Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu Aineenopettajaopiskelijan ammatillinen kehittyminen ohjatussa harjoittelussa Katrina Vartiainen, Turun normaalikoulu
Tutkimuskysymys Miten ohjattu harjoittelu (20 op) vaikuttaa saksan kielen aineenopiskelijan ammatilliseen kehittymiseen? Opiskelijan omat tavoitteet ja ihanteet vs. yhteiskunnan asettamat tavoitteet ja luokkahuonetodellisuus 18.11.2017
Teoriapohjaa A) Moderni kielikasvatus ja sen käsitys kielestä ja kielen oppimisesta. B) Käsitykset siitä, millaisia opettajia Suomessa halutaan koulutettavan, mm. valtakunnallinen kielikoulutuspoliittinen projekti (Kiepo) ja Opettajankoulutus 2020 . 18.11.2017
Opettajankoulutuksen tavoitteena "ajatteleva opettaja" joka osaa arvioida oman toimintansa lähtökohdat, syyt ja seuraukset. Edellytyksenä on. että opiskelijassa kehittyy opintojen aikana neljä eri taitoa: 1. opetustekniset taidot (luokanhallinta, aineenhallinta, työtavat ja menetelmät). 2. analysointitaidot (kyky havaita ja eritellä luokassa ja koulussa tapahtuvaa toimintaa sekä sen tietoisia ja tiedostamattomia päämääriä) 3. tiedostamisen taito (opettaja on tietoinen opetuksen eettisistä ja moraalisista seurauksista ja osaa tehdä ratkaisuja ja valintoja päämäärien suhteen) 4. oppilaantuntemuksen taito (osaa tunnistaa erilaiset oppilaat erilaisine tarpeineen sekä osaa kehittää heidän yksilöllisiä taipumuksiaan ja kunnioitustaan erilaisuutta kohtaan). Krokfors, L. 2003. Tavoitteena ajatteleva opettaja. Teoksessa R. Silkelä (toim.) Tutkimuksia opetusharjoittelun ohjauksesta. Suomen harjoittelukoulujen vuosikirja n:o 1. Joensuu: Joensuun kirjastopaino, 23-26. 18.11.2017
Opettajankoulutus 2020 Ohjatun harjoittelun tehtävänä on A) auttaa yhdistämään teoreettinen tieto käytäntöön ja osoittaa, miten käytännön opetustilanteista voidaan saada aineksia opetuksen kehittämiseksi B) tukea opiskelijan kasvua työtään tutkivaksi ja kehittäväksi asiantuntijaksi C) auttaa opiskelijaa kehittymään vuorovaikutuksen ja sosiaalisten taitojen saroilla. Ammattietiikan korostuminen Valmiudet kohdata ja käsitellä erilaisten lasten oppimiseen liittyviä ongelmia 18.11.2017
Kiepo 2007 Aineenhallinta; sisällöllisesti yhä laajempi kieliasiantuntijuus Tutkinnon rakenne (pää- ja sivuaineet) Monimediaisen ajattelun kehittyminen Monikulttuuristuvan koulun haasteet (myös OPM) Laaja-alaistuva työnkuva 18.11.2017
Tutkimuksen metodit Alkukysely OH1:n aikana (oma kielipolku, käsitykset hyvästä vieraan kielen opetuksesta ja opettajasta, miksi haluaa saksan opettajaksi hops syksy ja kevät reflektiovihko, jossa tuntisuunnitelmat, ohjaajan kirjallinen palaute, oma reflektio norssin keräämät nettipalautteet haastattelut keväällä opintojen päätteeksi 18.11.2017
tutkimusaineistoa kerätään vuosien 2007-2010 aikana Turun normaalikoulussa ohjattuun harjoitteluun osallistuvilta tutkimus on luonteeltaan kvalitatiivista, mutta osaa aineistosta voidaan analysoida kvantitatiivisin metodein 18.11.2017
Aineiston analyysi grounded theory, prosessinomainen, avoin lähestymistapa, aineistolähtöisyys? Yleiset tavoitteet vs. kerätty aineisto? 18.11.2017