Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuHannu Lehtilä Muutettu yli 5 vuotta sitten
1
TVT-koordinaattori Jari Halonen Ylöjärven kaupunki
Opeka, Oppika ja Ropeka TVT-koordinaattori Jari Halonen Ylöjärven kaupunki
2
Mikä on Oppika? www.oppika.fi
Oppika on verkkopalvelu oppilaiden tieto- ja viestintäteknologiaan liittyvien valmiuksien selvittämiseen. Netissä tapahtuvat kyselyt on suunniteltu täytettäväksi perusopetuksen 2., 5. ja 8. luokan oppilaille sekä lukiolaisille. Opetushallituksen rahoittama palvelu, jossa ovat mukana Tampereen, Espoon, Helsingin, Hämeenlinnan, Jyväskylän, Turun ja Vantaan kaupungit. Palvelun teknisen toteutuksen on tehnyt Tampereen yliopiston TRIM- tutkimuskeskus.
3
Oppikan tuloksia voidaan käyttää moneen eri tarkoitukseen
Oppilaiden tieto- ja viestintäteknologiaan liittyvien valmiuksien kartoittamiseen ja niiden kehittämiseen Kunnan ja koulun kehittämiseen Opetuksen ja oppimisen kehittämiseen Tutkimukseen, esimerkiksi kuinka paljon suomalaiset oppilaat käyttävät tabletteja kouluissa? Osana koulun palautejärjestelmää
4
2. Luokka: 8.Luokka: 5.Luokka:
Jokaisessa osa-alueessa verrataan koko Suomen yli vastaajaan
5
2.lk
6
2.lk
7
2.lk
8
5.lk Painopisteet Ylöjärvellä
9
5.lk
10
5.lk 43% ei merkitystä
11
5.lk
12
8.lk
13
8.lk
14
8.lk
15
8.lk
16
8.lk
17
8.lk
18
Kuinka paljon vietät aikaa päivässä tietotekniikan parissa?
19
robotiikkaan panostus näkyy
Office 365, Pedanet –panostus näkyy Osalle oppilaista aivan sama mitä ympäristöä tai välinettä käytetään Byod ei ratkaise laite/verkko-ongelmia näppäintaitoihin panostaminen 4. ja 6.lk ei näy Tekijänoikeuksiiin, tietoturvaan on koulutettava Tietoverkon avulla tapahtuva kiusaaminen
20
Opeka on verkkopohjainen työkalu, jolla opettajat ja koulu voivat arvioida koulunsa tieto- ja viestintätekniikan opetuskäytön tasoa. Se antaa opettajille sekä koulun ja kunnan edustajille tietoa heidän omista TVT-valmiuksistaan suhteessa muihin opettajiin, kouluihin ja valtakunnalliseen tilanteeseen. Opekan tuloksia
21
Osa-alueet Seuraavissa esimerkeissä N= 6169
Digitaalinen toimintaympäristö / 10 kysymystä Toimintakulttuuri / 17 kysymystä Pedagoginen toiminta / 54 kysymystä Osaaminen / 24 kysymystä Seuraavissa esimerkeissä N= 6169
22
73,4 % OPETTAJISTA käyttää itse tieto- ja viestintäteknologiaa oppitunneillaan
23
22,7 % opettajista vastaa OPPILAIDEN käyttävän tieto- ja viestintäteknologiaa tunneillaan
24
Ropeka on rehtorin ja koulunjohtajan itsearviointityökalu. Sen avulla vastaaja voi arvioida koulunsa digitaalisen toimintaympäristön tilaa ja kehitystarpeita. 360-kuva koulusta digiaikana Ropekan tarkoituksena on tukea koulun kehittämistyötä ja antaa rehtoreille ja johtajille arvioitua tietoa siitä mitä kehittämistarpeita koulussa on liittyen digitaaliseen toimintaympäristöön ja sen pedagogiseen käyttöön. Parhaan hyödyn siitä saa, kun koulussa opettajat vastaavat –kyselyyn ja koulu ottaa käyttöön vielä oppilaille suunnitellun – palvelun.
