Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kastellin koulun valinnaiset 8. ja 9. luokalle

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kastellin koulun valinnaiset 8. ja 9. luokalle"— Esityksen transkriptio:

1 Kastellin koulun valinnaiset 8. ja 9. luokalle

2 TAITAI-AINE Tästä ryhmästä valitaan yksi 8. ja 9. luokalla 2vvh jatkuva oppiaine (yht. 4vvh eli pitkä valinta). Valinta tehdään Kuvataide Musiikki Kotitalous Käsityö Liikunta TOINEN PITKÄ VALINTA Tästä ryhmästä valitaan yksi 8. ja 9. luokalla 2vvh jatkuva oppiaine (yht. 4vvh). A2-kieli kuuluu tähän, joten kielten lukijat eivät valitse. Myöskään urheiluluokkalaiset eivät valitse. Valinta tehdään B2-saksa Kuvataiteen syventävä Kotitalouden syventävä Liikunnan syventävä Liikunnan syventävä, palloilu Käsityön syventävä: Tekninen työ LYHYT VALINTA Tästä ryhmästä valitaan yksi 2vvh valinta 8.luokalle. Urheiluluokkalaisilla automaattisesti Kasva urheilijaksi Valinta tehdään Kotitalouden soveltava: Leivonta ja juhlat Liikunnan ja terveystiedon soveltava Käsityön, matematiikan ja fysiikan soveltava, Keksijäkurssi Käsityön ja kuvataiteen soveltava: muotoilu Musiikin soveltava

3 Wilman valinnaisainetarjotin
- valinnaisaineet valitaan Wilmassa huoltajan tunnuksilla - valinnaisainetarjotin tulee näkyville Wilman etusivulle ja valinnat tehdään kahdessa osassa: Taitai-aineen valinta tehdään Pitkä- ja lyhytvalinta tehdään

4 Valinnaisaineet Valinnaisaineita opiskellaan 8.-luokalla kuusi tuntia viikossa ja 9.-luokalla neljä tuntia viikossa Kastellin koulussa oppilas valitsee kaksi pitkää valintaa (joista toinen taitai-aine) ja yhden lyhyen pitkä valinta = 2 tuntia 8. ja 9. luokalla (=4vvh) lyhyt valinta = 2 tuntia 8. luokalla (=2vvh) Kaikki valinnat tehdään Wilmassa.

5 A2-kielen lukijat ja urheiluluokkalaiset
A2-kieli on yksi pitkistä valinnoista, joten oppilaalle jää valittavaksi yksi pitkä ja yksi lyhyt valinta Urheiluluokkalaiset valitsevat Olympiakomitean koordinoiman urheiluyläkoulukokeilun mukaisesti Kasva urheilijaksi –valinnaiset 8.luokalle. Muuta valinnaisuutta ei ole. A2-kieltä lukeva urheiluluokkalainen voi halutessaan ottaa Kasva urheilijaksi –valinnaisen jos se lukujärjestykseen mahtuu.

6 Kolmenlaisia valinnaisia aineita
1.vaihe 4vvh (valitaan yksi valinnaisaine) Taide- ja taitoaineiden (taitai) valinnaiset tunnit valitaan yksi taito- ja taideaineista jatkumaan peruskoulun loppuun (musiikki, kuvataide, kotitalous, käsityö ja liikunta). Sen päättöarviointi tapahtuu 9. luokalla. A2-kielen lukijat valitsevat urheiluluokkalaisilla automaattisesti liikunta arvioidaan osana kaikille yhteisten taide- ja taitoaineiden oppimääriä. päättöarviointi tehdään 9.-luokalla 2.vaihe 6vvh (kaksi valinnaista) Valinnaiset aineet valitaan 1.kohdan taitai-aineiden täytyttyä valitaan yksi pitkä (A2-kielen lukijoilla automaattisesti kyseinen A2-kieli, urheiluluokkalaiset eivät valitse) valitaan lisäksi yksi lyhyt valinta (urheiluluokkalaisilla automaattisesti Kasva urheilijana) arvioidaan omina oppiaineinaan numerolla

