Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Oppilas- ja opiskelijahuolto uudistuu - missä mennään lainvalmistelussa? Ylijohtaja Eeva-Riitta Pirhonen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Oppilas- ja opiskelijahuolto uudistuu - missä mennään lainvalmistelussa? Ylijohtaja Eeva-Riitta Pirhonen."— Esityksen transkriptio:

1 Oppilas- ja opiskelijahuolto uudistuu - missä mennään lainvalmistelussa? Ylijohtaja Eeva-Riitta Pirhonen

2 Oppilas- ja opiskelijahuolto uudistuu
OKM:n ja STM:n yhteistyönä on valmisteltu hallituksen esitysluonnos oppilas- ja opiskelijahuoltolaiksi, joka koskee esi- ja perusopetusta sekä lukiokoulutusta ja ammatillista koulutusta Hallituksen esitysluonnos lähtee lausunnoille Hallituksen esitys on tarkoitus antaa alkuvuodesta 2013

3 Uudistuksen taustaa Oppilashuoltoon liittyvän lainsäädännön uudistamistyöryhmässä (STM selvityksiä 2006:33) ja Oppilas- ja opiskelijahuoltotyöryhmässä (STM selvityksiä 2009:34) ja niistä saadut lausunnot. OPH ja THL ovat tutkineet oppilas- ja opiskeluhuollon tilannetta perusopetuksen osalta syksyllä 2009 ja 2011 sekä ammatillisten oppilaitosten ja lukioiden osalta syksyllä 2008 ja uuden seurantakyselyn lukioiden ja ammatillisten oppilaitosten johdolle syksyllä 2012 (tulokset tammi-helmikuussa 2013). Koulutuksen arviointineuvosto teki perusteellisen arvioinnin ammatillisten oppilaitosten opiskelijahuollon toteutumisesta vuonna 2009. Valmistelussa on otettu huomioon oikeuskanslerin ja tietosuojavaltuutetun kannanotot.

4 OPH:n ja THL:n havainnot
Tilanne on jonkin verran parantunut vuodesta 2008, mutta peruskoulujen välillä on edelleen eroja oppilashuollon voimavaroissa ja toimintatavoissa (myös saman kunnan sisällä). Oppilaiden ja huoltajien osallisuus koulun toimintaan ja päätöksentekoon on edelleen vähäistä Oppilashuollon palvelujen voimavarat ovat parantuneet (psykologipalvelut puuttuvat 15 %, kuraattoripalvelut 11 % ja koululääkäri 9 % kouluista), kouluterveydenhoitajan palveluja oli saatavilla kaikissa peruskouluissa Toisella asteella on suuria eroja koulutuksen järjestäjien välillä

5 Oikeuskanslerin kannanotot
Oikeuskansleri on useampaan otteeseen kiinnittänyt huomiota opiskeluhuollon puutteisiin. Viimeksi tammikuussa 2012 antamassaan päätöksessä oikeuskansleri totesi, että nykyinen valtion antama ohjeistus ei edistä yhdenvertaisuutta. Kunnallinen resursointikyky ja -halukkuus vaihtelee. Kattava ja tehokas valvonta ei ole mahdollista. Oikeuskanslerin mukaan oppilashuollon asianmukainen toteutuminen vaatii nykyistä velvoittavampia ja sisältöjä täsmällisemmin määrittäviä säännöksiä.

6 Tietosuojavaltuutetun kannanotot
Tietosuojavaltuutettu totesi syksyllä 2010 antamassaan lausunnossa mm. että oppilashuoltoa koskevat säännökset ovat puutteelliset ja niitä on syytä tarkistaa. Oppilashuoltopalveluita käyttävien että palveluita antavien oikeusturva edellyttää, että henkilötietojen käsittelyä koskevat säännökset ovat selkeitä ja riittävän yksityiskohtaisia.

7 Keskeisiä linjauksia Uuteen lakiin ehdotetaan koottavaksi lainsäädännössä nyt hajallaan olevat oppilas- ja opiskelijahuoltoa ja henkilötietojen käsittelyä, kirjaamista, rekisteröimistä ja salassapitoa koskevat säännökset. Painopistettä siirretään nykyistä enemmän yhteisölliseen työhön nykyisestä yksilökeskeisestä työstä. Painopistettä siirretään ennaltaehkäisevään työhön nykyisestä korjaavasta työstä. Psykologi- ja kuraattoripalvelut laajennetaan toiselle asteelle.

