Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

23.9.20161 Peruspalveluiden arviointi - Nuorten mielenterveys ja mielenterveyspalvelujen saatavuus opiskeluhuollossa -Anne Kejonen, terveydenhuollon ylitarkastaja.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "23.9.20161 Peruspalveluiden arviointi - Nuorten mielenterveys ja mielenterveyspalvelujen saatavuus opiskeluhuollossa -Anne Kejonen, terveydenhuollon ylitarkastaja."— Esityksen transkriptio:

1 23.9.20161 Peruspalveluiden arviointi - Nuorten mielenterveys ja mielenterveyspalvelujen saatavuus opiskeluhuollossa -Anne Kejonen, terveydenhuollon ylitarkastaja Itä-Suomen aluehallintovirasto Peruspalvelut, oikeusturva ja luvat vastuualue

2 Opiskeluhuollon kehittämisen haasteet  Hyvinvointi- ja terveyserot lisääntyneet  Opintojen etenemisessä vaihteluita  Painopiste yksilökohtaisessa opiskeluhuollossa  Tuen ja palveluiden saatavuudessa puutteita  Osallisuutta parannettava (opiskelijat ja heidän vanhemmat)  Toimintatapojen vaihtelut (oppilaitos, koulutuksen järjestäjä)  Palvelut eivät muodosta toiminnallista kokonaisuutta  Monialaisessa yhteistoiminnassa puutteita  Opiskeluhuollon strategisessa johtamisessa puutteita. (Lähde: Monialainen opiskeluhuolto ja sen johtaminen) 23.9.20162

3 Opiskeluhuollon periaatteet, tavoitteet, päämäärä 3

4 Opiskeluhuoltoa koskeva lainsäädäntöä (mm.)  Oppilas- ja opiskelijahuoltolaki  Terveydenhuoltolaki  Asetus neuvolatoiminnasta, koulu- ja opiskeluterveydenhuollosta sekä lasten ja nuorten ehkäisevästä suun terveydenhuollosta  Perusopetuslaki, Laki ammatillisesta peruskoulutuksesta, Lukiolaki, Lukioasetus  Opetussuunnitelmia koskevat opetussuunniteolmien perusteet, Opintotukilaki  Lastensuojelulaki, Sosiaalihuoltolaki, Mielenterveyslaki, Päihdehuoltolaki  Laki potilaan asemasta ja oikeuksista, Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista, Asetus potilasasiakirjoista  Nuorisolaki, Laki nuorista työntekijöistä  Valtioneuvoston asetus nuorille työntekijöille erityisen haitallisista ja vaarallisista töistä  Sosiaali- ja terveysministeriön asetus nuorille työntekijöille vaarallisten töiden esimerkkiluettelosta  Opiskeluun soveltumattomuuteen ratkaisuja (SORA)  Laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta  Laki terveydenhuollon ammattihenkilöistä  Henkilötietolaki  Sosiaali- ja terveysministeriön asetus potilasasiakirjoista, Laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen sähköisestä käsittelystä  Laki lasten kanssa työskentelevien rikostaustan selvittämisestä  Laki vammaisuuden perusteella järjestettävistä palveluista ja tukitoimista, Laki kehitysvammaisten erityishuollosta  Hallintolaki  Työturvallisuuslaki  Yhdenvertaisuuslaki Itä-Suomen aluehallintovirasto4