7 Kastellin koulu taito- ja taideaineet
Kuvataide (ku) Musiikki (mu) Kotitalous (ko) Käsityö (käs) Liikunta (li) - Oppilas valitsee yhden näistä (urheiluluokkalaiset eivät valitse). - suluissa Wilman kurssitarjottimessa näkyvät lyhenteet

8 Pitkät valinnaiset Oppilaat valitsevat yhden pitkän valinnan, joka kestää 2 tuntia sekä 8. ja 9. luokalla (yht. 4vvh)

9 - suluissa Wilman valinnaisainepalkissa näkyvät lyhenteet
B2-saksa (SAB2) Kuvataiteen syventävä (vKU) Kotitalouden syventävä (vKO) Liikunnan syventävä (vLI) Liikunnan syventävä, palloilu (vLIpa) Käsityön syventävä: Tekninen työ (vKSTN) - suluissa Wilman valinnaisainepalkissa näkyvät lyhenteet

10 Valinnaisena B2-kielenä voidaan opiskella saksaa:
B2-kielen opinnossa harjoitellaan saksaa rauhallisessa tahdissa, joten jokaisella oppilaalla on helppo pysyä mukana opetuksessa oman taitotasonsa mukaisesti. Opiskelemme käytännön tilanteita, kuten esittäytymistä ja ravintolassa asiointia. Pääset tutustumaan myös kohdekielisten maiden kulttuureihin. Opiskele saksan alkeita, jota voit hyödyntää esimerkiksi matkustaessasi ja jatko-opinnoissa!

11 Kuvataiteen syventävä 4vvh
Valinnaisen kuvataiteen tehtävänä on syventää ja laajentaa oppilaan omakohtaista suhdetta kuvataiteessa ja muussa visuaalisessa kulttuurissa. Opetuksessa vahvistetaan oppilaan kuvallisen tuottamisen taitoja sekä kannustetaan häntä toimimaan erilaisissa visuaalisissa ympäristöissä. Opetuksessa kehitetään yhdessä toimimisen taitoja sekä rakennetaan yhteyksiä ajankohtaisiin kuvataiteen ja muun visuaalisen kulttuurin toimintatapoihin ja ilmiöihin. Oppilaiden omat kokemukset, mielikuvitus ja kokeileminen luovat perustan valinnaisen kuvataiteen opetukselle. Uusien taitojen ja tekniikkakokeilujen lisäksi tavoitteena on saada oppimisen iloa, onnistumisen hetkiä ja nautintoa. Sisällöissä huomioidaan oppilaan omia ja ympäristön kuvakulttuureja, taiteen maailmaa sekä koulun omia painotuksia.

12 Kotitalouden syventävä 4vvh
Kotitalouden syventävä kurssi vahvistaa oppilaan kädentaitoja, luovuutta sekä kykyä tehdä valintoja ja toimia kodin arjessa kestävästi. Kurssi kehittää oppilaan valmiuksia vuorovaikutukseen ja yhdessä toimimiseen sekä syventää edelleen jo aiemmin saavutettuja suunnittelu-, työskentely- ja voimavarojen hallinnan taitoja. Kurssilla voidaan käsitellä kaikkia kotitalouden sisältöalueita, ruokaosaamista ja ruokakulttuuria, asumista ja yhdessä elämistä sekä kuluttaja- ja talousosaamista, hyödyntäen oppilaiden kiinnostuksen kohteita sekä paikallisia ja ajankohtaisia aiheita.

