Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuErkki Aaltonen Muutettu yli 5 vuotta sitten
1
Verkko-oppimisympäristöjen käytettävyyshaasteita
Veikko Savijoki
2
Esityksen rakenne Mitä ovat verkko-oppimisympäristöt
Käytettävyyden eri muodot Arviointimenetelmät Veikko Savijoki
3
Verkko-oppimisympäristöt?
Edeltäviä tekniikoita: kirjekurssit, koulu-tv Opiskelua verkossa Hyödyntävät tavallisia www-tekniikoita Esim. WebCT, Blackboard, Optima, Edulink, Moodle Verkko-oppimisympäristöt eivät sovi kaikkeen opiskeluun Veikko Savijoki
4
Käytettävyys verkko-oppimisympäristöissä
Tekninen Pedagoginen Esteettömyys / saavutettavuus Veikko Savijoki
5
Tekninen käytettävyys
Nielsen Opittavuus Tehokkuus Muistettavuus Virheiden vähyys Miellyttävyys ISO Tuottavuus Tehokkuus Miellyttävyys Veikko Savijoki
6
Pedagoginen käytettävyys
”Teknisen käytettävyyden näkökulmasta huippuunsa hiottu verkko-oppimisympäristö on hyödytön, jos se ei mahdollista pedagogisessa mielessä järkevien opinto-kokonaisuuksien rakentamista ja hyödyntämistä” Silius et al. 2003 Ei yhtä hyvin määritelty kuin tekninen käytettävyys Pedagogisen käytettävyyden merkitys vaihtelee Veikko Savijoki
8
Esteettömyys Erityisryhmät Ei pelkkää vammaisteknologiaa
Avainkysymys vaihtelevissa käyttötilanteissa Tukee erilaisia oppimistyylejä Veikko Savijoki
9
Arviointi Käytettävyystestaus oikeilla käyttäjillä
Asiantuntija-arviointi Tekninen Pedagoginen Työkaluja: Suositukset: W3C, Laatuaverkkoon.fi ARVO Veikko Savijoki
11
Ajatuksia Verkko-oppimisympäristöt tarjoavat monia mahdollisuuksia
Elinikäinen oppiminen Etäopetuksen hyödyt Kehitteillä oleva teknologian ala Pitkä tie kuljettavana! Erityishaastena monitieteellisyys Veikko Savijoki
12
Kysymyksiä?
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.