Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki ja opiskeluterveydenhuolto

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
LUVALLISET POISSAOLOT
Advertisements

JÄRJESTYSSÄÄNNÖT Järjestyssääntöjen tarkoituksena on
Vanhuspalvelulaki käytännön työssä
Lapsen, oppilaan ja opiskelijan parhaaksi – tuen turvaamisen haaste Hanketyöseminaari Kuusankoski-talo Irma Kärkkäinen, lukioiden erityisopettaja.
Uusi oppilashuoltolaki ja muutokset koulussa
Turun esi- ja perusopetuksessa
OPS2016 – Koulu rakentaa tulevaisuutta
Oppilas- ja opiskelijahuoltolainsäädäntö 24. 1
Opiskelijakunta Pekka Halosen akatemiassa Päivitetty
4 § YHTEISÖLLINEN OPISKELUHUOLTO ( 3 §, 4 §, 6 §, 12 § ja 13 §)
Tehostetun ja erityisen tuen kehittäminen esi- ja perusopetuksessa
Oppilas- ja opiskelijahuoltolainsäädäntö 26. 3
Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki ja opetussuunnitelmauudistus 1. 8
Oppilaalle annettava tuki ja vastuuhenkilöt Turun perusopetuksessa
Uusi oppilashuoltolaki
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI
TIEDON SIIRTO SIIRTYMÄVAIHEESSA
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI JA OPPILASHUOLLON OPETUSSUUNNITELMA
OPPILAS- JA OPISKELIJAHUOLTOLAKI alkaen
Terveisiä Vistan koulusta!
Sivistyslautakunta Eija Kinnunen johtava psykologi
Harjun koulun OPS-ajatuksia, kevät 2014
OPPILASHUOLLON ja OPPIMISEN KOULUNKÄYNNIN TUEN MUKAISET MUKAISET RYHMÄT PIHKAINMÄEN KOULUSSA LV Yhteisöllinen oppilashuoltoryhmä Yksilökohtainen.
Kirsi Nuorsaari ja Jonna Heikkilä
Ops seminaari Askola.
Lastensuojelulaki 1§-4§ Julia Koskimies 3B PowerPoint-esitys sisältää:
Konkreettiset tehtävät kunnassa ja alueella Hyvinvoinnin ja terveyden edistäminen – vastuut ja tehtävät uusissa rakenteissa, TERVE-SOS 2015,
Hurtig TE1 Suomalainen terveys- ja sosiaalihuoltojärjestelmä.
Rehtori Tuula Tervonen. * Tervetuloa, rehtori Tuula Tervonen * Opiskeluasiaa, psyykkari Taina Härmä * Ajankohtaista, rehtori * Sähköinen opiskelu ja.
Sisältö Hankkeen tausta, tarkoitus, tavoite ja tulokset Terveystottumuksiin vaikuttaminen Toimenpideohjelmat: tupakkatuotteiden ja päihteiden käytön vähentäminen.
OPPILAS- /OPISKELIJAHUOLTO SEKÄ OPPIMISEN JA KOULUNKÄYNNIN TUKI ( ) Kuopion kaupunki Perusopetus.
Yleistä - rehtori kutsuu koolle - kokoontumisista kirjoitetaan muistio: vuotuiset vastuualueet/työtehtävät -kokoontuminen noin 2-4 kertaa lukuvuodessa.
Rehtori Tuula Tervonen. * Tervetuloa, rehtori Tuula Tervonen * Ajankohtaista, rehtori * LOPS2016 – vararehtori Arto Hekkanen * Yleistä ylioppilastutkinnosta,
OPS 2016 teesit. Yleissivistävä koulutus uudistuu: Opetussuunnitelmatyö Esi-, perus- ja lisäopetuksen OPS-perusteet.
OPS Oppimisen ja koulunkäynnin tuki 8. Oppilashuolto.
Opiskeluhuollon palvelut Marke Hietanen-Peltola, LT, ylilääkäri Oikeus oppimiseen
Susanna Fagerlund-Jalokinos1 Opiskeluterveydenhuollon kehittäminen THL: lla 2015.
Peruspalveluiden arviointi - Nuorten mielenterveys ja mielenterveyspalvelujen saatavuus opiskeluhuollossa -Anne Kejonen, terveydenhuollon ylitarkastaja.
TERVETULOA! Opiskeluhuollon oppimisverkosto Marke Hietanen-Peltola Johanna Jahnukainen.
Seminaarin kokoava puheenvuoro LasSe –hankkeen päätösseminaari Kehittämispäällikkö Arja Hastrup.
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Th, TtM, kehittämispäällikkö Ulla Korpilahti
OPPILASHUOLLOLLINEN POLKU
Laki lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä
PERUSOPETUKSEN OPPILASHUOLTO
Etsivä nuorisotyö Ohjaamoissa – seminaari Mikkeli 9. 2
Ajankohtaista opetustoimen lainsäädännön muutoksista
Opiskeluhuolto, Ekamin kuraattorit 2015
Kuraattorit ja psykologit toisella asteella
KURAATTORI elokuu Tehtävä Yhteystiedot Asiakkaat Konsultaatiot
KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ
Suunnitelma oppilaiden suojaamiseksi väkivallalta, kiusaamiselta ja häirinnältä Nummenpakan koulu.
Hyvinvointikoulun toimintamalli
Unelma Lasten ja nuorten hyvinvoinnin eteen tapahtuva työ
Oppimisen ja koulunkäynnin tuki Oppilashuolto
Oppilashuoltolaki muuttaa koulun toimintakulttuuria
Yhteiset työvälineemme Esityksen toimittajat:
Oppilas- ja opiskelijahuolto uudistuu - missä mennään lainvalmistelussa? Ylijohtaja Eeva-Riitta Pirhonen.
Lukion opiskeluhuolto
Miten Turussa edistetään hvvinvointia ja ehkäistään syrjäytymistä?
Kuraattorit ja psykologit toisella asteella
Mikä muuttuu HYTEssä ja SOTEssa 2021?
Evästystä paikalliseen ops-työhön
Opiskeluhuollon palvelut
Kirjoita omia muistiinpanoja tähän
Opettajalla huoli Ilmoitus- velvollisuus poliisille
KOULUTERVEYDENHUOLLON TEHTÄVÄT Oppilaan terveyden ja hyvinvoinnin
Opiskeluterveydenhuollon kehittäminen Lapessa Opiskeluterveydenhuollon verkosto Marjaana Pelkonen, STM 8/29/2019 Etunimi Sukunimi.
Kristiina Laitinen Opetusneuvos Opetushallitus
JÄMSÄNJOEN YHTENÄISKOULU
Esityksen transkriptio:

Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki ja opiskeluterveydenhuolto Opiskeluterveydenhuollon toimivuus - Opiskelijan terveys, hyvinvointi ja opiskelukyky -seminaari 3.9.2015, Turku Marjaana Pelkonen Neuvotteleva virkamies, STM

Uuden lain tausta ja tarkoitus Sisällys Uuden lain tausta ja tarkoitus Opiskeluterveydenhuollon tehtävä yksilökohtaisessa ja yhteisöllisessä opiskeluhuollossa Lyhyesti Opiskeluhuollon ja sen johtamisen rakenteet Lain toimeenpanosta 2 10.10.2017 Marjaana Pelkonen

Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki (1287/2013) Laki tuli voimaan 1.8.2014 Koskee Terveydenhuolto esiopetusta Lastenneuvolatyö perusopetusta Kouluterveydenhuolto lukio- ja ammatillista koulutusta Opiskeluterveydenhuolto Yhteensä yli 800 000 lasta ja nuorta

Opiskeluhuollossa käytetyt termit Opiskeluhuolto = entiset oppilashuolto + opiskelijahuolto Opiskelija = esikoululainen, peruskoululainen ja lukion tai ammatillisen koulutuksen opiskelija Oppilaitos = esikoulu, koulu, oppilaitos tai opetusyksikkö/toimipiste Opiskeluhuollon kuraattori, vastaava kuraattori Opiskeluhuollon psykologi Marke Hietanen-Peltola 23.1.2015

