VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
MUSIIKIN PERUSTEET SML 2013 Musiikin perusteet on yksi opetussuunnitelman perusteiden (OPH 2002) opintokokonaisuus. Se määritellään sisältöalueittain seuraavasti:
Advertisements

ARVIOINTI Vanhempainilta
Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden linjauksia
Opetuksen eheyttäminen ja monialaiset oppimiskokonaisuudet OPS 2016
Tytöt teknologian taitajiksi
Myllypuron yläaste Tervetuloa!
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
Pornaisten OPS-veso mika waltarin koululla
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
UUDET OPETUSSUUNNITELMAT – UUDENLAISIA TAITOJA
Opetussuunnitelma uudistuu Syksy 2016 Perusopetuksen opetussuunnitelma (ops) uudistetaan noin 10 vuoden välein. Taustalla valtioneuvoston asetus, jossa.
Kieliä opettavien OPS- tapaaminen Ryhmätyön ohjeistus.
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
MITÄ LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN JA OPPIMISKOKONAISUUDET TARKOITTAVAT ESIOPETUKSEN ARJESSA? Huom! Esityksestä on poistettu valokuvat.
Seppo Mentula ops-koordinaattori Tuusula 2016 Opetussuunnitelma uudistuu.
OPS 2016 Alakoulun valinnaiset aineet Kiviniemen ja Takkurannan koulujen valinnaisaineet sekä ohjeet valinnan suorittamiseen Wilmassa lukuvuotta
Laaja-alaisuus, eheyttäminen, aihekokonaisuudet ja teemaopinnot OAK et, filosofia ja uskonto Eero Salmenkivi.
Mankalan koulun vanhempainilta ti Opetussuunnitelmauudistus valinnaiset Sari Juuti.
OPS 2016 Pedagoginen kahvila Porin kaupungin perusopetuksen tuntijako Sivistyslautakunta
Oppimiskäsitys- työpaja Aija Rinkinen Opetushallitus.
Vieraat kielet Opetussuunnitelmassa Kieltenopetus Pöljän koululla Englantia opettaa Juhamatti Kalima, ruotsia Sari Korhonen. Saksan hoitavat etäopetuksena.
Vanhempien mielipiteitä
PEDAGOGINEN ILTAPÄIVÄ
Ranska, valinnaisaine 2vt
Taide- ja taitoaineiden valinnaiset tunnit sekä valinnaiset aineet 8
Perustettu
Kuinka toteuttaa monialaisia oppimiskokonaisuuksia?
VALINNAINEN LIIKUNTA 8. lk 2h/viikko 9.lk 2h/viikko
MIKÄ ON OPETUSSUUNNITELMA?
Opetussuunnitelma uudistui- mikä muuttuu?
Ainetyöryhmien työn aloitus
LEMPIKOULU-OPPIMISKERRAN TEORIA
MIKÄ OPETUSSUUNNITELMA ON ?
Kielihanke Hanke kielten opiskelun varhentamiseksi, kehittämiseksi ja lisäämiseksi esi- ja perusopetuksessa.
Vanhempainilta
Opetussuunnitelmassa 2016
Hermolle-koulutus: suomen kielen ja kirjallisuuden opetus (25 op)
Englannin valinnainen lisäkurssi
Mikä käsityön opetuksessa muuttuu?
OPS 2016 Valinnaisuus.
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
OPSISSA JA OPSISTA Opetussuunnitelma 2016.
Lintulammen koulun valinnaiskurssit
Kritiikittömistä kopioijista uuden tekijöiksi
Opetussuunnitelma uudistui – mikä muuttuu?
VALINNAINEN LIIKUNTA PUOLANKAJÄRVEN KOULU ALAKOULU
Maaselän koulun 4. lk:n vanhempainiltaan
Musiikin valinnainen.
IPPO-MALLI Toimintamalli opetuksen
KUVATAIDE Kuvataideopetuksen tarkoituksena on kehittää opiskelijan ymmärrystä yhteiskunnan ja ympäristön visuaalisista ilmiöistä ja niiden merkityksistä.
6. työelämässä tarvittava osaaminen ja yrittäjyys
Ops 2016 – Mikä muuttuu?.
Timo Rissanen Kouluprojekti POM2STN Kevät 2017 Timo Rissanen
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
Kaakkurin koulun valinnaisaineet
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
Kastellin koulun valinnaiset 8. ja 9. luokalle
Kastellin koulun valinnaiset 8. ja 9. luokalle
Kirjoittajaprofiilit
VALINNAINEN LIIKUNTA PUOLANKAJÄRVEN KOULU ALAKOULU
Tulevaisuuden koulu 2016 peItsarin koulu
7. luokat kevät 2019 Maikkulan koulu
TURUN Lyseon koulun esittelyilta
Tehhään esityksiä ja muutakin ilimasua
VALINNAINEN LIIKUNTA PUOLANKAJÄRVEN KOULU ALAKOULU
VALINNAISET LIIKUNTAKURSSIT
Uuden opetussuunnitelman ajankohtaiset teemat
VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen.
Kastellin koulun valinnaiset 8. ja 9. luokalle
Kouvolan Yhteislyseon
Esityksen transkriptio:

VALINNAISET AINEET Piirros Mika Kolehmainen

Liikunnan syventävä kurssi Liikunnan tarkoitus on tuottaa iloa, virkistystä ja hyvinvointia. Tavoitteena on motoristen perustaitojen vahvistaminen ja monipuolistaminen sekä liikunnallisten valmiuksien kehittäminen ja taitojen syventäminen. Oppilaat osallistuvat toiminnan suunnitteluun valiten sisältöjä ja liikuntamuotoja yhdessä ryhmän ja opettajan kanssa. Liikunnassa hyödynnetään eri liikuntaympäristöjä ja liikuntamuotoja tutustuen myös uusiin ja erilaisiin liikuntamuotoihin. 3.3.2016 Päivi Mäki

Musiikin syventävä kurssi Musiikin tarkoituksena on luoda edellytykset monipuoliseen musiikilliseen toimintaan. Valinnaisen musiikin tehtävänä on laajentaa ja syventää oppilaan osaamista musiikissa. Valinnaisen musiikin kurssilla harjoitellaan musisoimisen taitoja, esiintymisen rohkeutta ja yhteistyökykyä ottamalla huomioon oppilaiden musiikilliset kiinnostuksen kohteet sekä monipuoliset työtavat. Oppilaita kuullaan työskentelyn ja ohjelmiston suunnittelussa. Valinnaisen musiikin kurssilla saadaan kokemuksia erilaisista esiintymistilanteista ja harjoitellaan musiikin esittämistä kannustavassa ilmapiirissä. Kurssilla tutustutaan erilaisiin musiikinlajeihin. Valinnaisen musiikin kurssi voidaan toteuttaa myös projektioppimisen näkökulmasta yhtä oppimiskokonaisuutta syventämällä tai jotakin aihepiiriä tai työskentelytapaa painottamalla. 3.3.2016 Päivi Mäki

Kuvataiteen syventävä kurssi Valinnaisen kuvataiteen tehtävänä on syventää ja laajentaa oppilaan osaamista kuvataiteessa. Oppilaiden omat kokemukset, mielikuvitus ja kokeileminen luovat perustan valinnaisen kuvataiteen opetukselle. Uusien taitojen ja tekniikkakokeilujen lisäksi tavoitteena on saada oppimisen iloa, onnistumisen hetkiä ja nautintoa. Sisällöissä huomioidaan oppilaan omia ja ympäristön kuvakulttuureja, taiteen maailmaa sekä koulun omia painotuksia. 3.3.2016 Päivi Mäki

Käsityön syventävä kurssi Valinnaisen käsityön tehtävänä on syventää oppilaan kädentaitoja ja ohjataan oppilaita kokonaiseen käsityöprosessin hallintaan. Käsityö on monimateriaalinen oppiaine, jossa toiminta on tutkivaa, keksivää ja kokeilevaa. Tavoitteena on pitkäjänteinen ja innovatiivinen työskentelyprosessi, joka tuottaa itsetuntoa vahvistavia ja mielihyvää tuottavia kokemuksia oppijoille. Valinnaisessa käsityössä kokeillaan ja syvennetään käsityön aihepiirejä, jotka voidaan suunnitella yhdessä oppilaiden kanssa. Valinnaisessa käsityössä voidaan toteuttaa monialaisia oppimiskokonaisuuksia tai projekteja syventyen johonkin aihepiiriin tai työskentelytapaan hyödyntäen koululla olevaa osaamista sekä oppimisympäristöjä. 3.3.2016 Päivi Mäki

Vieraiden kielten ja ympäristöopin soveltava kurssi Vieraiden kielten ja ympäristöopin soveltavalla kurssilla on tavoitteena tutustuttaa oppilaat Euroopan rikkaaseen kielikarttaan. Kurssilla tutustutaan Euroopan maiden kulttuureihin ja maantietoon. Kurssilla pyritään myös hyödyntämään koulun kansainvälisiä yhteyksiä ja kotikansainvälisyyttä sekä monikulttuurisuutta. Kurssilla opetellaan kuulemaan, puhumaan, lukemaan ja kirjoittamaan eri kieliä esim. saksaa, ranskaa, ruotsia. Kurssilla käytetään ikätasolle sopivia työtapoja ja aihepiirejä kulttuurin eri osa-alueilta, esim. musiikki, urheilu, taide, kirjallisuus, ruoka. Maantuntemus, kieli ja kulttuuri sekä tavat ja perinteet tulevat monipuolisesti esille. Valinnaisaineen tarkoitus on herättää yleistä kiinnostusta kieliin ja samalla kannustaa oppilaita monipuolisiin kielivalintoihin opinpolun eri vaiheissa. Valinnainen aine liittyy laaja-alaisessa osaamisessa kulttuuriseen osaamiseen, vuorovaikutukseen ja ilmaisuun, monilukutaitoon sekä tieto- ja viestintäteknologiseen osaamiseen.

Ympäristöopin ja liikunnan soveltava kurssi Ympäristöopin soveltava kurssi yhdistää luovalla tavalla oppiaineita sekä seikkailukasvatuksen, liikunnan ja ympäristöopin osa-alueita. Sisällöt ja tavoitteet valitaan niin, että ne ovat kokemuksellisia ja elämyksellisiä. Oppilaat ovat mukana kurssin sisältöjen suunnittelussa. Oppimisympäristöt valitaan monipuolisesti esimerkiksi seikkailupedagogiikkaa hyödyntäen. Edistetään oppilaan terveys- ja tunnetaitoja sekä mielen hyvinvointia, tunnistaen ja tukien omia vahvuuksia. Vahvistetaan oppilaan ympäristöherkkyyttä ja ympäristötietoisuutta esimerkiksi retkeillen ja eri vierailukohteisiin tutustuen. 3.3.2016 Päivi Mäki