25
Mitä ROPEKA kertoo rehtorien näkemyksistä…
Strategia – onko ja millainen Sitoutuneisuus muutokseen Uuden toimintakulttuurin luominen Osaamisen kehittäminen oppilaitoksessa Tekninen toimintaympäristö 4 ensimmäistä teemaa näkyvät toistaiseksi tulosraporteissa
26
Ropeka on otettu hyvin vastaan
Ropekaan on vastannut jo 456 yleissivistävän koulun rehtoria ja johtajaa 95 kunnasta
27
Pari esimerkkiä Opettajien ja rehtoreiden vastausten eroavuuksista
Rehtorien kyselyssä on kuusi samaa, tai lähes samaa kysymystä kuin Opekassa: ”Valitse taso, joka kuvaa parhaiten osaamistasi TVT:n käytössä” ”Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa” ”Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaaminen” ”Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja” ”Koulussani vertaisopettajat tarjoavat TVT-opastusta.” ”Työyhteisön (asenne)ilmapiiri on myönteinen uusien asioiden kokeilemiseen opetuksessa” Miltä vastaukset näyttävät?
28
Melko yhdenmukaisiltakin...
*) Ropekassa kysymys: Työyhteisön asenneilmapiiri on myönteinen uusien asioiden kokeilemiseen opetuksessa
29
Mutta pääosassa kysymyksiä rehtorit ovat selvästi optimistisempia:
30
Positiivisia vastauksia (Täysin samaa mieltä, jokseenkin samaa mieltä)
Positiivisia vastauksia (Täysin samaa mieltä, jokseenkin samaa mieltä) Kysymys Ropeka (N=390) Opeka (N=4917) Työyhteisön ilmapiiri on myönteinen uusien asioiden kokeilemiseen opetuksessa. - 78 % Työyhteisön asenneilmapiiri on myönteinen uusien asioiden kokeilemiseen opetuksessa. 88 % Koulullani on yhteisesti sovitut tavoitteet TVT:n hyödyntämisestä opetuksessa. 73 % 44 % Koulussani on helppo lähteä kehittämään uusia toimintatapoja. 63 % Koulussani vertaisopettajat tarjoavat TVT-opastusta. 91 % Kehityskeskusteluissa otetaan esille TVT-osaaminen. 90 % 54 %
31
Tuloksia kaupungin tasolla Toiminta
33
Asenne Opetuskäyttö
34
Osaaminen
35
Tuloksista pohdintaa Koulukulttuurin on muututtava ops:n mukaan, mutta: Tvt:n hyödyntäminen OPS:n mukaan on sujuvaa vasta 1/3 opettajista. 2/3 opettajista kokee edelleen oman osaamisen ja tvt-taitojensa riittämättömyyttä => lisää koulutusta. Suurimalla osilla tunneista oppilaat eivät käytä tvt:aa (ohjelmointia jne.)=> oppilaat töihin järkeviin ops:sta johdettuihin kokonaisuuksiin. Oppilaat käyttävät puhelinta suuren osan valveilla-ajastaan. Koulujen teknologiset valmiudet noin 60% kunnossa=> BYOD? Rehtorit ovat avainasemassa muutoksessa, mutta vain ½ kouluyhteisöstä ja sidosryhmistä on sitoutettu muutokseen Vierihoito, eli nykyinen tutortoiminta on osoittautunut hyväksi malliksi täydennyskoulutukseen => jatkuttava Opeka, Oppika ja Ropeka antavat laajoja tuloksia päätöksenteon pohjaksi => koulutuspoliittiset päätökset tulee sitoa tutkittuun tietoon, jota on tarjolla => tulokset vietävä kuntiin, sivistyslautakuntiin jne.
36
Miten selvitykset etenevät?
Tuloksia toimitetaan kouluille ja kunnille koko ajan pyyntöjen mukaan Palvelut ovat auki koko ajan eli kunnat ja koulut voivat tulla mukaan milloin haluavat Valtakunnan raportti ministeriölle syksyllä 2017 Uusi valtakunnan aineisto kerätään vuoden 2018 alussa tammi- maaliskuu
37
Kiitos!
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.