Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Oppiminen opetusharjoittelussa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Oppiminen opetusharjoittelussa"— Esityksen transkriptio:

1 Oppiminen opetusharjoittelussa
eNorssin syysseminaari Jyväskylä Ari Myllyviita ja Anni Loukomies Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu eNorssi-seminaari/Myllyviita & Loukomies 22/09/2018

2 Tutkimuksen konteksti
Etelä-Afrikassa suurena tavoitteena kehittää maan opettajankoulutusta ja sitä kautta koko koulutusjärjestelmää Johannesburgin yliopiston Soweton kampus Funda UJabule –harjoittelukoulu Suomen mallin mukaan organisoitu Luokat oppilaiden kotikielen mukaan (englanti, zulu, sesotho jne.) Harjoittelijat kymmenen hengen ryhmissä, opiskelijatutorit, huomattavasti vähemmän opetettavia tunteja Presentation Name / Firstname Lastname 22/09/2018

3 Kuvia Funda UJabule –harjoittelukoulusta
Presentation Name / Firstname Lastname 22/09/2018

4 Kuvia Funda UJabule –harjoittelukoulusta
Presentation Name / Firstname Lastname 22/09/2018

5 tutkimuskysymykset Mitä opettajan tiedon osa-alueita harjoittelussa opittiin? Mistä opittu tieto oli peräisin? Miten opiskelijat reflektoivat (for-in-on action) Millä tasoilla reflektio toteutui (kuvailu-objektiteorioiden taso-metateoreettinen taso) Presentation Name / Firstname Lastname 22/09/2018

6 Teoreettiset lähtökohdat
Opettajan tiedon osa-alueet (Shulman, 1987; Grossman, 1990) Yleinen pedagoginen tieto (GPK=general pedagogical knl.) Sisältötieto (CK=content knl.) Pedagoginen sisältötieto (PCK=pedagogical content knl.) Kontekstia koskeva tieto (Gess-Newsome & Lederman, 1999) Kirjallisuudessa muitakin tapoja jäsentää opettajan tietoa. Harjoittelun ainedidaktinen painotus, Shulmanin ym. Lähestymistapa sopii hyvin. Tiedon alkuperä; teoria vai kokemukset Presentation Name / Firstname Lastname 22/09/2018

7 Kyselyn laadinta Suunnittelutapaaminen, kirjallisuuskatsaus
Lähtokohtana kirjallisuus ja opetusharjoittelun tavoitteet Taustakysymykset Kysymykset opettajan tiedon osa-alueista Suunnittelu ja ohjaus, ajankäyttö Kääntäminen suomeksi Pilottiversio Helsingissä (N=5) ja Johannesburgissa (N=100) keväällä 2014, kyselyn jälkeen haastattelu, jossa arvioitiin kysymyksiä Viimeistely Johannesburgissa Verkkokysely Presentation Name / Firstname Lastname 22/09/2018

8 Otos Helsingissä luokanopettajakoulutuksen monialaiseen harjoitteluun osallistuneet opiskelijat kahden lukuvuoden ajalta (lukuvuodet sekä 15-16, kuusi monialaista harjoittelua) Helsingissä N=106 Vastauspyyntö sähköpostitse ja kaksi muistutusta Johannesburgissa N=123 Presentation Name / Firstname Lastname 22/09/2018

9 Kvantitatiivisen kyselyn tuloksia
Presentation Name / Firstname Lastname 22/09/2018

10 Presentation Name / Firstname Lastname
22/09/2018

11 Presentation Name / Firstname Lastname
22/09/2018

12 Presentation Name / Firstname Lastname
22/09/2018

13 Reflektointi Painopiste reflektiossa
UJ ennen UH jälkeen Kenen kanssa reflektoidaan (eniten) UJ ryhmässä UH parin kanssa Presentation Name / Firstname Lastname 22/09/2018

14 Presentation Name / Firstname Lastname
22/09/2018

15 Presentation Name / Firstname Lastname
22/09/2018

16 Presentation Name / Firstname Lastname
22/09/2018

17 Presentation Name / Firstname Lastname
22/09/2018

18 Kvantitatiivisen aineiston täydentäminen
Helsingissä haastateltiin kuutta opiskelijaparia Puolistrukturoitu haastattelu Teorialähtöinen sisällönanalyysi, analyysirunko kysymyksiin perustuva Kaksi tutkijaa analysoi aineiston toisistaan riippumatta Analyyseja verrattiin Aineiston analyysi on vielä Presentation Name / Firstname Lastname 22/09/2018


Lataa ppt "Oppiminen opetusharjoittelussa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google