Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Opiskeluterveydenhuollon kehittäminen Lapessa Opiskeluterveydenhuollon verkosto 15.3.2017 Marjaana Pelkonen, STM 8/29/2019 Etunimi Sukunimi.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Opiskeluterveydenhuollon kehittäminen Lapessa Opiskeluterveydenhuollon verkosto 15.3.2017 Marjaana Pelkonen, STM 8/29/2019 Etunimi Sukunimi."— Esityksen transkriptio:

1 Opiskeluterveydenhuollon kehittäminen Lapessa Opiskeluterveydenhuollon verkosto Marjaana Pelkonen, STM 8/29/2019 Etunimi Sukunimi

2 Lapsi- ja perhepalvelujen muutosohjelma LAPE
on hallituksen kärkihanke, jossa teemme muutosta Kohti lapsi-, nuori- ja perhelähtöisiä palveluita ja Lapsen oikeuksia ja tietoperustaisuutta vahvistavaa toimintakulttuuria Lasten, nuorten ja perheiden hyvinvoinnin sekä heidän omien voimavarojensa vahvistamiseksi Tulevaisuuden kunnan ja maakunnan toimintaympäristöön

3 Lape Tehty työ sekä kustannus-vaikuttavuus ja niukkenevat resurssit otetaan huomioon Hallinnonalarajat ylitetään ja työ perustuu kumppanuuksiin STM ja OKM yhteistyössä, päävastuu STM:llä Kotisivut: mm. Hankesuunnitelma, muut aineistot Marke Hietanen-Peltola

4 Muutosta ohjaavat periaatteet
Lapsen oikeudet ja lapsen etu Perheiden moni-muotoisuus Voimavarojen vahvistaminen Lapsi- ja perhelähtöisyys Osallisuus

5 Opiskeluterveydenhuollon palvelut sotessa
Maakunnat järjestävät alkaen Koulu- ja opiskeluterveydenhuolto rajattu lakiluonnoksessa valinnanvapauden ulkopuolelle Marke Hietanen-Peltola

6 Opiskeluterveydenhuolto Lapessa
Sisältyy Varhaiskasvatus, koulu ja oppilaitos lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukena -kehittämiskokonaisuuteen varhaiskasvatus, esiopetus, perusopetus, lukiot ja ammatilliset oppilaitokset Uudistamistyö perustuu kansalliseen suunnitelmaan (ks. Lapen kotisivut) Varhaiskasvatus, koulu ja oppilaitos lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukena. Suunnitelma kansallisen ja maakun- nallisen toimeenpanon tueksi. Lape on toimeenpano-ohjelma Lapen ohjausryhmä ja jaostot Marke Hietanen-Peltola

7 LAPEkoulun tavoitteet
Varhaiskasvatus-, koulu- ja oppilaitosympäristöt ja -yhteisöt ovat hyvinvointia vahvistavia ja yhteisöllinen työ on suunnitelmallista ja tavoitteellista Hyvinvoiva yhteisö ja ympäristö tukevat yksittäisten lasten ja nuorten hyvinvointia ja pystyvät tarjoamaan korjaavia kokemuksia niille, joiden kodin kehitysympäristössä on hyvinvointia heikentäviä tekijöitä. Hyvä kehitysympäristö ja -yhteisö eivät milloinkaan aiheuta tai lisää pahoinvointia, vaan tukevat lasten, nuorten ja perheiden olemassa olevia voimavaroja ja auttavat heitä löytämään omat vahvuutensa sekä tarjoavat osallisuuden kokemuksia jokaiselle. Hyvinvointia vahvistetaan yksilöllisesti lapsen tai nuoren tarpeisiin räätälöidyn työn ja palvelujen avulla Hyvä yksilöllinen työ on ehkäisevää, helposti saavutettavissa, laadukasta sekä lapsi- tai nuorilähtöistä. Lisäksi tarjolla on varhaista tukea oikea-aikaisesti ja tarvittaessa monialaisesti. Intensiivisempää tukea ja hoitoa tarjotaan varhaiskasvatukseen, esiopetukseen, kouluun ja oppilaitoksiin jalkautuvina palveluina ja perustason toimijoita tuetaan konsultaatioilla. Marke Hietanen-Peltola

8 Yhteisölliset kehittämistehtävät
Vahvistetaan yhteisöllistä työtä; osallisuutta, käytäntöjä ja toimintakulttuuria Vahvistetaan kiusaamisen ja häirinnän ehkäisyä sekä niihin puuttumista Edistetään hyvinvointia tukevaa vapaa-ajan toimintaa ja mahdollisuuksia harrastamiseen Tuetaan vanhempien kasvatustehtävää yhteisöllisin keinoin Laaditaan opiskeluhuoltoryhmille yhteinen työskentelymalli Tähän tekstiä Dian voi valita myös Uusi dia –kohdasta (tekstisivu) Tekstidia Dian voi valita Uusi dia (tekstisivu) Marke Hietanen-Peltola

9 Yksilökohtaisen opiskeluhuollon kehittämistehtävät
Järjestetään opiskeluhuoltopalvelut (koulu- ja opiskeluterveydenhuolto-, kuraattori- ja psykologipalvelut) lapsi- ja nuorisolähtöisenä kokonaisuutena Kehitetään opiskeluhuollon ja erityistason palvelujen yhteistä työtä (paljon tukea tarvitsevat nuoret ja heidän perheensä) Varmistetaan yksilökohtaisen opiskeluhuollon lainmukaiset toimintatavat Mallinnetaan toimintaympäristöön sopivia varhaisen tuen ja hoidon käytänteitä Tähän tekstiä Dian voi valita myös Uusi dia –kohdasta (tekstisivu) Tekstidia Dian voi valita Uusi dia (tekstisivu) Marke Hietanen-Peltola

