Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Heini-Marja Järvinen Turun yliopisto
Advertisements

NATU -neljä askelta tulevaisuuteen
Compa-projektin pilottikokemusten hyödyntäminen opettajankoulutuksessa
Keskuspuiston ammattiopisto Ava - koulutus
TUTKINNONUUDISTUKSEN KESKEISET LINJAUKSET JA VAATIMUKSET Vaasa Katariina Alha/W5W.
Minä oppijana 1 ov..
TKI- päivät AMK tutkimuksen tulevaisuus *Muuttumaton (jatkuvan) kasvun skenario *Katastrofiskenario *Paluu menneisyyteen skenario *Muutos-skenario.
1 Valtakunnallinen laajennetun työssäoppimisen kokeilu painoviestinnän alalla – Kokeilun, projektin sisältö ja tavoitteet - Kokeiluissa.
Oppimiskäsitys Käsitys ammattitaidosta
DEMOKRATIA, OSALLISUUS JA VAIKUTTAMINEN UNESCO-KOULUSSA
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
TERVETULOA!. Päivän teemat -Ohjauspalvelut Kareliassa -Karelian kuulumiset -Uudistunut korkeakoulujen yhteishaku -Karelian toimijat ja opiskelijakunta.
Erityisopettajien toimenkuvan muutokset ja ajankohtaisia asioita Kaija Miettinen Vammala
AMMATILLISEN OPETTAJANKOULUTUKSEN LÄHTÖKOHTIA
TUTKOKE Turun normaalikoulussa PM/MH. Mikä TUTKOKE?  Tutkimus-, kokeilu ja kehittämistoiminta  Tavoite määritelty harjoittelukoulujen strategiassa.
Ohjaaminen verkossa – onnistuneen etäohjauksen edellytyksiä
TOIMINNALLISEN OPINNÄYTETYÖN RAPORTOINTI
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
OPETTAJANA SUOMESSA. Tilastokeskuksen aineisto opettajista vuodelta 2005 Ikärakenne (yli 50v)  Perusopetuksessa yli 6000  Lukiossa yli 2700  Luokanopettajia.
Opetussuunnitelmatyö - keskiössä OPSviestintä Katariina Alha Jyväskylän yliopisto
USKONTO/aineenopettajat REFLEKTIOTYÖSKENTELY Ryhmäkokoontuminen Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
Opettamisesta osaamiseen – kehittämisseminaari
Tutkimussuunnitelma Leikin mahdollisuudet äidinkielen opetuksessa 1. ja 6. luokalla Tanja Kaspala.
Tytöt teknologian taitajiksi
KUHA: TIETOKANTAPOHJAINEN WWW-SOVELLUS OPINTO- OHJAUKSEEN Kati Mäki-Kuutti Tietotekniikan graduseminaari
Arkiston nimi:Päiväys:Copyright: OpettajatuutorointiAuli Pekkala Opettajatuutorointi.
Uudistuuko kemian opetus? Marja Montonen MMO Kemian opiskelijat yleissivistävässä koulutuksessa Ympäristö ja luonnontieto (1- 4) opp.
Samran Khezri Kieliparlamentti, Helsinki
Hannele Niemi Kodin ja koulun yhteistyö opettajankoulutuksen sisältöalueena Hannele Niemi.
EUTRAIN Comenius 2.1 Projekti Fysiikan ja kemian opettajakoulutuksen yhtenäistäminen Euroopassa.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
School-university partnership Kokemuksia koulun ja yliopiston välisestä kumppanuusyhteistyöstä kokosi: Erja Syrjäläinen.
Didaktiikkaa Eero Salmenkivi Opettajankoulutuslaitos.
Ops seminaari Askola.
USKONTO/aineenopettajat Reflektointityöskentely Ryhmäkokoontuminen 3 Martin Ubani, FT, TM Uskonnon didaktiikan yliopistonlehtori SOKLA.
Ajattelu ja oppimaan oppiminen
ENORSSI TYÖSEMINAARI JYVÄSKYLÄSSÄ
, 60 op = 25 op kandidaatin tutkintoon, = 35 op maisterin tutkintoon Aineenopettajan pedagogiset opinnot Filosofinen tiedekunta.
ERILLISET ERITYISOPETTAJAN OPINNOT Tervetuloa Helsingin yliopistoon! Alkuinfo
Minä oppijana yliopistossa - opintopsykologisia näkökulmia ESOK-seminaari Tampereella Satu Eerola Opintopsykologi.
Sosiaalityön käytännön, koulutuksen ja tutkimuksen strategista kumppanuutta Itä-Suomen yliopistossa Katri Savolainen Projektipäällikkö Itä-Suomen yliopisto.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Arviointi ja monipuoliset oppimismenetelmät. Peruskoulu  Perusopetuslain mukaan oppilaan arvioinnin tehtävänä on ohjata ja kannustaa opiskelua sekä.
Kielten laitos HALUATKO KIELENKIINTOISEN OPISKELUPAIKAN?
Oulun normaalikoulun tutkimus- ja kokeilupalvelut Tutkimus- ja kokeilutoiminnan läpinäkyvyys Raportointikynnys (heikot signaalit) Täydennyskoulutuspalveluiden.
OTK infotilaisuus opinnoista lukuvuonna Dekaani Juha Karhu klo ls 10.
Aikaa erilaisille oppijoille – Miten mahdollistaa joustavat opintopolut Katariina Alha W5W, Oulun yliopisto.
ENorssin ohjaajakoulutuspalvelut TAVOITTEET LUKUVUODELLE Moduuli 2 Jyväskylä, Joensuu, Savonlinna Moduuli 2 Turku, Tampere, Rauma,
Oulun normaalikoulun lukio. Normaalikoulun lukio on Linnanmaalla toimiva Oulun yliopiston harjoittelukoulu. Koulussa työskentelee varsinaisten opettajien.
Uuden opetussuunnitelman mukainen arviointi Mukkulan koulussa
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Tiimikoulu Raimo Laaksonen ja Vesa Joutsen
Oma kehitystehtävä: Teorian tuominen ohjauskeskusteluihin
Opettajasta/kouluttajasta (oppimisen) ohjaajaksi
Anni Vanhala Johtava sosiaalityöntekijä
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
Kasvatusalan tutkintorakenne-suositukset
Konteksti, jossa tutkimus tapahtuu
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
Mitkä määräykset ja ohjeet ohjaavat ammatillisen koulutuksen/korkeakoulutuksen opiskelija-arvioinnin toteutusta? Anna, Marko, Sonja, Suvi
Pedagogiset aineopinnot lv
Terhi Maskonen Riia Palmqvist Hämeenlinna
Fysioterapeutti (AMK), 210 op
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Oppiminen opetusharjoittelussa
Vaasan ammattiopisto / cpa & kjo
Laaja-alainen arviointi
eNORSSI TYÖSEMINAARI JYVÄSKYLÄSSÄ
Esityksen transkriptio:

Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu Aineenopettajaopiskelijan ammatillinen kehittyminen ohjatussa harjoittelussa Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu

Tutkimuskysymys Miten ohjattu harjoittelu (20 op) vaikuttaa saksan kielen aineenopiskelijan ammatilliseen kehittymiseen? Opiskelijan omat tavoitteet ja ihanteet vs. yhteiskunnan asettamat tavoitteet ja luokkahuonetodellisuus 18.11.2017

Teoriapohjaa A) Moderni kielikasvatus ja sen käsitys kielestä ja kielen oppimisesta. B) Käsitykset siitä, millaisia opettajia Suomessa halutaan koulutettavan, mm. valtakunnallinen kielikoulutuspoliittinen projekti (Kiepo) ja Opettajankoulutus 2020 . 18.11.2017

Opettajankoulutuksen tavoitteena "ajatteleva opettaja" joka osaa arvioida oman toimintansa lähtökohdat, syyt ja seuraukset. Edellytyksenä on. että opiskelijassa kehittyy opintojen aikana neljä eri taitoa: 1. opetustekniset taidot (luokanhallinta, aineenhallinta, työtavat ja menetelmät). 2. analysointitaidot (kyky havaita ja eritellä luokassa ja koulussa tapahtuvaa toimintaa sekä sen tietoisia ja tiedostamattomia päämääriä) 3. tiedostamisen taito (opettaja on tietoinen opetuksen eettisistä ja moraalisista seurauksista ja osaa tehdä ratkaisuja ja valintoja päämäärien suhteen) 4. oppilaantuntemuksen taito (osaa tunnistaa erilaiset oppilaat erilaisine tarpeineen sekä osaa kehittää heidän yksilöllisiä taipumuksiaan ja kunnioitustaan erilaisuutta kohtaan). Krokfors, L. 2003. Tavoitteena ajatteleva opettaja. Teoksessa R. Silkelä (toim.) Tutkimuksia opetusharjoittelun ohjauksesta. Suomen harjoittelukoulujen vuosikirja n:o 1. Joensuu: Joensuun kirjastopaino, 23-26. 18.11.2017

Opettajankoulutus 2020 Ohjatun harjoittelun tehtävänä on A) auttaa yhdistämään teoreettinen tieto käytäntöön ja osoittaa, miten käytännön opetustilanteista voidaan saada aineksia opetuksen kehittämiseksi B) tukea opiskelijan kasvua työtään tutkivaksi ja kehittäväksi asiantuntijaksi C) auttaa opiskelijaa kehittymään vuorovaikutuksen ja sosiaalisten taitojen saroilla. Ammattietiikan korostuminen Valmiudet kohdata ja käsitellä erilaisten lasten oppimiseen liittyviä ongelmia 18.11.2017

Kiepo 2007 Aineenhallinta; sisällöllisesti yhä laajempi kieliasiantuntijuus Tutkinnon rakenne (pää- ja sivuaineet) Monimediaisen ajattelun kehittyminen Monikulttuuristuvan koulun haasteet (myös OPM) Laaja-alaistuva työnkuva 18.11.2017

Tutkimuksen metodit Alkukysely OH1:n aikana (oma kielipolku, käsitykset hyvästä vieraan kielen opetuksesta ja opettajasta, miksi haluaa saksan opettajaksi hops syksy ja kevät reflektiovihko, jossa tuntisuunnitelmat, ohjaajan kirjallinen palaute, oma reflektio norssin keräämät nettipalautteet haastattelut keväällä opintojen päätteeksi 18.11.2017

tutkimusaineistoa kerätään vuosien 2007-2010 aikana Turun normaalikoulussa ohjattuun harjoitteluun osallistuvilta tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivista, mutta osaa aineistosta voidaan analysoida kvantitatiivisin metodein 18.11.2017

Aineiston analyysi grounded theory, prosessinomainen, avoin lähestymistapa, aineistolähtöisyys? Yleiset tavoitteet vs. kerätty aineisto? 18.11.2017