Opeka, Oppika ja Ropeka Erityisasiantuntija Leena Pöntynen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Osaamisen ja sivistyksen asialla Lahjakkuutta ja erityisvahvuuksia tukevan opetuksen kehittämishanke Kirjoittajan nimi Tilaisuuden nimi Päiväys/
Advertisements

Perusopetuksen toimintakulttuurin kehittämishanke (OKM) Puolalan lähikoulun luokat
ONKO VERKKO-OPPIMINEN RIKKI ?. PERUSOPETUKSEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN OPETUSKÄYTÖN SEKÄ OPPILAIDEN TIETO- JA VIESTINTÄTEKNIIKAN PERUSTAITOJEN KEHITTÄMISSUUNNITELMA.
Yritysviestinnän ja internet-palveluiden asiantuntija.
Toimintaympäristö Muuttoliike Leena Salminen.
Apua OPS:n tvt-tavoitteiden arviointiin Jari Harvio, Hämeenlinnan kaupunki Harri Jurvela, Tampereen kaupunki Esityksessä on Kahootilla toteutettu kilpailu.
6AIKA-OHJELMAN TILANNE JulkICT-ohjausryhmälle Ville Meloni – 6Aika-toimisto.
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
1 Työhyvinvointikartoitus tuntiopettajille ja luennoitsijoille Wahren-opisto.
Alakoulujen oppilaskuntien ja Turun Lasten Parlamentin yhteistyö.
Kirjasto kaikille Kirjastoalan AMK-koulutuksen näkökulma Päätösseminaari Ritva Hyttinen, Kirjasto- ja tietopalvelualan koulutus Turku AMK.
Jouni Paakkinen Perusopetuksen päätelaiteprojekti.
Kansainvälinen liiketoiminta Digitalisaatio ja digitaaliset oppimisympäristöt Pepe Vilpas.
Tuloksia THL:n ja harjoittelukoulujen yhteistyöstä eNorssi -seminaari, Hämeenlinna Anne-Marie Rigoff.
Kaikkien aikojen Porvoo Alla tiders Borgå LUKION OPS-PROSESSIN AIKATAULUTUSTA TYÖRYHMIEN AIKATAULUT (14.9. TILANNE) OPS 2016.
{ Meidän päiväkodin digistrategia Case: Jyväskylän kaupunki ja eHipsu-hanke Meidän päiväkodin digistrategia.
Työturvallisuusopetuskyse lyn tuloksia Turvapeda2 hanke Jaakko Rinne Projektikoordinaattori
YOPALAn ja Jyväskylän yliopiston opiskelijakyselyn vertailua
KiVa-ohjelmasta luopuminen ja uuden toimintatavan kehittäminen
Arviointi osana oppimisprosessia
Kaikki yhden puolesta ja yksi kaikkien puolesta!
KEHITYSKESKUSTELU - Ennalta sovittu ja suunniteltu keskustelu esimiehen ja työntekijän( voi olla myös tiimin) välillä Tuija Takkula,
OPS-PROSESSI Ulla Ilomäki-Keisala luokanlehtori Helsingin yliopiston
Johdanto Kuvailuteksti harmaaseen palkkiin:
Tampereen kaupunkiseudun TVT-suunnitelma, Treduka
Normaalikoulujen tuki perusopetuksen opetussuunnitelmatyölle
Näin oppiminen muuttuu Helsingissä
VARDA-tietovirrat: Varhaiskasvatuksen tietojen siirtyminen tiedon tuottajilta tiedon hyödyntäjille.
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Mitä Yhteispeli tarjoaa koululle? Miten ilmoittaudutte Yhteispeliin?
Arviointi ja vaikuttavuus
TOIMINTA-REFLEKTIO-OPPIMINEN.
Arviointi Hyökkälän koulussa lv
Innokylän arviointimittari
10%:n sääntö opettajien lukumäärä Tehtyjä kokeiluja Muuttuva oppimaisema Innovaatiot *Tuote / vuosi Perusaste ,6 Lukio
Infoa tutoropettajille
CERN-TIEDEOPISKELUPROJEKTI
Opeka-kyselyn tulokset
Tervetuloa Innokylään
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Sivisverkon digitaaliset osaamismerkit
Vaativan erityisopetuksen ja koulunkäynnin ohjaajien täydennyskoulutuskokonaisuus
Opetustoimi osana Jyväskylää
YLEINEN TUKI TEHOSTETTU TUKI ERITYINEN TUKI YLEINEN TUKI
TVT-koordinaattori Jari Halonen Ylöjärven kaupunki
EDELLYTYKSET AVOIMEN DATAN HYÖDYNTÄMISELLE LIIKETOIMINNASSA
<Hankkeen nimi>
Mikä Kykyviisari? Maksuton työ- ja toimintakyvyn itsearviointimenetelmä työikäisille Perustuu vastajaan omaan arvioon tilanteestaan Arvioi suuntaa-antavasti.
Tervetuloa Innokylään
Muutokset matematiikan opetuksessa
TULOKSET OPINNOISTA-TÖIHIN WEBROPOL-KYSELY SYKSY 2017
Tietotekniikan laitoksen suuntautumisvaihtoehdot
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Koulu palveluna –kokeilu Aalto-yliopiston kampuksella
Uuden teknologian vaikutukset työpaikoille
Syksyn 2016 vanhempainiltoihin
Asiointipalveluiden laatu - Asiakasarvioinnit
SePPO-osahanke Keudassa Lahti
Opetusharjoittelun valtakunnallinen opiskelijapalaute Yksilöllisyyden huomioon ottaminen opetuksessa Hämeenlinna Marita Kontoniemi.
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
Verkko-oppimisympäristöjen käytettävyyshaasteita
”Avaruusseikkailu 2006” Verkko-opetuskokeilu
Laadunvarmistuksen työkalut Laadunvarmistus, toimijat ja niiden roolit
Arvokas-aloitusseminaarin pienryhmät Jaana Joutsiluoma
Video 5: Yleisesti kysyttyjä kysymyksiä ja niihin annettuja vastauksia
Järjestö 2.0 hankkeiden jatkosuunnitelma
Nuorten kuuleminen Valtakunnallisen nuorisotyön ja –politiikan ohjelman valmistelu Materiaalin tuottaneet 1. vuosikurssin yhteisöpedagogi (AMK) -opiskelijat.
Opeka-kysely 2016 Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa.
LUOTTAMUS LIIKUNNAN JA URHEILUN VERKOSTOJEN VALTIONOHJAUKSESSA
Kumppanuus-/yrityspolkumalli
Esityksen transkriptio:

Opeka, Oppika ja Ropeka Erityisasiantuntija Leena Pöntynen Suomen Kuntaliitto TVT-koordinaattori Jari Halonen Ylöjärven kaupunki

Oppika, Opeka ja Ropeka -dataa digiajan koulun kehitystyötä tukemaan Kehitetty OPH:n ja OKM:n tuen avulla yhteistyössä kuuden kunnan (Tampere, Espoo, Helsinki, Hämeenlinna, Jyväskylä, Turku ja Vantaa). Mukana yhteistyössä on myös Suomen Kuntaliitto. Palvelua ylläpitää Tampereen yliopiston TRIM-tutkimuskeskus, joka myös tuottaa raportit oppilaille, opettajille, rehtoreille ja sivistystoimen johdolle, sekä kokoaa valtakunnan digikoulu-raportin Valtioneuvoston kanslialle ja ministeriölle. Lisäksi julkaisee aineistosta valittuja tuloksia tutkimusartikkeleissa ja julkaisuissa. Verkossa toimiva kysely – aina käytettävissä. Annetaan kullekin vastaajalle oma digiprofiili-kuvaus vastaamisen jälkeen ja sen lisäksi koosteraportit oppilaista opettajille ja rehtoreille, opettajista rehtorille ja rehtoreista sivistystoimenjohtajalle. Tavoitteena tukea koulun kehitystyötä datan avulla. Ainutlaatuinen kokonaisuus on ilmaiseksi koulujen käytettävissä

Tampereen yliopisto, TRIM-tutkimuskeskus Mikä on Oppika? Oppika on verkkopalvelu oppilaiden tieto- ja viestintäteknologiaan liittyvien valmiuksien selvittämiseen. Netissä tapahtuvat kyselyt on suunniteltu täytettäväksi perusopetuksen 2., 5. ja 8. luokan oppilaille sekä lukiolaisille. Opetushallituksen rahoittama palvelu, jossa ovat mukana Tampereen, Espoon, Helsingin, Hämeenlinnan, Jyväskylän, Turun ja Vantaan kaupungit. Palvelun teknisen toteutuksen on tehnyt Tampereen yliopiston TRIM- tutkimuskeskus. www.oppika.fi Tampereen yliopisto, TRIM-tutkimuskeskus

Oppikan tuloksia voidaan käyttää moneen eri tarkoitukseen Oppilaiden tieto- ja viestintäteknologiaan liittyvien valmiuksien kartoittamiseen ja niiden kehittämiseen Kunnan ja koulun kehittämiseen Opetuksen ja oppimisen kehittämiseen Tutkimukseen, esimerkiksi kuinka paljon suomalaiset oppilaat käyttävät tabletteja kouluissa? Osana koulun palautejärjestelmää Tampereen yliopisto, TRIM-tutkimuskeskus

Oppikaan on vastannut tähän mennessä: 2. Luokka: 6851 oppilasta   5.Luokka: 6883 oppilasta 8.Luokka: 6541 oppilasta   Lukio: 1212 opiskelijaa Yhteensä: 21 487 vastaajaa

Pari esimerkkiä Oppikan tuloksista

Kuinka paljon vietät aikaa päivässä tietotekniikan parissa?

Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa. Se antaa opettajille sekä koulun ja kunnan edustajille tietoa heidän omista TVT-valmiuksistaan suhteessa muihin opettajiin, kouluihin ja valtakunnalliseen tilanteeseen. www.opeka.fi Opekan tuloksia

Osa-alueet Seuraavissa esimerkeissä N= 6169 Digitaalinen toimintaympäristö / 10 kysymystä Toimintakulttuuri / 17 kysymystä Pedagoginen toiminta / 54 kysymystä Osaaminen / 24 kysymystä Seuraavissa esimerkeissä N= 6169

73,4 % OPETTAJISTA käyttää itse tieto- ja viestintäteknologiaa oppitunneillaan

22,7 % opettajista vastaa OPPILAIDEN käyttävän tieto- ja viestintäteknologiaa tunneillaan

www.ropeka.fi Ropeka on rehtorin ja koulunjohtajan itsearviointityökalu. Sen avulla vastaaja voi arvioida koulunsa digitaalisen toimintaympäristön tilaa ja kehitystarpeita. 360-kuva koulusta digiaikana Ropekan tarkoituksena on tukea koulun kehittämistyötä ja antaa rehtoreille ja johtajille arvioitua tietoa siitä mitä kehittämistarpeita koulussa on liittyen digitaaliseen toimintaympäristöön ja sen pedagogiseen käyttöön. Parhaan hyödyn siitä saa, kun koulussa opettajat vastaavat www.opeka.fi –kyselyyn ja koulu ottaa käyttöön vielä oppilaille suunnitellun www.oppika.fi – palvelun.

Mitä ROPEKA kertoo rehtorien näkemyksistä… Strategia – onko ja millainen Sitoutuneisuus muutokseen Uuden toimintakulttuurin luominen Osaamisen kehittäminen oppilaitoksessa Tekninen toimintaympäristö www.ropeka.fi 4 ensimmäistä teemaa näkyvät toistaiseksi tulosraporteissa

Ropeka on otettu hyvin vastaan Ropekaan on vastannut jo 456 yleissivistävän koulun rehtoria ja johtajaa 95 kunnasta

Pari esimerkkiä Opettajien ja rehtoreiden vastausten eroavuuksista Rehtorien kyselyssä on kuusi samaa, tai lähes samaa kysymystä kuin Opekassa: ”Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä” ”Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa” ”Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaaminen” ”Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja” ”Koulussani vertaisopettajat tarjoavat TVT-opastusta.” ”Työyhteisön (asenne)ilmapiiri on myönteinen uusien asioiden kokeilemiseen opetuksessa” Miltä vastaukset näyttävät?

Melko yhdenmukaisiltakin... *) Ropekassa kysymys: Työyhteisön asenneilmapiiri on myönteinen uusien asioiden kokeilemiseen opetuksessa

Mutta pääosassa kysymyksiä rehtorit ovat selvästi optimistisempia:

Positiivisia vastauksia (Täysin samaa mieltä, jokseenkin samaa mieltä)   Positiivisia vastauksia (Täysin samaa mieltä, jokseenkin samaa mieltä) Kysymys Ropeka (N=390) Opeka (N=4917) Työyhteisön ilmapiiri on myönteinen uusien asioiden kokeilemiseen opetuksessa. - 78 % Työyhteisön asenneilmapiiri on myönteinen uusien asioiden kokeilemiseen opetuksessa. 88 % Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa. 73 % 44 % Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja. 63 % Koulussani vertaisopettajat tarjoavat TVT-opastusta. 91 % Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaaminen. 90 % 54 %

Tuloksia kaupungin tasolla Toiminta

Asenne Opetuskäyttö

Osaaminen

Tuloksista pohdintaa Koulukulttuurin on muututtava ops:n mukaan, mutta: Tvt:n hyödyntäminen OPS:n mukaan on sujuvaa vasta 1/3 opettajista. 2/3 opettajista kokee edelleen oman osaamisen ja tvt-taitojensa riittämättömyyttä => lisää koulutusta. Suurimalla osilla tunneista oppilaat eivät käytä tvt:aa (ohjelmointia jne.)=> oppilaat töihin järkeviin ops:sta johdettuihin kokonaisuuksiin. Oppilaat käyttävät puhelinta suuren osan valveilla-ajastaan. Koulujen teknologiset valmiudet noin 60% kunnossa=> BYOD? Rehtorit ovat avainasemassa muutoksessa, mutta vain ½ kouluyhteisöstä ja sidosryhmistä on sitoutettu muutokseen Vierihoito, eli nykyinen tutortoiminta on osoittautunut hyväksi malliksi täydennyskoulutukseen => jatkuttava Opeka, Oppika ja Ropeka antavat laajoja tuloksia päätöksenteon pohjaksi => koulutuspoliittiset päätökset tulee sitoa tutkittuun tietoon, jota on tarjolla => tulokset vietävä kuntiin, sivistyslautakuntiin jne.

Miten selvitykset etenevät? Tuloksia toimitetaan kouluille ja kunnille koko ajan pyyntöjen mukaan Palvelut ovat auki koko ajan eli kunnat ja koulut voivat tulla mukaan milloin haluavat Valtakunnan raportti ministeriölle syksyllä 2017 Uusi valtakunnan aineisto kerätään vuoden 2018 alussa tammi- maaliskuu

Kiitos!