13 Liikunnan syventävä 4vvh (tytöt/pojat)
Liikunnan tarkoitus on tuottaa iloa, virkistystä ja hyvinvointia. Syventävän kurssin tavoitteena on motoristen perustaitojen vahvistaminen ja monipuolistaminen sekä liikunnallisten valmiuksien kehittäminen ja taitojen syventäminen. Oppilaat osallistuvat toiminnan suunnitteluun valiten osan sisältöjä ja liikuntamuotoja yhdessä ryhmän ja opettajan kanssa. Liikunnassa hyödynnetään eri liikuntaympäristöjä ja liikuntamuotoja tutustuen myös uusiin ja erilaisiin liikuntamuotoihin. Liikuntatunneilla voidaan painottaa joitain liikuntamuotoja ja -lajeja ryhmän ja opettajan yhteisen suunnitelman mukaan.

14 Liikunnan syventävä, Palloilu 4vvh
Valinnaiskurssin tavoitteena on välineenkäsittelytaitojen, motoristen perustaitojen ja havaintomotoristen taitojen vakiinnuttaminen ja monipuolistaminen. Näitä taitoja sovelletaan monipuolisesti erilaisissa oppimisympäristöissä, eri välineillä, eri tilanteissa. Tavoitteena on sosiaalisten taitojen vahvistaminen. Liikkuminen sisältää yhdessä toimimista reilun pelin periaatteiden mukaisesti. Kurssilla perehdytään monipuolisesti eri palloilulajeihin (maalipelit, pallottelupelit, polttopelit ja tarkkuuspelit) ja vahvistetaan oppilaan pelikäsitystä, taktiikkaa ja sääntötietoutta. Sisällöt suunnitellaan yhdessä ryhmän kanssa ja voidaan painottaa joitakin palloilulajeja.

15 Käsityön syventävä: Tekninen työ 4 vvh
Haluatko ideoida, suunnitella ja valmistaa omia esineitä/tuotteita oman mielenkiintosi mukaan? Käytössä kaikki käsityön materiaalit, koneet ja tekniikat koulun mahdollisuuksien mukaan. Syvennytään metalli-, puu- ja muovimateriaalien mahdollisuuksiin, konetekniikan perusteisiin sekä elektroniikkaan, automaatioon ja ohjelmointiin mahdollisuuksien mukaan. Tutustutaan teknisten alojen yrityksiin ja teollisuuteen.

16 Oppilaat valitsevat yhden lyhyen valinnan 8.-luokalle
Lyhyet valinnaiset Oppilaat valitsevat yhden lyhyen valinnan 8.-luokalle

17 Kotitalouden soveltava: Leivonta ja juhlat (xKOS8lk)
Liikunnan ja terveystiedon soveltava (xLITT8lk) Kasva urheilijaksi (vain urheiluluokkalaiset, ei Wilman valinnaisainepalkissa) Käsityön, matematiikan ja fysiikan soveltava, Keksijäkurssi (xKÄSMAFY8lk) Käsityön ja kuvataiteen soveltava: muotoilu 2vvh (xKÄSKU8lk) Musiikin soveltava (xMUsov8lk) - suluissa Wilman valinnaisainepalkissa näkyvät lyhenteet

18 Kotitalouden soveltava, Leivonta ja juhlat
Kurssilla leivotaan ja juhlitaan yhdessä. Juhlien ja leivonnaisten suunnittelussa, toteutuksessa ja arvioinnissa hyödynnetään ja vahvistetaan aiemmin hankittuja kotitaloustaitoja sekä nivotaan käytäntöön koulun muita oppiaineita kuten kemiaa, kuvataidetta ja yhteiskuntaoppia. Kurssi edistää kädentaitoja ja organisointikykyä sekä kannustaa luovuuteen ja esteettisyyteen. Keskiössä ovat yhteistyö ja yhdessä oppiminen. Juhlakulttuurin ja leivonnan osa-alueet painottuvat oppilaiden mielenkiinnon mukaisesti. Ruoka- ja tapakulttuurin lisäksi voidaan käsitellä juhlapukeutumista, juhlatilan koristelua, juhlien ohjelmasisältöjä, juhlien järjestämistä ammattina jne. Kurssi voi mahdollistaa yrittäjämäisen toiminnan ja yhteistyön koulun ulkopuolisten tahojen kanssa.