5 Opiskeluhuoltoa koskevat suosituksia ja oppaita  Fyysisen aktiivisuuden suositus kouluikäisille  Kouluruokailusuositus  Kouluterveydenhuollon laatusuositus  Kouluterveydenhuolto 2002 – Opas kouluterveydenhuollolle, peruskouluille ja kunnille  Laaja terveystarkastus: Ohjeistus äitiys- ja lastenneuvolatoimintaan sekä kouluterveydenhuoltoon  Lähisuhde- ja perheväkivallan ehkäisyn suositukset  Neuvolatoiminta, koulu- ja opiskeluterveydenhuolto sekä ehkäisevä suun terveydenhuolto. Asetuksen (380/2009, uusi numero 338/2011) perustelut ja soveltamisohjeet.  Nuorten mielenterveyshäiriöt  Opiskeluterveydenhuollon opas  Seksuaalikasvatuksen standardit Euroopassa  Seksuaali- ja lisääntymisterveyden toimintaohjelma 2014-2016  SORA lainsäädännön toimeenpano terveydenhuollossa  Terveystarkastukset lastenneuvolassa & kouluterveydenhuollossa –menetelmäkäsikirja  Terveyttä ruoasta! Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014 Itä-Suomen aluehallintovirasto5

6 Opiskeluhuollon ohjaus ja valvonta AVI näkökulmasta  Opiskeluhuollon ohjaus ja valvonta jakautuu AVIssa kahdelle vastuualueelle:  Peruspalvelut vastuualue ohjaa ja valvoo opiskeluterveydenhuoltoa ja kuraattoritoimintaa (sosiaali- ja terveydenhuollon lainsäädännön mukaisesti) -Informaatio-ohjaus, valvonta, kantelut  Sivistystoimen vastuualue oppilas- ja opiskeluhuoltolain kautta (ml. substanssi lainsäädäntö) - Informaatio-ohjaus, valvonta, täydennyskoulutus 23.9.20166

7 Peruspalveluiden arvioinnista - tulokset saatu 5/2016. - Nuorten mielenterveys ja mielenterveyspalvelujen saatavuus opiskeluhuollossa 7

8 Peruspalveluiden arviointi  Opiskeluhuoltopalvelujen järjestämistä ja saatavuutta käsitellään sekä perusasteella että toisen asteen oppilaitoksissa kokonaisuutena, mikä kuvaa myös käytettävissä olevia mielenterveyspalveluja.  Aineisto perustui kouluterveyskyselyn sekä TEA-viisari kyselyn tuloksiin.  Kysymyksissä selvitettiin, onko käyttänyt (pl. terveystarkastus) terveydenhoitajan, lääkärin, kuraattorin tai psykologin palveluita ja kuinka helpoksi he kokivat pääsyn.  Onko peruskouluilla ja toisen asteen oppilaitoksilla käytettävissä opiskeluhuoltopalveluja ja millainen on palvelujen henkilöstömitoitus? 23.9.20168

9 Tuloksista Itä-Suomessa  ­Koulu- ja opiskeluikäisillä nuorilla erilaisten mielenterveysongelmien ja -oireiden esiintyminen on yleistä.  Ahdistuneisuusoireilua on noin 11 prosentilla, tytöillä oireet ovat huomattavasti yleisempiä kuin pojilla. Ahdistuneisuusoireilevien nuorten määrä on pysynyt samana viime vuosien aikana. Kohtalaisen tai vaikean ahdistuneisuuden esiintyvyydessä verrattuna vuoteen 2013 oli pientä kasvua lukiossa opiskelevien tyttöjen osalta. 23.9.20169

10 Tuloksista Itä-Suomessa  Tytöt käyttivät kaikkia palveluita kaikilla kouluasteilla poikia useammin. Tulos on looginen sen kanssa, että tytöillä esiintyi enemmän ahdistuneisuutta, koulu- uupumusta ja päivittäistä oireilua. Toisaalta tuloksen voidaan ajatella olevan epäsuhdassa sen kanssa, että pojilla esiintyi tyttöjä enemmän käytöshäiriöitä ja oppimisvaikeuksia.  Opiskeluhuollon palvelut ovat entistä paremmin käytettävissä peruskouluissa ja lukioissa, mutta ammatillisissa oppilaitoksissa psykologi- ja kuraattoripalvelujen tilanne on mennyt seuranta- aikana huonompaan suuntaan. 10

