilmaisun välineenä POM1YSU käsikirja Laura Kykkänen, Liisi Mäkelä & Roosa Simberg

Mitä itseilmaisu tarkoittaa?

Itseilmaisu on... Oman luovuuden ja ajattelun ilmentämistä eri keinoin esimerkiksi sanoilla, kuvilla, äänellä ja keholla Osa monilukutaitoa ja oppimaan oppimista Oman tahdon ja mielipiteiden ilmaisua erilaisissa tilanteissa eri tavoin Itseilmaisua tapahtuu kaikessa ihmisen toiminnassa, esimerkiksi kaikki tekstit ovat itseilmaisua Itseilmaisu vaatii henkilöltä jonkinlaista keinoa tuoda ajatuksensa näkyväksi muille

Opetussuunnitelmassa itseilmaisuun liittyvää (Opetushallitus 2015) Tietoisuus itsestä kielen käyttäjänä ja viestijänä sekä oman viestijäkuvan rakentaminen Opettajan rooli palautteen antamisessa korostuu Eri ilmaisukanavien löytäminen ja hyödyntäminen sekä rohkeus ilmaista itseään kokonaisvaltaisesti eri tapoja käyttäen Opettajan tehtävä valita ja löytää monipuolisia työskentelytapoja tukemaan itseilmaisua (kirjoittaminen, eleet, draama, kuvat yms.) Omien mielipiteiden esittäminen ja kokemusten kuvaileminen Laaja-alaisena tavoitteena kulttuurinen osaaminen, vuorovaikutus ja ilmaisu

Miksi itseilmaisua on tärkeää oppia? Jokaisella on oikeus ilmaista itseään ja olisi tärkeää, että jokainen löytäisi itselleen sopivimmat keinot itsensä ilmaisuun Oppilaiden omien kokemusten ja mielenkiinnonkohteiden näkyminen koulussa Itseilmaisun ja viestimisen tilannesidonnaisuus - vuorovaikutuksen vihjeiden ja ilmaisujen ymmärtäminen On tärkeää yhteiskunnassa pärjäämisen kannalta osata ilmaista itseään tilanteeseen sopivilla ja tarkoituksenmukaisilla keinoilla

Miten itseilmaisu näkyy äidinkielen oppimateriaaleissa? Asiakeskeisyys ja irrallisuus oppilaan omasta elämästä Omat tulkinnat teksteistä ja tarinoiden jatkaminen mielikuvituksen mukaan Lähestyminen enemmän valmiiden tietosisältöjen kuin oppilaiden oman tuottamisen kautta Draamaharjoitukset ja esiintyminen itseilmaisun harjoittelussa

Itseilmaisun tavotteita opetuksessa (Luukka 2004) Kehitetään luovaa ajattelua: ideoinnin ja vapaan ilmaisun kautta jokainen voi löytää itselleen sopivan itseilmaisun keinon Opettajan rooli on toimia itseilmaisun mahdollistajana luomalla oppilaalle edellytykset vapaaseen ja spontaaniin itseilmaisuun

Ideoita itseilmaisun opetukseen ja tukemiseen Kirjallinen itseilmaisu Luovan kirjoittamisen harjoitukset: vapaata ajatustenvirtaa tai osittain ohjeistettuna → rohkaistaan oppilaita vapaaseen ilmaisuun ja omien ajatusten ja kokemusten käsittelyyn Draaman käyttö ja monipuolinen mahdollisuus oppimiseen eri ilmaisukanavia hyödyntäen, esimerkiksi lyhytelokuvan suunnittelu ja toteutus

Ideoita itseilmaisun opetukseen ja tukemiseen Suullinen itseilmaisu Spontaani tarinan tuottaminen esim. lause kerrallaan yhdessä ryhmän kanssa. Matalan kynnyksen tehtävä, joka rohkaisee oppilaita tekstin luomiseen ja sen prosessointiin yhdessä ryhmän kanssa. Esiintymisharjoitteet Väittelyt, puheet, esitelmät jne. Omien näkemysten perusteleminen ja toisten ajatusmaailmaan eläytyminen HUOM! Oppilaiden kokemusmaailman huomioiminen

Ideoita itseilmaisun opetukseen ja tukemiseen Muu itseilmaisu → oppiainerajojen ylittäminen ja laaja-alainen oppiminen Musiikki & äidinkieli: oppilaat tuottavat heidän omaa kokemus- ja ajatusmaailmaansa käsittelevän laulun tai esimerkiksi räpin, jossa yhdistyy itseilmaisua tukevat tekstit ja niiden esittäminen musiikin keinoin. Tuetaan kokonaisvaltaista ilmaisua ja itselle tärkeiden asioiden työstämistä musiikin avulla. Kuvaamataito & äidinkieli: Minä-työ → esim. aikakauslehdet, piirrustukset yms.

Lisää ideoita?

Lähteet Luukka, M.-R. 2004. Tekstejä, luovuutta ja prosesseja – Näkökulmia kirjoittamiseen ja sen opetukseen. Teoksessa M.-R. Luukka & P. Jääskeläinen (toim.) Hiiden hirveä hiihtämässä: hirveä(n) ihana kirjoittamisen opetus. ÄOL:n vuosikirja XLVIII. Helsinki: ÄOL, 9– 22. Opetushallitus 2015. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet 2014. Helsinki: Opetushallitus.