19 Liikunnan ja terveystiedon soveltava
Valinnaiskurssin tavoitteena on liikunnallisen elämäntavan omaksuminen. Oppilaita ohjataan riittävään päivittäiseen fyysinen aktiivisuuteen sekä oman säännöllisen liikunnan suunnitteluun ja toteuttamiseen. Oppilaita ohjataan omien fyysisten ominaisuuksien sekä aktiivisuuden seuraamiseen, ylläpitämiseen ja kehittämiseen. Liikunnassa hyödynnetään eri liikuntaympäristöjä sekä tarkoituksenmukaisia liikuntamuotoja. Kurssilla hyödynnetään mahdollisuuksien mukaan liikuntateknologiaa. Liikunnan kurssi, johon sisältyy fyysisen kunnon ja toimintakyvyn eri osa-alueiden harjoittelu, esim. kuntosaliharjoittelu sekä kestävyyskuntoa kehittävät pelit ja liikuntamuodot.

20 Kasva urheilijaksi Urheiluluokkalaisten liikunnan soveltava (liikunta ja kotitalous). Kurssi toteutetaan urheiluyläkoulun sisältöjen mukaan liikunnan ja kotitalouden oppitunteina

21 Käsityön, matematiikan ja fysiikan soveltava, Keksijäkurssi
Keksijäkurssi, jossa harjaannutaan ongelmien havaitsijana ja luovana ongelmanratkaisijana. Syvennytään elektroniikkaan, mekaniikkaan, automaatioon, robotiikkaan ja ohjelmointiin sekä 3D-mallintamiseen, 3D-tulostukseen ja CNC-Laser/jyrsintyöstöön. Etsitään ongelmia, keksitään niihin ratkaisuja, ideoidaan, suunnitellaan ja rakennetaan toimivia koneita, laitteita ja muita tuotteita omien mielenkiinnonkohteiden mukaan. Käytössä kaikki käsityön materiaalit, koneet ja tekniikat mahdollisuuksien mukaan. Tutustaan hi-tech yrityksiin ja muihin yrityksiin, joissa tapahtuu jatkuvaa tuotesuunnittelua ja kehitystä.

22 Käsityön ja kuvataiteen soveltava, Muotoilu
Muotoilussa tutustutaan tuotteen koko kehityskaareen: miten materiaalista ja ideasta muotoilijan työn tuloksena syntyy tuote. Kurssilla suunnitellaan ja valmistetaan tuotteita (käyttöesineitä, vaatteita ja teoksia) monenlaisista materiaaleista kuvataiteen ja käsityön tekniikoita hyödyntäen kokeilevalla otteella. Opitaan kiinnittämään huomiota tuotteiden esteettisiin ominaisuuksiin, muotoihin ja väreihin. Tutkitaan ympäristöä ja esinekulttuuria. Muotoilussa voidaan yhdistää ekologisuuden ja kestävän kehityksen pohtiminen esineen tuotantoon, kuluttamiseen ja markkinointiin sekä esineen esteettisyyteen ja käyttökelpoisuuteen esimerkiksi kierrätysmateriaaleja hyödyntämällä.

23 Musiikin soveltava Musiikkiteknologian valinnaisaineessa tutustutaan musiikin tekemiseen ja tuottamiseen tieto- ja viestintäteknologiaa käyttäen. Valinnaisaineen tavoitteena on saada kokemuksia ja harjoitella tvt:n käyttämistä musiikin tekemisessä. Kurssilla käytetään tieto- ja viestintäteknologiaa luovassa työskentelyssä. Musiikin tuottamisen vaiheet tulevat tutuiksi kokeillen ja itse tehden. Oppilaita ohjataan tekemään omia musiikkituotoksia ja biisejä esim. improvisoimalla, säveltämällä, sanoittamalla, sovittamalla, soittamalla ja tallentamalla.


Lataa ppt "Kastellin koulun valinnaiset 8. ja 9. luokalle"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google