Miksi laki säädettiin? Uusi laki Kokoaa hajallaan olevia säännöksiä yhteen lakiin Tekee tietosuojalainsäädäntöä näkyvämmäksi henkilötietolaki 1999, julkisuuslaki 1999 Tuo uutta sisältöä mm. parantaa opiskelijoiden oikeuksia, psykologi- ja kuraattoripalvelut toiselle asteelle, yhteisöllinen ja yksilökohtainen opiskeluhuolto opiskeluhuollolle rakenteet (opiskeluhuoltoryhmät, -suunnitelmat) Opiskeluhuoltoa kehitetty, mutta selvitysten mukaan puutteita: palvelut riittämättömiä, suuret alueelliset ja kuntakohtaiset erot, painopiste yksilökohtaisessa työssä, opiskelijoiden ja huoltajien osallisuus vähäistä.

Lain tarkoitus Edistää opiskelijoiden oppimista, terveyttä ja hyvinvointia sekä osallisuutta ja ehkäistä ongelmien syntymistä. Edistää oppilaitosyhteisön ja opiskeluympäristön hyvinvointia, terveellisyyttä ja turvallisuutta, esteettömyyttä, yhteisöllistä toimintaa sekä kodin ja oppilaitoksen välistä yhteistyötä. Turvata varhainen tuki sitä tarvitseville. Turvata oh-palvelujen yhdenvertainen saatavuus ja laatu. Vahvistaa opiskeluhuollon toteuttamista ja johtamista toiminnallisena kokonaisuutena ja monialaisena yhteistyönä.

Opiskeluhuolto muodostaa kokonaisuuden Opiskeluhuollolla tarkoitetaan hyvän oppimisen, hyvän fyysisen ja psyykkisen terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa oppilaitosyhteisössä Opiskeluhuoltoa toteutetaan ensisijaisesti ehkäisevänä koko oppilaitosyhteisöä tukevana yhteisöllisenä opiskeluhuoltona lisäksi opiskelijoilla on oikeus yksilökohtaiseen opiskeluhuoltoon siten kuin laissa säädetään

Opiskeluhuolto kokonaisuutena Opiskeluhuoltoon sisältyvät Koulun/oppilaitoksen toiminta Koulutuksen järjestäjän hyväksymän opetussuunnitelman mukainen opiskeluhuolto Opiskeluhuollon palvelut Psykologi- ja kuraattoripalvelut Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon palvelut Opiskeluhuoltoa toteutetaan monialaisena yhteistyönä opetustoimi sekä sosiaali- ja terveystoimi opiskelijat ja heidän huoltajansa sekä tarvittaessa muut tahot

OPISKELUTERVEYDENHUOLLON TEHTÄVÄ YKSILÖKOHTAISESSA OPISKELUHUOLLOSSA 9 10.10.2017 Marjaana Pelkonen

Yksilökohtainen opiskeluhuolto Yksittäiselle opiskelijalle annettavat Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon palvelut Opiskeluhuollon psykologi- ja kuraattoripalvelut Monialainen yksilökohtainen opiskeluhuolto = Monialainen asiantuntijaryhmä Erityisoppilaitoksissa järjestettävät sosiaali- ja terveyspalvelut 10 10.10.2017 Marjaana Pelkonen

Opiskeluterveydenhuollon palvelut Terveydenhoitajan terveystarkastus 1. opiskeluvuonna Lääkärintarkastus (1. tai) 2. opiskeluvuonna Seuranta- ja lisäkäynnit tarpeen mukaisesti sekä terveydenhoitajalla että lääkärillä Terveyden- ja sairaanhoitopalvelut ml. mielenterveys- ja päihde- sekä seksuaaliterveyspalvelut Terveydenhoitajan avoin vastaanotto Suun terveydenhuolto Yksilökohtainen opiskeluhuolto/M.Hietanen-Peltola 17.9.2014

Palvelujen saatavuus opiskeluterveydenhuollossa Terveystarkastusten ajankohdat määrätty Terveydenhoitaja voitava tavoittaa myös ilman ajanvarausta (17 §) vastaanotolle voitava päästä ennalta ilmoitettuina ajankohtina ilman ajanvarausta muina ajankohtina th voi olla saavutettavissa esim. puhelimella Opiskeluterveydenhuoltoon on virka-aikana saatava yhteys välittömästi (sairaanhoito) (17 §) mikäli ei voi saada yhteyttä oth:on, opiskelija ohjattava muuhun toimintayksikköön, esim. terveyskeskuksen vastaanottoon hoidon tarpeen arviointi ja tarpeell. hoito ThL:n 51 §:n mukaisesti Yksilökohtainen opiskeluhuolto/M.Hietanen-Peltola 17.9.2014