8 Lain tarkoitus Edistää oppilaiden ja opiskelijoiden oppimista, terveyttä ja hyvinvointia sekä ehkäistä ongelmien syntymistä. Edistää kouluyhteisön hyvinvointia turvallisuutta ja yhteisöllisyyttä. Turvata varhainen tuki sekä oppilas- ja opiskelijahuoltopalvelujen saatavuus ja laatu. Vahvistaa oppilas- ja opiskelijahuollon toteuttamista toiminnallisena kokonaisuutena ja monialaisena yhteistyönä.

9 Oppilas- ja opiskelijahuolto
Oppilas- ja opiskelijahuollolla tarkoitetaan hyvän oppimisen, hyvän fyysisen ja psyykkisen terveyden ja sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä oppilaitosyhteisössä Oppilas- ja opiskelijahuoltoa järjestetään sekä yhteisöllisenä että yksilökohtaisena Kaikkien oppilaitoksessa työskentelevien sekä oppilas- ja opiskelijahuoltopalveluista vastaavien on edistettävä oppilaiden ja opiskelijoiden hyvinvointia

10 Oppilas- ja opiskelijahuolto
Toteutetaan monialaisena yhteistyönä opiskelijoiden, heidän huoltajien ja tarvittaessa muiden tahojen kanssa Opetussuunnitelman mukaisella oppilas- ja opiskelijahuollolla tuetaan yksilön ja yhteisön hyvinvointia, tuetaan terveellisen ja turvallisen opiskeluympäristön syntymistä, suojataan mielenterveyttä ja ehkäistään syrjäytymistä Tavoitteena myös tunnistaa, lieventää ja poistaa oppimisen esteitä, oppimisvaikeuksia ja muita opiskeluun liittyviä ongelmia

11 Psykologi- ja kuraattoripalvelut
Psykologi- ja kuraattoripalveluilla tarkoitetaan psykologin, sosiaalityöntekijän tai kuraattorin antamaa tukea ja ohjausta, joilla - edistetään opiskeluyhteisön hyvinvointia ja yhteistyötä kodin kanssa - ehkäistään opiskelijoiden sosiaalisia ja psyykkisiä vaikeuksia Jokaisen oppilaitoksen käytettävissä oltava psykologin ja sosiaalityöntekijän palveluja Kuraattorilla oltava vähintään sosiaalialan alempi korkeakoulututkinto

12 Koulu- ja opiskeluterveydenhuolto
Koulu- ja opiskeluterveydenhuollolla tarkoitetaan terveydenhuoltolain mukaan järjestettäviä koulu- ja opiskeluterveydenhuollon palveluja joilla edistetään opiskeluyhteisön hyvinvointia, terveellisyyttä ja turvallisuutta edistetään opiskelijoiden kasvua ja kehitystä, hyvinvointia ja opiskelukykyä järjestetään tarvittava varhainen tuki ja ohjataan hoitoon tuetaan vanhempien hyvinvointia ja kasvatustyötä

13 Yhteisöllinen ja yksilökohtainen opiskeluhuolto
Yhteisöllisellä opiskeluhuollolla tarkoitetaan toimia, joilla edistetään oppilaiden ja opiskelijoiden terveyttä, hyvinvointia, turvallisuutta, sosiaalista vastuullisuutta, vuorovaikutusta ja osallisuutta sekä edistetään opiskeluympäristön terveellisyyttä Yksilökohtaisella opiskeluhuollolla tarkoitetaan yksittäiselle opiskelijalle järjestettäviä koulu- ja opiskeluterveydenhuollon sekä psykologi- ja kuraattoripalveluja sekä yksittäisen opiskelijan asioiden käsittelyä ryhmässä

14 Opiskeluhuollon hyvinvointisuunnitelma
Koulutuksen järjestäjän on laadittava kunnan sosiaali- ja terveystoimen kanssa opiskeluhuollon hyvinvointisuunnitelma Suunnitelma hyväksytään kunnanvaltuustossa osana lasten- ja nuorten hyvinvointisuunnitelmaa Suunnitelma otettava huomioon laadittaessa kunnan talousarviota Suunnitelmaan kirjataan mm oppilas- ja opiskelijahuollon tavoitteet, arvio kokonaistarpeesta ja käytettävissä olevista palveluista sekä tiedot hyvinvointisuunnitelman toteuttamisesta ja seurannasta