11 Tuloksista Itä-Suomessa  Huomionarvoista on, että kohtalaisesti ja vaikeasti ahdistuneista osa ei kokenut tarvitsevansa opiskeluhuollon palveluita ja osa ilmoitti, että he olivat yrittäneet, mutta eivät päässeet opiskeluhuollon palveluihin.  Peruskouluissa opiskeluhuoltopalveluita oli tarjolla hyvin. Lukioissa puutteita oli niin psykologin, lääkärin kuin kuraattorien palveluissa. Ammattioppilaitosten käytettävissä olevien psykologien palvelujen tarjonta oli huolestuttava. Itä-Suomen aluehallintoviraston alueen maakuntien keskimääräiset työpanokset olivat psykologin, kuraattorin ja terveydenhoitajan kohdalla lukiota lukuun ottamatta pienemmät kuin koko maan taso.. 23.9.201611

12 AVIn toimenpide-ehdotuksia arvioinnin pohjalta  Opiskelijoiden terveyttää edistävän ja sairautta ehkäisevän toiminnan sekä terveyden ja sairaanhoitopalvelujen on muodostettava yhtenäinen kokonaisuus.  Opiskeluterveydenhuolto tulee toteuttaa säännösten mukaisesti ja yhdenvertaisesti kaikilla kouluasteilla.  Kuntien ja kuntayhtymien tulee järjestää oppilas- ja opiskeluhuoltolain 15 §:ssä säädetyt palvelut. Lain mukaan opiskelijalle on järjestettävä mahdollisuus keskustella henkilökohtaisesti opiskeluhuollon psykologin tai kuraattorin kanssa viimeistään seitsemäntenä oppilaitoksen työpäivänä sen jälkeen kun opiskelija on tätä pyytänyt. Kiireellisissä tapauksissa heti! 12

13 AVIn toimenpide-ehdotuksia arvioinnin pohjalta  Toimenpiteitä koskevat kirjaukset tulee tehdä kattavasti potilastietojärjestelmiin, jotta ne siirtyvät Avohilmoon.  Varmistetaan, että opiskeluhuollossa toimivilla on riittävä mielenterveysosaaminen ja tarvitsemat työkalut ja – menetelmät. Lisäksi on tärkeää, että tunnistetaan ne nuoret, joilla on ahdistuneisuusoireita ja jotka eivät koe tarvitsevansa opiskeluhuollon palveluita.  Opiskeluhuollossa tulee varmistaa riittävät resurssit vastaamaan nuorten mielenterveys- ja opiskeluhuoltopalvelujen tarpeeseen. 13

14 AVIn toimenpide-ehdotuksia arvioinnin pohjalta  Opiskeluhuollon painopistettä on laajennettava yksilöstä ympäristöön ja koko yhteisöön. Tämä tarkoittaa toimintatapojen muutosta ja ehkäisevään työhön painottamista.  Oppilas- ja opiskeluhuoltolain toimeenpanoa seurataan ja sen toteutumista arvioidaan yhteistyönä, huomioiden eri tavoin oireilevien nuorten erityistarpeet. >>> OPH johtaminen!!!!  Sote-uudistuksessa huolehditaan siitä, että oppilas- ja opiskelijahuollolla on tiivis yhteys sosiaali- ja terveyspalveluihin ja tätä kehitetään koko ajan. >>>>>>Monialaisen johtamisen kehittäminen!!! Itä-Suomen aluehallintovirasto, Anne Kejonen, terveydenhuollon ylitarkastaja14

15 Ajatuksia  Tyydymmekö vain toteamaan PEPA-arvioinnin tulokset?  Mitä ajatuksia muissa AVEissa on asian suhteen?  Opiskeluhuolto tulevaisuudessa? Itä-Suomen aluehallintovirasto, Anne Kejonen, terveydenhuollon ylitarkastaja15

16 Raportti peruspalveluiden arvioinnista tästä www.avi.fi/itatästä 16


Lataa ppt "23.9.20161 Peruspalveluiden arviointi - Nuorten mielenterveys ja mielenterveyspalvelujen saatavuus opiskeluhuollossa -Anne Kejonen, terveydenhuollon ylitarkastaja."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google