Monialainen asiantuntijaryhmä Selvittää yksittäisen opiskelijan tuen tarvetta ja pohtii opiskeluhuollon (tai muiden) palvelujen järjestämistä ryhmä on tukeva ja keskusteleva asioista sovitaan Opiskelija ja (ikätasoisesti) huoltajat osallistuvat ryhmään Kootaan tapauskohtaisesti, mukaan asiaan tarpeelliset henkilöt Valitsee keskuudestaan ryhmän vastuuhenkilön Yksilökohtainen opiskeluhuolto/M.Hietanen-Peltola 17.9.2014

Monialaisen asiantuntijaryhmän kokoaminen Ryhmän kokoaa se, jolle asia työtehtävien perusteella kuuluu = se, jolla huoli herää ei voida delegoida kenellekään pysyvästi Ryhmän kokoaminen ja työskentely perustuvat opiskelijan ja (ikätasoisesti) huoltajan suostumukseen kysytään keitä opiskelija/huoltaja haluaisi mukaan voi kertoa keitä on tarjolla/ehdottaa tarpeellisia tahoja ei saa painostaa tai ylipuhua ryhmää voidaan täydentää tai karsia työn edetessä hyvä tapa on pyytää suostumus kirjallisena ensimmäisessä tapaamisessa Opiskeluhuollon yhteistyötahot tai opiskelijan läheiset voidaan pyytää mukaan opiskelijan/huoltajan kirjallisella suostumuksella Yksilökohtainen opiskeluhuolto/M.Hietanen-Peltola 17.9.2014

Tiedonsiirto monialaisessa asiantuntijaryhmässä Yksilökohtaisen opiskeluhuollon järjestämiseen ja toteuttamiseen osallistuvilla on lupa salassapidon estämättä vaihtaa tietoja, jotka ovat välttämättömiä opiskeluhuollon järjestämisessä Opiskeluhuollon järjestämiseksi välttämättömiä tietoja voidaan antaa myös opiskeluhuollosta vastaavalle viranomaiselle Neuvoa voidaan kysyä eri asiantuntijoilta siten kuin julkisuuslaki edellyttää Lisätietoja: Monialainen opiskeluhuolto ja sen johtaminen, 2015 Opiskeluhuoltolain soveltamisohje, 2015 Yksilökohtainen opiskeluhuolto/M.Hietanen-Peltola 17.9.2014

OPISKELUTERVEYDENHUOLLON TEHTÄVÄ YHTEISÖLLISESSÄ OPISKELUHUOLLOSSA 16 10.10.2017 Marjaana Pelkonen

Opiskeluhuollon painopiste on yhteisöllisessä opiskeluhuollossa Lähtökohta: oppilaitos on keskeinen hyvinvointiin vaikuttava kehitysympäristö Tavoite: hyvinvoiva opiskeluyhteisö ja terveyttä ja hyvinvointia tukeva opiskeluympäristö Kuuluu kaikille: terveyteen ja hyvinvointiin liittyvien näkökohtien huomioiminen kaikessa toiminnassa opetuksen sisällöissä ja menetelmissä, opetuksen järjestelyissä ja muussa toiminnassa Marke Hietanen-Peltola 23.1.2015

Mitä yhteisöllinen opiskeluhuolto on? Toimintakulttuuri ja toimet, joilla edistetään opiskelijoiden oppimista, hyvinvointia, terveyttä, sosiaalista vastuullisuutta, vuorovaikutusta ja osallisuutta sekä opiskeluympäristön terveellisyyttä, turvallisuutta ja esteettömyyttä. Toimintakulttuuriin kuuluvat kaikki oppilaitoksen viralliset ja epäviralliset säännöt, toimintatavat ja käyttäytymismallit sekä arvot ja periaatteet.