15 Opiskeluhuoltosuunnitelma
Koulutuksen järjestäjä laatii oppilaitoskohtaisen opiskeluhuoltosuunnitelman (voi olla usean oppilaitoksen yhteinen) Suunnitelmaan kirjataan mm. arvio oppilas- ja opiskelijahuollon kokonaistarpeesta ja käytettävissä olevista palveluista, toimenpiteet tavoitteiden edistämiseksi ja tukitoimien järjestämiseksi, yhteistyön järjestäminen eri toimijoiden kanssa sekä toimenpiteet suunnitelman seuraamiseksi (omavalvonta) Osana suunnitelmaa laaditaan suunnitelma opiskelijoiden suojaamiseksi kiusaamiselta ja häirinnältä

16 Järjestämisvastuu Koulutuksen järjestäjä vastaa siitä, että opetussuunnitelmaan sisältyvä oppilaitoksen opiskeluhuoltosuunnitelma toteutuu Oppilaitoksen tai työssäoppimispaikan sijaintikunta vastaa psykologi- ja kuraattoripalvelujen ja järjestämisestä opiskelijoille heidän kotikunnasta riippumatta Oppilaitoksen tai työssäoppimispaikan sijaintikunta vastaa myös koulu- ja opiskeluterveydenhuollon järjestämisestä Oppilaalla ja opiskelijalla oikeus saada maksutta tarvitsemansa opiskeluhuolto

17 Opiskeluhuoltoryhmät
Opiskeluhuollon ohjausryhmä – koulutuksen järjestäjä asettama opiskeluhuollon yleistä suunnittelua, kehittämistä, ohjaamista ja arviointia varten (voi olla kahden tai useamman koulutuksen järjestäjän yhteinen) Opiskeluhuoltoryhmä – koulutuksen järjestäjän asettama monialainen ja oppilaitoskohtainen, tehtävänä oppilaitoskohtaisen opiskeluhuollon suunnittelu, kehittäminen, toteuttaminen ja arviointi Asiantuntijaryhmä – kootaan tarvittaessa yksittäisen oppilaan tueksi

18 Oikeus saada psykologi- ja kuraattoripalveluja
Oppilaalla ja opiskelijalla oikeus keskustella psykologin tai kuraattorin kanssa seitsemäntenä päivänä pyynnöstä. Kiireellisessä tapauksessa samana tai seuraavana arkipäivänä Mahdollisuus keskusteluun järjestettävä myös muun henkilön aloitteen perusteella, ellei se ole ilmeisen tarpeetonta Tehdyn arvion perusteella oppilaalla ja opiskelijalla oikeus saada riittävä tuki ja ohjaus

19 Yhteydenotto psykologi- ja kuraattoripalvelujen saamiseksi
Oppilaitoksen tai opiskeluhuollon työntekijän on viipymättä otettava yhdessä opiskelijan kanssa yhteyttä psykologiin, sosiaalityöntekijään tai kuraattoriin, jos hän arvioi opiskelijan olevan palvelujen tarpeessa Jos yhteydenottoa ei ole mahdollista tehdä yhdessä opiskelijan kanssa, on opiskelijalle annettava tieto yhteydenotosta sekä mahdollisuus keskustella yhteydenoton syistä Myös esim. koululääkäri tai nuorisotyöntekijä voi ottaa yhteyttä psykologiin, sosiaalityöntekijään tai kuraattoriin Huoltajalle on annettava tieto yhteydenotosta

20 Terveydenhoitajan ja lääkärin tavoitettavuus
Terveydenhoitajan työaika koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa on järjestettävä siten, että oppilas ja opiskelija voi päästä terveydenhoitajan vastaanotolle myös aikaa varaamatta. Oppilaalle ja opiskelijalle on järjestettävä mahdollisuus saada arkipäivisin virka-aikana välittömästi yhteys koulu- tai opiskeluterveydenhuoltoon. Hoidon tarpeen arviointi ja hoidon tarpeen arvioinnin yhteydessä lääketieteellisesti tai hammaslääketieteellisesti tarpeelliseksi todettu hoito on järjestettävä terveydenhuoltolain 51 §:n ja kiireellinen hoito terveydenhuoltolain 51 §:n mukaisesti.