10 Kansalliset tehtävät - yhteisöllinen
Vahvistetaan yhteisöllistä työtä Kootaan tietopaketti (TEA + Kouluterveyskysely) opiskeluhuoltoryhmien tarpeisiin Tukemaan suunnitelmallista yhteisöllistä työtä Kiusaamisen ehkäisy ja puuttuminen Selvitetään erilaisia toimintamalleja, myös kansainvälisesti Kiusaamisen vastainen ohjelma varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen Vahvistetaan KiVa-koulu –ohjelmaa, vertaissovittelua, tuki- ja kummioppilastoimintaa sekä tutortoimintaa Hyvä käytäntö opiskeluhuol-toryhmille Laaditaan koulutusasteittain valtakunnalliset opiskeluhuoltoryhmien työskentelymallit Kootaan työn pohjaksi hyviä käytäntöjä kentän toimijoilta Marke Hietanen-Peltola

11 Kansalliset tehtävät - yksilökohtainen
Lapsi- ja nuorisolähtöiset palvelut Varmistetaan opiskeluhuoltopalvelujen toiminnallinen kokonaisuus ja kehitetään terveystarkastuksia Laaditaan malli lapsi- ja nuorisolähtöisestä oh-palvelujen kokonaisuudesta Selvitetään mahdollisuuksia tuottaa palveluja opintojen ja työelämän ulkopuolisillle nuorille Yhteistyö erityispalvelujen kanssa Kehitetään yhteistyökäytänteitä Mallinnetaan koulukuntoisuuden/opiskelukyvyn monialaisen arvioinnin malli Kehitetään yksilöllisiä verkko-oppimismalleja lapsille, jotka eivät voi tulla kouluun Lainmukaiset toimintatavat Varmistetaan ohjeistusten tunnettuus ja laaditaan lisää ohjeita Järjestetään koulutusta yksilökohtaisen työn toteuttamisesta Esiopetuksen opiskeluhuolto Kootaan työryhmä mallintamaan esiopetuksen opiskeluhuolto Selvitellään mahdollisuuksia kehittää esiopetukseen TEA-tiedonkeruu Opiskeluhuoltopalvelut= Kouluterveydenhuolto Opiskeluterveydenhuolto Opiskeluhuollon psykologi Kuraattori Marke Hietanen-Peltola

12 Kansalliset tehtävät – sähköiset palvelut ja työtavat
Kootaan sähköisessä muodossa yhteen eri toimijoita hyödyttävä materiaali (ohjeet, toimintamallit ym.) Sähköiset lomakkeet, esim. kouluterveydenhuollon esitietolomakkeet Kootaan yhteen sähköisiä työvälineitä ja tuetaan niiden käyttöönottoa (esim. koulun hyvinvointiprofiili) Marke Hietanen-Peltola

13 LAPE - maakunnallisen kehittämistyön kokonaisuus
Matalan kynnyksen palveluiden verkostointi Lapsen oikeuksiin ja tietoon perustuva toimintakult-tuuri (STM) 11 maakuntaa Perhekeskus-toimintamalli 17maakuntaa Varhaiskasvatus, koulu ja oppilaitos lapsen ja nuoren hyvinvoinnin tukena (OKM ) 13 maakuntaa Erityis- ja vaativimman tason palveluiden kehittäminen (STM) 16 maakuntaa Erityistason palveluiden verkostointi

14 Maakunnat muutostyössä
= toimintakulttuurin muutos = perhekeskustoimintamalli = varhaiskasvatus, koulu, oppilaitos = erityis- ja vaativimmat palvelut Etelä-Karjala Satakunta Varsinais-Suomi E-Pohjanmaa PK-seutu Keski-Pohjanmaa Pirkanmaa Keski-Suomi P-Pohjanmaa Kuvaa 12/2016 tilannetta

15 Toimeenpanon tuki hankkeille
LAPE-päivät 3-4 x vuodessa (THL) Ensimmäinen päivä yhteisiä LAPE-teemoja Toinen päivä LAPEkoulu sisältöjä ja kehittämistyötä Työryhmätyöskentely kansallisten tehtävien, mm erilaiset mallinnukset, äärellä. Liitetään vahvasti osaksi LAPE-päiviä ja maakuntien kehittämistä Maakuntakierros Kohderyhmänä päättäjät, alueiden LAPE-ryhmät, kentän toimijat? Opiskeluhuollon koulutuskierros tukee alueellista kehittämistyötä (THL, OPH, AVIt), syksy 2017 Konsultatiivinen tuki erityiskysymyksissä Materiaalia tukemaan työtä: infograafit, THLn, STMn, OKMn Lape-sivut yms Muutostuki maakunnissa: hankkeet, muutosagentit, Lape-ryhmät Marke Hietanen-Peltola

16 www.thl.fi/lape stm.fi/hankkeet/lapsi-ja-perhepalvelut
Kiitos! #lapemuutos stm.fi/hankkeet/lapsi-ja-perhepalvelut Marke Hietanen-Peltola


Lataa ppt "Opiskeluterveydenhuollon kehittäminen Lapessa Opiskeluterveydenhuollon verkosto 15.3.2017 Marjaana Pelkonen, STM 8/29/2019 Etunimi Sukunimi."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google