Marke Hietanen-Peltola Yhteisöllinen opiskelu-huolto Vuorovaikutus-taitojen ja mielentervey-den edistäminen Yhteistoiminta oppilaitoksen ulkopuolelle Kiusaamisen, väkivallan ja häirinnän ehkäisy Opintojen etenemisen edistäminen Koulutyön ja opintojen hyvinvointia tukeva järjestäminen Opiskelijoiden osallisuuden varmistaminen Terveyttä ja hyvinvointia edistävien elintapojen tukeminen Ympäristön terveellisyys ja turvallisuus Huoltajien osallisuuden varmistaminen Sisältöjä Marke Hietanen-Peltola 23.1.2015

Opiskeluhuoltoryhmä keskeinen toimija yhteisöllisessä opiskeluhuoltotyössä Opiskeluhuoltoryhmän tehtäviä (ryhmä on pysyvä) kokoaa tiedot yhteisön hyvinvoinnista laatii opiskeluhuoltosuunnitelman, kehittää, toteuttaa, seuraa ja arvioi Tiedonlähteitä, esim. Kouluterveyskyselyn koulu- ja kuntakohtaiset tulokset j.t.v Opiskeluympäristön terveellisyyden ja turvallisuuden sekä yhteisön hyvinvoinnin tarkastukset, joka 3. vuosi OPH-THL -kyselyt j.t.v (perusopetus 2015, toinen aste 2016) 23.1.2015

Opiskelu-huollossa toimivat ammattilai-set Yhteisöllisen opiskeluhuoltotyön koordinointi ja toteuttaminen on oppilaitoksen opiskeluhuoltoryhmän keskeinen tehtävä Työhön mukaan kaikki tarvittavat yhteistyötahot Ryhmässä käsitellään vain yhteisöllisiä asioita, -> ei tietosuojaan liittyviä esteitä Yhteistyö-kumppanit Huoltajat Opiskelijat Opiskelu-huollossa toimivat ammattilai-set Marke Hietanen-Peltola 23.1.2015

Opiskeluhuollon ja sen johtamisen rakenteet Opiskeluhuollon ohjausryhmä (koulutuksen järjestäjäkohtainen) Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmaa (opiskeluhuollon sisältö säädetty) Paikallinen ops Opiskeluhuoltoryhmä (oppilaitoskohtainen, vain yhteisölliset ja järjestämiseen liittyvät asiat) Opiskeluhuoltosuunnitelma (yhteistyövelvoite, sisältö säädetty, OPSit ohjaavat) Marke Hietanen-Peltola 23.1.2015

Lain toimeenpano Lähtökohtana yhteinen käsitys yhteisestä tehtävästä: lain tarkoituksesta, toivotun kehityksen suunnasta ja tarvittavasta ajasta Kunta, rehtorit, opettajat, opiskeluhuoltopalvelujen henkilöstö, muut Yhdessä sopien ja neuvotellen, riittävästi tietoa, ohjausta ja yhteistä koulutusta, johtamisen osuus Seuranta ja (oma)valvonta tukemaan toimeenpanoa Kuntaliiton kysely lain toimeenpanosta kesällä 2015 useita myönteisiä vaikutuksia kielteiset vaikutukset liittyvät osaksi lain tulkintaan 23 10.10.2017 Marjaana Pelkonen

Toimeenpanon tueksi Uusia oppaita, ohjeistuksia Monialainen opiskeluhuolto ja sen johtaminen. Opas 36, THL, 2015 Terveellinen, turvallinen ja hyvinvoiva oppilaitos. Opas ympäristön ja yhteisön monialaiseen tarkastukseen. Hietanen-Peltola M ja Korpilahti U Toim.) Ohjaus 7/2015, THL. Opiskeluhuollon opas (päivitys) (OPH, THL) Tutkimuksesta tiiviisti, toukokuu 2015 Terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen lukioissa, no 14, ammatillisissa oppilaitoksissa, no 15; Opiskeluhuollon johtaminen ja järjestäminen lukioissa ja ammatillisissa oppilaitoksissa, no 16 Uusi oppilas- ja opiskelijahuoltolainsäädäntö. Soveltamisohje. (OKM, STM, OPH, THL) tulossa STM:n Kuntainfona Kotisivuja thl.fi/kasvunkumppanit; oph.fi