21 Oppilaan ja opiskelijan ja hänen laillisen edustajansa asema opiskeluhuollossa
Yksilökohtainen opiskeluhuolto on aina toteutettava yhteistyössä oppilaan ja opiskelijan kanssa Jos alaikäinen ei itse kykene arvioimaan asian merkitystä, asia käsitellään tarvittaessa myös huoltajan kanssa, ellei siihen ole laissa säädettyä estettä Jos huoltaja kieltäytyy yhteistyöstä ja alaikäikäinen ei itse pysty arvioimaan asian merkitystä, on ääritilanteessa tehtävä lastensuojeluilmoitus tai pyyntö lastensuojelutarpeen arvioimisesta

22 Yksittäistä opiskelijaa koskevan asian käsittely
Yksilökohtaisessa opiskeluhuollossa asian käsittelyyn voivat osallistua vain ne, joiden tehtävien toteuttamiseen käsiteltävä asia välittömästi kuuluu Opiskelijan kirjallisella suostumuksella käsittelyyn voi osallistua muita Alaikäisen puolesta huoltaja voi antaa suostumuksen, jos alaikäisellä ei itsellään ole edellytyksiä arvioida asian merkitystä

23 Opiskeluhuollon kertomukset
Opiskeluhuoltokertomus – laaditaan yksilökohtaisessa oppilaitoksen järjestämässä opiskeluhuollossa - kertomus laaditaan jatkuvaan muotoon ja aikajärjestyksessä eteneväksi ja siihen kirjataan laissa säädetyt asiat Terveydenhuollon ammattihenkilöt kirjaavat opiskelijan yksilötapaamiset potilaslain mukaisesti Sosiaalityöntekijät ja kuraattorit kirjaavat opiskelijan yksilötapaamiset opiskeluhuollon sosiaalityön asiakaskertomukseen sosiaalihuollon asiakaslain mukaisesti

24 Opiskeluhuollon rekisterit
Koulutuksen järjestäjä ylläpitää rekisterinpitäjänä yksilökohtaisen opiskelijahuollon rekisteriä johon tallennetaan oppilaitoksen yksilökohtaisessa opiskelijahuollossa laadittava opiskeluhuoltokertomukset Koulu- ja opiskeluterveydenhuollon potilasasiakirjat tallennetaan terveydenhuollon rekisteriin jota ylläpitää palvelun järjestänyt terveyskeskus Opiskeluhuollon sosiaalityön asiakirjat tallennetaan opiskeluhuollon sosiaalityön asiakasrekisteriin, jota ylläpitää palvelun järjestäneen kunnan asianomainen toimielin

25 Oikeus poiketa salassapitovelvollisuudesta
Yksilökohtaiseen opiskeluhuoltoon osallistuvilla on oikeus vaihtaa keskenään ja antaa opiskeluhuollosta vastaavalle viranomaiselle sellaisia tietoja, jotka ovat välttämättömiä yksilökohtaisen opiskeluhuollon järjestämiseksi Jos oppilas tai opiskelija siirtyy toisen koulutuksen järjestäjän koulutukseen, on häneltä tai jos hän ei kykene arvioimaan asian merkityistä, hänen huoltajaltaan pyydettävä suostumus siihen, että uudelle koulutuksenjärjestäjälle voidaan siirtää koulutuksen tai opiskeluhuollon jatkuvuuden kannalta välttämättömät tiedot

26 Opiskeluhuollon valvonta
Koulutuksen järjestäjä vastaa yhteistyössä kunnan sosiaali- ja terveystoimen kanssa opiskeluhuollon kokonaisuuden omavalvonnan toteutumisesta Psykologi- ja kuraattoripalveluja ja koulu- ja opiskeluterveydenhuollon palveluja valvotaan lisäksi sosiaalihuoltolain ja kansanterveyslain nojalla

27 Kehittämistoimet Oppilas- ja opiskelijahuollon palvelurakenteen kehittämistoimintaa kunnissa ja seuduilla on vuosina tuettu valtion erityisavustuksilla viidessä aallossa yhteensä 5 469 550 eurolla. Lisäksi oppilas- ja opiskelijahuoltoon on kohdennettu henkilöstö-koulutuksen määrärahaa vuosina yhteensä euroa. Lisäksi Kelpo-hankkeessa kohdennettiin valtionavustuksia vuosina 2008–2011 yhteensä 44,7 miljoonaa euroa (mukana myös oppilashuolto).

28 Lisäresurssit Valtiontalouden kehyspäätöksessä vuosille oppilas- ja opiskelijahuollon kehittämiseen kohdennetaan 13 miljoonaa euroa vuodesta 2014 eteenpäin. Täydennyskoulutuksen suuntaaminen oppilas- ja opiskeluhuollon henkilöstölle Kustannussäästöjä syntyy kun tarve lastensuojelun korjaaviin toimenpiteisiin vähenee


Lataa ppt "Oppilas- ja opiskelijahuolto uudistuu - missä mennään lainvalmistelussa? Ylijohtaja Eeva-Riitta Pirhonen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google