Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
eNORSSI TYÖSEMINAARI JYVÄSKYLÄSSÄ 09.-10.09.2009
2
17.9.2016 Monikulttuuristuvat norssit Monikulttuurisuus ohjatussa harjoittelussa Työryhmä: (Ryhmän jäsenet ottavat yhteyttä suluissa mainittuihin norsseihin) Merja Kukkonen Joensuu (Kajaani, Savonlinna) Merja MarjakangasOulu (Rovaniemi) Eeva-Maija NiinistöRauma (Hämeenlinna, Tampere) Jaana Silvennoinen Helsingin normaalilyseo (Viikin normaalikoulu) Annele LaaksonenTurku (Jyväskylä, Kokkola)
3
17.9.2016 Annele Laaksonen, TNK Tilastotietoa: Ulkomaalaisia 132 600 (2007) Perusopetuksessa 17 500 Lukiossa 3000 Ammatillisessa peruskoulutuksessa 4500, (2,9 % koko oppilasmäärästä) Ikärakenne: Vieraskieliset 6-12 -vuotiaat yli 12 000; 13-15-vuotiaat 6000; 16-18-vuotiaat 6500 > Vuoden 2025 ennuste (joka viides helsinkiläiskoululainen on maahanmuuttajataustainen)
4
17.9.2016 Työryhmän lähtötilanne Monikulttuurisuus näkyy yhteiskunnassa> koulussa Maahanmuuttajaoppilaan kohtaaminen, oppimishaasteisiin vastaaminen Monikulttuurisuus- interkulttuurisuus > lähtökohdat erilaiset norsseista riippuen Maahanmuuton syyt vaihtelevat kouluittain (pakolaisuus, turvapaikan hakija, paluumuuttaja, työperäinen maahanmuutto, opiskelun / avioliiton kautta saapuneet ym.)> norssin oppilasaines vaihtelee määrältään ja sisällöltään Kotoutumisen kannalta merkityksellistä, onko muutto ollut vapaaehtoinen vai pakon alla tapahtunut Suomi toisena (vieraana) kielenä, S2- opetus/vieraan kielen didaktiikka ! > tavoitteena akateeminen kielitaito, kaksi- tai monikielisyys > MONIKULTTUURISUUSTAITOJEN KEHITTÄMINEN
5
17.9.2016 Interkulttuurisuuskasvatus ( opetusharjoitteluun) (Banks 1989 ja 1999)
6
17.9.2016 Opettaja tarvitsee kulttuurisensitiivisyyttä kohdatessaan erilaisista konteksteista tulevat lapset /nuoret tietoa eri kulttuureista ja maailman tilanteesta pedagogisia taitoja oppimistilanteissa rohkeutta kysyä ja kyseenalaistaa omaa ajatteluaan kykyä oikeudenmukaisuuteen eettinen velvoite rauhan-, ihmisoikeus- ja tasa- arvokasvatukseen interkulttuurisuus ja kansainvälisyyskasvatus tarkoittavat muutosta koko kouluyhteisössä ja ympäristössä
7
17.9.2016 Annele Laaksonen, TNK Työryhmän tavoitteet Portaaliin oma otsikko monikulttuurisuudesta > (esim. Monikulttuuristuvat norssit) Tavoittaa joka norssi yhteyshenkilön avulla Osallistuminen tutustumis- ja kehittämispäiviin (1-2 päivää): Monikulttuurisuus ohjatussa harjoittelussa Turun normaalikoulussa (viikolla 46, ke ja to) : > Ohjelma: (Monitahoinen näkökulma) - hallinto (rehtori) - etninen opettaja - maahanmuuttajaoppilas (oma koulutuspolku) - luokan-, aineenopettaja, erityisopettaja, S2-opettaja, OHR - opetusharjoittelija, oppituntien seuranta - didaktikko Budjetti n. 12 henkilölle (matka Turkuun + majoitus eNorssilta : 2500 euroa matkat +hotelli, yksiköt maksavat sijaiskulut ?!
8
17.9.2016 Jatkoa: Verkkoluennot Vertaiskohtaaminen opetusharjoittelijoiden välillä (caset) Vertaiskohtaaminen opettajien välillä virtuaalisesti Live-luennot + keskustelu Opettajat vaihtoon norssien välillä Opettaja / opetusharjoittelija kansainvälinen vaihto Tapaamiset talvi- ja kesäpäivien yhteydessä Sähköpostiyhteydet Lähinorssit yhteistyössä Veso-päivät Portaaliin monikulttuurisuustutkimukset ja materiaalit ( S2-opas ) ym.
9
17.9.2016 Työryhmässä sovittu: Ryhmän koordinaattori kaudella 2009-2010 Annele Laaksonen, TNK (½- 1 vvh) Ryhmä sitoutuu toimintaan ja pyrkii lisäämään omalta osin tietoisuutta ja aktiviteettia omassa kouluyhteisössään monikulttuurisuudesta (monikulttuurisuus ohjatussa harjoittelussa) Tavoitteena on saada edustaja (t) joka norssista monikulttuurisuusryhmän toimintaan mukaan.
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.