Johtaja Jorma Kauppinen Opetushallitus EDUCA-messut

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Hankesato talteen! Kevättapaaminen yleissivistävän koulutuksen kansainvälistäjille , Tampere Miten opetussuunnitelmaa voi rikastaa paikallisesti.
Advertisements

TUNTIJAON JA OPETUSSUUNNITELMIEN KANSAINVÄLISYYS
PORKKANAPIRTTI PERHEKOTI
OPETUSSUUNNITELMA KOULUKOHTAINEN
Varhaiskasvatus monikulttuuriseksi
KANSALAISTAPAHTUMAVIIKKO TAMPEREELLA PÄÄN AVAUKSIA LAPSEN OIKEUKSIIN.
Turun esi- ja perusopetuksessa
Heinolan kaupungin opetussuunnitelma
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Seurakuntien varhaiskasvatuksen neuvottelupäivät "Kirkko iholla"
YK:n lapsen oikeuksien sopimus (LOS)
TH Osaamisen ja sivistyksen asialla TAITEEN PERUSOPETUS Jorma Kauppinen.
LAPSEN OIKEUDET.
Prosessikuvaus Joensuun normaalikoulun OPS –prosessista 2003
Varhaiskasvatuspalveluiden kehittämissuunnitelma Varhaiskasvatuspalveluiden visio Varhaiskasvatuksesta hyvä alku lapsen kasvulle, kehitykselle.
Perusopetuksen opetussuunnitelma 2016
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Opiskelijoiden erityinen tuki ammatillisissa oppilaitoksissa Hanna Ilola KL, erityisopettaja Tampereen ammatillinen opettajakorkeakoulu.
Perusopetuksen uudistus
Tervetuloa Suomen UNESCO-ASPnetkoulut. 35 koulua paikalla.
LAAJENNETTU TYÖSSÄOPPIMINEN toimintasuunnitelma Etelä-Savon ammattiopisto.
Aihekokonaisuudet lukiossa Eero Salmenkivi Soveltavan kasvatustieteen laitos.
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Ylöjärven opetussuunnitelmaprosessi Opetuspäällikkö Leena Pöntynen
Perusopetuksen arvoperusta ja arvokeskustelut
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
OPPI SYNTYY YHDESSÄ TEKEMÄLLÄ - EI MONISTAMALLA
OPETUSSUUNNITELMA 2016 Luku 1. Paikallisen opetussuunnitelman
Oppiaine-kokonaisuus
Ops seminaari Askola.
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Katsaus opetussuunnitelmatyöhön Talous tutuksi 2013 Kristina Kaihari Opetusneuvos.
Teema tarkoittaa:  Elämässä ja arjessa selviytymistä  Hyvinvointia ja terveyttä  Omasta ja muiden turvallisuudesta huolehtimista eri tilanteissa, myös.
Laaja-alainen osaaminen OPS 2016
KESTÄVÄ KOULUKULTTUURI NIINA MYKRÄ TOIMINNANJOHTAJA, SUOMEN LUONTO- JA YMPÄRISTÖKOULUJEN LIITTO KASVATUS JA YHTEISKUNTA –TOHTORIOHJELMA, TAMPEREEN YLIOPISTO.
Lasten oikeudet. Lapsen oikeuksien sopimus Maailman laajin ihmisoikeussopimus Hyväksyttiin 1989, Suomessa voimaan maata hyväksynyt, vain Yhdysvallat.
Yhteiskunnan uudet haasteet, koulun mahdollisuudet ja UNESCO- koulun kv-toiminta UNESCO-ASPNET-KOULUJEN SEMINAARI OPETUSHALLITUS TIINA SARISALMI.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
TERVETULOA! OSALLISTAVAA OPPILASTOIMINTAA. NUKSUN YDIN Nuoret tekevät –aikuiset tukevat Anna nuorten tehdä itse Innosta, tue, kannusta Nuorten kyvyt esiin!
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2015 Opetussuunnitelma uudistuu.
Seinäjoki Ihmisoikeudet, demokratia ja sovittelu opetussuunnitelmissa ja käytännössä Satu Elo, OPH.
Lapsen oikeudet toteutuvat arjessa
Varhaiskasvatuksen arvioinnin lähtökohtia
Perustettu
ERITYISTAIDEKASVATUS
Pidennetyn oppivelvollisuuden oppilaan perusopetukseen ottaminen
Kansainvälisyys uudistetuissa opetussuunnitelmissa – Lupa sanoa!
PARIKKALAN ESIOPETUSSUUNNITELMA
Köyhyys ja lapsen oikeudet
Kasva ja Opi Lempäälässä
Huoltajien, henkilöstön ja yhteistyökumppanien ajatuksia yhteistyöstä varhaiskasvatuksessa Luottamus huoltajien ja henkilöstön välisessä yhteistyössä on.
Vanhempainilta
Nopolan koulu Opettajien veso
Kelpo-hanke Amisto
Ops-iltapäivä Raumanmeri
Opetussuunnitelmauudistuksellako uuteen lukioon?
Opetussuunnitelma ops
Opetustoimi osana Jyväskylää
Uudet opetussuunnitelmat – oppiminen muutoksessa?
PED0031, VARHAISPEDAGOGIIKKA
Asiakasraati Lapsen vasu
Tulevaisuuden koulu 2016 Mikkeli
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Osaamisperusteisuus todeksi – käytäntöjä ja työkaluja
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
Tutkintorakenteesta tutkinnon perusteeksi
Lapsivaikutusten arviointi LAVA
Vihreä lippu & vasu Kuinka Vihreä lippu -toiminta tukee valtakunnallisen varhaiskasvatussuunnitelman toteutusta?
Esityksen transkriptio:

Johtaja Jorma Kauppinen Opetushallitus EDUCA-messut 27.1.2017 Kuka määrittelee opetussuunnitelman ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden arvot? Johtaja Jorma Kauppinen Opetushallitus EDUCA-messut 27.1.2017

Opetushallitus pähkinänkuoressa Opetushallitus ja Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus CIMO yhdistyivät 1.1.2017 uudeksi kehittämisvirastoksi, jonka nimi on Opetushallitus. Opetushallituksen perustehtävät ovat kehittää koulutusta, varhaiskasvatusta ja elinikäistä oppimista sekä edistää kansainvälisyyttä. Henkilöstöä 370 Pääjohtaja Olli-Pekka Heinonen

Arvoista…. Arvoja voidaan määritellä monella tavoin: mm. niiden taustalla on arvostamista; ne liittyvät johonkin hyvään ja tavoiteltavaan; on aineellisia ja henkisiä arvoja; on esteettisiä arvoja, eettisiä arvoja ja tiedollisia arvoja Perinteisiä länsimaisia arvoja: totuus, hyvyys, kauneus ; vapaus, veljeys, tasa- arvo Arvoperustasta löytyy erilaisia aatehistoriallisia kerrostumia Yhteiskunnan muuttuessa myös arvot ovat muutoksessa 27/01/2017 Opetushallitus

Arvot ohjaavat kasvatusta ja kasvatus välittää arvoja – koulutus ja kasvatus ovat aina arvosidonnaisia Koulutusta koskevat arvot ovat muotoutuneet ajan kuluessa, pitkäkestoisissa arvojen kehittymisen prosesseissa Perusteiden arvoperusta rakentuu yleensä niistä arvoista, joista ollaan laajasti yksimielisiä – haaste nykyajalle, moniarvoiselle yhteiskunnalle? 27/01/2017 Opetushallitus

YK:n yleismaailmallinen ihmisoikeuksien julistus 1948 Kasvatuksen ja opetuksen arvot ovat laeissa, asetuksissa sekä opetus- suunnitelman ja varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa Kansainväliset sopimukset ovat vaikuttaneet arvoihin ja säädöksiin, mm: YK:n yleismaailmallinen ihmisoikeuksien julistus 1948 YK:n yleissopimus lapsen oikeuksista 1991 Euroopan ihmisoikeussopimus 1998 YK:n yleissopimus vammaisten henkilöiden oikeuksista 2007 YK:n julistus alkuperäiskansojen oikeuksista 2007 27/01/2017 Opetushallitus

OPETUS JA OPPIMINEN Perusopetuslaki ja -asetus MAHDOLLINEN KOULUKOHTAINEN OPS ja sen varaan rakentuva vuosisuunnitelma PAIKALLINEN OPETUSSUUNNITELMA 2016 Opettajan- koulutus Oppi- materiaali Paikalliset tarpeet ja linjaukset Laatukriteerit Opetussuunnitelman perusteet 2014 Valtioneuvoston asetus tavoitteista ja tuntijaosta 422/2012 Perusopetuslaki ja -asetus

Varhaiskasvatussuunnitelman tasot ja ohjaavuus Varhaiskasvatuslaki Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet 2016 (OPH) Paikalliset varhaiskasvatussuunnitelmat 1.8.2017 palveluntuottaja-, yksikkö-, ryhmä- tai toimintamuotokohtaisesti Lapsen varhaiskasvatussuunnitelma

Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden arvoperusta Arvoperustan yleisperiaatteina Lapsen edun ensisijaisuus Lapsen oikeus hyvinvointiin, huolenpitoon ja suojeluun Lapsen mielipiteen huomioon ottaminen Yhdenvertainen ja tasa-arvoinen kohtelu Lapsen syrjintäkielto 27/01/2017 Opetushallitus

Varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa ryhmitelty teemoiksi: Lapsuuden itseisarvo Ihmisenä kasvaminen Lapset oikeudet Yhdenvertaisuus, tasa-arvo ja moninaisuus Perheiden monimuotoisuus Terveellinen ja kestävä elämäntapa 27/01/2017 Opetushallitus

Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden arvoperusta Oppilaan ainutlaatuisuus ja oikeus hyvään opetukseen Ihmisyys, sivistys, tasa-arvo ja demokratia Kulttuurinen moninaisuus rikkautena Kestävän elämäntavan välttämättömyys 27/01/2017 Opetushallitus

Paikallinen arvokeskustelu Paikallisen/koulukohtaisen opetussuunnitelmantyön yhteydessä arvokeskustelut luovat yhteistä pohjaa opetus- ja kasvatustyölle ; samoin varhaiskasvatuksessa Paikallisesti päätetään miten arvokeskustelut toteutetaan osana opetussuunnitelmatyötä ja muutoin säännöllisesti koulutyön aikana Paikallisesti päätetään miten luodaan edellytykset henkilöstön, lasten ja oppilaiden, huoltajien sekä mahdollisten muiden yhteistyökumppaneiden osallistumiselle keskusteluun Esim. perusopetuksen osalta opetuksen järjestäjä päättää ja kuvaa mitkä ovat arvoperustaa mahdollisesti täydentävät paikalliset näkökulmat tai painotukset ja miten ne ilmenevät sekä miten arvoperustan toteutumista seurataan ja arvioidaan 27/01/2017 Opetushallitus

Kiitos jorma.kauppinen@oph.fi